Μια έκθεση για τις θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας ταξιδεύει στη Μελβούρνη

«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
0

Η έκθεση «Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», προϊόν δημιουργικής συνέργειας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του Μουσείου της Μελβούρνης, υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και των μουσείων της Βικτώριας Αυστραλίας, θα φιλοξενείται έως τις 14 Αυγούστου 2022 στο Μουσείο της Μελβούρνης στην Αυστραλία.

Οι αρχαίοι Έλληνες υπήρξαν σπουδαίοι ταξιδευτές. Από νωρίς στην ιστορία τους εστίασαν το ενδιαφέρον τους στη θάλασσα. Ζώντας σε μια ορεινή λωρίδα γης στη νότια Ευρώπη που ήταν περικυκλωμένη από νησιά, ανέπτυξαν μια ισχυρή ναυτική δύναμη που ήρθε σε επαφή με μακρινούς τόπους και ανθρώπους.

Από τους καλύτερους ναυτικούς της Μεσογείου, οι αρχαίοι Έλληνες αντάλλασσαν αγαθά και ιδέες· αναζητούσαν νέους τόπους για μόνιμη ή περιστασιακή διαμονή· επέκτειναν τη δύναμή τους όχι μόνο ειρηνικά αλλά και βίαια. Αυτά τα ταξίδια άνοιξαν τους πνευματικούς τους ορίζοντες, επηρέασαν τις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους και διαμόρφωσαν τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις τους. Η αλληλεπίδραση με μακρινούς ανθρώπους και τόπους ήταν καθοριστική για τη δημιουργία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.

Μέσα από σαράντα τέσσερα εμβληματικά έργα τέχνης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, που καλύπτουν μια χρονική περίοδο τεσσάρων χιλιετιών, ο επισκέπτης πλοηγείται σε καινούργιες θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας.

Μέσα από σαράντα τέσσερα εμβληματικά έργα τέχνης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, που καλύπτουν μια χρονική περίοδο τεσσάρων χιλιετιών, ο επισκέπτης πλοηγείται σε καινούργιες θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας.

Από την αρχαιότητα οι Έλληνες έχουν μια ευρέως κοινή γεωλογική κληρονομιά, τη Μεσόγειο Θάλασσα. Τα εκθέματα χρονολογούνται από την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού έως τη Ρωμαϊκή Περίοδο και αντιπροσωπεύουν περιόδους οικονομικού και πολιτιστικού εμπορίου μεταξύ της Ελλάδας και των γειτόνων της.

Το νήμα που διαπερνά την έκθεση αφορά το πώς τα ταξίδια και οι επαφές με άλλους λαούς και πολιτισμούς ζωογόνησαν το πνεύμα και επέδρασαν στο αρχαιοελληνικό γίγνεσθαι. Τα εκθέματα, τα οποία παρουσιάζονται σε τρεις άξονες και οκτώ θεματικούς σταθμούς, εικονογραφούν την ελληνική εμπορική διασπορά αλλά και τις πολεμικές αναταράξεις, τις ακμάζουσες ελληνικές αποικίες αλλά και τις παροικίες ξένων στον ελλαδικό χώρο, τις εγχώριες θρησκευτικές αντιλήψεις αλλά και την ενσωμάτωση νέων λατρευτικών στοιχείων. Είναι ένα εκκρεμές που αέναα κινείται μεταξύ της αρχαιοελληνικής ιδιοσυγκρασίας και διαμορφωτικών εμπειριών μέσα από την επικοινωνία.

«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Χρυσό αβαθές κύπελλο με ανάγλυφη διακόσμηση που αποδίδει θαλασσινό τοπίο από τη Μιδέα (Δενδρά) Αργολίδας. 1500–1300 π.Χ. ΕΑΜ, Π 7341. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Μ. Κοντάκη

Ανάμεσα στα εξαιρετικά αντικείμενα που προέρχονται από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και ταξίδεψαν στη Μελβούρνη είναι και μια εντυπωσιακή μαρμάρινη Σφίγγα, ένα γυναικείο κεφάλι με το σώμα φτερωτού λιονταριού, που εκτίθεται για πρώτη φορά εκτός του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ένας αμφιπρόσωπος κάνθαρος στον οποίο αντιπαραβάλλονται ένα ερυθροβαφές πρόσωπο λευκής γυναίκας και το πρόσωπο μιας Αιθιόπισσας, ένας αττικός ερυθρόμορφος κιονωτός κρατήρας με παράσταση Ηρακλή που επιτίθεται στον Βούσιρι, βασιλιά της Αιγύπτου, ένα χρυσό αβαθές κύπελλο με ανάγλυφη διακόσμηση που αποδίδει θαλασσινό τοπίο από τη Μιδέα (Δενδρά) Αργολίδας και ένα ειδώλιο του θεού Μπες από το Ιδαίον Άντρο της Κρήτης και μια επιτύμβια στήλη της Αλεξάνδρας με την ενδυμασία της αιγυπτιακής θεότητας Ίσιδας από το αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού της Αθήνας, εκθέματα που δείχνουν την ώσμωση μέσα από την οποία προέκυψε η ιδιαίτερη πολιτισμική ταυτότητα του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Αττικός ερυθρόμορφος κιονωτός κρατήρας με παράσταση Ηρακλή που επιτίθεται στον Βούσιρι, βασιλιά της Αιγύπτου. Γύρω στα 470 π.Χ. EAM, A 19568. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Μαρμάρινο άγαλμα Σφίγγας από τα Σπάτα Αττικής. 560–550 π.Χ. ΕΑΜ, Γ 28. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ειδώλιο του θεού Μπες από το Ιδαίον Άντρο της Κρήτης. Περ. 620–590 π.Χ. EAM, X 11791. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Επιτύμβια στήλη της Αλεξάνδρας με την ενδυμασία της αιγυπτιακής θεότητας Ίσιδας από το αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού της Αθήνας. 125–150 μ.Χ. ΕΑΜ, Γ 1193. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Γ. Πατρικιάνος
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Αμφιπρόσωπος κάνθαρος στον οποίο αντιπαραβάλλονται ένα ερυθροβαφές πρόσωπο λευκής γυναίκας και το πρόσωπο μιας Αιθιόπισσας. Γύρω στο 490 π.Χ. ΕΑΜ, Α 2056. © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο/Ελ. Γαλανόπουλος
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές», μια έκθεση για θάλασσες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Facebook Twitter
Ανοικτοί Ορίζοντες. Αρχαία ελληνικά ταξίδια και επαφές © Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ