Γιατί οι ταινίες έχουν τόσο μεγάλη διάρκεια τελευταία;

Γιατί οι ταινίες έχουν τόσο μεγάλη διάρκεια τελευταία; Facebook Twitter
Δεν κρατά περισσότερο ο «Μπάτμαν» του Ματ Ριβς από τρία επεισόδια του «Euphoria» στη σειρά, που είναι και ο τρόπος που έχουμε μάθει να καταναλώνουμε τις σειρές. Το attention span μας είναι που έχει μειωθεί. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

H ερώτηση που ακούω πιο συχνά το τελευταίο διάστημα, περισσότερο και από το «τι είναι αυτό το CODA που πήρε Όσκαρ» ή αν ήταν στημένο το χαστούκι του Γουίλ Σμιθ στον Κρις Ροκ, είναι γιατί οι ταινίες είναι τόσο μεγάλες. Και την ακούω εδώ και μήνες.

Όντως, μια μεγάλη μερίδα της πρόσφατης κινηματογραφικής σοδειάς υπερβαίνει κατά πολύ τις δύο ώρες. Το αποτέλεσμα είναι, αν βρίσκεσαι στο σινεμά, η απουσία διαλείμματος να θέτει την κύστη σου σε δοκιμασία που ομοιάζει με ηράκλειο άθλο.

Αν, πάλι, είσαι στο σπίτι, η παρακολούθηση γίνεται ένα παιχνίδι θέλησης και εξουσίας ανάμεσα σ' εσένα και το κινητό σου, με τα apps που είναι εγκατεστημένα στο δεύτερο να ψιθυρίζουν «κοίταξέ μας, παίξε μαζί μας, έχεις ώρα να ασχοληθείς μ' εμάς» και τους ψιθύρους να γίνονται κραυγές μετά τη δεύτερη ώρα. Για να διαλύσω το σασπένς πριν γεννηθεί, δεν υπάρχει μια σαφής απάντηση στην ερώτηση για τη μεγάλη τους διάρκεια, αυτή οφείλεται σε μια σειρά από λόγους.

Ο πρώτος είναι ο ανταγωνισμός ανάμεσα στο σινεμά και τις streaming πλατφόρμες. Όποτε το σινεμά ένιωσε να απειλείται από μια επιλογή στο σπίτι, μία από τις μεθόδους αντιμετώπισης ήταν το μέγεθος. Στα '50s η τηλεόραση έφερε το cinemascope, το 3-D και τη μεγάλη διάρκεια, στα '80s ήταν το βίντεο, στα τέλη των '00s η εδραίωση της τηλεοπτικής σειράς και τώρα ο μεγάλος αντίπαλος είναι οι streaming πλατφόρμες και το format της τηλεοπτικής σειράς.

Για να σηκωθεί ο θεατής από τον καναπέ, πρέπει να του δώσουμε ένα κίνητρο, πρέπει να νιώσει πως υπάρχει το λεγόμενο value for money, ότι τα χρήματά του θα πιάσουν τόπο, ότι θα δει κάτι πιο εκτεταμένο (και) σε διάρκεια, έτσι περίπου σκέφτονται οι παραγωγοί. Πρέπει να κάνουμε την ταινία μας event για να έρθει κόσμος σ’ αυτήν και ένα κινηματογραφικό event δεν μπορεί να κρατάει 90 λεπτά, τόσο διαρκούν τα επεισόδια του «Sherlock». Πρέπει, καθώς επιστρέφει στο σπίτι ο θεατής, να νιώσει ότι είδε κάτι «μεγάλο» που δεν θα μπορούσε να βρει εκεί.

Μια καλή αφηγηματική ταινία απαιτεί από σένα να επενδύσεις σε αυτήν, να της αφιερώσεις την αμέριστη προσοχή σου. Όταν, όμως, έχεις μάθει να λαμβάνεις την πληροφορία αλλιώς, όταν ο εγκέφαλός σου έχει διδαχτεί να επιθυμεί διαρκώς κάτι νέο, διαφορετικό, άμεσο και άμεσα, αυτό τον αναγκάζει να αυξήσει το ποσοστό λειτουργίας του και τον κουράζει. Γι’ αυτό μια ταινία 135 λεπτών μπορεί να σου φανεί μεγαλύτερη από 3 επεισόδια των 45 λεπτών στη σειρά, ενώ με όρους πραγματικού χρόνου διαρκούν ακριβώς το ίδιο.

Η ειδοποιός διαφορά της τωρινής συγκυρίας σε σχέση με τις προηγούμενες έγκειται στην εξής αντίφαση: οι ταινίες των κινηματογραφικών στούντιο μεγαλώνουν για να ανταγωνιστούν τις streaming πλατφόρμες και ταυτόχρονα οι ταινίες που παράγουν οι ίδιες οι streaming πλατφόρμες είναι μεγάλες ακριβώς επειδή παρήχθησαν εκεί.

godfather Facebook Twitter
Στον «Νονό», ίσως την καλύτερη ταινία που γυρίστηκε ποτέ, o Κόπολα παρέδωσε μια ταινία περίπου δύο ωρών και ο παραγωγός Ρόμπερτ Έβανς του ζήτησε να την κάνει μεγαλύτερη και να βάλει πίσω ό,τι έκοψε, με τη γνωστή σε όλους μας συνέχεια.

Οι περισσότεροι απ' όσους μολυνθήκαμε κάποτε με το μικρόβιο της σινεφιλίας έχουμε μεγαλώσει με τον μύθο του κακού παραγωγού, εκείνου που πετσοκόβει τις ταινίες και κονιορτοποιεί το όραμα του σκηνοθέτη. Έλα που δεν έχει πάντα έτσι η κατάσταση. Υπάρχουν ταινίες που έχουν ωφεληθεί από τον παραγωγό τους.

Στον «Νονό» π.χ., ίσως την καλύτερη ταινία που γυρίστηκε ποτέ, συνέβη το αντίστροφο. Ο Κόπολα παρέδωσε μια ταινία περίπου δύο ωρών και ο παραγωγός Ρόμπερτ Έβανς του ζήτησε να την κάνει μεγαλύτερη και να βάλει πίσω ό,τι έκοψε, με τη γνωστή για όλους μας συνέχεια.

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι καμιά φορά το ψαλίδι του παραγωγού και οι εμπορικές ανάγκες της αίθουσας –ας μην ξεχνάμε ότι μικρότερες διάρκειες ισοδυναμούν και με περισσότερες προβολές μέσα στη μέρα– λειτουργούν ευεργετικά για μια ταινία.

Πάρτε για παράδειγμα το περιβόητο Snyder cut της «Justice League». Ναι, σίγουρα οι φαν χαίρονται που πέρασαν τέσσερις ώρες με τους αγαπημένους τους ήρωες. Σίγουρα, όμως, υπάρχει και μια πιο σφιχτοδεμένη, πιο ουσιαστική και κατ’ επέκταση πιο καλή ταινία μέσα σε αυτό, διάρκειας δυόμισι ωρών περίπου, η οποία θα ήταν και η εκδοχή που θα κυκλοφορούσε στις αίθουσες.

Οι πλατφόρμες, λοιπόν, χρειάζονται περιεχόμενο – μα τι υπέροχη και καλλιτεχνικά φορτισμένη λέξη. Οπότε παραγγέλνουν στον σκηνοθέτη την ταινία και από κει και πέρα του αφήνουν το ελεύθερο να κάνει την ταινία όπως και όσο μεγάλη επιθυμεί.

Μια νίκη του σινεμά του δημιουργού και της δημοκρατίας, θα μου πείτε. Μα οι δημιουργοί έτσι κι αλλιώς δυσκολεύονται να θυσιάσουν τα «παιδιά» τους, να αφήσουν έξω σκηνές, να τριμάρουν εκείνο το ωραίο πλάνο και ούτω καθεξής. Χωρίς την εξωγενή πίεση δεν είναι αναγκασμένοι να το κάνουν και το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε στο Netflix. Πόσο συχνά παρακολουθείτε μια ταινία εκεί και όταν τελειώνει καταλήγετε να σκέφτεστε «ναι, αλλά θα μπορούσε να είναι μισή ώρα μικρότερη»;

Avengers: Infinity War Facebook Twitter
Το «Avengers: Infinity War» είναι πιο αγαπητό στους φαν από το πολύ πιο στοχευμένο «Avengers: Endgame».

Εδώ πρέπει να γίνει η εξής επισήμανση. Δεν έχει σημασία πόσο κρατά μια ταινία αλλά πόσο οικονομική είναι. Μπορείς να δεις μια ταινία τριών ωρών και να σου φανεί ενενήντα λεπτά, μπορείς να δεις και μια ταινία ενενήντα λεπτών και να σου φανεί τρεις ώρες. Αυτό έχει λιγότερη σχέση με την πραγματική διάρκεια και περισσότερο με την αφαίρεση του περιττού, την αιτιοκρατία της αφήγησης και του μοντάζ.

Κι εδώ έρχεται και ο τρίτος λόγος που οι ταινίες τελευταία έχουν μεγάλη διάρκεια. Σε αρκετές περιπτώσεις δεν είναι ότι έχουν τόσο μεγάλη διάρκεια αλλά ότι μας φαίνονται μεγάλες. Δεν κρατά περισσότερο ο «Μπάτμαν» του Ματ Ριβς από τρία επεισόδια του «Euphoria» στη σειρά, που είναι και ο τρόπος που έχουμε μάθει να καταναλώνουμε τις σειρές. Το attention span μας είναι που έχει μειωθεί.

Βλέπεις, έχουμε μάθει την πληροφορία να έρχεται ασταμάτητα, να πηγαίνουμε από το ένα παράθυρο στο άλλο σε σύντομο χρονικό διάστημα, να σκρολάρουμε και να βλέπουμε άσχετα μεταξύ τους πράγματα. Το format της τηλεοπτικής αφήγησης είναι τέτοιο που προσαρμόζεται ευκολότερα σε αυτό το μοντέλο πρόσληψης της πληροφορίας, γι’ αυτό η σειρά έγινε βασιλιάς της οικιακής διασκέδασης. 

Σκεφτείτε το λίγο. Σε μια τυπική σειρά –ευτυχώς δεν είναι όλες τέτοιες– ξεκινά το επεισόδιο και βρίσκεσαι να παρακολουθείς τρία λεπτά από την Α υποπλοκή, τρία λεπτά από τη Β, τρία λεπτά από τη Γ. Δεν υπάρχει ουσιαστικός λόγος που πάμε από το Α στο Β και από κει στο Γ, θα μπορούσαμε κάλλιστα να πάμε από το Γ στο Α και μετά στο Β και δεν θα άλλαζε απολύτως τίποτα. Με άλλα λόγια, χάνεται η αιτιοκρατία της αφήγησης που, ανεξάρτητα με αυτό που θα σας πουν, συνιστά την ειδοποιό διαφορά ανάμεσα στην τηλεόραση και το (καλό) αφηγηματικό σινεμά.

Μια καλή αφηγηματική ταινία απαιτεί από σένα να επενδύσεις σε αυτήν, να της αφιερώσεις την αμέριστη προσοχή σου. Όταν, όμως, έχεις μάθει να λαμβάνεις την πληροφορία αλλιώς, όταν ο εγκέφαλός σου έχει διδαχτεί να επιθυμεί διαρκώς κάτι νέο, διαφορετικό, άμεσο και άμεσα, αυτό τον αναγκάζει να αυξήσει το ποσοστό λειτουργίας του και τον κουράζει. Γι’ αυτό μια ταινία 135 λεπτών μπορεί να σου φανεί μεγαλύτερη από 3 επεισόδια των 45 λεπτών στη σειρά, ενώ με όρους πραγματικού χρόνου διαρκούν ακριβώς το ίδιο.

Και ποια είναι η λύση σε αυτό, θα μου πείτε. Να ακολουθήσει το σινεμά το format της τηλεοπτικής αφήγησης; Μα, για να επικαλεστώ και πάλι ένα παράδειγμα μαζικής διασκέδασης, το έκανε στο «Avengers: Infinity War» και γι’ αυτό είναι πιο αγαπητό στους φαν από το πολύ πιο στοχευμένο «Avengers: Endgame».

Αν όμως συμβεί αυτό σε εκτεταμένη κλίμακα, το σινεμά θα πάψει να είναι σινεμά, θα γίνει τηλεόραση. Κι εκεί φοβάμαι ότι οι παραγωγοί θα χάσουν το παιχνίδι. Ο θεατής, έστω και υποσυνείδητα, θα αντιληφθεί ότι βλέπει κάτι που θα μπορούσε να παρακολουθήσει και στο σπίτι. Και μετά η κατάσταση δεν θα σώζεται, ακόμα κι αν ορίσουν τη μέση διάρκεια της στουντιακής υπερπαραγωγής σε πέντε ώρες.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ