«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Χάλκινη προτομή αλόγου. Museo Archeologico Nazionale di Firenze (Direzione Regionale Musei della Toscana)–Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Φλωρεντίας (Περιφερειακή Διεύθυνση Μουσείων της Τοσκάνης)

Το άλογο στην αρχαία Αθήνα. Mια πρωτότυπη έκθεση

0

Μόνο στην Ακρόπολη, στη ζωφόρο του Παρθενώνα και στις μετόπες μπορεί κανείς να μετρήσει περισσότερα από 200 ανάγλυφα άλογα. Η πληθώρα μελανόμορφων αμφορέων με εικονογραφία αλόγων, τα ιππόμορφα πήλινα σκεύη, τα παιδικά αλογάκια, αμφορείς μέσα στους οποίους θάφτηκαν βρέφη και αναπαριστούν στην εξωτερική τους επιφάνεια άλογα, όλα μαρτυρούν τον μεγάλο θαυμασμό και την αγάπη που έτρεφαν οι αρχαίοι Αθηναίοι για το πανέμορφο και περήφανο αυτό ζώο. 

Το άλογο δεν ήταν μόνο ένας πιστός σύντροφος στον πόλεμο και την ειρήνη, χρήσιμο μέσο για να μεταφέρει με ταχύτητα τον αναβάτη του από την πόλη στην ύπαιθρο ή σε άλλη πόλη και το βασικότερο εργαλείο στη μάχη, αλλά με την ορμητικότητά του, που θύμιζε τη δυναμική των κυμάτων και τη σφοδρότητα ενός ποταμού, ήταν το ιερό ζώο του Ποσειδώνα. Ίσως αυτός να είναι ο λόγος που βρέθηκαν τόσοι τάφοι αλόγων στο Φάληρο, δίνοντας τροφή για εικασίες είτε περί θυσιών αλόγων είτε περί ύπαρξης ιπποδρομίου εκεί (όπως και στη σύγχρονη εποχή) και κέντρου εκπαίδευσης του αθηναϊκού ιππικού. Με αυτές τις περιγραφές εξηγεί η διευθύντρια της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών της Αθήνας κ. Τζένιφερ Νάιλς την έκθεση «ΙΠΠΟΣ: Το άλογο στην αρχαία Αθήνα», την οποία και επιμελείται, και συμπληρώνει: «Ο σπουδαίος πολιτικός Κίμωνας, λέει ο Ηρόδοτος, κηδεύτηκε δίπλα στα άλογά του. Είχε στην κατοχή του φοράδες που είχαν κερδίσει βραβεία στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Όσον αφορά τους σκελετούς υγιών αρσενικών αλόγων, νέων σε ηλικία, μεταξύ τεσσάρων και επτά χρονών, τα οποία βρέθηκαν τοποθετημένα σε στάση καλπασμού, με την ουρά να ανεμίζει ψηλά, κάνουμε εικασίες ότι όντως θυσιάστηκαν δίπλα στη θάλασσα, στον θεό Ποσειδώνα, που λατρευόταν ως "ίππιος". Το ερώτημα ίσως να μην μπορεί να απαντηθεί με απόλυτη βεβαιότητα, ωστόσο γνωρίζουμε ότι κατά την περίοδο του χαλκού (1200 π.Χ.) γίνονταν θυσίες αλόγων τόσο στην Αθήνα όσο και σε άλλες πόλεις της αρχαίας Ελλάδας. Τα άλογα είναι πολύ όμορφα τοποθετημένα στους τάφους τους, δηλαδή καθόλου στην τύχη, καθώς, ως γιγαντόσωμα ζώα, θα ήταν δύσκολο να πεταχτούν μέσα στο χώμα αδέξια και χωρίς προσοχή. Στην έκθεση για πρώτη φορά θα εκτεθεί σκελετός αλόγου όπως βρέθηκε μέσα στον τάφο του». 

Τα εκθέματα καλύπτουν μια μεγάλη χρονική περίοδο, από τη γεωμετρική μέχρι την ελληνιστική, και έχουν παραχωρηθεί ως δάνεια από το Μουσείο της Ακρόπολης, το Εθνικό Αρχαιολογικό, του Κεραμεικού, της Βραυρώνας και από την Αγορά, αλλά και από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας, του οποίου το έκθεμα ίσως είναι και το πιο εντυπωσιακό.

Η κατοχή ενός αλόγου στην αρχαία Αθήνα δεν ήταν κάτι που αφορούσε όλους τους πολίτες, καθώς το κόστος αγοράς του ήταν απρόσιτο για την πλειονότητα. Ένα άλογο, που συνήθως το έφερναν από τη Θεσσαλία, κόστιζε 700 δραχμές, δηλαδή μισθούς δύο ετών. Αυτό αποδεικνύει χωρίς καμία αμφιβολία ότι κάτοχος αλόγου μπορούσε να είναι μόνο γόνος εύπορης οικογένειας. Αυτός ήταν και ο λόγος που ο Αριστοφάνης βάζει στους «Ιππείς» του τον Χορό να αποτελείται από νέους, μέλη της ανώτερης οικονομικά και κοινωνικά τάξης της Αθήνας. Η ίδια εξήγηση δίνεται και για την ύπαρξη τόσο πολλών ονομάτων με το συνθετικό -ίππος, όπως Ιπποκράτης, Ίππαρχος, Δέξιππος, Ξάνθιππος και άλλα. Αποτελούσαν μόδα της εποχής, καθώς πολλοί ήθελαν να υιοθετούν ανάλογα ονόματα ως ενδεικτικά ευγενικής καταγωγής.  

«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Πρωτογεωμετρικό πήλινο αλογάκι από παιδική ταφή. Φωτογράφος Γ. Ασβεστάς. Εφoρεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών – Μουσείο Κεραμεικού  © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ)

Η αρχαία ελληνική κληρονομιά βρίθει από την παρουσία αλόγων, όχι μόνο σε κάθε καλλιτεχνική έκφραση αλλά και στη ζωή των ισχυρών, από την «Ιλιάδα» του Ομήρου, όπου τα άλογα του Αχιλλέα έχουν ακόμη και λαλιά, έως τον Βουκεφάλα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η έκθεση επικεντρώνεται στην ιδιαίτερη σχέση της Αθήνας με το άλογο. Ανάμεσα στα εκθέματα είναι και μια στομίδα από ηνία περσικής προέλευσης που συλλέχθηκε μετά τη Μάχη του Μαραθώνα, όπως και ένα ζεύγος σπιρουνιών. 

Μια έκθεση που συνδυάζει την τέχνη και την επιστημονική έρευνα και αφορά τους πάντες, ανεξαρτήτως ηλικίας. Γι’ αυτό έχουν οργανωθεί επισκέψεις σχολείων και υπάρχει πρόβλεψη για επεξηγηματικές ταμπέλες ειδικά σχεδιασμένες για τους νεαρότερους επισκέπτες. Παράλληλα,  οι εκδόσεις Μέλισσα έχουν έτοιμο ένα παιδικό βιβλίο με τον τίτλο «Αύρα», το όνομα της θρυλικής φοράδας από την Κόρινθο που κέρδισε μόνη της την πρώτη θέση σε ολυμπιακό άθλημα, αφού συνέχισε να τρέχει ακόμα κι όταν έπεσε ο αναβάτης της. Το υπογράφει η ίδια η κ. Νάιλς, η οποία εξηγεί: «Έχει μεγάλο ενδιαφέρον η σύνδεση των αλόγων με τα παιδιά. Είναι πάμπολλοι οι τάφοι παιδιών με παιχνίδια, ανάμεσα στα οποία βρίσκουμε και άλογα ή μικρά ομοιώματα αλόγων, οι αμφορείς με εικονογραφίες όπου άντρες ιππεύουν ή πέφτουν από αυτά, και με κεφαλές αλόγων, όλα κυρίως της αρχαϊκής περιόδου – πρόκειται για συνήθειες που παρατηρούνται σχεδόν αποκλειστικά στην Αθήνα.Οι υπόλοιπες πόλεις δεν έδιναν τόσο μεγάλη σημασία στο άλογο όσο οι Αθηναίοι». Πράγματι, οι ανασκαφές στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας έχουν φέρει στο φως ουκ ολίγες μαρτυρίες αναφορικά με τη μεγάλη οργάνωση και τον σημαντικό ρόλο του αθηναϊκού ιππικού σώματος, των ιππέων, και τις βρίσκουμε με τη μορφή επιγραφών, συμβόλων και τιμητικών μνημείων.

«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Ταφή αλόγου από το νεκροταφείο Φαλήρου. Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) 

Τα εκθέματα καλύπτουν μια μεγάλη χρονική περίοδο, από τη γεωμετρική μέχρι την ελληνιστική, και έχουν παραχωρηθεί ως δάνεια από το Μουσείο της Ακρόπολης, το Εθνικό Αρχαιολογικό, του Κεραμεικού, της Βραυρώνας και από την Αγορά αλλά και από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας, του οποίου το έκθεμα ίσως είναι και το πιο εντυπωσιακό: ένα χάλκινο άλογο ελληνιστικής περιόδου (330-340 π.Χ.) που χρησιμοποιήθηκε ως σιντριβάνι στο αναγεννησιακό αρχοντικό του Λαυρέντιου του Μεγαλοπρεπή των Μεδίκων. Στην αρχική του μορφή, όταν μεταφέρθηκε στη Ρώμη, το ομοίωμα του αλόγου ήταν ολόκληρο, με τον αναβάτη του, και επίχρυσο. Το πιθανότερο είναι ότι το μεγαλύτερο τμήμα του το έλιωσαν και το χρησιμοποίησαν για την κατασκευή νομισμάτων ή εργαλείων. Ευτυχώς, σώθηκε το κεφάλι. Πρόσφατα καθαρίστηκε και βρέθηκε μια μικρή ελληνική επιγραφή, αποδεικνύοντας ότι τελικά ήταν ελληνικό, ενώ ως τώρα θεωρούνταν ρωμαϊκό.

Μια συναρπαστική έκθεση τέχνης και επιστήμης στην πτέρυγα «Ιωάννης Μακρυγιάννης» από τις 20 Ιανουαρίου έως το τέλος του Απριλίου 2022, με μια ποικιλία αρχαιοτήτων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Μαρμάρινα γλυπτά, αγγεία και νομίσματα από τη γεωμετρική, την αρχαϊκή, την κλασική και την ελληνιστική περίοδο, έργα τέχνης και καθημερινής χρήσης που απεικονίζουν την εμμονή των Αθηναίων με την εκτροφή των αλόγων και τους ιππικούς αγώνες. 

«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Γεωμετρική πυξίδα. Στο πώμα τέσσερα πλαστικά άλογα. Από την Αττική. 750-735 π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 17972 © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ)
«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Αττικό ερυθρόμορφο ληκύθιο από την Ερέτρια με παράσταση έφιππου ακοντισμού. Περ. 400 π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ)

Η έκθεση πλαισιώνεται από εβδομαδιαία εκπαιδευτικά προγράμματα που θα πραγματοποιούνται από την υπότροφο της Σχολής Ελένη Γκίζα, ενώ στο αμφιθέατρο Cotsen Hall της Σχολής θα πραγματοποιηθούν έξι διαλέξεις σχετικά με την αρχαία ιππική τέχνη, που θα είναι διαθέσιμες και διαδικτυακά στον ιστότοπο της Σχολής. Καθώς η έκθεση δεν στοχεύει αποκλειστικά στο φιλότεχνο κοινό αλλά απευθύνεται και σε οικογένειες και σχολικές ομάδες, ο κεντρικός της σκοπός είναι καταρχάς να αναδείξει τους διαφορετικούς ρόλους που έπαιζαν τα άλογα στην αρχαία Αθήνα και να δείξει στους επισκέπτες την ιδιαίτερη σημασία που είχαν στη ζωή των αρχαίων Αθηναίων. Μέσα από αυτή την έκθεση η Αμερικανική Σχολή ευελπιστεί να εκπληρώσει μία από τις πιο σημαντικές αποστολές της, τη διάδοση της αρχαιολογικής και επιστημονικής της έρευνας.

«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Ερυθρόμορφη οινοχόη, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών, ανασκαφές Αρχαίας Αγοράς, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) 
«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Μελανόμορφος αμφορέας. Φωτογράφος Σ. Μαυρομάττης. Εφoρεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών – Μουσείο Κεραμεικού © Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ) 
«ΙΠΠΟΣ: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα» Facebook Twitter
Αργυρό τετράδραχμο Ποτίδαιας, 525-500 π.Χ. Νομισματική Συλλογή Alpha Bank, (αρ. 6216)
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ