Ριντ Χέιστινγκς: Πώς το Netflix έφερε την επανάσταση στον χώρο της ψυχαγωγίας

ΧΩΡΙΣ ΚΑΝΟΝΕΣ - NETFLIX: ΜΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ Facebook Twitter
Θέλω οι εργαζόμενοι να παίρνουν ανάδραση όχι µόνο από τους άμεσους προϊσταμένους τους αλλά απ’ όλους όσοι έχουν να τους δώσουν ανάδραση.
0



ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑΣ ΚΑΝΟΝΑΣ ΣΤΟ NETFLIX
 που, αν εφαρμοζόταν αυστηρά, θα τους ανάγκαζε όλους ή να είναι τελείως ειλικρινείς ή να µη μιλούν καθόλου: «Να λες για τους άλλους µόνο ό,τι θα έλεγες και μπροστά τους». Όσο λιγότερο μιλάμε για τους άλλους πίσω από την πλάτη τους, τόσο περισσότερο εξαλείφουμε τα κουτσομπολιά που μειώνουν την απόδοση και προκαλούν αρνητικά συναισθήματα – και τόσο περισσότερο μπορούμε να απαλλαγούμε από τις δυσάρεστες καταστάσεις που συνήθως αποκαλούνται «μηχανορραφίες του γραφείου». Όσο ήμουν στο Netflix, προσπαθούσα να παίζω σύμφωνα µε τους κανόνες της κουλτούρας του. Και αυτός ο συγκεκριμένος κανόνας ήταν πιο δύσκολος απ’ ό,τι φαινόταν.

Έκανα συνεντεύξεις στη Σίλικον Βάλεϊ. Ο Μπαρτ, διευθυντής δημοσίων σχέσεων, είχε ενημερώσει τους εργαζομένους και είχαν πολλές ιστορίες να αφηγηθούν και πολλές απόψεις να εκφράσουν. Η Χάιντι ήταν η εξαίρεση. Στεκόταν μπροστά στο γραφείο της και μιλούσε µε δύο συναδέλφους της, και όταν έφθασα γύρισε αλλού σαν να µη µε περίμενε, αναγκάζοντάς µε να προσπαθήσω να της τραβήξω την προσοχή. Η έκφρασή της δεν ήταν απλώς απόμακρη, άγγιζε τα όρια του εχθρικού. Απάντησε στις ερωτήσεις µου µε μονοσύλλαβες λέξεις. Κι έτσι έδωσα γρήγορα τέλος στη συνέντευξη.

Η ειλικρίνεια είναι σαν να πηγαίνεις στον οδοντίατρο. Ακόμη κι αν ζητήσεις απ’ όλους να βουρτσίζουν καθημερινά τα δόντια τους, μερικοί δε θα το κάνουν. Και εκείνοι που θα το κάνουν μπορεί και πάλι να µη βουρτσίζουν καλά τα δύσκολα σημεία. Δεν μπορώ να διασφαλίσω ότι η ειλικρίνεια που ζητάμε υπάρχει πάντα.

Καθώς περιμέναμε το ασανσέρ µε τον Μπαρτ, του είπα: «Δεν είχε νόημα. Ήταν φανερό ότι δεν ήταν προετοιμασμένη και δεν ήθελε να µου μιλήσει», παραπονέθηκα. Στη μέση της φράσης µου είδα µε την άκρη του ματιού µου τη Χάιντι να περνάει από έναν διπλανό διάδρομο ούτε ενάμισι μέτρο μακριά µας. Δεν ξέρω αν άκουσε τι είχα πει, αλλά παρ’ όλα αυτά μια φράση άστραψε στον νου µου σαν επιγραφή νέον: «ΝΑ ΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΜΟΝΟ Ο,ΤΙ ΘΑ ΕΛΕΓΕΣ ΚΑΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΤΟΥΣ». Άρχισα να βλέπω ότι η κουλτούρα του Netflix ήταν πολύπλοκη. Οι περισσότεροι περνούν μεγάλο μέρος της μέρας τους μιλώντας πίσω από την πλάτη κάποιου. Κι εγώ το ίδιο, όπως είχα διαπιστώσει μόλις.

XWRIS KANONES
KANTE KΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Reed Hastings, Χωρίς Κανόνες - Netflix: Mια δημιουργική επανάσταση, μτφρ.: Γιώργος Μπαρουξής, σελ. 416, εκδόσεις Ψυχογιός

Ρώτησα τον Μπαρτ ποια θα ήταν η σωστή αντίδραση «Netflix» σε αυτή την περίπτωση. Δε θα μπορούσα βέβαια να δώσω τέλος στη συνάντηση λέγοντας στη Χάιντι: Ευχαριστώ για τα οκτώ λεπτά που µου διέθεσες, αλλά είναι φανερό ότι δεν έχεις προετοιμαστεί, και τα πράγματα δείχνουν ότι δεν ήθελες να ασχοληθείς.

Ο Μπαρτ µε κοίταξε σαν να ήμουν χήνα που παρίστανε την πάπια: «Δε δουλεύεις στο Netflix, και επιπλέον κάνεις απλώς μια συνέντευξη µε τη Χάιντι, έτσι η δική σου ανάδραση δε θα βοηθούσε. Αν δούλευες στο Netflix και συναντιόσουν πάλι μαζί της, θα της έδινες ανάδραση πριν από την επόμενη συνέντευξη, ίσως βάζοντας μια συνάντηση ανάδρασης στο ημερολόγιό της». Και μετά ο Mπαρτ µου έδειξε πώς φερόταν η πραγματική πάπια: «Η Χάιντι θα χρειαστεί να δώσει συνεντεύξεις και σε άλλους στο μέλλον. Θα της δώσω εγώ την ανάδραση».

Όμως δε νιώθουν όλοι στο Netflix τόσο άνετα όσο ο Mπαρτ µε την προοπτική να δώσουν ανάδραση.

ΠΗΓΑΙΝΟΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟ

Άλλο είναι να λες ότι η εταιρεία δίνει μεγάλη σημασία στην ειλικρίνεια και άλλο να διατηρήσεις αυτή τη νοοτροπία καθώς η εταιρεία μεγαλώνει, μπαίνουν νέοι εργαζόμενοι, και οι σχέσεις γίνονται πιο δύσκολες. Είδα καθαρά αυτό το πρόβλημα σε μια συνάντηση µε έναν διευθυντή που δούλευε στο Netflix σχεδόν έναν χρόνο. «Όταν µε προσέλαβαν, όλοι έλεγαν ότι θα παίρνω συνέχεια ανάδραση. Όμως είμαι στο Netflix τόσον καιρό τώρα και δεν έχω ακούσει τίποτα».

Ανησυχούσα ακόμη για αυτό το θέμα όταν έκανα μια επίσκεψη ρουτίνας στην οδοντίατρό µου. Αυτή χτύπησε έναν τραπεζίτη. «Πρέπει να έρχεσαι πιο τακτικά, Ριντ. Υπάρχουν μερικά σημεία πίσω που δεν τα καθαρίζεις µε την οδοντόβουρτσά σου».

Η ειλικρίνεια είναι σαν να πηγαίνεις στον οδοντίατρο. Ακόμη κι αν ζητήσεις απ’ όλους να βουρτσίζουν καθημερινά τα δόντια τους, μερικοί δε θα το κάνουν. Και εκείνοι που θα το κάνουν μπορεί και πάλι να µη βουρτσίζουν καλά τα δύσκολα σημεία. Δεν μπορώ να διασφαλίσω ότι η ειλικρίνεια που ζητάμε υπάρχει πάντα. Όμως μπορώ να διασφαλίσω να έχουμε μηχανισμούς ώστε να ακούγεται η πιο κρίσιμη ανάδραση. Το 2005 εστιάσαμε στην προσπάθεια να βρούμε τρόπους για να δίνουμε και να παίρνουμε ειλικρινή ανάδραση που δεν είχε προκύψει από φυσικού της στις καθημερινές µας δραστηριότητες.

Η προφανής επιλογή θα ήταν οι ετήσιες ανασκοπήσεις απόδοσης. Αυτές τις μέρες έχει γίνει της μόδας να τις επικρίνουμε, αλλά το 2005 τις χρησιμοποιούσαν σχεδόν όλες οι εταιρείες. Με αυτό το σύστημα, ο προϊστάμενος περιγράφει γραπτά τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του εργαζομένου, δίνει επίσης μια συνολική αξιολόγηση, και κάνει μια ιδιωτική συνάντηση µε τον εργαζόμενο για να συζητήσουν την ανασκόπηση.

Εμείς ήμασταν κατά των ανασκοπήσεων απόδοσης από την αρχή. Το πρώτο πρόβλημα είναι ότι η ανάδραση κινείται µόνο προς µία κατεύθυνση, από πάνω προς τα κάτω. Η δεύτερη δυσκολία είναι ότι µε μια ανασκόπηση απόδοσης παίρνεις ανάδραση µόνο από ένα άτομο, τον προϊστάμενό σου. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση µε το πνεύμα του κανόνα «Μην προσπαθείς να ευχαριστήσεις τον προϊστάμενό σου». Θέλω οι εργαζόμενοι να παίρνουν ανάδραση όχι µόνο από τους άμεσους προϊσταμένους τους αλλά απ’ όλους όσοι έχουν να τους δώσουν ανάδραση. Το τρίτο θέμα είναι ότι οι εταιρείες συνήθως στηρίζουν τις ανασκοπήσεις απόδοσης σε ετήσιους στόχους. Όμως στο Netflix οι εργαζόμενοι και οι μάνατζερ δεν ορίζουν ετήσιους στόχους ή Κύριους Δείκτες Απόδοσης. Παρομοίως, πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν τις ανασκοπήσεις απόδοσης για να καθορίσουν τις αυξήσεις μισθών, αλλά στο Netflix βασίζουμε τους μισθούς στην αγορά, όχι στην απόδοση.

Αναζητήσαμε έναν μηχανισμό που θα ωθούσε τους εργαζομένους να δίνουν ανάδραση σε όποιον συνάδελφο θέλουν, αυτό θα αντικατόπτριζε το επίπεδο ειλικρίνειας και διαφάνειας που προσπαθούμε να καλλιεργήσουμε, και θα εναρμονιζόταν µε την κουλτούρα Ελευθερίας και Υπευθυνότητας. Ύστερα από πολλούς πειραματισμούς, έχουμε τώρα δύο διαδικασίες που τις χρησιμοποιούμε συστηματικά.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ