Ολίβια Μάνινγκ Facebook Twitter
Τα βιβλία της Μάνινγκ δεν είναι φεμινιστικά. Θεωρεί τον εαυτό της έναν συγγραφέα που τυχαίνει να είναι γυναίκα. Φωτ.: National Portrait Gallery

Ο αργοπορημένος θρίαμβος της Ολίβια Μάνινγκ

0

Μπορεί η Ολίβια Μάνινγκ να μην υπήρξε ποτέ δημοφιλής ή διάσημη συγγραφέας όσο ήταν εν ζωή, με την ίδια, όπως φημολογείται, να «ζηλεύει» τους ομοτέχνους της για τις διακρίσεις τους, τις ενθουσιώδεις κριτικές για το έργο τους και τους λογοτεχνικούς κύκλους στους οποίους κινούνταν με άνεση και την ανάλογη αλαζονεία, και είναι κάπως ειρωνικό ότι η καταξίωσή της ήρθε μετά θάνατον με την τηλεόραση –όπως σε πολλές τέτοιες περιπτώσεις– να παίζει το ρόλο της, με μια πανάκριβη παραγωγή του BBC, το «Fortunes of War», με πρωταγωνιστές τον Κένεθ Μπράνα και την Έμα Τόμσον και τη μεταφορά των δυο τριλογιών της, της «Βαλκανικής τριλογίας» και της «Τριλογίας του Λεβάντε» που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Διαβάζοντας σήμερα τις δυο τριλογίες δεν μεταφερόμαστε μόνο στην Ευρώπη την εποχή που βρισκόταν στη δίνη του πιο καταστροφικού πολέμου του 20ού αιώνα, αλλά και στη ζωή δυο νέων ερωτευμένων ανθρώπων που διασχίζουν την Ευρώπη, μετά από επτά μόλις ημέρες γάμου και ένα σύντομο ειδύλλιο τριών εβδομάδων, για να φτάσουν στο Βουκουρέστι του 1939, με τους ανέμους του πολέμου να σαρώνουν τα πάντα. Εκεί, ο Γκάι και η Χάριετ Πρινγκλ όχι μόνο θα ανακαλύψουν τις διαφορές του χαρακτήρα τους αλλά, μέσα από την επίγνωση ότι είναι κατ’ ουσίαν δυο άγνωστοι μεταξύ τους άνθρωποι, θα οργανώσουν ένα εντελώς διαφορετικό, ο καθένας, μοντέλο ζωής. Η εσωστρεφής, εντελώς αντίθετη από τον άντρα της, και κυνική Χάριετ, πλάθεται από την πένα της Μάνινγκ σε μια οξυδερκή παρατηρήτρια των σχέσεων και της εποχής της, ανατέμνει τις συγκρούσεις στα πεδία των μαχών και τον «πόλεμο» της εσωτερικής ζωής και του γάμου της. Ενώ ο κόσμος καταρρέει γύρω της, μέσα από τον κοινωνικό τους κύκλο στο Βουκουρέστι αναδύεται ένας κόσμος με χαρακτηριστικά απαράλλαχτα με αυτά σε μια εποχή πιο ειρηνική. Η Μάνινγκ μας δείχνει ανάγλυφα ότι το μεδούλι της ανθρώπινης φύσης είναι διαρκώς απαράλλαχτο, οι παγκόσμιες τραγωδίες και τα προσωπικά βάσανα συνταιριάζουν, βαδίζουν αρμονικά, είναι κομμάτια της ίδιας ζωής. 

Διαβάζοντας τις τριλογίες θαυμάζουμε κυριολεκτικά την απόδοση της ατμόσφαιρας, είτε στο Βουκουρέστι είτε στην Αθήνα, είτε στο Λεβάντε – οι εικόνες, οι μυρωδιές, το κλίμα είναι ολοζώντανα, λες και ξεπηδάνε από τις σελίδες, ιδωμένα μέσα από την καλλιτεχνική ματιά της Μάνινγκ.

Όλα τα ιστορικά γεγονότα της εποχής –η πτώση της Πολωνίας, η εισβολή της Γερμανίας στη Δανία, στη Νορβηγία και στις Κάτω Χώρες, η πτώση της Γαλλίας, η άνοδος του φασιστικού κινήματος στη Ρουμανία, οι διώξεις των Εβραίων– είναι το φόντο μιας εποχής μέσα στην οποία κυριαρχεί ο φόβος και η αβεβαιότητα, η απόγνωση σε πολιτικό, κοινωνικό και προσωπικό επίπεδο. Στο τέλος της «Βαλκανικής Τριλογίας», το ζευγάρι θα εγκαταλείψει τη Ρουμανία για να φτάσει στην Αθήνα και αργότερα, με την εισβολή των Γερμανών στην Ελλάδα, θα συνεχίσει το ταξίδι του στη Μέση Ανατολή, εκεί που ξεκινά και η δεύτερη τριλογία της Μάνιγκ, η «Τριλογία του Λεβάντε».

Ολίβια Μάνινγκ Facebook Twitter
Η Έμα Τόμσον και ο Κένεθ Μπράνα στην Αθήνα στα γυρίσματα της σειράς "Fortunes of War" τον Απρίλιο του 1987. Φωτ.: Bryn Colton/Getty Images/Ideal Image

Με το ζευγάρι να έχει φτάσει στην Αίγυπτο, που ζει με το φόβο της εισβολής του Ρόμελ, η Μάνινγκ με λαμπρότητα, ευαισθησία, με μια ματιά κοφτερή περιγράφει το περιβάλλον γύρω της, εκεί όπου οι πλούσιοι κάτοικοι της πόλης συρρέουν στα πολυτελή ξενοδοχεία και τα περίφημα καμπαρέ, για έναν τελευταίο χορό πριν την εχθρική εισβολή. Οι Πρινγκλ βρίσκονται για άλλη μια φορά μπροστά στη θύελλα του πολέμου και του δικού τους προσωπικού πολέμου μέσα στην περίπλοκη σχέση τους. Η Μάνινγκ περιγράφει τον πόλεμο, τους ανθρώπους γύρω της, τη σχέση της, τον εαυτό της μέσα σε ένα ψηφιδωτό χαρακτήρων και γεγονότων έτσι όπως τα έζησε και όχι όπως τα φαντάστηκε. Είναι ένα μεγάλο ντοκουμέντο μιας ταραγμένης εποχής στην οποία η μεγάλη και η μικρή ιστορία είναι μέσα στον ίδιο καλειδοσκοπικό φακό, ενώ η μία επηρεάζει την άλλη διαρκώς με ένταση, σε ένα χρονικό στο οποίο το χάος και η ηρεμία, το προσωπικό και το συλλογικό, ο πόλεμος και η ειρήνη συμπλέκονται, συμπλέουν και συνυπάρχουν στις ίδιες σελίδες και στην ίδια ιστορία. Περιγράφει και τη δική της διαδρομή, μιας νέας γυναίκας που οι συνθήκες την ενηλικιώνουν, οι εμπειρίες τη μεταμορφώνουν και βρίσκει παρηγοριά στο βάσανο της γραφής. Οι δυο τριλογίες της είναι έργο όχι φαντασίας αλλά επιμονής, λεπτομερούς παρατήρησης των χαρακτήρων, στοχασμού επάνω στα προσωπικά της βιώματα και μυθιστορηματικής ανάπλασης των αναμνήσεών της. Η Μάνινγκ παρακολουθεί προσεκτικά και τρυφερά τους χαρακτήρες της, πρωτεύοντες και δευτερεύοντες, να διασχίζουν τις στενωπούς της ζωής, και γενναιόδωρα, με καυστικό χιούμορ και σπαραγμό, διεισδύει σε έναν κόσμο άγριο που ο πόλεμος θα τον μεταμορφώσει οριστικά.


Αναζητήσαμε τη μεταφράστρια της «Βαλκανικής τριλογίας» και της «Τριλογίας του Λεβάντε» Κλαίρη Παπαμιχαήλ για να συζητήσουμε και να μας συστήσει μια συγγραφέα η προσωπικότητα της οποίας αποτελεί και σήμερα μια σπαζοκεφαλιά για τους μελετητές του έργου της.

Κλαίρη Παπαμιχαήλ
Κλαίρη Παπαμιχαήλ

— Αν σας έλεγα να μου περιγράψετε αυτήν τη συγγραφέα τι θα μου λέγατε;

Η Ολίβια Μάνινγκ είναι μια συγγραφέας πολύ μπροστά από την εποχή της, που άντλησε υλικό από τις προσωπικές της εμπειρίες για τα μυθιστορήματά της, μια γυναίκα ευφυής, επίμονη και αντισυμβατική, με πίστη στις ικανότητές της και στο θάρρος της γνώμης της – παρά το γεγονός ότι υπήρξε εν πολλοίς παραγνωρισμένη. Εκτός από μυθιστορήματα, έγραψε ποιήματα, διηγήματα, δοκίμια, κριτικές κι έκανε διασκευές βιβλίων για σενάρια.

— Βλέπουμε μια γυναίκα με τόλμη, σε ποιο περιβάλλον κοινωνικό αναπτύσσεται, τι τη διευκολύνει και τι την εμποδίζει;

Μεγάλωσε μεταξύ Πόρτσμουθ, όπου γεννήθηκε το 1908, και Ιρλανδίας. Η παιδική της ηλικία ήταν μάλλον στενόχωρη και ανασφαλής, λόγω των καβγάδων των γονέων της, και επιδεινώθηκε με τη γέννηση του μικρότερου αδελφού της, στον οποίο επικεντρώθηκε το ενδιαφέρον της μητέρας τους. Η ατμόσφαιρα αυτή άφησε το στίγμα της στο έργο και την προσωπικότητά της. Ο πατέρας της την ενθάρρυνε να διαβάζει και να γράφει, εν αντιθέσει με τη μητέρα της. Στα δεκάξι της, λόγω οικονομικής δυσπραγίας, δεν συνέχισε το σχολείο και έπιασε δουλειά ως δακτυλογράφος. Παρακολούθησε νυχτερινά μαθήματα ζωγραφικής κι ήταν ταλαντούχα καλλιτέχνις. Αυτό τη διευκόλυνε πολύ στις ολοζώντανες περιγραφές τόπων και τοπίων στα βιβλία της. Η μόνιμη ανασφάλειά της κι η ανάγκη της για όλο και περισσότερη αγάπη κι επιβεβαίωση αποτελούσαν διαρκώς ένα σύννεφο στη ζωή της. 

Βαλκανική Τριλογία
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ολίβια Μάνινγκ, Βαλκανική Τριλογία (Η μεγάλη τύχη // Η κατεστραμμένη πόλη // Ήρωες και φίλοι), Μτφρ.: Κλαίρη Παπαμιχαήλ, σελ. 1280, εκδόσεις Μεταίχμιο

— Υπάρχει προκατάληψη ως προς το φύλο της και τον τρόπο με τον οποίο γράφει;

Τα βιβλία της Μάνινγκ δεν είναι φεμινιστικά. Θεωρεί τον εαυτό της έναν συγγραφέα που τυχαίνει να είναι γυναίκα. Προφανώς αντιλαμβανόταν την προκατάληψη απέναντι στο φύλο της, γιατί στα πρώτα της έργα υπογράφει με το ψευδώνυμο Τζέικομπ Μόροου κι ύστερα μόνο με τα αρχικά του μικρού της ονόματος, ώστε να μην κριθεί ως γυναίκα, αλλά από την ποιότητα των πονημάτων της. Της είναι πιο εύκολο, μάλιστα, να σκιαγραφεί αντρικούς χαρακτήρες και τείνει να ελαχιστοποιεί τις διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα. Στα βιβλία της ταυτίζει μάλλον υποτιμητικά τον γυναικείο ρόλο με την αυταρέσκεια, την πονηριά και την ανοησία, ενώ η ολοκλήρωση των γυναικών έρχεται μόνο με τις συμβατικές ιδιότητες της συζύγου και της μητέρας.

— Ποιο είναι το κλίμα της εποχής και πώς αποδέχονται τις γυναίκες συγγραφείς;

Το κλίμα στον εκδοτικό και λογοτεχνικό χώρο της εποχής ήταν ανδροκρατούμενο κι ελάχιστες γυναίκες συγγραφείς ήταν αναγνωρισμένες, μια που την πρωτοκαθεδρία είχαν πάντα οι άντρες. Ανάμεσα στις παραγνωρισμένες συγγραφείς της εποχής ήταν η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, η Πενέλοπι Φιτζέραλντ, η Μπάρμπαρα Πάιμ, η Ρόζαμοντ Λίμαν κ.ά. Η Μάνινγκ δεν θεωρείται φεμινίστρια συγγραφέας. Αν και υποστήριζε τα δικαιώματα των γυναικών, ειδικά τις ίσες λογοτεχνικές αμοιβές, δεν συμπαθούσε το φεμινιστικό κίνημα. Οι περιγραφές της αυτοπραγμάτωσης, της συνειδητοποίησης και της χειραφέτησης στα βιβλία της δεν αφορούν γυναίκες, αλλά γενικότερα ανθρώπους. Έγραφε λιτά, χωρίς να εκμαιεύει το συναίσθημα των αναγνωστών, θεωρώντας ότι η λογοτεχνία πρέπει να αφορά ανθρώπινες καταστάσεις πλαισιωμένες από αληθινά γεγονότα και από την άποψη αυτή, η γραφή της ήταν μοναδική. 
 

— Η Μάνινγκ κάνει ταξίδια που ίσως καμία άλλη γυναίκα στην εποχή της (συγγραφέας) δεν έχει κάνει. Πώς χαρακτηρίζετε το έργο που μας παραδίδει;

Ταξίδεψε εκτενώς στη Ρουμανία, στην Ελλάδα, στην Αίγυπτο, και στην Παλαιστίνη, από το 1939 ως το 1945, ακολουθώντας τον άντρα της, τον Ρέτζι Σμιθ, και οι εμπειρίες της αποτέλεσαν το βασικό υλικό για τη «Βαλκανική Τριλογία» και την «Τριλογία του Λεβάντε». Είδε από πρώτο χέρι τη φρίκη του πολέμου και τις επιπτώσεις του στους απλούς πολίτες στα Βαλκάνια και στη Μέση Ανατολή, έζησε την παρακμή της Βρετανικής Αυτοκρατορίας και τις συνέπειες του ιμπεριαλισμού και άσκησε σκληρή κριτική στον ρατσισμό, τον αντισημιτισμό και την καταπίεση της αποικιοκρατίας. Ο εκτοπισμός και η αποξένωση είναι επίσης θέματα με τα οποία ασχολείται στα βιβλία της, όπου οι χαρακτήρες της συχνά είναι αποκομμένοι σωματικά και ψυχικά από κάθε τι γνώριμο και αναζητούν ένα μέρος για να ανήκουν. Παρατηρεί επίσης την αλλαγή των αξιών και του γνωστού της κόσμου ως επακόλουθο του πολέμου, ενώ ο θάνατος και η θνητότητα, η αβεβαιότητα της ζωής, απασχολούν τόσο τους πολίτες όσο και τους στρατιωτικούς.

Ολίβια Μάνινγκ Facebook Twitter
Οι κριτικές των βιβλίων της υπήρξαν πάντα διχασμένες και δεν πήρε ποτέ κανένα βραβείο από λογοτεχνική επιτροπή, αν και υπήρξε μια φορά υποψήφια για το Μπούκερ, για το δέκατο βιβλίο της.

— Υπάρχει η αίσθηση, η πίκρα ότι δεν αναγνωρίστηκε όσο έπρεπε; Θα συνδεόταν αλλιώς με τη λογοτεχνική κοινότητα αν ζούσε στην Αγγλία και δεν είχε μετακινηθεί; 

Η αίσθηση ότι δεν αναγνωρίστηκε όσο της άξιζε αποτέλεσε τη μόνιμη πίκρα της για όλη της τη ζωή. Η ίδια διακήρυττε παντού ότι λαχταρούσε «φήμη και δόξα τώρα, όχι μετά θάνατον» – όπως έγινε, τελικά. Οι κριτικές των βιβλίων της υπήρξαν πάντα διχασμένες και δεν πήρε ποτέ κανένα βραβείο από λογοτεχνική επιτροπή, αν και υπήρξε μια φορά υποψήφια για το Μπούκερ, για το δέκατο βιβλίο της. Στα σαράντα τρία της χρόνια πήρε την πρώτη εγκωμιαστική κριτική για το βιβλίο της «School for Love» και με τη «Βαλκανική Τριλογία» καθιερώθηκε ως σοβαρή συγγραφέας, ενώ το 1977 ο πρώτος τόμος της «Τριλογίας του Λεβάντε» ενθουσίασε τους κριτικούς –πολύ αργά, κατά τη γνώμη της. Δεν πιστεύω ότι παραγνωρίστηκε από τους σύγχρονούς της επειδή έλειψε από την Αγγλία. Γενικά ήταν δύστροπη, εκδικητική και γκρινιάρα και εξέφραζε δημοσίως τη δυσαρέσκεια και τις αντιπάθειές της, δημιουργώντας πολλές αντιπάθειες. Η αλήθεια ήταν πως ήταν μπροστά από την εποχή της στον τρόπο που έγραφε και δεν εκτιμήθηκαν όσο έπρεπε η επιμονή της, η εργατικότητά της, οι εξαιρετικές περιγραφές των τόπων και τα ψυχογραφήματα των ηρώων της.

ΛΕΒΑΝΤΕ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ολίβια Μάνινγκ, Η τριλογία του Λεβάντε, Μτφρ.: Κλαίρη Παπαμιχαήλ, σελ. 864, εκδόσεις Μεταίχμιο

— Μιλήστε μου για τον περίφημο «ανταγωνισμό» με τη Μέρντοχ.

Ήταν ανταγωνιστική σ’ όλη της τη ζωή με την Άιρις Μέρντοχ, της οποίας τα βιβλία θεωρούσε «εγκεφαλικές ασκήσεις» και γινόταν έξαλλη κάθε φορά που οι εφημερίδες χαιρέτιζαν με δημοσιεύματα το καινούργιο βιβλίο της νεότερής της συγγραφέως. Ίσως ένας από τους λόγους να ήταν πως η ίδια δεν είχε ακαδημαϊκές δάφνες όπως η Μέρντοχ και είχε σύμπλεγμα κατωτερότητας για τον λόγο αυτό, νιώθοντας «παρείσακτη». 

— Πώς ήταν η προσωπική της ζωή και πόσο επηρέασε το έργο της;

Η προσωπική της ζωή επηρέασε άμεσα το έργο της. Είχε δεσμό με τον Χάμις Μάιλς, έναν επιμελητή στις εκδόσεις Τζόναθαν Κέιπ, ο οποίος τη σύστησε στους λογοτεχνικούς κύκλους της εποχής, την ενθάρρυνε στο γράψιμό της και βοήθησε να εκδοθεί το πρώτο της μυθιστόρημα το 1937. Το 1939 παντρεύτηκε τον Ρέτζι Σμιθ, καθηγητή του Βρετανικού Συμβουλίου, κομμουνιστή και κατάσκοπο των Ρώσων, με τον οποίο ταξίδεψε στα Βαλκάνια και στη Μέση Ανατολή στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Από εκεί άντλησε το υλικό για τις δυο τριλογίες της και οι Πρινγκλ ήταν σχεδόν πορτρέτα των δυο τους. Δεν χώρισαν ποτέ, παρόλο που μετά τον πόλεμο είχαν κι οι δυο εξωσυζυγικές σχέσεις σ’ όλη τη διάρκεια του γάμου τους. Ο Σμιθ πίστευε βαθιά στην ιδιοφυΐα της και δεν έπαψε ποτέ να την ενθαρρύνει. 

— Τι θα συμβουλεύατε έναν αναγνώστη να παρατηρήσει ιδιαιτέρως στην ανάγνωση των βιβλίων της; 

Διαβάζοντας τις τριλογίες, μια που μόνον αυτές έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά, θαυμάζουμε κυριολεκτικά την απόδοση της ατμόσφαιρας, είτε στο Βουκουρέστι είτε στην Αθήνα, είτε στο Λεβάντε – οι εικόνες, οι μυρωδιές, το κλίμα είναι ολοζώντανα, λες και ξεπηδάνε από τις σελίδες, ιδωμένα μέσα από την καλλιτεχνική ματιά της Μάνινγκ. Προσέχουμε την εξέλιξη των χαρακτήρων, τις σταδιακές αλλαγές στον ψυχισμό τους, την ειλικρίνεια των σκέψεών τους, τις επιπτώσεις του πολέμου στον χαρακτήρα τους, τη στάση τους απέναντι στις επερχόμενες αλλαγές, τα ηθικά διλήμματα, τις ψευδαισθήσεις και πώς όλα αυτά τους επηρεάζουν. Ο πόλεμος περιγράφεται σχεδόν «στεγνά» και όλη η γραφή είναι χαμηλών τόνων, με τα πραγματικά γεγονότα να δημιουργούν την υποβόσκουσα ατμόσφαιρα. Είναι πραγματικά κρίμα που η συγγραφέας έχει παραγνωριστεί τόσα χρόνια. Τώρα είναι μια μοναδική ευκαιρία να τη γνωρίσουμε.

AΓΟΡΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΗ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΔΩ ΤΗΝ ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΛΕΒΑΝΤΕ







 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ουδέποτε ήταν ροζ λογοτεχνία η Φεράντε, λέει η Ελληνίδα που τη μεταφράζει

Δήμητρα Δότση / Ουδέποτε ήταν ροζ λογοτεχνία η Φεράντε, λέει η Ελληνίδα που τη μεταφράζει

Η μεταφράστρια των βιβλίων της Έλενα Φεράντε στην Ελλάδα, Δήμητρα Δότση, μιλά στη LiFO για τη μυστηριώδη συγγραφέα, την τέχνη της μετάφρασης και τα βιβλία που παραδίδει στους εκδότες το επόμενο διάστημα.
M. HULOT
Χίλντα Παπαδημητρίου: «Όλοι χρειαζόμαστε μια ήσυχη γωνιά για να γλείψουμε τις πληγές μας μέχρι να επουλωθούν»

Βιβλίο / Χίλντα Παπαδημητρίου: «Όλοι χρειαζόμαστε μια ήσυχη γωνιά για να γλείψουμε τις πληγές μας»

Η συγγραφέας Χίλντα Παπαδημητρίου μάς μιλά για το νέο της αστυνομικό μυθιστόρημα, «Ένοχος μέχρις αποδείξεως του εναντίου», όπου ο φόνος είναι η αφορμή για μια κατάδυση στη σκοτεινή πλευρά της Αθήνας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Alex Michaelides: Το νέο αστέρι του αστυνομικού μυθιστορήματος συστήνεται στη LiFO

Αποκλειστική συνέντευξη / Alex Michaelides: Το νέο αστέρι του αστυνομικού μυθιστορήματος συστήνεται στη LiFO

Ο Βρετανοκύπριος συγγραφέας έφτασε στην κορυφή των best sellers των «New York Times» με το ντεμπούτο του «Η σιωπηλή ασθενής» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά και γίνεται ταινία από την εταιρεία παραγωγής του Μπραντ Πιτ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ