Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη

Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 27), 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
0

Η νέα έκθεση Jackson Pollock: The Experimental Works on Paper στην Barbara Mathes Gallery στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει τα ελάχιστα γνωστά χαρακτικά και τις μεταξοτυπίες του Πόλοκ από τη δεκαετία του 1940 και του '50.

Ο Πόλοκ εξέθεσε για πρώτη φορά χαρακτικά του τη δεκαετία του '30 μέσω της συνεργασίας του με την Works Progress Administration, αλλά τα πρώτα του πειράματα με τη χαρακτική έγιναν στα μέσα της δεκαετίας του 1940 με μια σειρά έργων που παρήγαγε στο Atelier 17, ένα διάσημο στούντιο εκτύπωσης στη Νέα Υόρκη, όπου μετεγκαταστάθηκε από το Παρίσι, κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου.

Στη νεοϋρορκέζικη έκθεση βλέπουμε ένα σύνολο από αυτές τις εκτυπώσεις του 1944 που δείχνουν την επιρροή του σουρεαλισμού στον Πόλοκ καθώς ταλαντεύεται μεταξύ της αφαίρεσης και της μορφοποίησης. Αυτά τα πρώιμα έργα παρουσιάζονται από μια μεταγενέστερη σειρά μεταξοτυπιών, από τις αρχές της δεκαετίας του 1950, που παράγονται με τη βοήθεια του αδελφού του, Sanford McCoy, ο οποίος είναι ο ίδιος ένας εξαιρετικός χαράκτης.

Οι εκτυπώσεις βασίστηκαν σε έξι από τους «μαύρους πίνακες» του Πόλοκ, που έγιναν από το 1951 έως το 1953, οι οποίοι εγκατέλειψαν σε μεγάλο βαθμό το χρώμα στη γνωστή τεχνική του.

Αν και οι αφηρημένοι πίνακες του Πόλοκ είναι τα πιο διάσημα έργα του, αυτές οι εκτυπώσεις δείχνουν το διαρκές ενδιαφέρον του για τη διαμόρφωση και τη φόρμα, ορατό στα πρώτα του έργα της δεκαετίας του 1940 που επανεμφανίζεται στις εκτυπώσεις του της δεκαετίας του 1950.

Αν και οι αφηρημένοι πίνακες του Πόλοκ είναι τα πιο διάσημα έργα του, αυτές οι εκτυπώσεις δείχνουν το διαρκές ενδιαφέρον του Pollock για τη διαμόρφωση και τη φόρμα, ορατό στα πρώτα του έργα της δεκαετίας του 1940 που επανεμφανίζεται στις εκτυπώσεις του της δεκαετίας του 1950.

Οι χαρακτηριστικοί πίνακες του, που δημιούργησε με την τεχνική του dripping, μαγνήτισαν με έναν πρωτόγνωρο τρόπο τον κόσμο της τέχνης. Ο Πόλοκ κατάφερε να επαναπροσδιορίσει την γραμμή, το χρώμα και τον εικονικό χώρο, εφευρίσκοντας στα τέλη της δεκαετίας του ’40 έναν τελείως νέο τρόπο για να γεμίσει τον καμβά του.

 

Στα έργα της έκθεσης, αντί του αυθορμητισμού του dripping, οι εκτυπώσεις μιλούν για το ενδιαφέρον του για ρυθμικές, στοχαστικές συνθέσεις και καλλιγραφικά σήματα. Το σύνολο των εκτυπώσεων από τη δεκαετία του 1950 προσφέρει επίσης μια σπάνια συνεργασία μεταξύ του Πόλοκ και του αδερφού του οι οποίοι σχεδίασαν μαζί αυτές τις εκτυπώσεις. Τα έργα που παρουσιάζονται ο Πόλοκ τα έκανε δώρο στον αδερφό του. 

Όταν τα βλέπουμε δίπλα-δίπλα, αυτά τα σπάνια χαρακτικά και οι μεταξοτυπίες ρίχνουν μια συναρπαστική ματιά στην ανάπτυξη του στυλ του Πόλοκ από τα μέσα της δεκαετίας του 1940 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1950. Παρόλο που κατασκευάστηκαν πριν από μισό αιώνα, μεταφέρουν την αίσθηση μιας ατομικής καλλιτεχνικής έκφρασης και συμβολίζουν την ελευθερία της δημιουργικότητας, ενώ αποκαλύπτουν το ταραχώδες και παθιασμένο μυαλό ενός καλλιτέχνη που ζωγράφιζε με όλο του το σώμα.

Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 7) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 8), 1951.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944-45. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 19) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 22) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944-45. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, χαρακτικό, 1944-45. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Jackson Pollock, Άτιτλο, μεταξοτυπία (αρ. 22) , 1951. Courtesy of Barbara Mathes Gallery.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά

Εικαστικά / Τα σπάνια χαρακτικά του Τζάκσον Πόλοκ επανενώνονται για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Νέα Υόρκη

Ένα σύνολο από τις εκτυπώσεις του 1944 που δείχνει την επιρροή του σουρεαλισμού στον Πόλοκ, καθώς ταλαντεύεται μεταξύ της αφαίρεσης και της μορφοποίησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η αριστουργηματικής ιαπωνική χαρακτική σε μια έκθεση στην Αθήνα

Εικαστικά / Η εξαίρετη ιαπωνική χαρακτική σε μια έκθεση στην Αθήνα

Το Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου παρουσιάζει την έκθεση «Μεταξύ ουρανού και γης. Σύγχρονη Ιαπωνική Χαρακτική» με 51 σύγχρονους Ιάπωνες χαράκτες να δείχνουν τη δουλειά τους μέσα από την εξέλιξη μιας μακράς παράδοσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Εικαστικά / Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ είναι μοναδικός καλλιτέχνης γιατί συνδέει τη μαγεία του χειροποίητου, τη δεξιοτεχνία και την αισθητική που συναντούν τον πολιτικό λόγο, τη μνήμη, την αλήθεια και τη φιλοσοφική της διάσταση σε όλο το έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT