Η προδρομική μορφή της Αγίας Φιλοθέης στον δρόμο για τη γυναικεία χειραφέτηση

Η προδρομική μορφή της Αγίας Φιλοθέης στον δρόμο για τη γυναικεία χειραφέτηση Facebook Twitter
Η ταινία, τα γυρίσματα της οποίας έγιναν στην Κωνσταντινούπολη, τη Βενετία, την Αθήνα και σε νησιά, έχει συμμετάσχει σε διεθνή φεστιβάλ, έχει συγκεντρώσει εξαιρετικές κριτικές και ασχολείται με μια προδρομική μορφή.
0



«ΦΙΛΟΘΕΗ, Η ΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ» είναι ο τίτλος του ιστορικού ντοκιμαντέρ γύρω από μια μεγάλη μορφή που έδρασε στην Αθήνα τον 16ο αιώνα, στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, που ετοίμασε η σκηνοθέτιδα Μαρία Χατζημιχάλη-Παπαλιού, το οποίο θα προβληθεί στο κανάλι του YouTube του Δήμου Φιλοθέης-Ψυχικού από την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου στις 7.00 μ.μ. έως και την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου.

Η ταινία, τα γυρίσματα της οποίας έγιναν στην Κωνσταντινούπολη, τη Βενετία, την Αθήνα και σε νησιά, έχει συμμετάσχει σε διεθνή φεστιβάλ, έχει συγκεντρώσει εξαιρετικές κριτικές και ασχολείται με μια προδρομική μορφή.


Η Φιλοθέη θεωρείται προδρομική μορφή για την Επανάσταση του 1821: το πρωτοπόρο εκπαιδευτικό έργο της, ιδιαίτερα για τις γυναίκες, συνεχίστηκε από άλλους και άνοιξε τον δρόμο για την Ελληνική Επανάσταση. Η δράση της Φιλοθέης αποτελεί έμπνευση και ο αγώνας της για ν' αλλάξει ο κόσμος είναι αυτό που τη συνδέει με το σήμερα.

Η Αγία Φιλοθέη, πριν από πέντε ολόκληρους αιώνες, ύψωσε το ανάστημά της απέναντι στον Σουλεϊμάν τον Μεγαλοπρεπή. Είπε «όχι» στην εξουσία, γιατί πριν είχε πει ένα μεγάλο «ναι» στη ζωή.

Ρηγούλα Μπενιζέλου, η αρχόντισσα κυρά και αγία των Αθηνών

Γεννημένη το 1522, μέσα στην αθηναϊκή αρχοντική οικογένεια γαιοκτημόνων, των Μπενιζέλων, η Ρηγούλα ή Ρεβούλα (Παρασκευούλα), όπως ήταν το κοσμικό της όνομα, με ρίζες βυζαντινές, ολιγογράμματη κατά το έθος της εποχής της, διακρινόταν για την ευφυΐα και το ήθος της. Στα 14 η οικογένεια την πάντρεψε με έναν μεγαλύτερό της άντρα. Τρία χρόνια αργότερα έμεινε χήρα.

Ήταν όμορφη, πάμπλουτη, ελεύθερη και περιζήτητη νύφη. Αντιστάθηκε στις πιέσεις της οικογένειάς της, δεν ξαναπαντρεύτηκε ποτέ και δέκα χρόνια αργότερα αποφάσισε και εκάρη μοναχή με το όνομα Φιλοθέη. Ίδρυσε ένα κοινόβιο ως Ηγουμένη μαζί με άλλες μοναχές, κόρες επιφανών οικογενειών της Αθήνας. Η ίδρυσή του πρέπει να τοποθετηθεί περί το 1571. Σε αυτό εγκαταβιούσαν περί τις 150 μοναχές, ανάμεσα στις οποίες και μερικές εκχριστιανισμένες μουσουλμάνες, αλλά και Κύπριοι σκλάβοι μετά την πτώση της Κύπρου στους Τούρκους την ίδια περίοδο. Το συγκρότημα αυτό ονομάζεται «Παρθενώνας» και εκεί βρίσκουν καταφύγιο και περίθαλψη (υλική και πνευματική) αδιακρίτως Έλληνες και Τούρκοι.

Στο έργο αυτό αφιέρωσε την πατρική και προσωπική της περιουσία. Ιδρύει σχολεία, βιοτεχνικά και χειροτεχνικά εργαστήρια, νοσοκομεία, ξενοδοχεία, ορφανοτροφεία κ.ά. Διδάσκει στοιχειώδη οικοκυρική στις «μοναστηρίσιες». Προσφέρει μεγάλα ποσά για την απελευθέρωση των αιχμαλώτων, ενώ ιδιαιτέρως φροντίζει για τη φυγάδευση των γυναικών στα νησιά, προκαλώντας όλεθρο στα χαρέμια των Τούρκων.

Το Ψυχικό και η Φιλοθέη τής χρωστούν τα ονόματά τους

Στην περιοχή του Ψυχικού άνοιξε ένα πηγάδι για να ξεκουράζονται οι κατάκοποι αγρότες που δούλευαν ώρες κάτω από τον ζεστό ήλιο και το νερό ήταν λιγοστό στην αττική γη. Λέγεται ότι από το ψυχικό αυτό της μοναχής Φιλοθέης πήρε η περιοχή το όνομά της. Ή πάλι πως έγραψε πάνω στο μαρμάρινο χείλος του πηγαδιού την λέξη «ψυχικόν» δηλωτικό της ψυχικής ωφέλειας. Και η περιοχή της Καλογρέζας οφείλει το όνομά της στη μονή που εκεί ίδρυσε η Φιλοθέη, τη μονή της Καλογραίας, όπως την αποκαλούσαν οι Αθηναίοι.


Βασική επιδίωξη της Φιλοθέης ήταν η τόνωση του ορθόδοξου ιδεώδους και η διατήρηση της ελληνικής συνείδησης. Το έργο της, κατά βάση εθνικό και θρησκευτικό, ξεπέρασε τα όρια της Αθήνας και έγινε γνωστό σε όλη την Ελλάδα.

Τη νύχτα της 2ας προς 3ης Οκτωβρίου 1588, κατά τη διάρκεια ιερής ολονυχτίας που επιτελούσαν οι μοναχές προς τιμή του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου (πολιούχου αγίου της Αθήνας) στο εκκλησάκι του Αγίου Ανδρέα, οι Τούρκοι εφορμούν εκ νέου, συλλαμβάνουν τη Φιλοθέη και έπειτα από βασανιστήρια την εγκαταλείπουν ημιθανή έξω από τη μονή της.

Η Φιλοθέη υποκύπτει στα τραύματά της στις 19 Φεβρουαρίου 1589. Ενταφιάστηκε στο δεξιό μέρος του ιερού βήματος του Αγίου Ανδρέα, ενώ αιώνες αργότερα το σκήνωμα της μεταφέρθηκε στη Μητρόπολη Αθηνών όπου φυλάσσεται σε ασημένια λάρνακα μέχρι σήμερα.

Η Μαρία Χατζημιχάλη-Παπαλιού για την ταινία

Η προδρομική μορφή της Αγίας Φιλοθέης στον δρόμο για τη γυναικεία χειραφέτηση Facebook Twitter
«Στον μακρύ δρόμο για τη γυναικεία χειραφέτηση η Αγία Φιλοθέη υπήρξε μια προδρομική μορφή, που αξίζει να την ανακαλύψουμε» λέει η σκηνοθέτιδα της ταινίας Μαίρη Χατζημιχάλη-Παπαλιού.

«Πάντα στις ταινίες μου με ελκύει η ιστορία. Όσο πιο κοντά έρχεται κανείς με το παρελθόν, τόσο η ιστορία γίνεται κάτι ζωντανό, σχεδόν καθημερινό. Κάθε ταινία είναι ένα ταξίδι, μια συνάντηση. Η Φιλοθέη ήταν για μένα μια πολύτιμη συνάντηση και χαίρομαι που τη γνώρισα και την αγάπησα μέσα από αυτή την ταινία. Η ζωή της, η πίστη της, η γενναιότητά της με συγκλόνισαν βαθιά. Η Αγία Φιλοθέη, πριν από πέντε ολόκληρους αιώνες, ύψωσε το ανάστημά της απέναντι στον Σουλεϊμάν τον Μεγαλοπρεπή. Είπε "όχι" στην εξουσία, γιατί πριν είχε πει ένα μεγάλο "ναι" στη ζωή.


Εκείνο που συνδέει τη Φιλοθέη με το σήμερα είναι ο αγώνας για ν' αλλάξει ο κόσμος. Γιατί, δυστυχώς ούτε καν το ζήτημα της εκπαίδευσης των κοριτσιών δεν είναι ακόμα λυμένο σε ορισμένα κράτη της γης. Και οι γυναίκες, όσα βήματα κι αν έχουν γίνει, απέχουν ακόμα πολύ από το να έχουν κατακτήσει την ισότητα. Τα σύγχρονα σκλαβοπάζαρα είναι καλά κρυμμένα, αλλά συνεχίζουν να υπάρχουν.


Κοιτάζοντας το πρωτοπόρο κοινωνικό έργο της Αγίας Φιλοθέης με σημερινή ματιά, μπορούμε να πούμε ότι έχει επίκεντρο τις γυναίκες. Γι' αυτό και αναφέρονται σ' αυτήν οι γυναικείες συλλογικότητες και οι γυναικείες σπουδές ανά τον κόσμο. Στον μακρύ δρόμο για τη γυναικεία χειραφέτηση η Αγία Φιλοθέη υπήρξε μια προδρομική μορφή, που αξίζει να την ανακαλύψουμε» λέει η σκηνοθέτιδα της ταινίας Μαίρη Χατζημιχάλη-Παπαλιού.

Η προδρομική μορφή της Αγίας Φιλοθέης στον δρόμο για τη γυναικεία χειραφέτηση Facebook Twitter

Μια εκδήλωση στη μνήμη της Αγίας Φιλοθέης

Με την ευκαιρία της μνήμης της Αγίας Φιλοθέης στις 19 Φεβρουαρίου, ο Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού με πρωτοβουλία του Δημάρχου κ. Δημήτρη Γαλάνη οργανώνει διαδικτυακή προβολή της ταινίας της Μαρίας Χατζημιχάλη-Παπαλιού. Την εκδήλωση αυτή στηρίζουν το Σωματείο Γυναικείων Δικαιωμάτων «Το Μωβ», η Πολιτιστική Εταιρεία «Αίνος» και ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Αγία Φιλοθέη των Αθηνών» στο Μονπελιέ. Θα την παρακολουθήσουν γυναικείες οργανώσεις και πανεπιστημιακά τμήματα από την Ευρώπη και την Αμερική.

 

Πρώτη διαδικτυακή προβολή: Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2021, 19:00

Η προβολή είναι δωρεάν και μπορείτε να την παρακολουθήσετε στο YouTube κανάλι.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ