Οι 10 σημαντικότερες μάσκες στο σινεμά: Από τον Ζορό μέχρι το «Scream»

Οι 10 σημαντικότερες μάσκες στο σινεμά: Από τον Ζορό μέχρι το «Scream» Facebook Twitter
O Ντάγκλας Φέρμπανκς υπήρξε ο πρώτος Ζορό στον κινηματογράφο. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

Ant-Man, Iron Man, Spider-Man, Captain America: η νεότερη γενιά κινηματογραφόφιλων έχει πλήρως εξοικειωθεί με μασκοφόρους και κρανοφόρους υπερήρωες, και κατά συνέπεια, με το απαραίτητο σε όλους πλέον, αξεσουάρ κοινωνικής συναναστροφής. Η μάσκα έχει τη δική της ιστορία στο σινεμά, και αυτή είναι η δεκάδα των πιο εμβληματικών «προσωπείων» εδώ κι έναν αιώνα.

Ζορό

Ο προπάτορας των μασκοφόρων εκδικητών του σινεμά, ένας Ρομπέν των Δασών για τον 20ό αιώνα, συνέπεσε με τη θεμελίωση του Χόλιγουντ ως γνήσιος καλιφορνέζος ήρωας, καθώς δημιουργήθηκε από τον pulp συγγραφέα Τζόνστον Μακάλεϊ και εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα «γράμματα» το 1919. Έναν χρόνο αργότερα, τον ενσάρκωσε ο Ντάγκλας Φέρμπανκς, τον συνέχισε ο Τάιρον Πάουερ, και τον αναβίωσε ο Αντόνιο Μπαντέρας, με παρενθέσεις τον Άντονι Χόπκινς στη γηραιά εκδοχή του και τον Τζορτζ Χάμιλτον, σε μια gay παρωδία. Για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, η απλή, στερεωμένη στην περιοχή των ματιών, μαύρη μάσκα του Ντον Ντιέγκο ντε λα Βέγκα αποτελούσε την πιο οικονομική και γρήγορη μεταμόρφωση για τα αγόρια όλου του κόσμου στις Απόκριες – ήταν ένας γήινος υπερήρωας, πριν από την εποχή των superheroes.

Scream

Οι 10 σημαντικότερες μάσκες στο σινεμά: Από τον Ζορό μέχρι το «Scream» Facebook Twitter
H σειρά ταινιών «Scream» απειλεί με πέμπτο επεισόδιο μέσα στο 2021.

Εμπνευσμένη από την «Κραυγή», τον διάσημο πίνακα του Νορβηγού Έντβαρντ Μουνκ, η απλικαρισμένη στο πρόσωπο μάσκα που επινόησε ο Γουές Κρέιβεν όχι μόνο ανέστησε την καριέρα του, αλλά γεφύρωσε ομαλά το horror είδος στη φάση του meta, κωμικά και ενσυνείδητα. Στο κουαρτέτο των ταινιών της σειράς «Scream», που απειλεί με πέμπτο επεισόδιο μέσα στο 2021, η διάσημη πλέον ghostface killer mask λειτουργεί ως προειδοποίηση ειδεχθούς δολοφονίας ή κακόγουστης μπλόφας μεταξύ εφήβων, που μοιάζουν να αψηφούν τον θάνατο και να τον κοροϊδεύουν σαν ανεύθυνοι μπαμπούλες, έτσι, για να τσεκάρουν αντιδράσεις. Περιττό να προστεθεί πως το μαυροφορεμένο φάντασμα είναι η πιο δημοφιλής στολή στα Halloween πάρτι.

V for Vendetta

Οι 10 σημαντικότερες μάσκες στο σινεμά: Από τον Ζορό μέχρι το «Scream» Facebook Twitter
Μετά την ταινία, η μάσκα του Γκάι Φοκς φοριέται πολύ σε διαδηλώσεις και σηματοδοτεί αντιφασιστική ή αντικαθεστωτική αντίσταση.

Άλλο ένα αξεσουάρ μεταμόρφωσης προσώπου που αυτονομήθηκε από την ταινία που το λάνσαρε και ακολουθεί λαμπρή σόλο καριέρα είναι η μάσκα του Γκάι Φοκς από το «V for Vendetta» του Τζέιμς Μακτίγκ, σε παραγωγή των Γουατσόφκσι. Το χαρακτηριστικό προσωπείο, με το goatie, το τσιγκελωτό μουστάκι και το ειρωνικό χαμόγελο, χρονολογείται από το 1608 και τη «Συνωμοσία της Πυρίτιδας» για την ανατίναξη του βρετανικού κοινοβουλίου. Μετά την ταινία, φοριέται πολύ σε διαδηλώσεις και σηματοδοτεί αντιφασιστική ή αντικαθεστωτική αντίσταση. Δραματουργική προέκτασή της είναι και η νταλί-ζουσα μάσκα στο «Casa de Papel», αν και εκεί, ο συμβολισμός της χρήσης της διίσταται: κατά τον καθηγητή, παραπέμπει στην αντίσταση, την αγανάκτηση και τον σκεπτικισμό, ενώ άλλοι χαρακτήρες την ερμηνεύουν πιο κυριολεκτικά, ενστερνιζόμενοι την παράνοια του ζωγράφου, που, σημειωτέον, ήταν δηλωμένος υποστηρικτής του δικτάτορα Φράνκο!

Batman

Οι 10 σημαντικότερες μάσκες στο σινεμά: Από τον Ζορό μέχρι το «Scream» Facebook Twitter
Ο μανδύας, τα γκάτζετ και η μάσκα που αφήνει ακάλυπτο το θεληματικό του πηγούνι γίνονται η πανοπλία του όταν αποφασίζει να δράσει μέσω του alter ego του.

Ο Μπρους Γουέιν είναι καθόλα ευυπόληπτος και ευειδής, κοινωνικός άνδρας που δεν χρειάζεται να κρυφτεί για να κυκλοφορήσει και να επιβληθεί στο Γκόθαμ. Ο μανδύας, τα γκάτζετ και η μάσκα που αφήνει ακάλυπτο το θεληματικό του πηγούνι γίνονται η πανοπλία του όταν αποφασίζει να δράσει μέσω του alter ego του κι έτσι να αυτοθεραπευθεί από τους δαίμονες και τα οικογενειακά του τραύματα. Είναι ενδιαφέρον πώς το αντίπαλο δέος του στο σύμπαν της DC, δηλαδή ο Superman, αλλάζει το κοινωνικό του παρουσιαστικό όταν δεν είναι υπερήρωας: πίσω από τη χωρίστρα και τα γυαλιά του Κλαρκ Κεντ ζορίζεται και προσποιείται, ενώ με την κάπα και το εμβληματικό μπλουζάκι αφήνει ακάλυπτο ολόκληρο το πρόσωπο, σίγουρος ότι δεν θα πάθει τίποτε, ως γνήσιος εξωγήινος Ιησούς που θα σώσει τον κόσμο από τις αμαρτίες.

Το Δέρμα που Κατοικώ

Οι 10 σημαντικότερες μάσκες στο σινεμά: Από τον Ζορό μέχρι το «Scream» Facebook Twitter
Στο «Δέρμα που Κατοικώ» ο Αλμοδόβαρ αναφέρεται κινηματογραφικά και πνευματικά στα «Μάτια Χωρίς Πρόσωπο».

Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ κάνει έξοχη καλλιτεχνική χρήση του πάλλευκου εκμαγείου που προσαρμόζεται ανατριχιαστικά τέλεια στα χαρακτηριστικά του προσώπου, εξαφανίζοντάς τα. Στο «Δέρμα που Κατοικώ» αναφέρεται κινηματογραφικά και πνευματικά στα «Μάτια Χωρίς Πρόσωπο», το αριστούργημα φρίκης και ποιητικού ρεαλισμού του Ζορζ Φρανζί με τον Πιερ Μπρασέρ και την Αλίντα Βάλι από το 1960.

Μάτια Ερμητικά Κλειστά

Οι 10 σημαντικότερες μάσκες στο σινεμά: Από τον Ζορό μέχρι το «Scream» Facebook Twitter
Ο Τομ Κρουζ με μάσκα στο «Μάτια Ερμητικά Κλειστά».

Ο Τομ Κρουζ σκίζει ένα εκατοστοδόλαρο στα δυο για να βεβαιωθεί πως ο ταξιτζής που τον έφερε στην πολυτελή έπαυλη θα τον περιμένει, σε αυτό που νομίζει πως είναι μια ακόμη σύντομη στάση στην εφιαλτική ονειροφαντασία του. Στο ιερατικό όργιο που εκτυλίσσεται με ψυχρή κομψότητα, τα προσκεκλημένα μέλη της ελίτ είναι υποχρεωμένα να φορούν βενετσιάνικη μάσκα, καλύπτοντας πρόσωπα που ουσιαστικά αναγνωρίζονται, σε έναν υποκριτικό διάλογο του κοινωνικού προσχήματος με την ερωτική επιθυμία. Ο Τομ Κρουζ έχει αλλάξει πολλές φορές πρόσωπο, από τις λαστιχένιες μάσκες στις επιδέξιες «Επικίνδυνες Αποστολές» ως το κάλυπτρο στο «Vanilla Sky», αλλά στα «Μάτια Ερμητικά Κλειστά» ελπίζει, μάταια, πως θα είναι απλώς παρατηρητής του χειρότερου σεναρίου που επηρεάζει τη ζωή του.

Η Σιωπή των Αμνών

 

Ενώ το περίτεχνο ηχοπαραμορφωτικό αξεσουάρ που φιλοτεχνεί ο Bane του Τομ Χάρντι του θυμίζει τον συνεχή πόνο από τις μέρες του στον λάκκο, και φιλοδοξεί να τρομάξει όποιον βρεθεί στον διάβα του, το φίμωτρο στο στόμα του Χάνιμπαλ Λέκτερ είναι υποχρεωτικό και επιβεβλημένο από τους φύλακες, όποτε ο κανίβαλος πρέπει να βγει από την απομόνωσή του. Τα μάτια του Άντονι Χόπκινς γουρλώνουν, σαν να μετράει τους επισκέπτες της μεγαλοφυΐας του σε υποψήφιες μπουκιές.

Ο Πόλεμος των Άστρων

Οι 10 σημαντικότερες μάσκες στο σινεμά: Από τον Ζορό μέχρι το «Scream» Facebook Twitter
Νταρθ Βέιντερ.

Η μαύρη μάσκα του (παρεμπιπτόντως Αφροαμερικανού Τζέιμς Ερλ Τζόουνς, που τον υποδύεται φωνητικά) Νταρθ Βέιντερ υποδεικνύει το πέρασμά του στην καταστροφική σκοτεινή δύναμη αλλά ταυτόχρονα κρύβει, εκτός από το άχτι του, τη φυσική και ψυχική παραμόρφωσή του, ένα σύμβολο αρχαιοελληνικής τραγωδίας που θα εξηγηθεί ψυχαναλυτικά στη μεγάλη αποκάλυψη, αμέσως μετά την κρίσιμη μονομαχία με τον γιο του.

Ο Άνθρωπος Ελέφαντας

Οι 10 σημαντικότερες μάσκες στο σινεμά: Από τον Ζορό μέχρι το «Scream» Facebook Twitter
Το αριστούργημα του Ντέιβιντ Λιντς από το 1980 εξιστορεί τη θλιβερή ζωή ενός δύσμοιρου, φριχτά δύσμορφου άνδρα, που έγινε περιφερόμενο αξιοπερίεργο.

Βασισμένο στην πραγματική ζωή του Τζόζεφ Μέρικ, το αριστούργημα του Ντέιβιντ Λιντς από το 1980 εξιστορεί τη θλιβερή ζωή ενός δύσμοιρου, φριχτά δύσμορφου άνδρα, που έγινε περιφερόμενο αξιοπερίεργο, ώσπου να διαπιστωθεί πως κάτω από την υφασμάτινη μάσκα-πορτατίφ βρισκόταν ένας ευγενικός και ευαίσθητος άνθρωπος. Τα αδιάκριτα βλέμματα οίκτου και τρόμου των πελατών του στο τσίρκο διαδέχθηκε η βουρκωμένη, γεμάτη δέος συμπόνοια του Άντονι Χόπκινς, στην εξαιρετική σκηνή των «αποκαλυπτηρίων» του Ανθρώπου Ελέφαντα.

Τζόνι Ντεπ

Οι 10 σημαντικότερες μάσκες στο σινεμά: Από τον Ζορό μέχρι το «Scream» Facebook Twitter
Ο Τζόνι Ντεπ βάλθηκε να κατασκευάζει χαρακτήρες βασισμένους σε αλλαγές προσώπου, με «ολιστικές» ερμηνευτικές προσεγγίσεις που υποκαθιστούν τις πρακτικές μάσκες.

Όχι μόνο ειδική μνεία, αλλά κανονική θέση στη δεκάδα αξίζει στον Τζόνι Ντεπ, τον ηθοποιό που βάλθηκε να κατασκευάζει χαρακτήρες βασισμένους σε αλλαγές προσώπου, με «ολιστικές» ερμηνευτικές προσεγγίσεις που υποκαθιστούν τις πρακτικές μάσκες. Με την ενθάρρυνση του Τιμ Μπέρτον, ο «Ψαλιδοχέρης» και ο «Ακέφαλος Καβαλάρης», αλλά και οι καλές του στιγμές, από τον Εντ Γουντ μέχρι τον Χάντερ Τόμπσον και τον Γουίλι Γουόνκα, συνιστούν έναν άνθρωπο-μάσκα.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι αμαρτίες πληρώνει ο Τζόνι Ντεπ;

Δημήτρης Πολιτάκης / Τι αμαρτίες πληρώνει ο Τζόνι Ντεπ;

Πώς την πάτησε κι έφτασε ως εδώ; Αλλεπάλληλες κρίσεις μέσης ηλικίας; Ο διάολος που δεν σ΄ αφήνει; Το άτιμο το λιώμα; Έξις δευτέρα φύσις; Ή απλά η συνειδητοποίηση ότι είναι πιο ειλικρινής με τον εαυτό του ως αμετανόητο ρεμάλι, ακόμα και λίγο πριν τα 60;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Φαντάσματα στην Πόλη, υπό την αγριότητα του καθεστώτος Ερντογάν

Οθόνες / Φαντάσματα στην Πόλη, υπό την αγριότητα του καθεστώτος Ερντογάν

Σκέψεις για την αγαπητή Κωνσταντινούπολη με αφορμή μια εξαιρετική ταινία του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με θέμα την δυσάρεστη μοίρα αλλά και τις ελπίδες των «δικών μας ανθρώπων» υπό την αγριότητα του καθεστώτος Ερντογάν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Dick Johnson is Dead»: Μια αριστουργηματική ταινία στο Netflix για την άνοια και τη χαρά της ζωής

Πρώτη προβολή / «Dick Johnson is Dead»: Μια αριστουργηματική ταινία στο Netflix για την άνοια και τη χαρά της ζωής

Η βραβευμένη οπερατέρ και σκηνοθέτρια Κρίστεν Τζόνσον στρέφει την κάμερα της στον πατέρα της και διαχειρίζεται την άνοια που αρχίζει να τον κυκλώνει με τον πιο αξιοθαύμαστο τρόπο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Οι 20 ταινίες του αφιερώματος στην επιστημονική φαντασία

Οθόνες / Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Οι 20 ταινίες του αφιερώματος στην επιστημονική φαντασία

Το κεντρικό αφιέρωμα του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει τίτλο «Προφητείες από έναν άλλο κόσμο: Sci-fi και Cli-fi (1950-1990)». Περιλαμβάνει 20 cult ταινίες επιστημονικής φαντασίας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ