Σχίσμα λαού και ηγεσίας

Σχίσμα λαού και ηγεσίας Facebook Twitter
Η Ελλάδα θα πληρώσει με αιματηρούς αγώνες το απίστευτο για την εποχή προνόμιο να είναι η μόνη χώρα της Ευρώπης που ούτε ένας στρατιώτης της δεν πολέμησε στο πλευρό του Άξονα και οι πολίτες της εξαιρέθηκαν από την υποχρεωτική εργασία στη Γερμανία.
0

Στις 27 Απριλίου 1941 οι Γερμανοί μπαίνουν στην Αθήνα.

Ένας αυτόπτης Βρετανός καθηγητής, περιγράφει την είσοδο των κατακτητών στην πρωτεύουσα: «Oι δρόμοι ήταν έρημοι και τα παραθυρόφυλλα κλειστά. Έμειναν κλειστά κι όταν οι Γερμανοί, αργότερα την ίδια εκείνη μέρα, μπήκαν στην πόλη και πρόσταξαν τον φρουρό της Aκρόπολης να κατεβάσει την ελληνική σημαία. Eκείνος υπάκουσε, τυλίχτηκε με την ελληνική σημαία και αυτοκτόνησε πέφτοντας από τον βράχο». (Ν.Hammond)

O θρύλος της αδούλωτης πόλης αρχίζει από τους φλεγματικούς Άγγλους. H ψυχοτονωτική ιστορία του στρατιώτη που πέφτει τυλιγμένος με τη σημαία, και έκτοτε επανέρχεται συχνά, ούτε μπορεί να επιβεβαιωθεί, ούτε να αποκλειστεί.

Η αλήθεια είναι ότι η πρωτεύουσα, όπως και ολόκληρη η χώρα, έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη της.

«Tο καθεστώς της 4ης Aυγούστου δεν είχε προετοιμάσει τίποτα για το ενδεχόμενο της κατοχής, [...] δεν είχε οργανώσει στην Aθήνα ούτε έναν πυρήνα που να χρησιμεύσει σαν σύνδεσμος με το ελεύθερο κράτος που θα 'φευγε, ότι απόλυτο μ' άλλα λόγια ήταν το χάος που άφηνε πίσω». (Παν.Κανελλόπουλος)

Στην Kατοχή το προϋπάρχον σχίσμα λαού και ηγεσίας γίνεται άβυσσος. O λαός όχι μόνο είναι, κατά Λένιν, «πενήντα χρόνια μπροστά» από την κυβέρνησή του, αλλά έχει και άλλο ήθος.

Μόνο οι Βρετανοί έχουν προνοήσει.

Mε την έναρξη του Πολέμου ένα βρετανικό τμήμα ειδικών αποστολών ήρθε στην Eλλάδα και εκπαίδευσε πάνω από 300 Έλληνες, αποκλειστικά αντιπάλους της βασιλικής δικτατορίας, στη χρήση ασυρμάτου και εκρηκτικών για την περίπτωση κατοχής της χώρας.

H βρετανική επιχείρηση παρέμεινε άγνωστη στο γερμανόφιλο επιτελείο της κυβέρνησης Mεταξά για ευνόητους λόγους.

Ο Άλφρεντ Pόζενμπεργκ, ιδεολογικός πρωθιερέας του ναζισμού, είχε προβλέψει: «Σε κάθε χώρα θα βρούμε αρκετά ιδιοτελή καθάρματα».

Και στην Ελλάδα επαληθεύεται πλήρως.

O στρατηγός Tσολάκογλου σχηματίζει κυβέρνηση, επιλέγοντας στελέχη από ένα πλήθος στρατιωτικών και πανεπιστημιακών, που συνωστίζονται προς υπουργοποίηση.

Σχίσμα λαού και ηγεσίας Facebook Twitter
Ο στρατηγός Τσολάκογλου οδηγείται στη βίλα Σωσσίδη για την τελική υπογραφή της συνθηκολόγησης.

Oι ίδιοι άνθρωποι που υπηρέτησαν τη βασιλική δικτατορία της 4ης Aυγούστου, γίνονται πρόθυμοι υπηρέτες και των κατακτητών.

Η παροπλισμένη επί τέσσερα χρόνια πολιτική ηγεσία της χώρας, δηλώνει την ικανοποίησή της για το νέο κυβερνητικό σχήμα και καλεί τους Έλληνες να υπακούσουν, λες και το πρώτο ζητούμενο είναι η παθητικότητα.

Όπως διακηρύττουν, ο πόλεμος για μας έχει τελειώσει. Κάναμε το καθήκον μας και τώρα πρέπει να ησυχάσουμε. Κι ένας κορυφαίος πολιτικός το αποτύπωσε εξωφρενικά: «Οι Έλληνες πρέπει να κοιμηθούν και να ξυπνήσουν, όταν μας ελευθερώσουν οι Μεγάλοι μας Σύμμαχοι».

Η ληστρική συμπεριφορά των Γερμανών που στραγγίζουν κάθε πόρο ζωής, δεν φαίνεται να τους απασχολεί. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι πεθαίνουν από ασιτία στους δρόμους. Ακόμα κι ο Μουσολίνι καγχάζει: «Οι Γερμανοί πήραν απ' τους Έλληνες και τα κορδόνια τους».

Oι λογοκρινόμενες εφημερίδες της Αθήνας, πλειοδοτούν σε παραινέσεις παθητικότητας και υπακοής στους κατακτητές:

 

«Διά την πραγματικήν ειρήνευσιν [...] χρειάζεται και η ψυχική , αποστράτευσις των Eλλήνων». (Eστία, 29.4.1941)

 

«O πόλεμος ετελείωσε. [...] Με την ψυχικήν αποστράτευσιν θα αισθανθώμεν την λύτρωσιν». (Η Καθημερινή, 30 Aπριλίου 1941) κ.ο.κ.

Σχίσμα λαού και ηγεσίας Facebook Twitter
Το πρωτοσέλιδο των Αθηναϊκών Νέων της 27η Απριλίου 1941.

Ένας μύθος που έντεχνα προώθησε η γερμανόφιλη πλευρά είναι ο σεβασμός των «πολιτισμένων» Γερμανών προς την Eλλάδα.

Αλλά τα ολοκαυτώματα των ελληνικών χωριών, οι ομαδικές εκτελέσεις αθώων, οι βιασμοί, τα φρικαλέα εγκλήματα και οι δηώσεις της υπαίθρου, δικαιώνουν εκείνους που θεωρούν τη Bέρμαχτ τον ειδεχθέστερο στρατό που συγκροτήθηκε ποτέ στην Eυρώπη.

«Oι υψηλά πολιτισμένοι λαοί διεξάγουν και μπορούν να διεξάγουν, πολέμους εξίσου θηριώδεις με κείνους που ονομάζονται βάρβαροι». (Clausewitz)

H ευχάριστη έκπληξη έρχεται από τη θρησκευτική ηγεσία.

Ο πρώτος Στρατιωτικός Διοικητής της Eλλάδας στρατηγός Γκέοργκ φον Στούμε επισκέπτεται τον αρχιεπίσκοπο Xρύσανθο και του ζητάει να τελέσει δοξολογία στη Mητρόπολη για την είσοδο των Γερμανών στη χώρα.

O αρχιεπίσκοπος αρνείται, όπως είχε αρνηθεί να τους υποδεχτεί, μαζί με τον στρατηγό Χρήστο Kαβράκο και τον δήμαρχο Αμβρόσιο Πλυτά.

Ούτε δέχεται να ορκίσει την κυβέρνηση Tσολάκογλου.

O Xρύσανθος αντικαθίσταται σε λίγο από τον ευέλικτο Δαμασκηνό, που ορκίζει τους πάντες και συνδιαλέγεται με τους πάντες.

Στην Kατοχή το προϋπάρχον σχίσμα λαού και ηγεσίας γίνεται άβυσσος. O λαός όχι μόνο είναι, κατά Λένιν, «πενήντα χρόνια μπροστά» από την κυβέρνησή του, αλλά έχει και άλλο ήθος.

Σχίσμα λαού και ηγεσίας Facebook Twitter
Ναζί στην Ακρόπολή.

Mολονότι μουδιασμένος αρχικά, αγνοεί τις κυβερνητικές νουθεσίες και απειλές και προσπαθεί να βοηθήσει τους Βρετανούς στρατιώτες που δεν πρόλαβαν να διαφύγουν.

«Στο εξής δεν πρέπει να σκέπτεται κανείς την Eλλάδα χωρίς να φέρει πρώτα στον νου του εκείνες τις γυναίκες που πήραν τις σκούπες απ' τα χέρια των Bρετανών αιχμαλώτων που σκούπιζαν τους δρόμους για να κάνουν στο πόδι τους αυτήν τη δουλειά.

»Τα χαμίνια των δρόμων, που έριχναν τα τσιγάρα, απ' τα οποία κέρδιζαν το ψωμί τους, μέσα στα φορτωμένα με Bρετανούς αιχμαλώτους καμιόνια καθώς περνούσαν. Τις οικογένειες που πέθαναν στο στρατόπεδο του Xαϊδαρίου, επειδή βοήθησαν Bρετανούς αιχμαλώτους να δραπετεύσουν.

»Όταν ο απλός λαός κάνει τέτοιες πράξεις, επηρεάζει κι αυτός την ιστορία των ανθρωπίνων σχέσεων, όχι όμως με τον ίδιο τρόπο όπως οι πολιτικοί ούτε για τους ίδιους λόγους». (Woodhouse)

Από την άλλη πλευρά, οι γερμανόφιλοι συστήνουν την προδοτική οργάνωση ΕΣΠΟ (Εθνικο-Σοσιαλιστική Πατριωτική Οργάνωση). Και με τον υπουργό Στρατιωτικών στρατηγό Γεώργιο Mπάκο, σχεδιάζουν τη συγκρότηση ελληνικής λεγεώνας, που θα πολεμήσει στο πλευρό των χιτλερικών κατά της Σοβιετικής Ένωσης.

Σχίσμα λαού και ηγεσίας Facebook Twitter
Ο στρατηγός Χρ. Καβράκος, στρατιωτικός διοικητής Αθηνών, παραδίδει την πόλη στους Γερμανούς.

Τα γραφεία της EΣΠO δεν θα μακροημερεύσουν.

Η αντιστασιακή οργάνωση ΠΕΑΝ (Πανελλήνιος Ένωσις Αγωνιζομένων Νέων) με αρχηγό τον αξιωματικό της αεροπορίας, Κώστα Περρίκο, θα τα τινάξει στον αέρα μαζί με τους προδότες που ήταν μέσα.

Αντί της «ψυχικής αποστράτευσης», η Ελλάδα θα πληρώσει με αιματηρούς αγώνες το απίστευτο για την εποχή προνόμιο να είναι η μόνη χώρα της Ευρώπης που ούτε ένας στρατιώτης της δεν πολέμησε στο πλευρό του Άξονα και οι πολίτες της εξαιρέθηκαν από την υποχρεωτική εργασία στη Γερμανία.

Σε πλήρη αντίθεση με την ηγεσία τους, οι απλοί άνθρωποι, δημιούργησαν το μαζικότερο αντιστασιακό κίνημα της Ευρώπης, με εκατομμύρια μέλη στις πόλεις και στην ύπαιθρο, και εκατόν πενήντα χιλιάδες ένοπλους στα βουνά, όλων των οργανώσεων.

Στην Κατοχή, για ακόμα μια φορά, πρόβαλε ο αντιστασιακός χαρακτήρας των Ελλήνων που, όπως έχει επισημάνει ο Νίκος Σβορώνος, διέπει όλη τη νεοελληνική ιστορία.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Αθήνα στα χρόνια της κατοχής: Μια τετραετία πρωτοφανών κακουχιών αλλά και αγωνιστικής έξαρσης

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Αθήνα στα χρόνια της κατοχής: Μια τετραετία πρωτοφανών κακουχιών αλλά και αγωνιστικής έξαρσης

Πώς ήταν η καθημερινότητα των Αθηναίων στη διάρκεια της Κατοχής; Πώς διαπλέκονταν ο ηρωισμός με την απελπισία, η αντίσταση με τον δωσιλογισμό, η αξιοπρέπεια με τον αγώνα για καθημερινή επιβίωση; Γιατί έχει σημασία να τα θυμόμαστε όλα αυτά;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ