Διαβάζοντας / Ακούγοντας το 2018

Διαβάζοντας / Ακούγοντας το 2018 Facebook Twitter
Το «Filoxiny» του Skinshape ήταν από τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς.
0

Οι απολογισμοί των Χριστουγέννων και του τέλους του χρόνου έχουν πάντα γλυκόπικρη γεύση. Είτε πασχίζουν να δείξουν ευδιαθεσία, είτε αρνούνται να παραιτηθούν από το «κριτικό πνεύμα» των συνηθισμένων ημερών του χρόνου, είναι συνήθως αμήχανες γραφές.

Φυσικά για τις στήλες πολιτικής κριτικής και σχολιασμού ο εορταστικός χρόνος είναι ανύπαρκτος. Η ροή της Ιστορίας και οι οιμωγές συνεχίζονται ακάθεκτες με πολύ ανησυχαστικά νέα για τους Κούρδους μαχητές της ελευθερίας στη βόρεια Συρία, με πολίτες της Βουδαπέστης να ξεσηκώνονται για ελευθερίες και ψωμί, με τα Κίτρινα Γιλέκα να αποσύρονται προσωρινά από τη σκηνή ενώ έχουμε και τα δικά μας εθνικά και «αυτοδιοικητικά» πάθη με τη φήμη για πολλαπλές εκλογές.


Ας πούμε όμως πως με τη μαγική αυθαιρεσία που προσφέρουν τούτες οι μέρες μπορεί κανείς να μετατρέψει μια στήλη σε λίστα. Έχω πει γιατί πιστεύω στη χρησιμότητα αυτών των μικρών, υποκειμενικών καταλόγων.

Ας πούμε όμως πως με τη μαγική αυθαιρεσία που προσφέρουν τούτες οι μέρες μπορεί κανείς να μετατρέψει μια στήλη σε λίστα. Έχω πει γιατί πιστεύω στη χρησιμότητα αυτών των μικρών, υποκειμενικών καταλόγων.

Για τρεις, κυρίως, λόγους: πρώτον, διότι μας υποχρεώνουν στο φιλτράρισμα και στην επιλεκτική συμπύκνωση (γι' αυτό και απορρίπτω προσωπικά κάποιες λίστες μαμούθ με πενήντα βιβλία ή άλλους τόσους δίσκους, θέατρα κ.λπ). Δεύτερον, μας μαθαίνουν να μοιραζόμαστε κάτι που μας έφερε ευχαρίστηση και όχι, ως συνήθως, τα παράπονα και τις εχθρότητές μας. Τρίτον, με αυτούς τους καταλόγους συνομιλείς με αγνώστους και έτσι ανακαλύπτετε (και αυτοί και εσύ) πως άλλο άγνωστος και άλλο ξένος – ανακάλυψη μιας κοινότητας πάνω και πέρα από τις υπόλοιπες διαφορές.

Με άλλα λόγια, ενώ οι λίστες μοιάζουν εκ πρώτης όψεως με ασκήσεις εγωισμού («ιδού το γούστο μου»), υπονομεύουν εντέλει τα σύνορα μεταξύ των ατόμων. Φτιάχνουν πίστες συγκινήσεων που είναι εν εμπειρίες χώροι αμοιβαίου εμπλουτισμού και κοινωνικής γνώσης.

 
Αφήνω όμως τον πρόλογο για να τρέξω κατευθείαν στη λίστα που, ελπίζω, να τηρεί τις πιο πάνω προδιαγραφές. Να πω, τέλος, πως στη λίστα δεν βάζω μόνο αυστηρά έργα του 2018 αλλά και ό,τι έτυχε να συναντήσω εγώ αυτή τη χρονιά.


Βιβλία:

Ίαν Μακ Γιούαν, Στην ακτή (Πατάκης, 2007)

Ένα από τα ωραιότερα κείμενα για την επιθυμία και την ερωτική ματαίωση – και μέσα από τις σιωπές και μέσα από την εξαιρετική του πρόζα.

Φρεντερίκ Γκρο, Δαιμονισμένες (Πόλις, 2018)

Ταξίδι στην εποχή των θρησκευτικών πολέμων και σε μια συγκεκριμένη ιστορία δαιμονισμού (μαζικής υστερίας) από έναν θεωρητικό και συγγραφέα που εμπνέεται από τον Μισέλ Φουκώ αλλά έχει ωραία αίσθηση της λογοτεχνικής πλοκής.


Ρίτσαρντ Έβανς, Η επιδίωξη της ισχύος. Ευρώπη 1815-1914 (Αλεξάνδρεια, 2018)

Επειδή ούτως ή άλλως αγαπάω τον δέκατο ένατο αιώνα και τον Έβανς ως ιστορικό των μεγάλων συνθέσεων. Η ισχύς σε όλα τα επίπεδα, από την τεχνολογία ως την αποικιακή επέκταση, από την κρατική οργάνωση ως τα κάθε είδους μεταρρυθμιστικά σχέδια προσφέρει την ευκαιρία για μια εξαιρετική τοιχογραφία.


Φελίξ Ραβεσόν (Felix Ravaisson), Για τη συνήθεια (Πλέθρον, 2018).

Στους παραγνωρισμένους της φιλοσοφίας αυτός ο Γάλλος της εποχής του Μπαλζάκ και του Αλφρέντ Ντε Μισέ. Σε έναν αιώνα που πίστεψε πολύ στις ρήξεις και στις αλλαγές, κάποιος γράφει για την εξουσία της συνήθειας. Προδρομικός στοχασμός για μια ολόκληρη φαινομενολογία του εθισμού και της ρουτίνας που θα δώσει καρπούς στον εικοστό αιώνα.


«Από κάπου ο άνθρωπος προδίδεται. Πάντα κάτι θα αποκαλύπτει την ιστορία και το ποιόν του, πάντοτε θα φαίνονται στην όψη του όσα κρυφά τον διαμόρφωσαν, το σώμα έχει τις δικές του αποθήκες μνήμης και το δέρμα καταγράφει τον πανικό και την απόγνωση, αποτυπώνει την οδύνη». Στιβαρή πρόζα με καλό λυρικό τόνο στο σπονδυλωτό μυθιστόρημα της Βασιλικής Πέτσα, Το δέντρο της υπακοής (Πόλις). Γραφή που αποπνέει ωριμότητα από μια συγγραφέα γεννημένη το 1983 (γιατί, εντέλει, το θέμα των ηλικιακών γενιών στη λογοτεχνία έχει μικρή αξία)


Και κάτι, τέλος, που ανήκει νομίζω σε όλες τις αισθήσεις μιας και οι φωτογραφίες του Κωνσταντίνου Πίττα ιστορούν και εκπαιδεύουν το βλέμμα. Έχω τη γνώμη μάλιστα πως κάθε εικόνα εδώ ακούγεται κιόλας σαν τη μουσική ενός Γιούργκεν Νίπερ στα Φτερά του Έρωτα. Αναφέρομαι στη δεύτερη και επαυξημένη έκδοση του εξαιρετικού λευκώματος Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης.


Μουσικές

Σε αυτή την περίπτωση ακολουθώ τον στεγνό τρόπο της λίστας, χωρίς επεξηγήσεις.

 

Skinshape

Filoxiny

 

 

Castlebeat

VHS

 

 

Thom Yorke

Suspiria (soundtrack για το φιλμ του Λούκα Γκουντανίνο)

 

 

Trio HLK

Standard time

 

 

Elena Tonra

Ex:Re

 

 

Poirot

September Arrythmia

 

 

Dilemma

Η τέλεια εξαφάνιση (μελοποίηση Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ)

 

 

Τhe fog ensemble

Throbs

 

 

SRSQ (προσωπικό πρότζεκτ της εξαιρετικής Kennedy Ashlyn) 

Unreality

 

Rachel Grimes

Eights

Διαβάζοντας / Ακούγοντας το 2018 Facebook Twitter

Χρόνια πολλά σε όλες και όλους!

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ