Διαβάζοντας / Ακούγοντας το 2018

Διαβάζοντας / Ακούγοντας το 2018 Facebook Twitter
Το «Filoxiny» του Skinshape ήταν από τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς.
0

Οι απολογισμοί των Χριστουγέννων και του τέλους του χρόνου έχουν πάντα γλυκόπικρη γεύση. Είτε πασχίζουν να δείξουν ευδιαθεσία, είτε αρνούνται να παραιτηθούν από το «κριτικό πνεύμα» των συνηθισμένων ημερών του χρόνου, είναι συνήθως αμήχανες γραφές.

Φυσικά για τις στήλες πολιτικής κριτικής και σχολιασμού ο εορταστικός χρόνος είναι ανύπαρκτος. Η ροή της Ιστορίας και οι οιμωγές συνεχίζονται ακάθεκτες με πολύ ανησυχαστικά νέα για τους Κούρδους μαχητές της ελευθερίας στη βόρεια Συρία, με πολίτες της Βουδαπέστης να ξεσηκώνονται για ελευθερίες και ψωμί, με τα Κίτρινα Γιλέκα να αποσύρονται προσωρινά από τη σκηνή ενώ έχουμε και τα δικά μας εθνικά και «αυτοδιοικητικά» πάθη με τη φήμη για πολλαπλές εκλογές.


Ας πούμε όμως πως με τη μαγική αυθαιρεσία που προσφέρουν τούτες οι μέρες μπορεί κανείς να μετατρέψει μια στήλη σε λίστα. Έχω πει γιατί πιστεύω στη χρησιμότητα αυτών των μικρών, υποκειμενικών καταλόγων.

Ας πούμε όμως πως με τη μαγική αυθαιρεσία που προσφέρουν τούτες οι μέρες μπορεί κανείς να μετατρέψει μια στήλη σε λίστα. Έχω πει γιατί πιστεύω στη χρησιμότητα αυτών των μικρών, υποκειμενικών καταλόγων.

Για τρεις, κυρίως, λόγους: πρώτον, διότι μας υποχρεώνουν στο φιλτράρισμα και στην επιλεκτική συμπύκνωση (γι' αυτό και απορρίπτω προσωπικά κάποιες λίστες μαμούθ με πενήντα βιβλία ή άλλους τόσους δίσκους, θέατρα κ.λπ). Δεύτερον, μας μαθαίνουν να μοιραζόμαστε κάτι που μας έφερε ευχαρίστηση και όχι, ως συνήθως, τα παράπονα και τις εχθρότητές μας. Τρίτον, με αυτούς τους καταλόγους συνομιλείς με αγνώστους και έτσι ανακαλύπτετε (και αυτοί και εσύ) πως άλλο άγνωστος και άλλο ξένος – ανακάλυψη μιας κοινότητας πάνω και πέρα από τις υπόλοιπες διαφορές.

Με άλλα λόγια, ενώ οι λίστες μοιάζουν εκ πρώτης όψεως με ασκήσεις εγωισμού («ιδού το γούστο μου»), υπονομεύουν εντέλει τα σύνορα μεταξύ των ατόμων. Φτιάχνουν πίστες συγκινήσεων που είναι εν εμπειρίες χώροι αμοιβαίου εμπλουτισμού και κοινωνικής γνώσης.

 
Αφήνω όμως τον πρόλογο για να τρέξω κατευθείαν στη λίστα που, ελπίζω, να τηρεί τις πιο πάνω προδιαγραφές. Να πω, τέλος, πως στη λίστα δεν βάζω μόνο αυστηρά έργα του 2018 αλλά και ό,τι έτυχε να συναντήσω εγώ αυτή τη χρονιά.


Βιβλία:

Ίαν Μακ Γιούαν, Στην ακτή (Πατάκης, 2007)

Ένα από τα ωραιότερα κείμενα για την επιθυμία και την ερωτική ματαίωση – και μέσα από τις σιωπές και μέσα από την εξαιρετική του πρόζα.

Φρεντερίκ Γκρο, Δαιμονισμένες (Πόλις, 2018)

Ταξίδι στην εποχή των θρησκευτικών πολέμων και σε μια συγκεκριμένη ιστορία δαιμονισμού (μαζικής υστερίας) από έναν θεωρητικό και συγγραφέα που εμπνέεται από τον Μισέλ Φουκώ αλλά έχει ωραία αίσθηση της λογοτεχνικής πλοκής.


Ρίτσαρντ Έβανς, Η επιδίωξη της ισχύος. Ευρώπη 1815-1914 (Αλεξάνδρεια, 2018)

Επειδή ούτως ή άλλως αγαπάω τον δέκατο ένατο αιώνα και τον Έβανς ως ιστορικό των μεγάλων συνθέσεων. Η ισχύς σε όλα τα επίπεδα, από την τεχνολογία ως την αποικιακή επέκταση, από την κρατική οργάνωση ως τα κάθε είδους μεταρρυθμιστικά σχέδια προσφέρει την ευκαιρία για μια εξαιρετική τοιχογραφία.


Φελίξ Ραβεσόν (Felix Ravaisson), Για τη συνήθεια (Πλέθρον, 2018).

Στους παραγνωρισμένους της φιλοσοφίας αυτός ο Γάλλος της εποχής του Μπαλζάκ και του Αλφρέντ Ντε Μισέ. Σε έναν αιώνα που πίστεψε πολύ στις ρήξεις και στις αλλαγές, κάποιος γράφει για την εξουσία της συνήθειας. Προδρομικός στοχασμός για μια ολόκληρη φαινομενολογία του εθισμού και της ρουτίνας που θα δώσει καρπούς στον εικοστό αιώνα.


«Από κάπου ο άνθρωπος προδίδεται. Πάντα κάτι θα αποκαλύπτει την ιστορία και το ποιόν του, πάντοτε θα φαίνονται στην όψη του όσα κρυφά τον διαμόρφωσαν, το σώμα έχει τις δικές του αποθήκες μνήμης και το δέρμα καταγράφει τον πανικό και την απόγνωση, αποτυπώνει την οδύνη». Στιβαρή πρόζα με καλό λυρικό τόνο στο σπονδυλωτό μυθιστόρημα της Βασιλικής Πέτσα, Το δέντρο της υπακοής (Πόλις). Γραφή που αποπνέει ωριμότητα από μια συγγραφέα γεννημένη το 1983 (γιατί, εντέλει, το θέμα των ηλικιακών γενιών στη λογοτεχνία έχει μικρή αξία)


Και κάτι, τέλος, που ανήκει νομίζω σε όλες τις αισθήσεις μιας και οι φωτογραφίες του Κωνσταντίνου Πίττα ιστορούν και εκπαιδεύουν το βλέμμα. Έχω τη γνώμη μάλιστα πως κάθε εικόνα εδώ ακούγεται κιόλας σαν τη μουσική ενός Γιούργκεν Νίπερ στα Φτερά του Έρωτα. Αναφέρομαι στη δεύτερη και επαυξημένη έκδοση του εξαιρετικού λευκώματος Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης.


Μουσικές

Σε αυτή την περίπτωση ακολουθώ τον στεγνό τρόπο της λίστας, χωρίς επεξηγήσεις.

 

Skinshape

Filoxiny

 

 

Castlebeat

VHS

 

 

Thom Yorke

Suspiria (soundtrack για το φιλμ του Λούκα Γκουντανίνο)

 

 

Trio HLK

Standard time

 

 

Elena Tonra

Ex:Re

 

 

Poirot

September Arrythmia

 

 

Dilemma

Η τέλεια εξαφάνιση (μελοποίηση Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ)

 

 

Τhe fog ensemble

Throbs

 

 

SRSQ (προσωπικό πρότζεκτ της εξαιρετικής Kennedy Ashlyn) 

Unreality

 

Rachel Grimes

Eights

Διαβάζοντας / Ακούγοντας το 2018 Facebook Twitter

Χρόνια πολλά σε όλες και όλους!

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ