ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Μουσειακό είδος

Μουσειακό είδος Facebook Twitter
Steven C. Harvey
0

Δεν ξέρω αν πρόκειται για ένα «έργο αρχαίας και σύγχρονης περηφάνιας» (copyright «Η Καθημερινή»), αλλά πέρα από τις κακόηχες εθνικοπατριωτικές τυμπανοκρουσίες που συνόδευσαν τα εγκαίνια του, το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης είναι κάτι καινούργιο - ένα νέο ορόσημο σε μια πόλη που έχει απόλυτη ανάγκη επιφανειακής έστω ανανέωσης image. Και τόση άποψη πια για την αρχιτεκτονική του κτιρίου. Έλεος... Ό,τι κι αν είναι, το Νέο Μουσείο εκφράζει πάντως μια αρχιτεκτονική αντίληψη. Προς τι τόσο μίσος και αλληλοσπαραγμός; Η Αθήνα σηκώνει πολλές απόψεις και πειραματισμούς. Μακάρι να γινόταν εργαστήριο αρχιτεκτονικών/χωροταξικών πειραμάτων, έστω και αποτυχημένων. Extreme make over και να δούμε, τέλος πάντων, τι λειτουργεί και τι όχι... Πόσο χειρότερη θα γίνει η πόλη δηλαδή;

Γιατί, επίσης, είναι τόσο επείγουσα «εθνική υπόθεσις» η επιστροφή των μαρμάρων που βούτηξε ο λόρδος Έλγιν, δεν θα το πιάσω ποτέ (δική μου αδυναμία, το αναγνωρίζω). Κι αυτή η στοιχειωμένη επίκληση επιφανών φαντασμάτων -του παλαιού Καραμανλή, της Μελίνας, ακόμα και του Μακρυγιάννη- τι νόημα έχει; Αυτήν τη φορά υπήρξε πραγματική στήριξη από έγκυρα διεθνή μέσα στο αιώνιο πια «αίτημά» μας, αλλά το γεγονός ότι μπροστάρης αυτής της φιλελληνικής έξαρσης υπήρξε ο καθ' έξιν αντιδραστικός (και απολογητή της εξωτερικής πολιτικής του Μπους υιού μέχρι τέλους σχεδόν) αρθρογράφος Κρίστοφερ Χίτσενς, θα έπρεπε ίσως να προβληματίσει κάποιους. Το μουσείο αποτελεί μεν μια έντονη χειρονομία προς τη διεθνή κοινότητα, αλλά σ' αυτά τα θέματα παραμένουμε ακόμα τριτοκοσμικοί: η αντίληψη περί συλλογής και έκθεσης πολιτιστικού πλούτου είναι προϊόν του Διαφωτισμού - όταν δηλαδή οι άλλοι είχαν κατέβει από τα δέντρα, αλλά εμείς δεν υπήρχαμε ακόμη. Κάποτε το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης θα είναι τόσο δεδομένο όσο και η Ακρόπολη. Άλλο ένα ορόσημο της πόλης. Όσο πιο πολλά τόσο το καλύτερο.

Αυτό που υπήρξε πολύ ενοχλητικό ήταν η επαρχιώτικη και μικροπολιτική εκμετάλλευση του νέου αυτού κτιρίου. Βαθιά αγκυλωμένο και (μεταξύ μας) σκάρτο από τη φύση του το επάγγελμα -όποιος πιστεύει ότι υπάρχουν «λειτουργήματα» είναι είτε παπάς είτε δημοσιογράφος- του πολιτικού, τσινάει άσχημα στις προκλήσεις των καιρών, ενώ θεωρητικά θα έπρεπε να είναι το πιο ευέλικτο. Εδώ έχουμε να κάνουμε ακόμα με τον «πολιτισμό του γυμνασιάρχη»: υποχρεωτική επίσκεψη στο μουσείο μετά την υποχρεωτική προσευχή (ήταν σουρεάλ, πράγματι, το θέαμα του μητροπολίτη που ευλόγησε το μουσείο με φόντο τα αρχαία αγάλματα). Ένα από τα έργα του καλλιτέχνη Steven C. Harvey («Reception of New Semi-Bacchic Deity», 2006, στην εικόνα της στήλης) που ζει μόνιμα στην Αθήνα απεικονίζει ίσως ιδανικά αυτή την αντίληψη και ζητώ συγγνώμη που το χρησιμοποιώ εκτός του πλαισίου που είχε στο μυαλό του. Αυτό που λείπει πραγματικά από την πόλη είναι η ιδέα του μουσείου ως καταφύγιου, ενός οικείου μέρους να κρυφτείς όταν το θέλεις, κάνοντας βόλτες στην πόλη. Αν θέλει κανείς, φυσικά, κάποιο δικό του «μυστικό» μέρος, θα βρει, αν παραμερίσει το παράλογο μίσος που μας διακρίνει με στόχο την πόλη που ζούμε. Πόσες φορές έχω ακούσει διάφορες μηδενιστικές εξυπνάδες ακόμα και για την Ακρόπολη... Ότι ούτε λίγο ούτε πολύ χαλάει με την επιβλητική αρχαιοπρεπή παρουσία της το υπόλοιπο μπάχαλο. Έλεος δηλαδή...

Καλό είναι σε τέτοια θέματα -έτσι, προς χάριν ενός πιο ισορροπημένου perspective- να αναζητούμε την άποψη των ξένων για την πόλη μας. Όσο κουλή, επιφανειακή, ρομαντική, άσχετη, θετική ή αρνητική κι αν είναι, φρεσκάρει και το δικό μας βλέμμα. Όπως του τραγουδοποιού και εσχάτως εικαστικού καλλιτέχνη Momus (από το μπλογκ του οποίου αλιεύσαμε και το έργο του Harvey), τακτικού επισκέπτη της Αθήνας και με προϊστορία, αφού έχει περάσει τα παιδικά του χρόνια στο γκέτο του Παλαιού Ψυχικού. Έγραφε λοιπόν ο Σκωτσέζος στην ιστοσελίδα του imomus.livejournal, την περασμένη Κυριακή, μόλις πάτησε το πόδι του στην «πόλη της Παλλάδος»:

«... Α, η Αθήνα... Παραμένει στην ευρωζώνη κι όμως είναι η πιο ανατολίτικη και παράξενη εκδοχή της Ευρώπης. Από το μπαλκόνι του φίλου μου του Μπάμπη αντικρίζω στη ζεστή νύχτα για άλλη μια φορά ένα μοναδικό θέαμα: το λαμπερό κουφάρι του σκαμμένου φεγγαριού να προβάλλει από τους βράχους του Παρθενώνα που μοιάζουν σαν κρανία...». Τα γονίδια της αποικιοκρατίας όπως και ο ασυγκράτητος εξωτισμός δεν κρύβονται. Τι να έγραφε άραγε για μια «αντικειμενικά όμορφη και βαριά ευρωπαϊκή» πόλη όπως η Πράγα, που έχει καταντήσει παιδική χαρά για τα «οικονομικού τύπου bachelor party» που κάνουν εκεί κάθε Σαββατοκύριακο οι συμπατριώτες του... Ας το αφήσουμε εδώ, κλείνοντας μ' ένα παλιό ευρω-ταξιδιάρικο στιχάκι των Σουηδών Cardigans: «From Luxembourg to Rome / From Berlin to the moon / From Paris to Lausanne/ From Athens to the sun...».

Shortcut
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ