Το μονίμως κλειστό Ελληνικό περίπτερο στη Biennale Αρχιτεκτονικής

Το μονίμως κλειστό Ελληνικό περίπτερο στη Biennale Αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Tourism Landscapes: Remaking GreeceS. & D. Antonakakis, Bernard Tschumi Architects, C. Crantonellis, C. Decavalla, Divercity, Doxiadis Associates, D. Fatouros, Foster+Partners, W. Gropius/Tac, P. Karantinos, A. Konstantinidis, Mplusm, P. Nikiforidis & B. Cuomo, G. Nikoletopoulos, T. Papayannis Associates, D. Pikionis, Pleias Architects, Renzo Piano Building Workshop, P. Sakellarios, I. Triantafyllidis, E. Tuttle, N. Valsamakis, P. Vasiliadis, P. Vokos, E. Vourekas, T. Zenetos, E. Zenghelis/OMA, M. Aires Mateus, Angelidakis Studio, Antonas Office, Atelier Bow-Wow, Bertaki Loukopoulou Paniyiris Architects, Buerger Katsota Architects, Amid.Cero9, Flux Office, Hhf Architects, T. Issaias/P. Issaias/A. Vougia, Z. Kotionis, Ksestudio, Neri & Hu, I. Papageorgiou/So-Il, Tense Architecture Network, A. Zaera-Polo & M. Llaguno Architecture, PrincetonCommissioner/Curator: Yannis Aesopos.Venue: Pavilion at Giardini
5


Αγαπητοί Συντάκτες της Lifo,

Την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου είχα την τύχη να βρεθώ στη Βενετία για να επισκεφτώ τη Biennale αρχιτεκτονικής. Δεν ήταν η πρώτη φορά που βρισκόμουν στη Βενετία με αυτό το σκοπό, ωστόσο ήμουν σίγουρη ότι και αυτή η επίσκεψη θα ήταν ξεχωριστή και γεμάτη εκπλήξεις.

Πράγματι, η μεγαλύτερη – και πιο δυσάρεστη – έκπληξη ήρθε στις 30 Αυγούστου, όταν πήγα να επισκεφτώ το χώρο της Biennale αρχιτεκτονικής στο Giardini. Όσες φορές έχω επισκεφτεί την έκθεση, το ελληνικό περίπτερο στεγάζεται πάντα στο ίδιο λιτό και καλαίσθητο κτίριο. Καθώς γνώριζα ότι η φετινή συμμετοχή είχε θέμα τον τουρισμό, πήγαινα με μεγάλη περιέργεια και ανυπομονησία να τη δω.

Ωστόσο, όταν έφτασα, το περίπτερο ήταν κλειστό. Η πόρτα ήταν κλειδωμένη και δεν υπήρχε πουθενά ένα σημείωμα με ώρες λειτουργίας ή κάτι άλλο που να εξηγούσε στο κοινό γιατί το συγκεκριμένο περίπτερο δεν δεχόταν επισκέπτες. Ήταν το μόνο κλειστό περίπτερο που είδα στη Biennale.

Έκπληκτη ρώτησα την υπεύθυνη διπλανού περιπτέρου. Η κυρία με ενημέρωσε ότι το ελληνικό περίπτερο “είχε ανοίξει για ένα μήνα, αλλά μετά έκλεισε”. Όταν τη ρώτησα αν γνώριζε το γιατί, απάντησε ότι λέγεται ότι “δεν είχαν λεφτά να πληρώσουν τους υπαλλήλους”. Συμπλήρωσε δε ότι κάποια στιγμή κάποιος πέρασε και τους είπε ότι το περίπτερο θα ξανανοίξει, αλλά δεν είχαν μάθει τίποτα άλλο από τότε. Εγώ έκπληκτη την ευχαρίστησα και κατευθύνθηκα προς τα υπόλοιπα περίπτερα της έκθεσης.

Το γεγονός ότι το ελληνικό περίπτερο ήταν κλειστό με στεναχώρησε βαθύτατα. Η Biennale είναι ένα γεγονός που προσελκύει όχι μόνο αρχιτέκτονες, αλλά και τουρίστες. Μην ξεχνάμε ότι η Βενετία είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως. Όπως είναι φυσικό, αποτελεί μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να προβάλει η χώρα τον σύγχρονο πολιτισμό της και φυσικά τον τουρισμό της.

Το θέαμα του κλειστού περιπτέρου, όμως, δεν άγγιξε τόσο τα “πατριωτικά αισθήματά” μου. Λυπήθηκα κυρίως γιατί στερούνταν οι άνθρωποι που δούλεψαν για την ελληνική συμμετοχή την ευκαιρία να δείξουν στο μεγαλύτερο δυνατό αριθμό επισκεπτών τη δουλειά τους.

Δεν έχει σημασία αν το περίπτερο έχει στο μεταξύ ανοίξει ή αν ανοίξει σύντομα. Το ζήτημα είναι ότι θεωρήθηκε αποδεκτό να κλείσει, έστω και για λίγο. Για να παραφράσω τον Jesse Eisenberg - ως Mark Zuckerberg - στο “Social Network”, αν το περίπτερο κλείσει έστω και για μια μέρα, η φήμη μας έχει για πάντα καταστραφεί.

Αν επίσης ισχύουν αυτά που μου είπαν σχετικά με τους λόγους που έκλεισε το περίπτερο, τότε ίσως οι υπεύθυνοι θα έπρεπε να νοιαστούν λίγο περισσότερο για την υποστήριξη των εν ζωή Ελλήνων δημιουργών. Η αξία των αρχαίων μνημείων, για τα οποία φαίνεται να δείχνουν μεγάλη ευαισθησία, είναι αδιαμφισβήτητη. Ωστόσο, για την καλλιέργεια εθνικής αυτοεκτίμησης και οράματος για το μέλλον, αλλά και για την κατάκτηση του πολυπόθητου σεβασμού των άλλων χωρών, τεράστιο ρόλο παίζει και ο σύγχρονος πολιτισμός.

Μ.Κ.


Υ.Γ. Φυσικά και θα με ενδιέφερε να μάθω την άποψη των υπευθύνων για το συγκεκριμένο ζήτημα. Θα χαρώ πραγματικά αν πρόκειται για παρεξήγηση.

5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ: Ο Χρήστος Νικολόπουλος γράφει για τον νέο οργανισμό διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων

Στήλες / Από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ: Ο Χρήστος Νικολόπουλος γράφει για τον νέο οργανισμό διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων

«Το τραγούδι δεν το φέρνει ο άνεμος»: Ανοιχτή επιστολή του μουσικοσυνθέτη για το ζήτημα διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων.
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ