ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Ριγολέττος / Έρωτας και θυσία

Ριγολέττος / Έρωτας και θυσία Facebook Twitter
0

Ένα μεγαλειώδες σκηνικό, αντίγραφο παλάτσο και στοάς του Μιλάνο, τεράστιες απλίκες στους τοίχους, μεγάλοι όγκοι που παραπέμπουν στη φασιστική αρχιτεκτονική και οι οποίοι καλύπτονται από μια γιγάντια «ταπετσαρία»-ζωγραφιά, το «Χαμόγελο» του φουτουριστή Ουμπέρτο Μποτσιόνι. Ο σκηνοθέτης αλλά και σκηνογράφος Νίκος Πετρόπουλος του «Ριγολέττου» επέλεξε να μεταφέρει τη δράση της περίφημης όπερας του Τζουζέπε Βέρντι από τη Μάντοβα του 16ου αιώνα στο Μιλάνο του 1938. Στο απόγειο του φασισμού, μόλις δύο χρόνια αφότου η Ιταλία έχει ανακηρυχτεί αυτοκρατορία και λίγο πριν από την κήρυξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, μια εποχή συνωμοσίας, υπεροψίας και αυταρχισμού. Σε φόντο άσπρο-μαύρο, σαν φιλμ νουάρ.

Η παράσταση, που είναι περίπου η ίδια που ανέβηκε το 2009 από την Εθνική Λυρική Σκηνή και έκτοτε έχει επαναληφθεί ουκ ολίγες φορές με μεγάλη επιτυχία, ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής, το οποίο για πρώτη φορά παρουσιάζει τη διάσημη και δημοφιλή αυτή όπερα. Πρόκειται για έργο εμβληματικό, που πρωτοπαρουσιάστηκε στο περίφημο θέατρο Λα Φενίτσε της Βενετίας τον Μάρτιο του 1851 και αποτέλεσε από την πρώτη στιγμή θρίαμβο, με τις διάσημες άριές του να τραγουδιούνται στους δρόμους της Βενετίας από την επόμενη κιόλας ημέρα της παράστασης. Μία από τις πλέον αναγνωρίσιμες μελωδίες του, που σιγοτραγουδιέται ακόμα και σήμερα, δεν είναι άλλη από τη «La donna è mobile» («Φτερό στον άνεμο»). Στην Ελλάδα ανέβηκε τον αμέσως επόμενο χρόνο, στην υπό βρετανική προστασία Κέρκυρα και λίγο μετά, στις 28 Οκτωβρίου 1852, στην Αθήνα. Ο «Ριγολέττος» μαζί με τον «Τροβατόρε» και την «Τραβιάτα» απαρτίζουν τη «λαϊκή τριλογία» του Βέρντι. Ο διευθυντής ορχήστρας Λουκάς Καρυτινός, που έχει ιδιαίτερη σχέση με τον «εθνικό» συνθέτη της Ιταλίας, εξηγεί: «Το έργο αυτό ανήκει στη μεσαία περίοδο του Βέρντι, ο οποίος, έχοντας αφήσει τα πατριωτικά και εθνικοαπελευθερωτικά έργα πίσω του, αυτά ακριβώς που τον τοποθέτησαν τόσο ψηλά στη συνείδηση των συμπατριωτών του, ασχολείται με τους ανθρώπους του κοινωνικού περιθωρίου. Αυτή του η ενασχόληση με τον συγκεκριμένο χαρακτήρα έδωσε μεγάλη ικανοποίηση στο κοινό. Ο "Ριγολέττος" είναι ένας άνθρωπος που προσπαθεί πάση θυσία να δημιουργήσει ένα προσωπικό άβατο, που να μην είναι προσπελάσιμο από κανέναν. Και όταν το κοινωνικό κόστος αγγίζει τα όρια της ύβρης, φτάνει να αλλοιώσει αυτό το άβατο και, συνεπώς, να το καταργήσει τελείως».

Ριγολέττος / Έρωτας και θυσία Facebook Twitter

Το έργο, σε λιμπρέτο του Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε, βασίζεται στο θεατρικό έργο του Βίκτωρος Ουγκό Ο βασιλιάς διασκεδάζει. Όπως εξηγεί ο αρχιμουσικός: «Στον Ουγκό δεν πολυάρεσε η ιδέα να διασκευαστεί το έργο του σε όπερα, αλλά όταν το είδε στην Όπερα του Παρισιού δεν μπόρεσε να κρύψει τον ενθουσιασμό του για το κουαρτέτο της τελευταίας πράξης, ένα από τα πιο διάσημα στην όπερα, όπου τέσσερις χαρακτήρες τραγουδούν μαζί εκφράζοντας διαφορετικά συναισθήματα, και είπε ότι αν είχε τη δυνατότητα, θα το έκανε κι εκείνος στην πρόζα».

Ριγολέττος / Έρωτας και θυσία Facebook Twitter

Η πλοκή του δράματος του «Ριγολέττου» ασχολείται με τον έρωτα του Δούκα της Μάντοβα για την Τζίλντα, κόρη του καμπούρη αυλικού γελωτοποιού Ριγολέττου. Ο νεαρός άρχοντας με την έκλυτη ζωή βλέπει την παρθένα καλλονή στην εκκλησία και λόγω του πάθους του γι' αυτήν της παρουσιάζεται ως φτωχός φοιτητής. Ο Ριγολέττος, θέλοντας να εκδικηθεί τη χαμένη τιμή της κόρης του, καταστρώνει τη δολοφονία του Δούκα, αλλά όταν η Τζίλντα ανακαλύπτει τα σχέδια του πατέρα της, αποφασίζει να σώσει τον αγαπημένο της. Έτσι θυσιάζεται, παίρνοντας τη θέση του. Ο σκηνοθέτης Νίκος Πετρόπουλος δίνει τη δική του ερμηνεία για τη χιλιοπαιγμένη όπερα: «Ο Ριγολέττος είναι ετερόφωτος, παίρνοντας δύναμη από τον Δούκα. Δεν είναι καθόλου θύμα, αντιθέτως είναι ένα κάθαρμα που κρατάει κλειδωμένη την κόρη του, στην οποία αρνείται να φανερώσει ακόμα και την ταυτότητα της μητέρας της. Η Τζίλντα δεν ξέρει καν ποιο είναι το όνομά της. Ένας fascista della prima ora του οποίου η συμπεριφορά τού γυρίζει μπούμερανγκ. Μέσα από τη μεταφορά του έργου στην Ιταλία του Μουσολίνι θέλησα ακριβώς να αναδείξω τη βία και τον αυταρχισμό της εποχής. Κι αυτές οι καταστάσεις, η ζήλια, ο φθόνος, η οίηση, δικαιολογούνται. Όλα αυτά τα προπατορικά αμαρτήματα υφίστανται και η μεταφορά τους στη συγκεκριμένη εποχή τούς δίνει μια άλλη δυναμική».

Ριγολέττος / Έρωτας και θυσία Facebook Twitter

Ο Καρυτινός συμφωνεί: «Η μεταφορά είναι σημαντική και φρεσκάρει μια όπερα. Εφόσον έχει ουσιαστικά σταματήσει η λυρική δημιουργία, έχουν πάψει να γράφονται όπερες δηλαδή, για να ανανεωθεί το ενδιαφέρον του κοινού πρέπει να βρίσκονται νέοι τρόποι παρουσίασης τους. Αρκεί, στην προσπάθειά μας να πρωτοτυπήσουμε, να μην αυθαιρετούμε και να μην προδίδουμε τη μουσική και το πνεύμα του έργου». Τι ενδιαφέρον βρίσκει ο ίδιος σε μια επανάληψη του «Ριγολέττου»; «Δεν θα ξαναέκανα ένα έργο αν δεν μου κέντριζε το ενδιαφέρον και την προσοχή ώστε να το ξαναδώ διαφορετικά από την αρχή, σαν να είναι κάτι καινούργιο. Καταπιάνομαι με ένα έργο που βλέπω ότι έχει και άλλα στοιχεία προς ανακάλυψη. Και είναι ίδιον της όπερας να ανακαλύπτεις διπλές, τριπλές, ακόμα και πενταπλές αναγνώσεις. Αυτή είναι και η μεγαλοσύνη του σπουδαίου συνθέτη, ότι το πρωτογενές του υλικό σου προσφέρει πολλαπλές αναγνώσεις. Αυτό συνέβη με τον "Ριγολέττο". Προέκυψαν άλλες εικόνες, άλλοι τρόποι ενορχήστρωσης, άλλες ομάδες συνοδεύουν, άλλες κυριαρχούν. Μάλιστα, νομίζω ότι ούτε αυτήν τη φορά θα τελειώσω με τον "Ριγολέττο". Θα τον ξανακάνω».

Ριγολέττος / Έρωτας και θυσία Facebook Twitter
Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ