«Αριστοφάνης Τώρα» - Η κωμωδία ανέλαβε το καρδιογράφημα της πτώσης

«Αριστοφάνης Τώρα» - Η κωμωδία ανέλαβε το καρδιογράφημα της πτώσης Facebook Twitter
1
Πώς ξεκίνησε η ιδέα της παράστασης;

Η γέννηση του εγχειρήματος εντοπίζεται στα γεγονότα του Συντάγματος. Βέβαια, υπάρχει και μια προσωπική μου προ-εκπαίδευση στα έργα του, χρόνια τώρα, σε πολλαπλά επίπεδα. Από τότε που άρχισα να ασχολούμαι με τον Αριστοφάνη, μεταφράζοντας στα είκοσί μου χρόνια, ως φοιτητής της Παντείου τότε, τις Εκκλησιάζουζες, αποκαλύφθηκε μπροστά μου ένα ανοιχτό σύμπαν – αυτό το έργο ήταν έκτοτε για μένα το ελληνικό Μαχαγκόνι. Οι αναφορές και οι αντιστοιχίες με την αποκαλούμενη «ελληνική κατάρα» που πρώτος θέτει ο Αριστοφάνης είναι ώρες-ώρες ανατριχιαστικές, όπως και ο τρόπος που ο ίδιος κατέγραψε την παρακμή, την αγωνία των πολέμων, την κατάρρευση της αθηναϊκής δόξας. Σάμπως να είχε αναλάβει η κωμωδία, σε τόσο κρίσιμες στιγμές, να κάνει το καρδιογράφημα της πτώσης. Επίσης, υπάρχει κάτι τρομερά πρωτοποριακό στα έργα του, καθώς οι παραβάσεις του, που είναι, προφανώς, προπομπός του μπρεχτικού έργου, σταματούσαν τη δράση και έθεταν κάθε λογής ζήτημα επί τάπητος, και μάλιστα ονομαστικά. Γι' αυτό και επιλέχτηκαν αυτές ως κατεξοχήν μέρος της παράστασης.

Γιατί, όμως, συνήθως υποτιμούν τις παραβάσεις, και τις αφήνουν σχεδόν πάντα απέξω;

Τις υποτιμάμε γιατί δεν ξέρουμε τι να τις κάνουμε μεταφραστικά και ερμηνευτικά. Αν μείνεις στο γράμμα κάθε παράβασης, μπορεί να μη σε αφορούν, αλλά σου αποκαλύπτονται διαφορετικά, αν βρεις τις αντιστοιχίες με το σήμερα. Για παράδειγμα, στους Αχαρνής ο Γεωργουσόπουλος (δηλαδή ο μεταφραστής Κ.Χ. Μύρης) βρήκε πολύ δυνατή αντιστοιχία με τον τρόπο που επίκειται να αναλάβουν οι ποιητές το πλάνο της οικονομικής ανάπτυξης. Κι αυτές οι αναλογίες ήταν, κατά παράδοξο τρόπο, εμφανείς και στους θεατές από τις διάφορες χώρες του εξωτερικού όπου έκανε περιοδεία η παράσταση. Στόχος μας σε αυτό το ενιαίο αριστοφανικό σχέδιο που ενώνει τα κείμενα του Γεωργουσόπουλου, τα χορικά της Λίνας Νικολακοπούλου και τον δικό μου λόγο ήταν να δείξουμε την καθολική γλώσσα του Αριστοφάνη μέσα από τη μουσική, να αποκαλύψουμε τον ήχο, τη μουσικότητα και τη μαγεία των λέξεων πέρα από το ίδιο το νόημα. Δες, για παράδειγμα, πώς μνημονεύεται σε μια παράβαση από τις Νεφέλες το φεγγάρι: «Όπως ερχόμασταν στην Αθήνα βγήκε το φεγγάρι και μας είπε ότι δεν το λαμβάνετε υπόψη, ενώ αυτό σας συμπαραστέκεται σε όλα». Αυτήν τη μουσικότητα ζήτησα από τα παιδιά να αναδείξουν ερμηνευτικά αντί να υποστηρίζουν ψυχολογικά το κείμενο, προβάλλοντας τα καθημερινά, δικά τους δεδομένα. Τους ζήτησα να φορέσουν συμβολικά μια μάσκα στο πρόσωπο –όπως συνέβαινε και στους Αρχαίους– και να φανταστούν πως είναι ένα χαμόγελο που πρόκειται να δει το θαύμα ή, μάλλον, όταν υπόσχεται το θαύμα.

Τι αγαπάς περισσότερο στον Αριστοφάνη;

Την υψηλή ποίηση. Και μια βαθιά πίστη στην αλήθεια που φαίνεται από το πόσο σκληρός μπορούσε να γίνει με τα περισσότερα θέματα: με τους ποιητές που ήταν τότε της μόδας, με την εκπαίδευση, την εξαγορά των δικαστών, τη βαθιά αίσθηση ότι πενία και πλούτος ήταν το ίδιο πράγμα, με την ανακάλυψη ενός ουτοπικού ιδανικού πολιτεύματος αλλά και μιας σκληρής κριτικής στην τότε πολιτική πραγματικότητα – κάτι πολύ απτό και φανερό στις Εκκλησιάζουσες. Ο Αριστοφάνης τα είχε δει κυριολεκτικά όλα και προφανώς αυτό συνέβη ακριβώς επειδή η κοινωνία του τα εμπεριείχε. Μόνο που αναγκάστηκε να «θυσιάσει» κάποιους σπουδαίους άνδρες, όπως ο Σωκράτης και ο Ευριπίδης. Προσωπικά, βέβαια, νομίζω ότι υπήρχε κρυφός έρωτας ανάμεσα στον Αριστοφάνη και τον Ευριπίδη – χαρακτηριστικό είναι το τέλος στις Νεφέλες, που είναι εντελώς «ευριπίδειο». Αλλά και στις Εκκλησιάζουσες υπάρχουν πέντε σειρές τόσο δυνατές, που ακούγονται σαν Ευριπίδης: «Βγες, λοιπόν, είσαι που μας έφερες ως εδώ και είσαι ο αρχηγός τους, και πες τους ένα ψέμα, φτάνει να φανεί καινούργιο».

Αυτή, όμως, δεν είναι η ουσία της τέχνης, το καινούργιο ψέμα;

Σίγουρα οι καλλιτέχνες παίζουμε πάντα με την ψευδαίσθηση, αλλά το θέμα είναι να καταφέρεις να πετύχεις την αλήθεια του πράγματος. Προσωπικά, είχα την ευτυχία να έχω δίπλα μου σε αυτό το εγχείρημα την Αγγελική Στελλάτου – διονυσιακός εγώ, απολλώνια εκείνη, γίνεται μεταξύ μας μια μείξη μαγική και όλα λειτουργούν υπέροχα. Μας αρέσει και στους δυο που δειγματίζουμε κάτι, που παρότι τόσο ποιητικό, δεν «φωνάζει». Αυτό που κυρίως όμως θυμίζει είναι ότι πριν από τρεις χιλιάδες χρόνια στο ίδιο χώμα έχουν γεννηθεί το θέατρο, η φιλία, η δημοκρατία και ο έρωτας.

Τι περιμένει ο Σταμάτης Κραουνάκης φέτος από την Επίδαυρο;

Χαίρομαι  που θα βρισκόμαστε στο μικρό θέατρο της Επιδαύρου που ταιριάζει απόλυτα στην κλίμακα της παράστασης. Ακόμα μεγαλύτερη χαρά έχω όμως με τους συνεργάτες μου, όπως ο βραβευμένος Έλληνας σκηνογράφος, που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, Τάκης Χατούπης (takis), και με τις δύο ημιδιαφανείς οθόνες, πάνω στις οποίες προβάλλονται τα εξαιρετικά δημιουργήματα του video designer Dick Straker, κορυφαίου συνεργάτη της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου.

Πιστεύεις στη λαϊκή ψυχή που κρύβεται στα έργα του Αριστοφάνη;

Μα, ακριβώς αυτό είναι ο Αριστοφάνης: ένα υπαίθριο λαϊκό μετωπικό θέαμα. Απόδειξη ότι δεν πρέπει ποτέ κανείς να υποτιμά το κοινό και ότι αν του δώσει κάτι σωστά, δεν υπάρχει περίπτωση να μην το πάρει. Ο κόσμος είναι σήμερα, όπως και τότε, βαθιά πληγωμένος. Και θέλει να ανέβει ψυχολογικά και πνευματικά, να νιώσει ανυψωμένος. Θεωρώ επομένως αυτήν τη στιγμή υποχρέωσή μου, μέσα από ένα σπουδαίο ποιητή, να του θυμίσω ότι αυτό το αίσθημα μάς χρειάζεται και το έχουμε ανάγκη.

=====

Αριστοφάνης Τώρα

Σταμάτης Κραουνάκης & Σπείρα Σπείρα

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

5 & 6 Ιουλίου

www.greekfestival.gr

Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ