Τα δέκα αγαπημένα μου βιβλία: Δημήτρης Αθηνάκης

Τα δέκα αγαπημένα μου βιβλία: Δημήτρης Αθηνάκης Facebook Twitter
0
Τα δέκα αγαπημένα μου βιβλία: Δημήτρης Αθηνάκης Facebook Twitter

 Για κάποιον λόγο, στη λίστα που ακολουθεί δεν έχω τίποτα να πω για τα βιβλία• κυρίως, διότι αυτά τα βιβλία δεν έχουν ανάγκη τις δικές μου λέξεις• δεν πιστεύω, εξάλλου, καθόλου ότι, όταν μας ζητούν τέτοιες λίστες, με βιβλία δηλαδή επιδραστικά στη ζωή μας, σημαίνει ότι σώνει και ντε αυτά τα βιβλία έχουν ανάγκη τις λέξεις μας γι' αυτά• μερικές φορές, πρέπει απλώς να κάνουμε λίγο πίσω• για τα επόμενα δέκα βιβλία, το μόνο που έχω να πω είναι μερικές ιστορίες• στην πραγματικότητα, θα ήθελα πολύ αυτά τα βιβλία να μ' έχουν επηρεάσει ως γραφιά• μ' έχουν επηρεάσει, όμως, ως άνθρωπο• ή έτσι νομίζω, τουλάχιστον• ή έτσι θα ήθελα να είναι• να ποια είναι.

 

1. 

Κώστας Ταχτσής, «Τρίτο στεφάνι», Εξάντας, 1987 (σήμερα: Γαβριηλίδης, 2009)

Δράμα, Απρίλιος 1999
Έχουμε επιστρέψει από την εφταήμερη εκδρομή της Γ' Λυκείου στην Κρήτη• συνειδητοποιώ, καθώς σκέφτομαι τις εφτά ημέρες 17 χρόνια μετά, ότι, εκτός καθημερινότητας και κανόνων (όπως είναι το σχολείο), ξεδιπλώνουμε, λίγο πριν απ' τα 18 μας, την έννοια της ελευθερίας που φανταζόμαστε ως μελλοντική επανάσταση και, κατόπιν, καθιέρωση του τρόπου ζωής μας• σαν τη Νίνα του Ταχτσή που ψάχνει στους ανθρώπους –βασικά, στους παντός είδους έρωτές της– το μέλλον της, την απομάκρυνσή της από τη δυστυχία• η Νίνα είναι η διαρκής επανάσταση στη δυστυχία• με πλήρη και ολόλαμπρη ήττα.

2.

Κ.Π. Καβάφης, Ποιήματα, Τα πεζά, Ατελή, Κρυμμένα, Αποκηρυγμένα, Ίκαρος

Δράμα, Ιανουάριος 2000
Να μην μπορείς να μάθεις παπαγαλία την Ιστορία Δέσμης• «Διαφωτισμό ή Αιώνα των Φώτων έχουν ονομάσει...» – μόνο αυτό θυμάμαι, την πρώτη φράση του μικρού, το δέμας, πολυσέλιδου, γκρίζου και βασανιστικού βιβλίου της Ιστορίας• Διαφωτισμοί, πόλεμοι, νίκες, ήττες, διπλωματία, Μεγάλες Δυνάμεις, Αμστελόδαμο• διαβάζουμε ένα μικρό κομμάτι της αυτοβιογραφίας της ηπείρου μας και αποστηθίζουμε σύνθετες απαντήσεις σε ανούσιες ερωτήσεις• μαθαίνουμε απέξω την Ιστορία και ψάχνουμε από μέσα τις ιστορίες• αυτοβιογραφούμαστε δίχως να το καταλαβαίνουμε• ο Κ.Π.Κ. έκανε το ίδιο• εκείνος, όμως, καταλάβαινε• αλλά δεν λογάριαζε. Εκείνος.

3.

Τζένη Μαστοράκη, «Μ' ένα στεφάνι φως», Κέδρος, 1989

Αθήνα, Σεπτέμβριος 2001
Οι νεκροί των Δίδυμων Πύργων κυκλοφορούν από πάνω μας, σαν ένα σώμα• περιφέρονται αναζητώντας απλώς να μας υπενθυμίζουν• το πριν, το κατά τη διάρκεια και το μετά της ζωής• ένας άγγελος στα γκρι μοιάζει μια με σκιά και μια με τίποτα• οι δαίμονες της Μαστοράκη, όμως, ξεκουράζονται• περιμένουν να μας υποδεχθούν, αφού θα έχουμε πρώτα εκπληρώσει όλες τις δοκιμασίες που λέγονται «ζωή»• μόνο αυτό το «κατά τη διάρκεια»• το «πριν» και το «μετά» είναι τα ποιήματά της• γεμάτα ζωή, όμως• εκείνη τη ζωή που υπάρχει ως διαρκής υπενθύμιση• η Τζένη Μαστοράκη είναι κι αυτή μια διαρκής υπενθύμιση• του μεγαλείου της πτώσης• αφού, για να πέσεις, χρειάζεται να 'σαι κάπου ψηλά πρώτα• η Μαστοράκη είναι αυτή η υπενθύμιση.

4.

Θεόδωρος Γρηγοριάδης, «Παρτάλι», Πατάκης, 2001

Κέμπριτζ, Μάρτιος 2004
Η αποκάλυψη ενός άλλου κόσμου• κι ενός ακόμη• αυτού που κουβαλάς• είμαστε, άραγε, ζωές-τραβεστί, αναρωτιέμαι• να παλαντζάρεις σ' αυτό που θες να είσαι και σ' αυτό που είσαι• καμία πρωτοτυπία• η ζωή δεν έχει καμία πρωτοτυπία αν δεν έχεις έναν πρωτότυπο τρόπο να την αφηγηθείς• προσδοκάς ανάστασιν των μέσα αναγκών και τελικά σου προσφέρουν χαμογελαστές σταυρώσεις• έχει πλάκα η ζωή τελικά• ο Γρηγοριάδης στράγγιξε τη μεταπολιτευτική Θεσσαλονίκη και αποκάλυψε τους μικρούς, καθημερινούς μας τραβεστισμούς• κι έναν τρόπο να τους αγκαλιάσουμε.

 

5.

Ζαν Ζενέ, «Αιχμάλωτος του έρωτα», μτφρ. Λήδα Παλλαντίου, Εξάντας, 1988

Θεσσαλονίκη, Απρίλιος 2005
Πετάτε κι εσείς τις μεταλλικές μπάλες, εκείνες τις δεμένες στα πόδια σας, μπας και πετύχετε την ελευθερία που δήθεν προκαλεί ο έρωτας, νομίζοντας, παράλληλα, ότι ξέμεινε και για σας ένα μετάλλιο από το καλοκαίρι των Ολυμπιακών Αγώνων, και καταλήγετε να ξαπλώνεστε φαρδιά-πλατιά στο χώμα; Ο Ζαν Ζενέ είναι αυτές οι τούμπες• οι ανηλεείς κι ατέλειωτες.

6.

Ζαν Πολ Σαρτρ, «Οι λέξεις», μτφρ. Ειρήνη Τσολακέλλη, Άγρα, 2003

Λονδίνο, Μάρτιος 2006
Ψάχνω τη μία και μόνη λέξη που περιγράφει αυτό που νιώθεις όταν δεν ξέρεις τι νιώθεις• αυτό που σηκώνεις τους γιακάδες του παλτού σου ως τ' αυτιά –άτιμο λονδρέζικο κρύο– και καταλήγεις ν' ακούς τις σκέψεις σου, λες και έβαλες κοχύλι κι ακούς αυτό που όλοι λένε ότι είναι η θάλασσα• ο Σαρτρ είναι ο απόηχος της ζωής όπως θα έπρεπε να είναι• και, τελικά, δεν είναι άλλη από εκείνη τη λέξη που ψάχνεις• και δεν τη βρίσκεις• γιατί, μάλλον, δεν υπάρχει• fuck.

7.

J.D. Salinger, «Ο φύλακας στη σίκαλη», μτφρ. Τζένη Μαστοράκη, Επίκουρος, 1978 (σήμερα: «Στη σίκαλη, στα στάχυα, ο πιάστης», μτφρ. Τζένη Μαστοράκη, Γράμματα, 2014)

Άμστερνταμ, Ιούνιος 2006
Εκείνες οι μέρες του βόρειου καλοκαιριού που βουτάς στη Βόρεια Θάλασσα, επιστρέφεις στην πόλη και δεν είναι νύχτα πριν από τις 11• που ξεχνάς ότι δεν μιλάς πολύ τη γλώσσα σου για μήνες κι η γλώσσα σου δεν σου πολυμιλάει• όπως και κανενός άλλου γύρω σου• και πάλι ψάχνεις τη λέξη• και δεν τη βρίσκεις• κι όμως, υπάρχει• ο Σάλιντζερ τη βρήκε και την έκανε ολόκληρο βιβλίο• εγώ• αυτή η διαρκής σύγκρουση με το εσύ• που δεν με καταλαβαίνεις• και που δεν κάνω καμία προσπάθεια να σε καταλάβω• αν είναι αυτός ένας από τους ορισμούς της ελευθερίας, να τη βράσω• ο Σάλιντζερ είναι άλλη μία υπενθύμιση – δεν είναι τυχαίο ότι μεταφράστηκε από την Τζένη Μαστοράκη• μία υπενθύμιση πως αυτές οι συγκρούσεις είναι αναπόφευκτες• κι ας μην οδηγούν πάντα στην ελευθερία• δεν πειράζει.

8.

Julia Kristeva, «Ξένοι μέσα στον εαυτό μας», μτφρ. Βασίλειος Πατσόγιαννης, Scripta 2004

Αθήνα, Ιούλιος 2010
«Ποτέ ξανά ένα τραπέζι δεν έχει σταθεί με τόση ευχέρεια ανάμεσά μας» γράφει σ' ένα ποίημά της η Άνη Μαρματάκη• επιστροφή στον κόσμο που είχα χάσει για χρόνια• δεν ξέρω αν ήταν από φόβο ή από απλή, απλούστατη άρνησή του• νιώθω ξένος παντού και παντού με νιώθω ξένο• γιατί επιλέγουμε τις ταυτότητές μας δίχως την προετοιμασία που απαιτεί μια τέτοια ένταξη στον κόσμο• κι η αδυναμία να βρεθείς γίνεται ένα πέπλο Ξενότητας• η Κρίστεβα πήρε τους ξένους, σε όλες τους τις εκφάνσεις, και μας τους σέρβιρε γυμνούς• και τόσο συγκινητικά ανθρωπένιους• χωρίς κανένα τραπέζι ανάμεσά σ' εκείνους και σ' εμάς.

9.

Γιώργος Χειμωνάς, «Ο εχθρός του ποιητή», Κέδρος, 1990

Καναδικά Βραχώδη Όρη, Ιούνιος 2011
Είμαστε στο πουθενά• έχει, ίσως, μια μικρή διαφορά από τον μην είσαι πουθενά• το πουθενά γίνεται συγκεκριμένο και καλείσαι να το διαχειριστείς• σιγά την πρωτοτυπία• ο Χειμωνάς, για κάποιον λόγο, μίλησε για κάτι που ξέραμε, αλλά μας ήταν αδύνατον ν' αρθρώσουμε• έκανε την dirty job εκ μέρους μας• έσωσε τις σκέψεις μας βάζοντάς τες σε λέξεις• λίγο είναι;

10.

Μαργαρίτα Καραπάνου, «Ναι», Ωκεανίδα, 1999

Σμύρνη, Ιούνιος 2012
Τι παράξενη η κατάφαση στα φαντάσματα• πόση μοναξιά χρειάζεται για να νιώσεις οικειότητα με το παραμικρό που κάτι σου θυμίζει• ποια είναι, διάολε, η στενωπός που πρέπει να διασχίζεις κάθε μέρα, τόσες φορές• ποιο είναι αυτό το «Ναι» που είσαι αναγκασμένος να λες σε ό,τι θα έπρεπε ν' ανταποκρίνεσαι ως ένα πλήρες «ίσως»• που ψάχνει πάλι εκείνη τη λέξη που δεν υπάρχει• και που πάντα απαντάς μ' ένα φοβισμένο «ναι», γιατί το «ίσως» σου δεν μπορείς να το δικαιολογήσεις• η Καραπάνου πάσχισε για τα επιχειρήματα της επιβίωσης• και έμεινε αυτή η τραγική κατάφαση των αδύναμων σωμάτων• Μαργαρίτα Καραπάνου• φτάνει αυτό.

Ο Δημήτρης Αθηνάκης γεννήθηκε στη Δράμα το 1981• ασχολείται με τη medianeras.gr, τα social media, τη μετάφραση, την επιμέλεια εκδόσεων και τις πόλεις• εργάζεται ως συντάκτης ύλης στην «Καθημερινή»• έχει βγάλει δύο βιβλία ποίησης και ετοιμάζει το τρίτο.

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ