κατριν ντενεβ Facebook Twitter
Φωτ.: Kent Gavin/Mirrorpix/Getty Images/Ideal Image

Κατρίν Ντενέβ: «Αν ήξερα πως οι σημειώσεις μου θα έβλεπαν μια μέρα το φως, δεν θα τις έγραφα ποτέ»

0

Όταν η Κατρίν Ντενέβ, γεμάτη γλύκα και φρεσκάδα, έκανε τα πρώτα της βήματα με ταινίες όπως «Το βίτσιο και η αρετή» του Ροζέ Βαντίμ ή «Οι ομπρέλες του Χερβούργου» και «Οι δεσποινίδες του Ροσφόρ» του Ζακ Ντεμί, στα μάτια των περισσότερων έμοιαζε με Μπαρντό νούμερο δύο.

Τους διέψευσε. Οι σοφές επιλογές που την έφεραν κοντά σε δημιουργούς σαν τον Μπουνιουέλ, τον Πολάνσκι, τον Ολιβέιρα, τον Τεσινέ ή τον Τριφό, το ταλέντο της να μεταμορφώνεται σε ηρωίδες ψυχρές, αισθησιακές, επικίνδυνες ή μυστηριώδεις, η επιβλητική ομορφιά και η εργατικότητά της την ανέδειξαν σε μια από τις μεγαλύτερες σταρ της εποχής μας.

Kάτι άλλο που κατάφερε η Ντενέβ ήταν να διαφυλάξει ως κόρη οφθαλμού την ιδιωτική της ζωή. Αν και ανύπαντρη μητέρα δύο παιδιών –του Κριστιάν Βαντίμ και της Κιάρα Μαστρογιάννι– κρατήθηκε μακριά από τους παπαράτσι, προχώρησε σε ελάχιστες τηλεοπτικές εμφανίσεις και στις πιέσεις να εκδώσει την αυτοβιογραφία της δεν υπέκυψε ποτέ.

Μέχρι που στις αρχές του 2004 εμφανίστηκε στις προθήκες ένα βιβλίο με την υπογραφή της –το πρώτο και μοναδικό μέχρι σήμερα– το «Στη σκιά του εαυτού μου» (μετ. Γ. Καλαμαντής, Λιβάνης): μια συλλογή από ημερολογιακές σημειώσεις που κρατούσε στη διάρκεια γυρισμάτων στο εξωτερικό, τότε που μακριά από το Παρίσι και την οικογένειά της διασκέδαζε την εσωτερική της μοναξιά διοχετεύοντας στο χαρτί σκέψεις, εικόνες, κρίσεις, εμμονές.

Σ’ όλη της τη διαδρομή η Ντενέβ απέδειξε πως εκείνο που την ενδιέφερε πάντα ήταν «η περιπέτεια της ταινίας», όχι να πρωταγωνιστεί.

«Ετοιμαστείτε για το λιγότερο» προειδοποιούσε η Ντενέβ τους αναγνώστες, παρομοιάζοντας τα κείμενα του βιβλίου με λεζάντες που πλαισιώνουν συνήθως άλμπουμ με φωτογραφίες. Γεγονός είναι πως μέσα από αυτές τις σημειώσεις αναδύεται η μορφή μιας γυναίκας σθεναρής αλλά και ευάλωτης, μιας εργαζόμενης όλο περιέργεια, αμφιβολίες και με έντονη την αίσθηση του καθήκοντος, μιας καλλιτέχνιδας που διψά για συνεργασία και βελτίωση. Κι όλα αυτά, με φράσεις ακριβείς και κοφτές, σε αρμονία πάντα με την κυκλοθυμία της.

«Το να γράφεις είναι εύκολο. Το να δημοσιεύεις είναι τρομερό. Μια τυπωμένη λέξη είναι σαν χαραγμένη σε μάρμαρο»…

Κατρίν Ντενέβ «Στη σκιά του εαυτού μου» Facebook Twitter
Κατρίν Ντενέβ, Μπιορκ και Λαρς φον Τρίερ στα γυρίσματα της ταινίας «Χορεύοντας στο σκοτάδι».

Τα τετράδια με τις σημειώσεις που κρατούσε η Ντενέβ παρατίθενται στο βιβλίο με ανάποδη χρονική σειρά, από το πιο πρόσφατο στο παρθενικό. Το ταξίδι ξεκινάει από την Κοπεγχάγη με την περιπέτεια του «Χορεύοντας στο σκοτάδι» (1999) και καταλήγει στην Αμερική, λίγο μετά τον Μάη του ΄68, όταν στα 25 της έλαμπε πλάι στον Τζακ Λέμον στους «Τρελούς του Απρίλη» ενώ διέσχιζε μία από τις πιο στενάχωρες περιόδους της προσωπικής της ζωής.

Μεσολαβούν όσα κατέγραψε στη διάρκεια των γυρισμάτων του «Ανατολή-Δύση» του Ρεζί Βερνιέ στη Σόφια και του «Vent de la nuit» του Φιλίπ Γκαρέλ (1998), οι εντυπώσεις από την υπερπαραγωγή «Ινδοκίνα» (επίσης του Βαρνιέ, 1998) όπως κι εκείνες από την «Τριστάνα», στη δεύτερη συνεργασία της μετά την «Ωραία της ημέρας» με τον Μπουνιουέλ (1969).

Και το βιβλίο ολοκληρώνεται με μια μεγάλη συνέντευξή της στον κινηματογραφιστή και σεναριογράφο Πασκάλ Μπονιτζέρ, ο οποίος την παρακινεί ν’ ανατρέξει στο σύνολο της κινηματογραφικής της καριέρας.

«Αν ήξερα πως οι σημειώσεις μου θα έβλεπαν μια μέρα το φως, δεν θα τις έγραφα ποτέ» δήλωνε η ίδια παραμονές της έκδοσης του βιβλίου. «Παρ’ όλο που δεν υπάρχει κανένα μυστικό σ’ αυτό, είναι η πρώτη φορά που δίνω τόσο πολύ από τον εαυτό μου, που δείχνω τους ενθουσιασμούς, τ’ αποκαρδιώματα, την τάση μου γι’ αυτοκριτική ή το πόσο πολύ μου στοίχισε ο χαμός της αδελφής μου. Δεν ήμασταν απλώς οι δίδυμες στις "Ομπρέλες του Χερβούργου", ήμασταν συμπληρωματικές και στη ζωή».

Η θλίψη για τον χαμό της Φρανσουάζ Ντορλεάκ, θύματος τροχαίου δυστυχήματος το 1967, διαπερνά κάθε γραμμή της Ντενέβ στο κεφάλαιο που αντιστοιχεί στην φυγή της στις ΗΠΑ. Η συμμετοχή της στην ανάλαφρη κωμωδία «Τρελοί του Απρίλη» του Στιούαρτ Ρόζενμπεργκ της έδωσε την ευκαιρία να περιπλανηθεί στα νεοϋρκέζικα θέατρα με τη Μία Φάροου («πολύ έξυπνα χρησιμοποιημένη, μαζί με τα ελαττώματά της από τον Πολάνσκι στο "Μωρό της Ρόζμαρι"»), να συναναστραφεί τον Γουόρεν Μπίτι, τον Τζορτζ Κιούκορ, την Κάθριν Χέπμπορν, την Τζέιν Φόντα ή τον «συμπαθητικό, διαχυτικό και φλύαρο» Άλφρεντ Χίτσκοκ, να διασκεδάσει με τον τρόπο που οι Αμερικανοί, σε αντίθεση με τους συμπατριώτες της, αυτοσαρκάζονται και να επιβεβαιωθεί στα μάτια τους ως η πιο όμορφη ευρωπαία ενζενί.

Η εσωτερική μοναξιά της, όμως, και η έγνοια για τον μικρό της γιό με τον Βαντίμ δεν την εγκατέλειψαν στιγμή.

Κατρίν Ντενέβ «Στη σκιά του εαυτού μου» Facebook Twitter
«Τρελοί του Απρίλη»

Αν σ’ εκείνα τα γυρίσματα την κυρίευε αφόρητη πλήξη, σ’ αυτά της «Τριστάνα» –μεταφοράς του επιστολικού μυθιστορήματος του Γκαλντός όπου η Ντενέβ υποδύεται μια επαρχιώτισσα ορφανή στο Τολέδο του ΄20– δεν παρεισέφρυσε ποτέ. Από το «σκυθρωπό», άλλωστε, βλέμμα του «ζεστού και χαλαρού» Λουί Μπουνιουέλ τίποτε δεν ξέφευγε. Όπως παραδεχόταν ο ίδιος στην αυτοβιογραφία του («Τελευταία πνοή»), «αν και μου φαινόταν ότι κατά κανένα τρόπο δεν ανήκε στο σύμπαν του Γκαλντός, ξαναβρήκα μ’ ευχαρίστηση την Κατρίν Ντενέβ που μου είχε γράψει επανειλημμένα για να μου μιλήσει για το ρόλο».

Κι εκείνη από την πλευρά της, πήγαινε κάθε μέρα στο πλατό σαν να επρόκειτο να δώσει εξετάσεις, αλλά συχνά έφευγε ανικανοποίητη από τις επιδόσεις της. «Ξέρει ότι μπορεί να τ’ αλλάξει όλα δίνοντας ακριβείς οδηγίες, αλλά το να εξηγεί εκ των προτέρων του φαίνεται εξαιρετικά βαρετό», παραπονιέται για τον Ισπανό δημιουργό.

Χρειάστηκε να περάσουν πάνω από είκοσι χρόνια για να επιστρέψει η Ντενέβ στο «θεραπευτικό» καταφύγιο της γραφής. Διέσχισε τη δεκαετία του ΄70 «βουλιαγμένη», όπως εξομολογείται στον Μπονιτζέρ, μέσα σε προσωπικά προβλήματα κι έπειτα ρίχτηκε με τα μούτρα στη ζωή. Πόσο διαφορετικό, όμως, είναι το ημερολόγιο που ακολουθεί, με αφορμή την «Ινδοκίνα»! Δεν πρόκειται μόνο για το εκτενέστερο – πενταπλάσιο από τα υπόλοιπα. Καθρεφτίζει απόλυτα την ευφορία της, την αίσθησή της ότι γίνεται ένα με τους ανθρώπους και το τοπίο του Βιετνάμ, την ικανοποίηση από την εκτίμηση και τη φροντίδα που της επιφύλαξε ο σκηνοθέτης της ταινίας, ο Ρεζί Βαρνιέ.

Σε αντίθεση με τον Μπουνιουέλ, «ο Ρεζί αγαπά πραγματικά τους ηθοποιούς» γράφει. «Νιώθουμε σύμμαχοι, μιλάμε πολύ, κυρίως τα βράδια, μου μιλάει για μένα, είναι πολύ δυνατός σ’ αυτό. Δέκα χρόνια ψυχανάλυσης έχει πίσω του! Έχει όμως αληθινή περιέργεια, ξέρει ν’ ακούει, παίρνει, συνήθως ζητάει, αλλά μου δίνει κι εκείνος πολλά».

Η προσφορά υπήρξε αμοιβαία. Σκηνοθέτης που λογαριαζόταν ως άπειρος, ο Βερνιέ λύγισε κάποια στιγμή από τα αμέτρητα τεχνικά προβλήματα κι από τις φήμες που κυκλοφορούσαν στο Παρίσι ότι είναι αναποφάσιστος. Η πρωταγωνίστριά του, όμως, στάθηκε πλάι του σαν βράχος.

Κατρίν Ντενέβ «Στη σκιά του εαυτού μου» Facebook Twitter
Η Κατρίν Ντενέβ με τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννι.

Όσο η Ντενέβ έμπαινε στο πετσί της σκληροτράχηλης αλλά ακριβοδίκαιης αφεντικίνας σε κάποια φυτεία του μαρκινού Τονκίνο, τόσο εισέπραττε την αγάπη και τον θαυμασμό του συνεργείου. «΄Ισως είναι η πρώτη φορά που νιώθω τόσο κοντά και τόσο υπεύθυνη ταυτόχρονα, για μια ταινία γραμμένη για μένα και με τέτοιο προϋπολογισμό. Είναι μια μεγάλη πρόκληση, ένα απίστευτο δώρο, που το καρπώνομαι δίχως κόπο. Το απολαμβάνω μέρα με τη μέρα, όπως και στο “Τελευταίο μετρό”».

Οι αναφορές στον Φρανσουά Τριφό είναι διάσπαρτες σ’ όλο το βιβλίο. «Θυμάμαι την πρεμιέρα του “Τελευταίου μετρό”. Μόλις τέλειωσε η προβολή, οι θεατές χειροκροτούσαν, έρχονταν να μας σφίξουν το χέρι κι ο Φρανσουά επαναλάμβανε συνεχώς: "Σαν να είμαστε σε κηδεία, συλλυπητήρια μας δίνουν, πρόκειται για κηδεία σου λέω!". Μου μετέδωσε τέτοια αγωνία, ένιωσα τέτοια ασφυξία που έκανα εμετό στους κήπους των Σανς Ελιζέ. O Tριφό σιχαινόταν τις δημόσεις εκδηλώσεις. Προτιμούσε την προσωπική επαφή, την αλληλογραφία. Δεν ήταν καθόλου κοσμικός».

Τόσο ο σκηνοθέτης της «Σειρήνας του Μισισιπή», όσο και ο Αντρέ Τεσινέ με τον οποίο η Ντενέβ γύρισε πολλές ταινίες (βλ. «Ο τόπος του εγκλήματος», «Η αγαπημένη μου εποχή», «Τις μικρές ώρες της νύχτας») «είναι άνθρωποι που ξέρουν πραγματικά τι θέλουν. Και ο Τριφό και ο Τεσινέ διέθεταν χρόνο για να δουλέψουν, να κάνουν πρόβες, ενώ σήμερα πρωταρχικό μέλημα για τους σκηνοθέτες είναι να γυρίζουν γρήγορα. Είναι υπερβολικά πολλοί εκείνοι που δέχονται πια τους ρυθμούς που επιβάλλει η τεχνική».

Τα συναισθήματα της Ντενέβ για τους σκηνοθέτες-δημιουργούς με τους οποίους δούλεψε, ποικίλλουν. Με τον Μάρκο Φερέρι, για παράδειγμα, έπειτα από τη «Λίζα» (1971) και το «Κάτω τα χέρια από τη λευκή γυναίκα» (1973) δεν θέλησε να ξανασυνεργαστεί. «Δεν υπήρχε ζεστασιά μεταξύ μας. Δεν μου άρεσε σαν άνθρωπος». Όταν μάλιστα πέθανε ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι, «η συμπεριφορά του απέναντί μου ήταν πολύ επιθετική, σχεδόν βίαιη».

Αντίθετα, για τον Ραούλ Ρουΐζ και τον Μανουέλ ντε Ολιβέιρα, μόνο καλά λόγια έχει να πει. Το ίδιο και για τον Πολάνσκι, τον σκηνοθέτη της «Αποστροφής» (1965), όπου η Ντενέβ υποδυόταν μια σχιζοφρενή. Ο τελευταίος στην αυτοβιογραφία του παραδέχεται πως ήταν «εκπληκτική, πανέμορφη, ταλαντούχα, εξαιρετική επαγγελματίας» και πως λίγο να κρατούσαν ακόμα τα γυρίσματα θα είχε τρελαθεί πραγματικά! «Η ζωή μάς χώρισε, δεν βλεπόμαστε συχνά, αλλά νιώθω τεράστια τρυφερότητα για κείνον. Η μοίρα του ήταν πάρα πολύ τραγική, αλλά είναι προικισμένος με απίστευτη ζωτική ενέργεια», δηλώνει η ίδια.

Κατρίν Ντενέβ «Στη σκιά του εαυτού μου» Facebook Twitter
Iνδοκίνα

Σ’ όλη της τη διαδρομή η Ντενέβ απέδειξε πως εκείνο που την ενδιέφερε πάντα ήταν «η περιπέτεια της ταινίας», όχι να πρωταγωνιστεί. Κι αν το ρίσκο που πήρε με το πάλαι ποτέ παιδί-θαύμα του γαλλικού σινεμά Λεός Καράξ αποδείχτηκε μπούμερανγκ (όταν το ΄99 παίχτηκε η ταινία του «Pola X» στις Κάννες, αρνήθηκε να παραστεί στη συνέντευξη τύπου), η συμμετοχή της στο «Χορεύοντας στο σκοτάδι», έστω και σε δεύτερο πλάνο, την αποζημίωσε. Ο μικρός ρόλος της εργάτριας που παίρνει υπό την προστασία της τη μισότυφλη μετανάστρια που υποδύεται η Μπιορκ δεν της έμοιαζε ελκυστικός. Λαχταρούσε ωστόσο να δουλέψει πλάι στον δημιουργό του «Δαμάζοντας τα κύματα», να βιώσει κι εκείνη τι σημαίνει να σε κινηματογραφούν εκατό κάμερες ταυτόχρονα, να διερευνήσει τα δικά της όρια στον αυτοσχεδιασμό.

«Είμαι πάντα αυτός ο μικρός στρατιώτης πάνω στον οποίο μπορεί κανείς να βασιστεί» μονολογεί γράφοντας στο δωμάτιο του ξενοδοχείου της, με την αίσθηση ότι Λαρς φον Τρίερ την έχει παραμελήσει λιγάκι. «Με υπολογίζει, αλλά δεν έχει χρόνο να μου αφιερώσει. Δεν είμαι πηγή προβλημάτων, κι ένας σκηνοθέτης μοιάζει με πυροσβέστη, πετάει εκεί όπου υπάρχει η μεγαλύτερη ανάγκη. Θλιβερή η διαπίστωση, τέλειωσα όμως. Δεν μπήκα πραγματικά μέσα στην ταινία… Προέχει η ιστορία της Σέλμα, όλοι οι υπόλοιποι είμαστε οι παρτενέρ της κι ελπίζω ότι στο τέλος δεν θα υπάρχει μεγάλη ανισορροπία στο φιλμ».

Σαν καλή προσκοπίνα η Ντενέβ προσφέρθηκε επιπλέον να κατευνάσει τα πνεύματα, όταν η σύγκρουση του Τρίερ με την Ισλανδή τραγουδίστρια για το ποιος θα έχει τον τελευταίο λόγο στο μοντάζ της μουσικής απείλησε την ολοκλήρωση της ταινίας. Η Ντενέβ δείχνει να κατανοεί και την υπόκωφη οργή του πρώτου και την ανασφάλεια της τελευταίας, αναγνωρίζοντας πως η πίεση που δέχτηκε η Μπιορκ ξεπερνούσε τις ανθρώπινες αντοχές.

Απ’ τη μεριά της, θ’ αποχωρήσει απ’ το πλατό χωρίς να έχει δεθεί ουσιαστικά με κανέναν, χωρίς όμως και να έχει μετανιώσει για τίποτα. Στο βιβλίο της δεν υπάρχει χώρος για τύψεις. Υπάρχουν, όμως, όλες εκείνες οι λεπτομέρειες και οι αποχρώσεις που κάνουν μια ντίβα ανθρώπινη. 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μπαρτ Ρέινολντς: «Για τα λεφτά, για τη δόξα, για την πλάκα. Κυρίως όμως για τα λεφτά»

Οθόνες / Μπαρτ Ρέινολντς: «Για τα λεφτά, για τη δόξα, για την πλάκα. Κυρίως όμως για τα λεφτά»

Έβγαλε λεφτά με το τσουβάλι, γύρισε πολλές ταινίες που δεν άξιζαν -και μερικές εξαιρετικές-, έζησε σαν ημιπαράφρονας Κροίσος και πέθανε το 2018, στα 82 του, πριν προλάβει να συμμετάσχει στη νέα ταινία του Ταραντίνο, που θα ήταν το κύκνειο άσμα που του άρμοζε
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ