«Ουίλλιαμ Μπλέικ»: Η συναρπαστική βιογραφία μιας παρεξηγημένης μεγαλοφυΐας Facebook Twitter

«Ουίλλιαμ Μπλέικ»: Η συναρπαστική βιογραφία μιας παρεξηγημένης μεγαλοφυΐας

0

Η διάσημη βιογραφία του μεγαλοφυούς Λονδρέζου ποιητή, ζωγράφου και χαράκτη  (1757-1827) από τον Βρετανό συγγραφέα Πίτερ Ακρόιντ κυκλοφορεί για πρώτη φορά στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πατάκη σε μετάφραση Γιώργου Λαμπράκου. Ο τίτλος του βιβλίου, «Ουίλλιαμ Μπλέικ», είναι λιτός, αλλά ακριβής ως προς την εστίαση του συγγραφέα στον χαρακτήρα του καλλιτέχνη που ξεχωρίζει στην ιστορία της παγκόσμιας τέχνης λόγω του σπουδαίου και ιδιαίτερου ποιητικού και εικαστικού του έργου. Ο Ακρόιντ, βραβευμένος βιογράφος κορυφαίων ποιητών και πεζογράφων (Σαίξπηρ, Έζρα Πάουντ, Τ.Σ. Έλιοτ,Τσαρλς Ντίκενς), προσεγγίζει εδώ το πνεύμα του ριζοσπαστικού, παθιασμένου οραματιστή Μπλέικ που περιθωριοποιήθηκε και χλευάστηκε στην εποχή του, εμβαθύνοντας με ένα μείγμα θαυμασμού και συγκίνησης στην τόσο παρεξηγημένη και αινιγματική ψυχοσύνθεσή του. Η έκδοση περιλαμβάνει έγχρωμο ένθετο με μια επιλογή έργων του χαρισματικού ζωγράφου.


Ο Ακρόιντ συνθέτει το παζλ της κοσμοθεωρίας του Μπλέικ, των «αλλόκοτων ιδεών» του και τις πηγές της εξεζητημένης πνευματικότητας του έργου του συνολικά, περιγράφοντας τον τρόπο με τον οποίο τα αιρετικά δόγματα του αποκρυφισμού, της αλχημείας και της καμπαλιστικής σκέψης του Εμάνουελ Σβέντενμποργκ έγιναν αφετηρία της καλλιτεχνικής δημιουργικότητας του ποιητή. Θαυμάζοντας τις ηρωικές φιγούρες του Μιχαήλ Άγγελου και συμφωνώντας με τη θεωρία του Βίνκελμαν ότι η ομορφιά της ανθρώπινης μορφής αποτελεί έμβλημα του Υπέρτατου Όντος, ο Μπλέικ ενστερνίστηκε την πίστη του Σβέντενμποργκ στον Μεγάλο Άνθρωπο ή στον Ουράνιο Άνθρωπο, καθώς για τον Σουηδό μυστικιστή-θεολόγο ο ίδιος ο Θεός είναι άνθρωπος: «Σε όλους τους ουρανούς δεν υπάρχει άλλη ιδέα του Θεού από εκείνη του ανθρώπου. Ο λόγος είναι ότι ο ουρανός στο σύνολό του και εν μέρει έχει ανθρώπινη μορφή. Επειδή ο Θεός είναι άνθρωπος, κάθε άγγελος και κάθε πνεύμα είναι άνθρωπος σε τέλεια μορφή» (σελ. 131).

Ο Μπλέικ, φύσει οραματιστής, εμπεριέχει τον εξωτερικό κόσμο και δεν χρειάζεται καν να κοιτάξει τον νυχτερινό ουρανό για να δει τα άστρα.


Ο Μπλέικ κατορθώνει να συνδυάζει ζωγραφική, ποίηση και χαρακτική, δημιουργώντας ένα εντελώς νέο είδος τέχνης με στόχο την ενότητα του ανθρώπινου οράματος. Τα «εικονογραφημένα βιβλία» του ήταν μοναδικά. Όντας πρακτικός και ευφυής τεχνίτης, δούλευε κατευθείαν πάνω στη χαλκογραφική πλάκα σαν να ήταν μπλοκ σχεδίου. Έτσι, στο σημαντικό ποίημα του «Οι γάμοι του Ουρανού και της Κόλασης» (εισαγωγή-μετάφραση-σημειώσεις: Χάρης Βλαβιανός, Αθήνα, εκδόσεις Νεφέλη, 1997) ο ποιητής διακηρύττει: «Αλλά πρώτα η ιδέα πως ο άνθρωπος έχει σώμα χωριστό από την ψυχή του πρέπει να εξαλειφθεί. Αυτό θα το πετύχω τυπώνοντας σύμφωνα με τη διαβολική μέθοδο, με διαβρωτικά, που στην Κόλαση είναι σωτήρια και θαυματουργά, ικανά να διαλύσουν τις φαινομενικές επιφάνειες και ν'αποκαλύψουν το άπειρο που έκρυβαν» (σελ. 145).

Στα τέλη του 18ου αιώνα τα βιβλιοπωλεία του Λονδίνου κατακλύζονταν, εκτός από τις αποκαλυπτικές και μυστικιστικές διδασκαλίες του Σβέντενμποργκ, από πραγματείες και φυλλάδια του Παράκελσου και του Μπέμε. Ο Ελβετός Παράκελσος, περιπλανώμενος γιατρός και λόγιος, γεννημένος στα τέλη του 15ου αιώνα, δεν πίστευε στην ορθόδοξη διδασκαλία και στις καθιερωμένες αυθεντίες. Ο Γερμανός Γιάκομπ Μπέμε γεννήθηκε στα τέλη του 16ου αιώνα, ήταν τσαγκάρης και αφότου είδε ένα όραμα φωτός σε ένα πιάτο από κασσίτερο, άρχισε να διαμορφώνει τις εξαιρετικές μυστικιστικές διδασκαλίες του στο πλαίσιο της χριστιανικής πνευματικότητας. Αμφότεροι αποκηρύχθηκαν και διασύρθηκαν ως φανατικοί, μέθυσοι και τσαρλατάνοι, ενώ εκείνοι πίστευαν ότι ανακάλυπταν εκ νέου πανάρχαιες πηγές σοφίας. Ο Ακρόιντ χρησιμοποιεί άριστα το παράδειγμα των δύο αλχημιστών-καμπαλιστών, ώστε να διερευνήσει τον συναισθηματικό αντίκτυπο των ιδεών τους στη φυσικά διαμορφωμένη αποκλίνουσα σκέψη του Μπλέικ. Ο Μπλέικ θεωρεί τον εαυτό του κληρονόμο των αντιλήψεων του Παράκελσου και του Μπέμε. Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι και οι δύο αυτοί σοφοί εμφανίστηκαν στη μετάβαση από τον ένα αιώνα στον άλλο, όπως κι εκείνος. Έτσι, ο Μπλέικ σταδιακά καταλήγει να πιστεύει στην προφητική και πνευματική αποστολή του. Τον τέρπει η κεντρική ιδέα του Παράκελσου: «Η φαντασία μοιάζει με τον ήλιο. Ο ήλιος έχει ένα φως που δεν είναι απτό, όμως μπορεί να κάψει ένα σπίτι». Άρα, η μεγάλη αλήθεια του σύμπαντος ενυπάρχει στην ανθρώπινη φαντασία. Το ιδιαίτερο μυστήριο που αποκαλύπτει ο οραματιστής του 15ου αιώνα υπάρχει στην πίστη πως «ο άνθρωπος είναι ένας ήλιος και ένα φεγγάρι και ένας ουρανός γεμάτος άστρα. Ο κόσμος είναι ένας άνθρωπος και το φως του ήλιου και τα άστρα είναι το σώμα του. [...] Το ανθρώπινο σώμα είναι αέριο που απέκτησε υπόσταση από το ηλιόφως μαζί με τη ζωή των άστρων. Τέσσερα είναι τα στοιχεία του κόσμου, όπως και ο άνθρωπος αποτελείται από τέσσερα, και ό,τι ορατό ενυπάρχει στον άνθρωπο ενυπάρχει σε αόρατη μορφή στον αιθέρα που διαποτίζει τον κόσμο». Μέσα από το έργο του Παράκελσου αναδεικνύεται η «ποιητική φαντασία», ουσία του οράματος του Μπλέικ. Και ο Ακρόιντ συμπεραίνει ότι «ο ποιητής, με το πνεύμα του αναγεννημένο, μπορεί να δει με τα μάτια της αιωνιότητας εντός του και συνεπώς εντός του σύμπαντος». Ο Μπλέικ, φύσει οραματιστής, εμπεριέχει τον εξωτερικό κόσμο και δεν χρειάζεται καν να κοιτάξει τον νυχτερινό ουρανό για να δει τα άστρα (σελ. 187).

«Ουίλλιαμ Μπλέικ»: Η συναρπαστική βιογραφία μιας παρεξηγημένης μεγαλοφυΐας Facebook Twitter
Η Κόλαση του Δάντη από τον Ουίλλιαμ Μπλέικ


Ο Μπέμε δημιούργησε ένα μυστικιστικό σύστημα για να εξηγήσει τη φύση του υλικού κόσμου, το οποίο αναπτύσσει σε πολλούς τόμους. Ο ευφυής αιρετικός εντόπιζε την παρουσία του θείου πνεύματος σε όλα τα κτιστά πράγματα και υποστήριζε την ύπαρξη επτά «βασικών πνευμάτων» που δημιουργούν αδιάκοπα το σύμπαν σε έναν κύκλο ή μια σπείρα αλληλεπίδρασης με την επιθυμία ή τη «βούληση της φωτιάς» (σελ. 189). Ο Μπλέικ δεν πίστευε σε αυθεντίες ή ορθόδοξες δυνάμεις, έχοντας εντρυφήσει σε θρησκευτικά βιβλία πολεμικής στο παρελθόν, ανήκοντας στην αντινομιστική παράδοση των λονδρέζικων ριζοσπαστικών και αιρετικών κύκλων. Τα έργα και η νοοτροπία του Παράκελσου και του Μπέμε τον γοητεύουν και του δείχνουν πως υπάρχει ένας τελείως διαφορετικός τρόπος να θεάται κανείς τον κόσμο (σελ. 191).


Υπάρχουν περιστατικά και ανεκδοτολογικές ιστορίες όπου καταγράφονται οι αλλόκοσμοι τρόποι και η εκκεντρική συμπεριφορά του Μπλέικ. Όπως, για παράδειγμα, όταν ο στρατιώτης Σκόφιλντ τον κατηγόρησε στο δικαστήριο ότι τον έσπρωξε βίαια και υπερασπιζόμενος τον Βοναπάρτη φώναξε «Κάτω ο Βασιλιάς. Όλοι οι στρατιώτες είναι δούλοι» (σελ. 307). Αλλά ο Σκόφιλντ είχε μπει στον κήπο του Μπλέικ ακάλεστος, τον είχε προκαλέσει και παρασύρει, με αποτέλεσμα ο ποιητής να τον πάει σπρώχνοντας μια αρκετά μεγάλη απόσταση. Για καλή του τύχη ο Μπλέικ δεν καταδικάζεται. Παρ' όλα αυτά, το περιστατικό τον κλονίζει. Αισθάνεται ότι ζει τόσο πολύ έξω από τις συμβάσεις, που μια μέρα η δύναμή τους θα τον συνθλίψει. Ο καλλιτέχνης, μην ξέροντας πια πώς να συμπεριφερθεί, σε επιστολή προς τον σημαντικότερο μαικήνα του Τόμας Μπατς γράφει ένα ποίημα, με αφορμή τον επεισοδιακό καβγά. Ο Ακρόιντ παραθέτει την πρώτη στροφή από το ποίημα:

Γιατί να γεννηθώ με πρόσωπο άλλο
Με τους ανθρώπους της φυλής μου να μη μοιάζω;
Όταν κοιτώ ξαφνιάζονται! Όταν μιλώ προσβάλλω.
Έπειτα μένω σιωπηλός και κάθε Φίλο χάνω.(σελ. 310)


Ο Μπλέικ έγινε φίλος με τον υδατογράφο Τζον Βάρλι, ο οποίος πίστευε στην αστρολογία και στη ζωδιακή φυσιογνωμική. Μαζί οργάνωναν ιδιότυπες σεάνς, όπου πειραματίζονταν καλώντας πνεύματα τα οποία έρχονταν σε μορφή οραμάτων. Οι πειραματισμοί αυτοί ξεκίνησαν το 1819 στο εργαστήριο του Βάρλι μεταξύ εννέα το βράδυ και τρεις ή τέσσερις το πρωί. Οράματα γνωστών ή άγνωστων φυσιογνωμιών εμφανίζονταν στον Μπλέικ κι εκείνος εκτελούσε τις προσωπογραφίες τους. Στην πραγματικότητα, η δύναμη της οραματικής φαντασίας του Μπλέικ ήταν τέτοια, που οι εικόνες αυτές έμοιαζαν να ξεπηδούν αβίαστα από μέσα του, δίχως προκαταρκτικά ή δισταγμούς. Ο Ακρόιντ, με γλαφυρό σχεδόν τρόπο, περιγράφει τις εκφράσεις των «Οραματικών Κεφαλών»: «Διαθέτουν την υπναγωγική ποιότητα των προσώπων που αιωρούνται ή διαλύονται σε ένα όνειρο και μοιάζουν σαν να αναδύονται από το χαρτί προτού αποτραβηχτούν με εκφράσεις που κατά περίεγο τρόπο διαφέρουν από τις συνήθεις ανθρώπινες έγνοιες». Ιδιαίτερα για το αξιοπρόσεκτο σχέδιο «Ο Ιωσήφ και η Μαρία και το δωμάτιο όπου τους είδαν», ο Ακρόιντ περιγράφει με θαυμασμό: «Διαφέρει τόσο πολύ από τις συμβατικές αναπαραστάσεις, ώστε εντυπωσιάζει τον παρατηρητή με τη δύναμη της αποκάλυψης, και τα μάτια, όπως σε τόσες οραματικές κεφαλές του Μπλέικ, ενέχουν μια εξαιρετική ποιότητα λάμψης και λαχτάρας. Θαρρείς και κοιτούν, όπως ο ίδιος ο Μπλέικ, έναν κόσμο που είναι εν μέρει μνήμη, εν μέρει έμπνευση, εν μέρει μαντεία και εν μέρει επινόηση» (σελ. 411). Ο Μπλέικ είδε και σχεδίασε το «Άνθρωπο που έχτισε τις Πυραμίδες», τον βασιλιά Σαούλ με την περίτεχνη πανοπλία του,την «Αυτοκράτειρα Ματθίλδη», τον Εδουάρδο Γ' κ.ο.κ. Τα οράματα εμφανίζονταν κι έμεναν εκεί μέχρι να ολοκληρώσει την προσωπογραφία τους.

«Ουίλλιαμ Μπλέικ»: Η συναρπαστική βιογραφία μιας παρεξηγημένης μεγαλοφυΐας Facebook Twitter
The Great Red Dragon and the Woman Clothed with Sun (1805)
«Ουίλλιαμ Μπλέικ»: Η συναρπαστική βιογραφία μιας παρεξηγημένης μεγαλοφυΐας Facebook Twitter
Το αρχέτυπο του "δημιουργού" είναι μια γνωστή εικόνα στα βιβλία του Ουίλλιαμ Μπλέικ. Εδώ, ο Μπλέικ απεικονίζει έναν πανίσχυρο δημιουργό που συλλογίζεται τον κόσμο που έχει σφυρηλατήσει.


Προς το τέλος της ζωής του, ο Μπλέικ δέχτηκε να μιλήσει στον δημοσιογράφο Κραμπ Ρόμπινσον. Μετά από μια σειρά συνομιλιών, οι συνειρμοί και οι δυνατές εικόνες στα λεγόμενα του ποιητή παραήταν αλλόκοτοι για τον Ρόμπινσον, που πίστευε ότι δεν θα κατάφερνε να διακρίνει ακριβώς τις απόψεις και τα αισθήματά του. Συγκλονίστηκε όταν ο Μπλέικ του είπε ότι ο Βολταίρος εμφανίστηκε μπροστά του και εξέφρασε την εξής αντίληψη: «Εγώ [ο Βολταίρος] βλαστήμησα τον Υιό του Ανθρώπου και θα συγχωρηθώ. Αλλά εκείνοι [οι εχθροί του Βολταίρου] βλαστήμησαν το Άγιο Πνεύμα μέσα μου και δεν θα συγχωρηθούν» (σελ. 426).


Ο Πανάρχαιος Άνθρωπος ή ο Παλαιός των Ημερών, ο γενειοφόρος γίγαντας με τον διαβήτη που χωρίζει τον υλικό κόσμο, με τα μακριά μαλλιά του ν' ανεμίζουν από μια άγνωστη δύναμη, και η φύση της διάπυρης σφαίρας ή του κύκλου πίσω του ακαθόριστη (ένας πλανήτης, ένα ανθρώπινο αιμοσφαίριο ή ένας ήλιος;). Η εικόνα αυτή ήταν από τις τελευταίες που δούλευε ο Μπλέικ πριν πεθάνει. Στην πραγματικότητα, ήταν από τις πρώτες του συνθέσεις. Την είχε χρησιμοποιήσει ως προμετωπίδα στο ποίημα «Ευρώπη». Διαρκώς ο Μπλέικ επανέρχεται σε αυτή την εικόνα. Ο Ακρόιντ εύστοχα βλέπει εδώ την αλληγορική αναπαράσταση της ζωής του ίδιου του καλλιτέχνη, την υπερηφάνεια, τη φιλοδοξία και την επιθυμία του να ελέγξει τον κόσμο, δημιουργώντας το δικό του μυθολογικό σύστημα (σελ. 444).


Η βιογραφία του Ουίλλιαμ Μπλέικ μπορεί να προσμετρηθεί ως μια εξιδανικευμένη αυτοπροσωπογραφία που ξεπηδά μέσα από την αιώνια φαντασία για να λυτρώσει/δικαιώσει τον οραματιστή καλλιτέχνη.

«Ουίλλιαμ Μπλέικ»: Η συναρπαστική βιογραφία μιας παρεξηγημένης μεγαλοφυΐας Facebook Twitter
«Νεύτων» (1795)
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ