Ιστορίες τρόμου στο Κάμελοτ: Η τερατώδης κληρονομιά των Κένεντι

Ιστορίες τρόμου στο Κάμελοτ: Η τερατώδης κληρονομιά των Κένεντι Facebook Twitter
Η Τζάκι Κένεντι με τις κουνιάδες της Τζιν Κένεντι Σμιθ και Γιούνις Κένεντι Σράιβερ. Φωτ.: Dan Farrell/NY Daily News Archive via Getty Images/Ideal Image
0


ΣΤΗΝ ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ
του γεμάτου οργή βιβλίου της με τίτλο «Ask Not» (Μη ρωτάς), η συγγραφέας Μορίν Κάλαχαν δηλώνει ότι το περιεχόμενό του «δεν είναι ιδεολογικό ή μεροληπτικό». Φυσικά, με τον τρόπο του είναι και τα δύο, κάποιες φορές σε ακραίο βαθμό. Αρκεί να ρίξει κανείς μια ματιά στο εξώφυλλό του, το οποίο, όπως και το ίδιο το βιβλίο, είναι ασπρόμαυρο με έντονες κόκκινες πινελιές. Στις σελίδες του κυριαρχούν κακοί άνδρες που αδικούν καλές γυναίκες: τις απατούν, τις εγκαταλείπουν, τις μολύνουν, τις κάνουν αλκοολικές, τις αφήνουν για πεθάνουν, τις βιάζουν, τις ακρωτηριάζουν, τις σκοτώνουν.

Το γεγονός ότι οι άνδρες σε αυτή την περίπτωση ανήκουν (κυρίως) στη δυναστεία των Κένεντι έχει σκοπό να μας σοκάρει, αλλά πόσο να σοκαριστεί κανείς πλέον μετά από ρεπορτάζ δεκαετιών που έχουν αφήσει πίσω τους έναν ζοφερό κατάλογο… Η Μαίρη Τζο Κοπέκνι, η 29χρονη γραμματέας του Τεντ Κένεντι που τον συνόδευε τον Ιούλιο του 1969 όταν το αυτοκίνητο που εκείνος οδηγούσε έπεσε από τη γέφυρα του Τσαπακουίντικ Άιλαντ στα παγωμένα νερά των ακτών της Μασαχουσέτης, ανασύρθηκε νεκρή αργότερα από το μισοβυθισμένο όχημα, ενώ ο Κένεντι δεν ανέφερε το γεγονός στην αστυνομία παρά την επομένη μέρα· η Πάμελα Κέλι το καλοκαίρι του 1973 εκσφενδονίστηκε από το τζιπ που οδηγούσε ο γιος του Ρόμπερτ Κένεντι, Ντέιβιντ, και έμεινε παράλυτη, ενώ σ' εκείνον επιβλήθηκε απλώς ένα πρόστιμο εκατό δολαρίων.

Η αυστηρά καθολική σύζυγος του Τζι Κένεντι δεν ανεχόταν το «μη αναπαραγωγικό» σεξ, οπότε, χωρίς να ζητήσει συγγνώμη ποτέ, είχε πολλές ερωμένες, μία από τις οποίες, η διάσημη σταρ του βωβού κινηματογράφου Γκλόρια Σουάνσον, στα απομνημονεύματά της περιγράφει με ανατριχιαστικά γλαφυρό τρόπο τις περιπτώσεις που το σεξ μαζί του δεν είχε γίνει με τη συναίνεσή της.

Για να μην αναφέρουμε τις ίδιες τις γυναίκες της οικογένειας: η Τζόαν Κένεντι, σύζυγος του Τεντ, μπαινόβγαινε σε ιδρύματα αποτοξίνωσης κατόπιν συλλήψεων για οδήγηση υπό την επήρεια ουσιών, η Μαίρη Ρίτσαρντσον Κένεντι, η δεύτερη σύζυγος του σημερινού υποψήφιου Προέδρου Ρόμπερτ Κένεντι τζούνιορ, κρεμάστηκε, η Ρόζμαρι Κένεντι, η αδερφή του Τζον, του Ρόμπερτ και του Τζον Κένεντι, το 1941, σε ηλικία 23 ετών, υπέστη εγκεκριμένη από την οικογένειά της λοβοτομή, επειδή ήταν «απείθαρχη και δύσκολη».  

Κάπως έτσι ξεδιπλώνεται στο βιβλίο το γαϊτανάκι του τρόμου που δικαιωματικά ξεκινά από τον πατριάρχη της οικογένειας, Τζο Κένεντι, αυτόν τον «οικονομικά και σεξουαλικά άπληστο άνδρα». Η αυστηρά καθολική σύζυγός του δεν ανεχόταν το «μη αναπαραγωγικό» σεξ, οπότε, χωρίς να ζητήσει ποτέ συγγνώμη, εκείνος είχε πολλές ερωμένες, μία από τις οποίες, η διάσημη σταρ του βωβού κινηματογράφου Γκλόρια Σουάνσον, στα απομνημονεύματά της περιγράφει με ανατριχιαστικά γλαφυρό τρόπο τις περιπτώσεις που το σεξ μαζί του δεν είχε γίνει με τη συναίνεσή της.

Ask NotΗ συνήθεια του Τζο να αντιμετωπίζει τις γυναίκες, σύμφωνα με τα λόγια της Κάλαχαν, ως «εξαρτήματα και τσιφλίκια» μεταβιβάστηκε αναπόφευκτα στους γιους του. Ο Λευκός Οίκος του Τζον Κένεντι διέθετε αυτό που ένας βοηθός του είχε αποκαλέσει «ιμάντα μεταφοράς νεαρών γυναικών» που ανεβοκατέβαιναν τις σκάλες, «στάζοντας νερό και αφήνοντας τα μισοτελειωμένα ποτά τους στους πράκτορες της Μυστικής Υπηρεσίας καθώς έβγαιναν βιαστικά από την πίσω πόρτα, όταν ακουγόταν ότι η Πρώτη Κυρία είχε επιστρέψει απροειδοποίητα σπίτι». Σε μια ιδιαίτερα αποκρουστική φάση, όπως γράφει, ο Πρόεδρος είχε διατάξει τη 19χρονη ασκούμενη με την οποία έκανε σεξ να κάνει πεολειχία σε έναν από τους συνεργάτες του.

Ας σημειωθεί επίσης ότι δεν έχουν όλοι οι θύτες του βιβλίου το επώνυμο Κένεντι. (Ο Ωνάσης απάτησε την Τζάκι μόλις δύο εβδομάδες μετά τον γάμο τους και στη συνέχεια κανόνισε να τους φωτογραφίσουν οι παπαράτσι να κάνουν έρωτα σε μια παραλία). Ούτε όλοι οι θύτες είναι άνδρες. Η Ρόουζ Κένεντι, όπως αναγνωρίζει η Κάλαχαν, ήταν μια ψυχρή και τιμωρητική μητέρα που εγκατέλειπε τα παιδιά της για να πάει σε επιδείξεις μόδας στο Παρίσι, αποκλήρωσε την κόρη της Κικ επειδή παντρεύτηκε έναν προτεστάντη και τραμπούκιζε τις νύφες της όποτε θεωρούσε ότι βρίσκονταν «παρεκτρέπονταν». Το χειρότερο, όμως, ήταν η εγκατάλειψη της Ρόζμαρι σε μια δομή στο Ουισκόνσιν, γεγονός που καλυπτόταν με σιωπή για ένα τέταρτο του αιώνα. «Στην οικογένειά μας», είχε παραδεχτεί η ίδια η Ρόουζ, «αν δεν κάνεις τίποτα, μένεις υποχρεωτικά στη γωνία».

Τέλος, το βιβλίο προσφέρει και μια σημαντική ένδειξη για την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης φύσης. Στην τελευταία παράγραφο, η Κάλαχαν μας υπενθυμίζει ότι η Τζάκι Κένεντι Ωνάση επέλεξε να ταφεί όχι στη Νέα Υόρκη, όπου είχε μια επιτυχημένη καριέρα και την πιο ικανοποιητική σχέση της ζωής της, αλλά στο Εθνικό Κοιμητήριο του Άρλινγκτον, μαζί με τον ερωτύλο πρώτο σύζυγό της και τα δυο νεκρά μωρά τους. Άραγε επέστρεφε στα μωρά; Στον JFK; Ή σε κάτι άλλο; Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν μπορεί να αναμετρηθεί με τέτοια ερωτήματα.

Με στοιχεία από The New York Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM