Ιστορίες τρόμου στο Κάμελοτ: Η τερατώδης κληρονομιά των Κένεντι

Ιστορίες τρόμου στο Κάμελοτ: Η τερατώδης κληρονομιά των Κένεντι Facebook Twitter
Η Τζάκι Κένεντι με τις κουνιάδες της Τζιν Κένεντι Σμιθ και Γιούνις Κένεντι Σράιβερ. Φωτ.: Dan Farrell/NY Daily News Archive via Getty Images/Ideal Image
0


ΣΤΗΝ ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ
του γεμάτου οργή βιβλίου της με τίτλο «Ask Not» (Μη ρωτάς), η συγγραφέας Μορίν Κάλαχαν δηλώνει ότι το περιεχόμενό του «δεν είναι ιδεολογικό ή μεροληπτικό». Φυσικά, με τον τρόπο του είναι και τα δύο, κάποιες φορές σε ακραίο βαθμό. Αρκεί να ρίξει κανείς μια ματιά στο εξώφυλλό του, το οποίο, όπως και το ίδιο το βιβλίο, είναι ασπρόμαυρο με έντονες κόκκινες πινελιές. Στις σελίδες του κυριαρχούν κακοί άνδρες που αδικούν καλές γυναίκες: τις απατούν, τις εγκαταλείπουν, τις μολύνουν, τις κάνουν αλκοολικές, τις αφήνουν για πεθάνουν, τις βιάζουν, τις ακρωτηριάζουν, τις σκοτώνουν.

Το γεγονός ότι οι άνδρες σε αυτή την περίπτωση ανήκουν (κυρίως) στη δυναστεία των Κένεντι έχει σκοπό να μας σοκάρει, αλλά πόσο να σοκαριστεί κανείς πλέον μετά από ρεπορτάζ δεκαετιών που έχουν αφήσει πίσω τους έναν ζοφερό κατάλογο… Η Μαίρη Τζο Κοπέκνι, η 29χρονη γραμματέας του Τεντ Κένεντι που τον συνόδευε τον Ιούλιο του 1969 όταν το αυτοκίνητο που εκείνος οδηγούσε έπεσε από τη γέφυρα του Τσαπακουίντικ Άιλαντ στα παγωμένα νερά των ακτών της Μασαχουσέτης, ανασύρθηκε νεκρή αργότερα από το μισοβυθισμένο όχημα, ενώ ο Κένεντι δεν ανέφερε το γεγονός στην αστυνομία παρά την επομένη μέρα· η Πάμελα Κέλι το καλοκαίρι του 1973 εκσφενδονίστηκε από το τζιπ που οδηγούσε ο γιος του Ρόμπερτ Κένεντι, Ντέιβιντ, και έμεινε παράλυτη, ενώ σ' εκείνον επιβλήθηκε απλώς ένα πρόστιμο εκατό δολαρίων.

Η αυστηρά καθολική σύζυγος του Τζι Κένεντι δεν ανεχόταν το «μη αναπαραγωγικό» σεξ, οπότε, χωρίς να ζητήσει συγγνώμη ποτέ, είχε πολλές ερωμένες, μία από τις οποίες, η διάσημη σταρ του βωβού κινηματογράφου Γκλόρια Σουάνσον, στα απομνημονεύματά της περιγράφει με ανατριχιαστικά γλαφυρό τρόπο τις περιπτώσεις που το σεξ μαζί του δεν είχε γίνει με τη συναίνεσή της.

Για να μην αναφέρουμε τις ίδιες τις γυναίκες της οικογένειας: η Τζόαν Κένεντι, σύζυγος του Τεντ, μπαινόβγαινε σε ιδρύματα αποτοξίνωσης κατόπιν συλλήψεων για οδήγηση υπό την επήρεια ουσιών, η Μαίρη Ρίτσαρντσον Κένεντι, η δεύτερη σύζυγος του σημερινού υποψήφιου Προέδρου Ρόμπερτ Κένεντι τζούνιορ, κρεμάστηκε, η Ρόζμαρι Κένεντι, η αδερφή του Τζον, του Ρόμπερτ και του Τζον Κένεντι, το 1941, σε ηλικία 23 ετών, υπέστη εγκεκριμένη από την οικογένειά της λοβοτομή, επειδή ήταν «απείθαρχη και δύσκολη».  

Κάπως έτσι ξεδιπλώνεται στο βιβλίο το γαϊτανάκι του τρόμου που δικαιωματικά ξεκινά από τον πατριάρχη της οικογένειας, Τζο Κένεντι, αυτόν τον «οικονομικά και σεξουαλικά άπληστο άνδρα». Η αυστηρά καθολική σύζυγός του δεν ανεχόταν το «μη αναπαραγωγικό» σεξ, οπότε, χωρίς να ζητήσει ποτέ συγγνώμη, εκείνος είχε πολλές ερωμένες, μία από τις οποίες, η διάσημη σταρ του βωβού κινηματογράφου Γκλόρια Σουάνσον, στα απομνημονεύματά της περιγράφει με ανατριχιαστικά γλαφυρό τρόπο τις περιπτώσεις που το σεξ μαζί του δεν είχε γίνει με τη συναίνεσή της.

Ask NotΗ συνήθεια του Τζο να αντιμετωπίζει τις γυναίκες, σύμφωνα με τα λόγια της Κάλαχαν, ως «εξαρτήματα και τσιφλίκια» μεταβιβάστηκε αναπόφευκτα στους γιους του. Ο Λευκός Οίκος του Τζον Κένεντι διέθετε αυτό που ένας βοηθός του είχε αποκαλέσει «ιμάντα μεταφοράς νεαρών γυναικών» που ανεβοκατέβαιναν τις σκάλες, «στάζοντας νερό και αφήνοντας τα μισοτελειωμένα ποτά τους στους πράκτορες της Μυστικής Υπηρεσίας καθώς έβγαιναν βιαστικά από την πίσω πόρτα, όταν ακουγόταν ότι η Πρώτη Κυρία είχε επιστρέψει απροειδοποίητα σπίτι». Σε μια ιδιαίτερα αποκρουστική φάση, όπως γράφει, ο Πρόεδρος είχε διατάξει τη 19χρονη ασκούμενη με την οποία έκανε σεξ να κάνει πεολειχία σε έναν από τους συνεργάτες του.

Ας σημειωθεί επίσης ότι δεν έχουν όλοι οι θύτες του βιβλίου το επώνυμο Κένεντι. (Ο Ωνάσης απάτησε την Τζάκι μόλις δύο εβδομάδες μετά τον γάμο τους και στη συνέχεια κανόνισε να τους φωτογραφίσουν οι παπαράτσι να κάνουν έρωτα σε μια παραλία). Ούτε όλοι οι θύτες είναι άνδρες. Η Ρόουζ Κένεντι, όπως αναγνωρίζει η Κάλαχαν, ήταν μια ψυχρή και τιμωρητική μητέρα που εγκατέλειπε τα παιδιά της για να πάει σε επιδείξεις μόδας στο Παρίσι, αποκλήρωσε την κόρη της Κικ επειδή παντρεύτηκε έναν προτεστάντη και τραμπούκιζε τις νύφες της όποτε θεωρούσε ότι βρίσκονταν «παρεκτρέπονταν». Το χειρότερο, όμως, ήταν η εγκατάλειψη της Ρόζμαρι σε μια δομή στο Ουισκόνσιν, γεγονός που καλυπτόταν με σιωπή για ένα τέταρτο του αιώνα. «Στην οικογένειά μας», είχε παραδεχτεί η ίδια η Ρόουζ, «αν δεν κάνεις τίποτα, μένεις υποχρεωτικά στη γωνία».

Τέλος, το βιβλίο προσφέρει και μια σημαντική ένδειξη για την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης φύσης. Στην τελευταία παράγραφο, η Κάλαχαν μας υπενθυμίζει ότι η Τζάκι Κένεντι Ωνάση επέλεξε να ταφεί όχι στη Νέα Υόρκη, όπου είχε μια επιτυχημένη καριέρα και την πιο ικανοποιητική σχέση της ζωής της, αλλά στο Εθνικό Κοιμητήριο του Άρλινγκτον, μαζί με τον ερωτύλο πρώτο σύζυγό της και τα δυο νεκρά μωρά τους. Άραγε επέστρεφε στα μωρά; Στον JFK; Ή σε κάτι άλλο; Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν μπορεί να αναμετρηθεί με τέτοια ερωτήματα.

Με στοιχεία από The New York Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ειρήνη Γιαννάκη

Βιβλίο / Η Ειρήνη Γιαννάκη γράφει ποίηση για μια χώρα που επιζητεί το δράμα

Με αφορμή την έκδοση της συλλογής «Δόξα Έβρου», μία ψύχραιμη φωνή των social media μιλά για τη δικτατορία της γνώμης, το στρογγύλεμα της ιστορίας και την ποίηση ως το πιο ειλικρινές είδος λογοτεχνίας.
M. HULOT
Εντουάρ Λουί: «Μου είναι αδύνατο να δεχτώ πως ο πατέρας μου εξακολουθεί να ψηφίζει τη Λεπέν»

Βιβλίο / Εντουάρ Λουί: «Μου είναι αδύνατο να δεχτώ πως ο πατέρας μου εξακολουθεί να ψηφίζει τη Λεπέν»

Το «τρομερό παιδί» της γαλλικής λογοτεχνίας βρίσκεται όλο και πιο συχνά στην Αθήνα που τόσο αγαπά· με αφορμή την εμφάνισή του στο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ, μίλησε στη LiFO για την κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα στη Γαλλία και διεθνώς.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Ισμαήλ Κανταρέ «Η κόρη του Αγαμέμνονα», «Ο Διάδοχος»

Το Πίσω Ράφι / Ο Ισμαήλ Κανταρέ και η επιβίωση των αλβανικών γραμμάτων

Η «Κόρη του Αγαμέμνονα» και ο «Διάδοχος» γράφτηκαν σε μια εποχή που ο διασημότερος σύγχρονος Αλβανός λογοτέχνης ένιωσε ότι πρέπει να αφήσει ένα είδος διαθήκης, ασκώντας ευθεία κριτική στο καθεστώς Χότζα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο»: Γιατί εξακολουθεί να μας γοητεύει ο Προυστ;

Σαν Σήμερα Γεννήθηκε / «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο»: Γιατί εξακολουθεί να μας γοητεύει ο Προυστ;

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Παναγιώτη Πούλο, ομότιμο καθηγητή Φιλοσοφίας και Αισθητικής της ΑΣΚΤ και μεταφραστή του «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
«Με συγκινούν τα αμερικανικά pulp μυθιστορήματα και η σάγκα του “Όσα παίρνει ο άνεμος”»

The Book Lovers / «Με συγκινούν τα αμερικανικά pulp μυθιστορήματα και το “Όσα παίρνει ο άνεμος”»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον Νίκο Καραπιδάκη, ομότιμο καθηγητή Μεσαιωνικής Ιστορίας και διευθυντή του περιοδικού «Νέα Εστία», για τα βιβλία που τον διαμόρφωσαν.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Πέντε νέες εκδόσεις για την oικολογία και τον κόσμο σε κρίση

Βιβλίο / Πέντε νέες εκδόσεις για την oικολογία και την κλιματική κρίση

Με την υπερθέρμανση του πλανήτη να είναι πλέον ορατή και την οικολογική καταστροφή να επηρεάζει τη ζωή μας και την οικονομία, είναι πολύτιμα τα αναγνώσματα που εμπνέονται από την ακραία αυτή συνθήκη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι κούτες με τα συντρίμια

Βιβλίο / Δυο κούτες με συντρίμμια και ένα Μπούκερ

Μια ερωτική σχέση που φτάνει στα άκρα λειτουργεί ως αλληγορία για το τέλος ενός κόσμου στο Βερολίνο. Το βραβευμένο μυθιστόρημα «Καιρός» της Τζέννυ Έρπενμπεκ μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, τη στιγμή που πολλοί λένε ότι εκείνη θα είναι ένα από τα επόμενα Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ντέιβιντ Κόνολι: Ο Κέλτης που αγάπησε τους Έλληνες

The Book Lovers / Ντέιβιντ Κόνολι: Ο Κέλτης που αγάπησε τους Έλληνες

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον μεταφραστή Ντέιβιντ Κόνολι για τη μεγάλη διαδρομή του, από το Σέφιλντ της Αγγλίας όπου γεννήθηκε, σε οικογένεια ιρλανδικής καταγωγής, μέχρι τη γεωγραφία της ελληνικής ποίησης και πεζογραφίας.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ