Χρήστος Χαρτοματσίδης

Facebook Twitter
0

Ποιος είναι ο ιδανικός αναγνώστης;

Λένε πως για κάθε συγγραφέα υπάρχει τουλάχιστον ένας αναγνώστης που ταυτίζεται απόλυτα με τα γραπτά του, συμφωνούνε δηλαδή σε όλα. Θυμίζει κάπως τον άλλο μας εαυτό στην παράλληλη διάσταση. Καλό θα ήταν ο ιδανικός αναγνώστης με ενθουσιασμό και ζήλο να συστήνει το βιβλίο και σε άλλους.

Τι κάνετε τα βιβλία που δεν σας αρέσουν;

Μάλλον δεν είμαι από τους ιδανικούς αναγνώστες. Κάποτε καθόμουν υπομονετικά και διάβαζα τα βιβλία που έπρεπε να διαβάσω, όσο βαρετά κι αν μου φαίνονταν κάποια σημεία. Τώρα δεν έχω αυτή την υπομονή. Τα αφήνω στην άκρη γι' αργότερα.

Έχετε μια συγκεκριμένη ρουτίνα στη συγγραφή κειμένων;

Πρέπει να ξέρεις τι περίπου θέλεις να γράψεις. Πάντα απορούσα με τους συγγραφείς που παραπονιούνται για το μαρτύριο της λευκής κόλλας ή της άδειας οθόνης. Που κάθονται δηλαδή στο τραπέζι ή μπροστά στον υπολογιστή και βασανίζονται με την ιδέα ότι οπωσδήποτε πρέπει κάτι να γράψουν. Όταν ξέρεις τι περίπου θέλεις να πεις, αφήνεις το εαυτό σου στα σκοτεινά ρεύματα του υποσυνείδητου. Βασικά, οι στιγμές της δημιουργίας είναι ευχάριστες. Τα βάσανα αρχίζουν μετά.

Έχετε μια ιεροτελεστία όταν γράφετε;

Όχι, αν και το κατανοώ.

Πίνετε ή τρώτε καθώς γράφετε;

Όχι. Ούτε ακούω μουσική και θα προτιμούσα να υπάρχει σχετική ησυχία γύρω μου.

Ποια είναι η αγαπημένη σας λέξη;

Δεν έχω.

Υπάρχει κάτι που θα αλλάζατε στο τελευταίο σας βιβλίο;

Για βιβλίο που μόλις έχει βγει στην αγορά, αυτή είναι ερώτηση αυτοκτονίας. Όχι! Σε αυτήν τη φάση δεν θα άλλαζα τίποτα. Ύστερα από κάποιο καιρό, ίσως.

Πώς προκύπτουν τα ονόματα των ηρώων σας;

Μακάρι τα ονόματά μας να ήταν σαν τα ινδιάνικα, όπου λέγοντας Το Τρελό Άλογο παίρνεις αμέσως μια ιδέα για το χαρακτήρα του ανθρώπου. Ο χαρακτήρας είναι που φωτίζει το όνομα και το κάνει να φαίνεται σπουδαίο. Και το αντίθετο. Μας φαίνεται σαν προσβολή αν ο τρελός του χωριού λέγεται π.χ. Αριστοτέλης. Πολλές φορές, το πρώτο που μας γοητεύει είναι το περίεργο όνομα. Τα ονόματα των ηρώων στα βιβλία συνήθως αντικατοπτρίζουν τη σχέση με τον πρωτότυπο χαρακτήρα.

Ποιες είναι οι λογοτεχνικές επιρροές σας;

Είναι δυο οι μεγάλες σχολές: η Μεγάλη Γαλλική Λογοτεχνία, με κύριο θέμα της το χρήμα και ό,τι αυτό συνεπάγεται, την εξουσία, την καριέρα κ.λπ., δηλαδή τον υλικό κόσμο, και η Μεγάλη Ρωσική Λογοτεχνία με κύριο θέμα την αναζήτηση του Θείου. Οι Γάλλοι αποδίδουν πιο ρεαλιστικά τους γυναικείους χαρακτήρες, ενώ οι Ρώσοι έχουν μια τάση να εξιδανικεύουν τις ηρωίδες τους. Είναι καλύτεροι όμως στην ψυχολογική ανάλυση, φτάνοντας σε απίστευτα βάθη.

Αν δεν ήσασταν συγγραφέας τι θα ήσασταν;

Φανατικός αναγνώστης.

Τι θα αλλάζατε στον τρόπο γραφή σας;

Στόχος είναι πάντα τα κείμενα να διαβάζονται ευχάριστα, να υπάρχουν το χιούμορ κι ο ζωντανός ρυθμός. Δεν νομίζω ότι θα άλλαζα κάτι.

Τι θα αλλάζατε στον εαυτό σας;

Όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο, νομίζω πως δεν αλλάζουμε, ίσως μόνο αμβλύνονται ή οξύνονται κάποια χαρακτηριστικά μας. Περισσότερο προσαρμοζόμαστε παρά αλλάζουμε. Ωστόσο, στη λογοτεχνία θεωρείται αρετή του έργου η εξέλιξη των χαρακτήρων, όταν δεν μένουν στάσιμοι, μα, υπό τις συνθήκες του έργου, αλλάζουν.

Με ποιον θα θέλατε να παγιδευτείτε σε ένα ασανσέρ;

Αναπόφευκτα, ο συνειρμός με οδηγεί σε ένα διήγημα του Ο' Χένρι, με δύο φίλους εγκλωβισμένους από τα χιόνια σε κάποιο καταφύγιο. Τα μοναδικά βιβλία που υπήρχαν ήταν Ποιήματα (ρουμπαγιάτ) του Ομάρ Χαγιάμ και Πρακτικές συμβουλές για καθημερινά προβλήματα. Ο καθένας διάλεξε αυτό που του ταίριαζε. Όταν απεγκλωβίστηκαν από τα χιόνια ούτε που μιλούσαν μεταξύ τους. Έτυχε όμως να αγαπήσουν την ίδια κοπέλα. Ο ένας τής πρότεινε να πάρουν τους δρόμους ερωτευμένοι κι ελεύθεροι, κρατώντας μια κανάτα κρασί. Ο άλλος, ακολουθώντας τις χρήσιμες συμβουλές, τη βοήθησε να συνέρθει από κάποια λιποθυμία. Τελικά, ο πρακτικός, υλικός κόσμος νίκησε την Ποίηση.

Ποιο βιβλίο έχετε πει ψέματα πως έχετε διαβάσει;

Δεν έχω πρόβλημα να ομολογήσω ότι δεν έχω διαβάσει κάποιο βιβλίο. Όταν όμως συνεχίζεται μη καλοπροαίρετα η «ανάκριση», απαντάω με ένα βαρυσήμαντο «μμμμ...», κουνώντας με νόημα το κεφάλι ενώ μέσα μου σκέφτομαι: «Πώς έμπλεξα με τέτοιον άνθρωπο!».

Πώς προέκυψε η ιδέα του τελευταίου σας βιβλίου;

Καταρχάς, υπήρχε το «ροζ σκάνδαλο» του Αλκιβιάδη με τη βασίλισσα της Σπάρτης Τιμαία, μια ιστορία που δεν έχει χρησιμοποιηθεί. Σκέφτηκα πως ο Άγης, ο βασιλιάς της Σπάρτης, θα μπορούσε να εκδικηθεί με τρόπο που θυμίζει αρχαία τραγωδία: στέλνοντας τον Λεωτυχίδα, τον καρπό αυτής της σχέσης, ενάντια στον πατέρα του. Πολλά στοιχεία που αφορούν την Κρυπτεία παραπέμπουν άμεσα στη σημερινή μας εποχή, στις σχέσεις εξουσίας-πολίτη. Νομίζω έγινε ένα καλό πολιτικό θρίλερ με έρωτες, ίντριγκες, σκοτεινές δυνάμεις και χιούμορ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM