Από τις ερωτικές επιστολές έως τα σεξουαλικά φετίχ: 5 βιβλία για τον έρωτα και την αποδόμησή του

Από τις ερωτικές επιστολές έως τα σεξουαλικά φετίχ: 5 βιβλία για τον έρωτα και την αποδόμησή του Facebook Twitter
Σκηνή από τοιχογραφία που βρέθηκε στην αρχαία Πομπηία.
0

Τι είναι σεξ;

Zupancic Alenka

Zupancic Alenka, Τι είναι σεξ;, μτφρ. Ουρανία Παπακωσταντοπούλου - Ειρήνη Μαρκίδη, Πατάκης
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Zupancic Alenka, Τι είναι σεξ;, Μτφρ. Ουρανία Παπακωσταντοπούλου - Ειρήνη Μαρκίδη, Πατάκης

«Αυτήν τη στιγμή δεν γαμάω, μιλάω σε εσάς. Ε, λοιπόν, ναι! Νιώθω ακριβώς την ίδια ικανοποίηση που θα ένιωθα αν γαμούσα». Το κλασικό παράδειγμα που προτείνει ο Λακάν για να υποστηρίξει ότι η μετουσίωση είναι ικανοποίηση της ενόρμησης χωρίς απώθηση αποτελεί την ιδανική αφορμή ώστε η θεωρητικός της ψυχανάλυσης και της φιλοσοφίας αλλά και συγγραφέας του βιβλίου «Τι είναι σεξ;» να θέσει το ερώτημα για την υπόσταση της σεξουαλικότητας, δηλαδή να εξετάσει τι είναι αυτό που αποκαλούμε «σεξ» φιλοσοφικά, ψυχαναλυτικά και κυρίως οντολογικά, στις απαρχές του.

Χωρίς να ακολουθεί την κοινή mot d' ordre, δηλαδή τις τάσεις του συρμού που οικειοποιούνται είτε την οπτική των ψυχαναλυτών, οι οποίοι βλέπουν το σεξ ως κάτι που συγκρούεται με την πραγματικότητα, είτε την εμμονή των λακανικών με το «άγιο πραγματικό», η συγγραφέας καθιστά την αντίφαση αυτή λειτουργική και αποκαλυπτική.

Θεωρώντας ότι το ζήτημα του σεξ ξεπερνά και τις δύο αυτές καταστάσεις, καθώς δεν είναι απλώς πραγματικότητα αλλά «πρόσκομμα της πραγματικότητας», η Ζουπάντσιτς κάνει ένα βήμα παραπέρα, φτάνοντας μέχρι την περίφημη λακανική jouissance αλλά και εξετάζοντας το σεξ σε σχέση με το χαϊντεγγεριανό «είναι-προς-θάνατον». Κάπου εκεί φαίνονται να ξεπροβάλλουν, μέσα από την κριτική τους στον Λακάν, ο Ντελέζ και ο Νίτσε.

Μέτα απ' όλα αυτά μπορεί κανείς να πει ότι η κορυφαία θεωρητικός έχει επανεφεύρει το σεξ μέσα από όλη την οντολογική του μεγαλοπρέπεια, υπερβαίνοντας τις κλασικές κατηγοριοποιήσεις.

Κατά του έρωτα - Μια πολεμική

Laura Kipnis

Laura Kipnis, Κατά του έρωτα - Μια πολεμική, μτφρ. Κυριάκος Χαρίτος, Αλεξάνδρεια
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Laura Kipnis, Κατά του έρωτα - Μια πολεμική, μτφρ. Κυριάκος Χαρίτος, Αλεξάνδρεια

Επιτέλους ένα βιβλίο που αποδομεί όλα τα κλισέ της εκλαϊκευμένης ψυχολογίας, του τύπου «οι σχέσεις θέλουν δουλειά» και «κοινή πίστη», ακόμα και αν κανείς νιώθει ότι ζει σε «σπιτικό γκουλάγκ», στο όνομα του κοινού συμβολαίου που υπογράφουν τα ζευγάρια, αφού «η εργασιακή δεοντολογία έχει καταφέρει να χώσει τη μύτη της σε κάθε σφαίρα της ανθρώπινης ύπαρξης» και κυρίως στις σχέσεις.

Η καθηγήτρια Επικοινωνίας και συγγραφέας Λόρα Κίπνις αναρωτιέται, λοιπόν, ρητορικώ τω τρόπω, τι ακριβώς συμβαίνει και κατά πόσο μιλάμε ακόμα για μια καλή σχέση «όταν η μονογαμία γίνεται κόπος, όταν ο πόθος οργανώνεται βάσει συμβολαίου, με τήρηση λογαριασμών και παρακράτηση εμπιστοσύνης, όπως ακριβώς παρακρατείται η υπεραξία από τους εργάτες, και όταν ο γάμος γίνεται οικιακό εργοστάσιο, επιτηρούμενο με άκαμπτη αυστηρότητα πολυκαταστημάτων, σχεδιασμένη να κρατά τις γυναίκες και τους άνδρες και τους συντρόφους του κόσμου αλυσοδεμένους στον μηχανισμό της επικρατούσας τάξης πραγμάτων».

Θέτοντας όλα αυτά τα θαυμάσια ερωτήματα, η καυστική πένα της Κίπνις καταθέτει ένα αιρετικό, πλην όμως απολαυστικό ανάγνωσμα για την ψευδαίσθηση του έρωτα και της μονογαμίας ή καλύτερα, όπως είχε τονίσει το «New Yorker» στην ένθερμη κριτική του, «ένα επιδέξιο κατηγορώ του συζυγικού ιδεώδους και μαζί έναν ύμνο στην απόκλιση που συνιστά η μοιχεία, δοσμένα με τις κοφτερές μαχαιριές της πρόζας».

Πρωτόλειο

Andrew Martin

Andrew Martin, Πρωτόλειο, μτφρ. Βίβιαν Στεργίου, Δώμα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Andrew Martin, Πρωτόλειο, μτφρ. Βίβιαν Στεργίου, Δώμα

Πόσο ερωτικό μεγαλείο μπορεί να υπάρχει στις πιο άβολες στιγμές της καθημερινότητας, όταν, για παράδειγμα, μένεις μόνος σου μετά το πάρτι ‒σαν σκηνή από πίνακα του Χόπερ‒, βγάζεις βόλτα τον σκύλο βόλτα και χαζεύεις τα μηνύματα του υποψήφιου φλερτ στο κινητό; Πού ακριβώς βρίσκεται ο έρωτας στις σημερινές σχέσεις, πόσο μεγάλος είναι, έντονος, πραγματικός ή ξαφνικός;

Ο 100% Νεοϋορκέζος Άντριου Μάρτιν πιστεύει πως ο έρωτας δοξάζεται πάντα, παρά τις ισοπεδωτικές τάσεις του ναρκισσισμού, και αυτό τολμά να το καταθέσει στο «Πρωτόλειό» του, ένα βιβλίο για τους πρωταγωνιστές του σήμερα. Όλοι τους τριαντάρηδες με καλές σπουδές και, σύμφωνα με τη δική τους λογική, «ενδιαφέροντες», προσδοκούν μια ερωτική και σεξουαλική ζωή με σαγήνη αντιστρόφως ανάλογη της υποκριτικά φτιασιδωμένης εικόνας τους.

Αποδομώντας σταδιακά και με έναν ύπουλα εσωτερικό τρόπο τους νάρκισσους πρωταγωνιστές του, ο Μάρτιν τους παρακολουθεί καθώς ακκίζονται πάνω από κείμενα, διαβάζουν φανατικά το «New Yorker» και έχουν γνώμη επί παντός επιστητού, ενώ στην πραγματικότητα για άλλα πονά η ψυχή τους και άλλα θέλει: τον έπαινο του δήμου και των σοφιστών αλλά και το μεγάλο πάθος που έχουν δει να υπάρχει στα βιβλία.

Ο Πίτερ και η Τζούλια είναι ζευγάρι, εκείνος φοιτητής Αγγλικής Φιλολογίας και φιλόδοξος συγγραφέας, εκείνη φοιτήτρια Ιατρικής με δύσκολα ωράρια στο νοσοκομείο και ποιήτρια με μεγάλες πάντα φιλοδοξίες και ευτυχισμένη, φαινομενικά, ζωή. Όλα αλλάζουν όταν ο Πίτερ ερωτεύεται τη Λέσλι ή καλύτερα μπλέκει σε ένα ερωτικό τρίγωνο ‒κάπως παραπάνω ισοσκελισμένο μέσα στην παρανομία του‒ που φτάνει να αποκαλύψει ακόμα περισσότερο την αποξένωση των ηρώων από τον ίδιο τους τον εαυτό.

Ένα ωραίο βιβλίο όχι μόνο για τις ψευδαισθήσεις του έρωτα αλλά και για τις ερωτικές εκείνες συνευρέσεις που μένουν στο τέλος κενές, όπως ένα ποτήρι μπίρα.

Ηρωίδες 18-19 (Λέανδρος και Ηρώ)

Οβίδιος

Οβίδιος, Ηρωίδες 18-19 (Λέανδρος και Ηρώ), εισαγωγή-μετάφραση-σχόλια: Βάιος Βαϊόπουλος, Βιβλιοπωλείον της Εστίας
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Οβίδιος, Ηρωίδες 18-19 (Λέανδρος και Ηρώ), εισαγωγή-μετάφραση-σχόλια: Βάιος Βαϊόπουλος, Βιβλιοπωλείον της Εστίας

Παρότι πρόκειται για ένα ακραιφνώς επιστημονικό φιλολογικό έργο, που περιλαμβάνει, εκτός από το κείμενο του Οβίδιου σε νεοελληνική απόδοση, εκτενέστατα σχόλια, πρόλογο και εισαγωγή, πλείστες βιβλιογραφικές αναφορές και ευρετήριο, είναι άκρως απολαυστικό στην ανάγνωσή του. Κι αυτό γιατί η κατά Οβίδιο ερωτική αλληλογραφία μεταξύ του Λέανδρου από την Άβυδο και της αγαπημένης του Ηρώς καταδεικνύει όχι μόνο το μοντέρνο πνεύμα του εξόριστου Λατίνου ποιητή αλλά και την ανατρεπτική του ματιά και την άκρως πετυχημένη ειρωνεία ‒ σε σημείο που, αντί να εξυμνεί τον έρωτα, φτάνει να τον αποδομήσει.

Τον είχαμε δει να το κάνει με άκρως ευρηματικό τρόπο στο «Amores», αλλά εδώ διαφαίνεται απόλυτα το καινοτόμο πνεύμα του κορυφαίου δημιουργού και ποιητή της λατινικής λογοτεχνίας. Χάρη στην άριστη απόδοση της επιστολιμαίας μορφής της οβιδιανής ποιητικής εκδοχής των μύθων από τον καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο Βάιο Βαϊόπουλο και την κατατοπιστικότατη εισαγωγή του, που σκοπό έχει να άρει τις παρεξηγήσεις σε σχέση με τον Οβίδιο και τη λατινική γραμματεία, έχουμε μια ολοκληρωμένη οπτική της καυστικής ματιάς του ειδικά σε σχέση με τον πολυδοξασμένο στην αρχαιοελληνική και λατινική ποίηση έρωτα.

Επιπλέον, στις επιστολές είναι εύκολο να διακρίνει κανείς διάφορες διακειμενικές σχέσεις και ρητορικά πρότυπα, ανιχνεύοντας το κλίμα της εποχής και τις πολλαπλές επιδράσεις. Γραμμένες μετά το «Amores», δηλαδή περί το 15-8 π.Χ., μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης έκδοσής τους, το πρώτο τμήμα τους αποτελείται από δεκαπέντε επιστολές σε ελεγειακά δίστιχα, με τις κεντρικές ηρωίδες των μύθων να απευθύνονται στους αγαπημένους τους, που, για διαφορετικούς λόγους, τις έχουν εγκαταλείψει.

Το παράδοξο, βέβαια, είναι ότι, αντί για το δράμα που θα προσδοκούσε κανείς, η ερωτική αλληλογραφία ανάμεσα στον Λέανδρο και την Ηρώ φτάνει να ξαφνιάζει τον αναγνώστη, αφού οι υπερβολικές διατυπώσεις για το απόλυτο του έρωτα είναι μάλλον διασκεδαστικές, ακόμα και στη μεμψιμοιρία τους.

Το πόδι της Φουμίκο

Junichiro Tanizaki

Junichiro Tanizaki, Το πόδι της Φουμίκο, μτφρ. Παναγιώτης Ευαγγελίδης, Άγρα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Junichiro Tanizaki, Το πόδι της Φουμίκο, μτφρ. Παναγιώτης Ευαγγελίδης, Άγρα

Ένα μικρό διαμάντι που αστράφτει σε κάθε γύρισμα της λέξης και στέκει περήφανο σαν τα ιαπωνικά λουλούδια: ο σπουδαίος Τζουνιτσίρο Τανιζάκι, τον οποίο ήδη γνωρίζουμε από το εξαίσιο «Εγκώμιο της Σκιάς», εδώ ξεδιπλώνει τη λεπτεπίλεπτη τέχνη του, η οποία δεν απέχει πολύ από τον φετιχισμό. Για την ακρίβεια, ταυτίζεται ακριβώς μαζί της, καθώς το θέμα της μικρής αυτής νουβέλας είναι η ποδολαγνεία, η οποία τελικά φαντάζει σαν ελεγεία ή ωδή στην πλέον απτή λεπτομέρεια της ομορφιάς.

Σε μια επιστολή που υποτίθεται ότι απευθύνει στον ίδιο τον συγγραφέα, ο ήρωας της νουβέλας Ουνοκίτσι περιγράφει το παράδοξο τρίγωνο που αναπτύσσεται ανάμεσα σε έναν γέρο συνταξιούχο, τον ίδιο και μια γκέισα με κοινό σημείο αναφοράς την αγάπη προς την καλλιτεχνία και τον φετιχισμό των ποδιών.

Η εμμονή των δύο ανδρών, τόσο του γέρου δανδή, εκφραστή της παλιάς εποχής των Έντο, όσο και του νέου φοιτητή της Σχολής Καλών Τεχνών, με το πανέμορφο πόδι της Φουμίκο ξεδιπλώνεται σε μια αφήγηση που επιμένει στην αισθησιακή λεπτομέρεια, στη σεξουαλική εμμονή αλλά και στην καλλιτεχνική αποθέωση. Αμφότεροι, άλλωστε, οι άνδρες, παρά τις αισθητικές διαφορές τους ζουν κυριολεκτικά γι' αυτά τα πόδια, για την ακρίβεια φτάνουν να πεθάνουν, έχοντας κυριολεκτικά αυτά τα δάχτυλα στο πρόσωπο τους και θαυμάζοντας από κοινού τον τρόπο που η Ο-Φούμι φρόντιζε το κοινό αντικείμενο του πόθου τους:

«Όπως και να 'χε το πράγμα, αυτό το δέρμα είχε μια φωτεινή λάμψη και η λευκότητα των ποδιών της, παρόμοια μ' εκείνη του ελεφαντοστού, δεν άφηνε καμία αμφιβολία για το πόσες φροντίδες τους επιδαψίλευε χωρίς σταματημό. Στην πραγματικότητα, ούτε το ελεφαντοστό κατέχει αυτό το αινιγματικό και φρέσκο χρώμα που θα μπορούσε ίσως να επιτευχθεί, αν άφηνε κανείς να κυλήσει στο εσωτερικό του και να το διαποτίσει το αίμα μιας νεαρής γυναίκας. Μες στη λευκότητα του ποδιού, ένα ροζ ιρίδιζε στα άκρα των δαχτύλων, καταλήγοντας σε ένα ωχρό κόκκινο φωτοστέφανο. Μου θύμιζε τα καλοκαιρινά γλυκά, τις φράουλες στο γάλα, τα χρώματα ενός φρούτου που λιώνει μέσα σε ένα λευκό υγρό, και είναι ακριβώς αυτό το χρώμα που απλωνόταν σε όλη τη γραμμή της καμπύλης του ποδιού της Ο-Φούμι».

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σύγχρονη γαλλική φιλοσοφική σκέψη: Από τον Σαρτρ στον Καστοριάδη και τον Φουκώ

Βιβλίο / Σύγχρονη γαλλική φιλοσοφική σκέψη: Από τον Σαρτρ στον Καστοριάδη και τον Φουκώ

Τρία βιβλία που μόλις κυκλοφόρησαν αποκαλύπτουν και καταγράφουν νέες προσεγγίσεις για την κατανόηση του κόσμου και την αλλαγή στο πεδίο της ηθικής και της πολιτικής.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ