Απ' το «Γεια σου, Ασημάκη» στο «Γκαγκάριν», το χάος -και η κουλτούρα- μιας γενιάς

Απ' το «Γεια σου, Ασημάκη» στο «Γκαγκάριν», το χάος -και η κουλτούρα- μιας γενιάς Facebook Twitter
Κωστής Παπαγιώργης - Πέτρος Τατσόπουλος
0

Απροσδόκητοι συνδυασμοί

Κωστής Παπαγιώργης - Γεια σου, Ασημάκη, Εκδόσεις Καστανιώτη, Σελίδες: 160

Μπορείς να πεις ότι η γενιά μας, η λεγόμενη γενιά της Μεταπολίτευσης, άλλο δεν έκανε από το να παντρεύει, ανεπισήμως, κουλτούρες. Μεγαλωμένοι στο χαοτικό τοπίο της χούντας, οι περισσότεροι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς στα γράμματα και τις τέχνες πάσχισαν τελεσφόρα να συνδέσουν τα ασύνδετα για να βγει κάποιο νόημα, να κυλήσει η ζωή εμπλουτισμένη με σημασίες, συνήθως χειροποίητες, αυτοσχέδιες. Ανακατέψαμε, και εξακολουθούμε να ανακατεύουμε, όχι μία αλλά κάμποσες τράπουλες, να επινοούμε συνδυασμούς του σκακιού με την πρέφα, της δεκαήμερης χαοτικής αναμπουμπούλας με την εικοσαήμερη εξόχως συγκροτημένη εργασία, μιας ευφρόσυνης αμεριμνησίας με μια σοβαρότατη υπαρξιακή αγωνία, του υψηλού, του sublime, με το χθαμαλό, το πρόστυχο, το ελεεινό. Καράτε και Ταρκόφσκι, Τόμας Μαν και Ρεξ Στάουτ, ο Άσενμπαχ του Βισκόντι από τη μια, ο «Άγιος» με τον Ρότζερ Μουρ από την άλλη. Ο Θοδωρής Μανίκας έφτασε στο σημείο να συνδυάσει τον Κλέωνα Αντωνίου με τον Γιώργο Μαργαρίτη και να επινοήσει το «σκυλοπάνκ». Πρωτοπόρος, και μάλιστα μέντορας ακόμα και μεγαλύτερών του στην τέχνη των απροσδόκητων συνδυασμών, υπήρξε ο αείμνηστος Χρήστος Βακαλόπουλος (1956-1993). Και ο επίσης αείμνηστος Κωστής Παπαγιώργης (1947-2014) απαθανάτισε την ψυχονοητική περιπέτεια του Χρήστου στο θαυμάσιο βιβλίο του Γεια σου, Ασημάκη (εκδ. Καστανιώτης). Ένα είδος μυθιστορήματος με τη μορφή ντοκιμαντέρ, μια καταγραφή, και ανάλυση, όλων όσα μπόρεσε να κάνει ο Βακαλόπουλος, συντροφευόμενος από μια παρέα ομοίων του, από μια «αόρατη αδελφότητα». 

 


Αόρατη Αδελφότητα

Πέτρος Τατσόπουλος - Γκαγκάριν-Ο κόσμος από χαμηλά, Εκδόσεις Οξύ, Σελίδες: 379

Εκλεκτό μέλος της εν λόγω «αόρατης αδελφότητας» υπήρξε και ο Πέτρος Τατσόπουλος (1959), παιδί-θαύμα και παιδί-τραύμα μαζί, όπως όλοι μας εκείνη την εποχή που αρχίσαμε να βγαίνουμε στην αγορά για να αγορεύσουμε σχεδόν για τα πάντα: από τον Παναθηναϊκό και το χαϊκού μέχρι τη δεξιοτεχνία του Γκλεν Γκουλντ και τον ακανέ Σερρών, και από το Αστείο του Κούντερα και τον Μικρό Ήρωα του Ανεμοδουρά μέχρι τα σεμινάρια του Ζακ Λακάν και τις underground ταινίες του Ρόμπερτ Φρανκ. Τσικό στην

 παρέα, καθότι αρκετά μικρότερος, ο Φάλσταφ του νεοελληνικού κουλουβάχατου, ο μακαρίτης φίλος μας Νικόλας Τριανταφυλλίδης (1966-2016). Άσος και ο Νικόλας στην ιερή και βλάσφημη συνάμα τέχνη των απροσδόκητων συνδυασμών: ποιητής, με μία, αλλά πολύ δυνατή συλλογή με τίτλο Τα Επίτηδες (εκδ. Γνώση, 1989) και κάμποσα ποιήματα στο σεντούκι του, εξαιρετικός αρθρογράφος που έγραφε όποτε ήθελε, με απόλυτη ελευθερία και μοναδικό στυλ, τέρας μορφώσεως και αδηφάγος αναγνώστης του Θωμά Γκόρπα, του Γιώργη Ζάρκου, και του Γουσταύου Φλωμπέρ, ραδιοφωνικός παραγωγός που η εκπομπή του «Αισθηματική Αγωγή» άφησε εποχή, καλλιτεχνικός διευθυντής του Ναού των Καλώς Συγκερασμένων Αντιφάσεων, ήτοι του θρυλικού Γκαγκάριν 205, και, βέβαια, σκηνοθέτης ταινιών που από την αρχή είχαν φανατικό κοινό. Κορυφαία του ταινία οι Αισθηματίες, όπου ο Τάκης Μόσχος συναντιέται με τον Χάρη Φραγκούλη και ο Λευτέρης Μυτιληναίος με τον Αλέξανδρο «The Boy» Βούλγαρη, ενώ ο πανταχού παρών Τατσόπουλος έχει έναν μικρό, αλλά χαρακτηριστικό ρόλο. Ο οποίος Τατσόπουλος ανασκουμπώθηκε κι έγραψε την ιστορία του Νικόλα αλλά και την αρχαιολογία της γνώσης του.

 

 

 

Γκαγκάριν και ξερό ψωμί

Η ιστορία του Γκαγκάριν 205 διακλαδίζεται μέσα στην πολιτική και κοινωνική ιστορία της Αθήνας, και δεξιοτεχνικά τις αφηγείται αμφότερες ο Τατσόπουλος. Μαθαίνουμε για την επίσκεψη του Γιούρι Γκαγκάριν στη χώρα μας, για το γραμματόσημο με τον Μανώλη Γλέζο που κυκλοφόρησαν για λίγο οι Σοβιετικοί, για την περιβόητη διάλεξη του Μάνου Χατζιδάκι σχετικά με το ρεμπέτικο τραγούδι, για τη διαβόητη παρουσία του Γιάννη Φλωρινιώτη στο Τρίτο Πρόγραμμα, για τη σταδιοδρομία του Χάρρυ Κλυνν (1940) στις Ηνωμένες Πολιτείες και στη μεταπολιτευτική Ελλάδα, για τον Αρχηγό Απόστολο Σουγκλάκο (1950-2006), για τις ταινίες που έπαιζε από τον Μεσοπόλεμο το Γκαγκάριν 205 όταν λεγόταν «Αντινέα», για το αληθινό όνομα της «θεάς» Τίνας Σπάθη, για τον Κώστα Γκουσκούνη (1931) και τη σύντομη καριέρα του στον νορμάλ κινηματογράφο, προτού μεταπηδήσει στο σινεμά της ηρωικής σκουπιδοαισθητικής που τον έκανε θρύλο του σεξ, για το μεγάλο πανηγύρι που έστηνε κάθε χρόνο ο Νικόλας στο Γκαγκάριν 205 με τον τίτλο Φεστιβάλ Καλτ Ελληνικού Κινηματογράφου, για το μεγάλο καραβάνι εκείνων που δεν θέλησαν παρά να αγαπήσουν και να αγαπηθούν απεγνωσμένα, για «τους πορνοστάρ, τους παλαιστές, τους κατσέρ, τους ποδοσφαιριστές, τους συγγραφείς βίπερ μυθιστορημάτων, τους ταχυδακτυλουργούς», που, σύμφωνα με τον Νικόλα, «είναι φορείς καλού». Ένα μυθιστόρημα με τη μορφή ντοκιμαντέρ είναι το βιβλίο του Τατσόπουλου, μια συναρπαστική ιστορία της μεταπολεμικής και, ταυτοχρόνως, της μεταπολιτευτικής Ελλάδας.

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ