«Τίρζα»: Για την αρρώστια της λευκής μεσαίας τάξης

«Τίρζα»: Για την αρρώστια της λευκής μεσαίας τάξης Facebook Twitter
2

Ο Γιέργκεν Χοφμέιστερ είναι σε μία κρίσιμη φάση της ζωής του. Λίγο πριν από τη σύνταξη, ο διευθυντής του εκδοτικού οίκου όπου δουλεύει ως επιμελητής του ανακοινώνει ότι δεν τον χρειάζεται πια, ότι τα κριτήρια με τα οποία επιλέγει βιβλία προς έκδοση είναι ξεπερασμένα. «Οι άνθρωποι τώρα δεν έχουν πλέον χρόνο. Ούτε για εφημερίδα, ούτε καν για τηλεόραση. Αυτό πρέπει να το λάβουμε υπόψη μας. Πρέπει να φτιάξουμε βιβλία για ανθρώπους που δεν έχουν χρόνο για να διαβάσουν. Χρειαζόμαστε best-sellers. Ο πελάτης είναι βασιλιάς, Γιέργκεν. Άδειασε το γραφείο σου και βούτηξε στην ελευθερία» του λέει.

Σε ποια «ελευθερία», όμως; Ο Χοφμέιστερ είναι ένας τυπικός εκπρόσωπος της ευκατάστατης μεσαίας τάξης. Ζει σ' ένα όμορφο σπίτι στην καλύτερη γειτονιά του Άμστερνταμ κι έχει και ένα εκατομμύριο σε τράπεζα της Ζυρίχης, στέλεχος της οποίας τον συμβουλεύει να επενδύσει σε hedge fund. Δεν ξέρει περί τίνος πρόκειται ακριβώς, αλλά δελεάζεται από την υπόσχεση θεαματικών αποδόσεων. Συναινεί – και τα χάνει όλα.

Η γυναίκα του τον εγκατάλειψε πριν από τρία χρόνια, η μεγάλη κόρη του έχει τραβήξει τον δρόμο της. Οk, κάνει μαθήματα για σούσι και σασίμι και ασχολείται με την Τίρζα, την πολυαγαπημένη μικρή του κόρη – στον ρόλο του πατέρα βρήκε το νόημα που του έλειπε. Όμως η Τίρζα μεγάλωσε, μόλις τελείωσε το λύκειο και το πρώτο που θέλει να κάνει, λέει, είναι να ταξιδέψει στην Αφρική με τον φίλο της, τον Σούκρι, έναν νεαρό μουσουλμάνο μουσικό.

Είναι ένας ευγενικός και διακριτικός άνθρωπος ο Χοφμέιστερ. Αναγνωρίζει στους άλλους το δικαίωμά τους να επιδιώξουν την «αυτοεκπλήρωσή» τους, ακόμα κι αν ο ίδιος δεν συμφωνεί με τις επιλογές τους. Θέλει να ζει ήσυχα, πιστεύει ότι αν οι άνθρωποι συνεργαστούν μπορούν να ζήσουν ευτυχισμένοι. Αγαπάει τον Τολστόι και τον Ντοστογιέφσκι και πιστεύει αυτό που διατύπωσε ο Σπινόζα, ότι δεν μπορείς να είσαι ευτυχισμένος, αν η δική σου ευτυχία κάνει δυστυχισμένους τους άλλους. Δηλώνει αγνωστικιστής, άρα αντίθετος σε κάθε είδους θρησκευτική μισαλλοδοξία.

Μα, τότε, γιατί ταυτίζει τον φίλο της κόρης του με τους τρομοκράτες που έριξαν τους Δίδυμους Πύργους; Στο πρόσωπο του νεαρού μουσουλμάνου θα συναντηθούν όλες οι αιτίες της προσωπικής του αποτυχίας, του κενού που νιώθει, της εγκατάλειψής του απ' όλα τα πρόσωπα που θεωρούσε δικά του. «Ο πόνος είναι το μέρος όπου κατοικεί το θηρίο» λέει. Ο μορφωμένος, πολιτισμένος, ανεκτικός, φιλήσυχος δυτικός άνθρωπος θα αφεθεί στο φονικό ένστικτο του πρωτόγονου. Η βιτρίνα καταρρέει με πάταγο.

Οι 445 σελίδες του μυθιστορήματος του Γκρούνμπεργκ (Τίρζα, η βασίλισσα του ήλιου, εκδ. Καστανιώτη, 2010) συμπυκνώθηκαν, προκειμένου να ανεβούν στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου της Χάγης σε δύο πράξεις και 23, μικρής έκτασης σκηνές. Αυτήν τη διασκευή, στην οποία αποτυπώνονται το πλήθος από μικρές και μεγαλύτερες μαύρες τρύπες του δυτικού μοντέλου ζωής, όλες οι αντιφάσεις και η υποκρισία, όλη η σαθρότητα των αξιών της εν γένει αξιοζήλευτης λευκής μεσαίας τάξης, σκηνοθέτησε υποδειγματικά ο Κώστας Φιλίππογλου. Έχοντας στη διάθεσή του ένα εύπλαστο ερμηνευτικό σχήμα, δύο εξαιρετικούς, έμπειρους ηθοποιούς, την Άννα Μάσχα και τον Στέλιο Μάινα, και τέσσερις της νεότερης γενιάς (Ηλιάνα Μαυρομάτη,  Ίριδα Μάρα, Γιωργής Τσαμπουράκης, Τάσος Δημητρόπουλος) ενίσχυσε τη γρήγορη ροή της ιστορίας με μια υποκριτική όπου το σώμα κινείται και «μιλάει». Από την πρώτη σκηνή, όταν οι ηθοποιοί περιστρέφονται γύρω από τον εαυτό τους με τις καρέκλες στα χέρια, έως την τελευταία, της μοναχικής κατάρρευσης του κεντρικού ήρωα, καθένας από τους ηθοποιούς και όλοι μαζί (δεν εγκαταλείπουν, άλλωστε, ούτε στιγμή τη σκηνή) κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον για την εξέλιξη της ιστορίας. Το στενόμακρο τραπέζι που εύκολα γύριζε γύρω από ένα κεντρικό «πόδι», που εξίσου εύκολα μίκραινε και μεγάλωνε, σε συνδυασμό με τους μελετημένους φωτισμούς της Μελίνας Μάσχα, αποτελεί παράδειγμα λειτουργικής, μικρού προϋπολογισμού σκηνογραφίας. Η μουσική των Lost Bodies δεν συνεισφέρουν απλώς σε ατμόσφαιρες, αποτελούν βασικό στοιχείο δόμησης της σκηνικής πράξης.

Εκτός από τις σκηνικές αρετές της, όμως, η παράσταση της Τίρζα προσφέρει το κατάλληλο πλαίσιο για να εξετάσουμε κάποια κρίσιμα ζητήματα που έχουμε καθυστερήσει να αντιμετωπίσουμε. Ας πούμε, τι απαντάς σε έναν άνθρωπο σαν τον Χοφμέιστερ που λέει: «Εγώ βιώνω τη συμπόνια σαν προσωπική προσβολή. Με προσβάλλει η συμπόνια, με εξοργίζει». Βέβαια, ένας άνθρωπος που έχει γαλουχηθεί με τα ευρωπαϊκά ιδεώδη του τρίπτυχου «ελευθερία - ισότητα - αδελφότητα» δεν μπορεί παρά να απορρίπτει τη συμπόνια, γιατί προϋποθέτει την ανισότητα: κάποιος είναι καλά και από πάνω συμπονά τον δυστυχή και αδύναμο. Αλλά η ανισότητα είναι συστατικό του κόσμου και της ύπαρξης και η συμπόνια είναι απόδειξη ανθρωπιάς. Όσο για τις αξίες του ευρωπαϊκού πολιτισμού, τι να πει κανείς; Η συνεχιζόμενη αποικιοκρατία στην Αφρική, σε συνδυασμό με τις πολιτικές για τη «λαθρομετανάστευση», τις έχει προ πολλού αδειάσει. Πόση υποκρισία πια, πόση πόζα μπορείς ν' ανεχθείς;

Θέατρο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Θα ήθελα επίσης να συμπληρώσω πως κατά τη γνώμη μου πάντα,το πολύ μεγάλο πρόβλημα του μέσου δυτικού ανθρώπου είναι η έλλειψη,ευελιξίας(;)σοφίας(;) να αποδεχτεί ανατροπές καταστάσεων που δεν μπορούσε να φανταστεί πως θα συνέβαιναν. Η δυσκολία αποδοχής επίσης πως δεν είναι σε θέση να έχει τον έλεγχο των όσων συμβαίνουν γύρω του και κυρίως στη ζωή του.Η έλλειψη πνευματικότητας επίσης.
Φαίνεται πράγματι ενδιαφέρον έργο.Θα ήθελα να πω πάντως πως ναι, ο δυτικός πολιτισμός έχει και κενά και μαύρες τρύπες αλλά δεν είναι προς ολοκληρωτική κατεδάφιση.Συνεισέφερε κατά πολύ στην εξέλιξη της ανθρωπότητας.Να εξελιχθεί πρέπει ,όχι να κατεδαφισθεί κατά την γνώμη μου.Κοιτάχτε ας πούμε έναν άλλο πολιτισμό αυτόν της σαρίας,και θα καταλάβετε ίσως τι εννοώ.