Θα γελάσουμε (πολύ) θα κλάψουμε (λιγότερο)

Θα γελάσουμε (πολύ) θα κλάψουμε (λιγότερο) Facebook Twitter
Η σκηνή του Εθνικού Θεάτρου είναι ένας χώρος απόλυτα "ελαστικός", ακολουθεί τον άνθρωπο, τη σκηνική πράξη.
0

To να περιμένεις κάθε τέτοια εποχή, που ανακοινώνονται οι παραστάσεις της νέας θεατρικής σεζόν, συναρπαστικές πρεμιέρες, νέες τάσεις, γεγονότα που «κάτι σημαίνουν» είναι μάταιο. Tο καινούργιο στους χώρους της καλλιτεχνικής δημιουργίας μόνο ως εξέλιξη μπορεί να νοηθεί πια, οι άνθρωποι στο θέατρο δεν είναι μίας χρήσης, αλλά δοκιμάζονται μέσα στο χρόνο, με τις επιτυχίες και τις αποτυχίες του, και η θεατρική αγορά υφίσταται με τις δεδομένες ισορροπίες της, που μπορεί να διαφοροποιούνται από χρόνο σε χρόνο, όχι όμως σε βαθμό που να αλλάζει η γενική εντύπωση.

Το θέατρο του παραλόγου

Μπορεί να μιλήσει κάποιος για «τάση επιστροφής στο θέατρο του παραλόγου» επειδή θα δούμε δύο έργα Μπέκετ και άλλα δύο του Ιονέσκο σε διαφορετικά θέατρα; Επ' ουδενί. Απλώς ζούμε μέρες περίεργες, που η πίστη στον πάλαι ποτέ «ορθό Λόγο» έχει εξοντωθεί από την παράνοια της καθημερινότητας. Στο πλαίσιο αυτό κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι το θέατρο του παραλόγου έχει ξεπεραστεί από το παράλογο θέατρο που εξελίσσεται στη ζωή μας σε καθημερινή βάση και να έχει δίκιο. Εξίσου σωστή είναι όμως και η αντίθετη άποψη, ότι ακριβώς επειδή ζούμε το παράλογο, η συνθήκη είναι ιδανική για να ξαναδούμε έργα του Μπέκετ και του Ιονέσκο στις θεατρικές σκηνές. Ούτως ή άλλως, συνεχίζονται τα Παιχνίδια Σφαγής στο Θέατρο Άσκηση από την ομώνυμη ομάδα του Περικλή Μουστάκη (πρεμιέρα 8 Οκτωβρίου) και προστίθεται ο Μακμπέτ (1972), ένα έργο της τελευταίας συγγραφικής περιόδου του Ιονέσκο, που δεν έχει παρουσιαστεί ξανά στην Ελλάδα από τον Φώτη Μακρή στο Studio Mαυρομιχάλη (πρεμιέρα δεύτερο δεκαήμερο του Οκτωβρίου).

Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τις Ευτυχισμένες Μέρες του Μπέκετ στο Θέατρο Χώρα, μια παράσταση που ο νεαρός σκηνοθέτης σχεδιάζει αρκετό καιρό, με τη Μίνα Αδαμάκη στον ρόλο της Γουίνι. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μετάφραση ανήκει στον Διονύση Καψάλη. Το Τέλος του Παιχνιδιού, το άλλο αριστουργηματικό έργο του Μπέκετ, θα ανεβάσει αρχές Δεκεμβρίου ο Νίκος Καμτσής στο Θέατρο Τόπος Αλλού, με τον Πολύκαρπο Πολυκάρπου και τον Κώστα Μπάρα στους κεντρικούς ρόλους.

Oι ηθοποιοί σκηνοθέτες

Τάση επίσης δεν είναι το να εμφανίζονται ηθοποιοί ως σκηνοθέτες παράστασης. Αν ο Αιμίλιος Χειλάκης θα σκηνοθετήσει Δον Ζουάν, έχει ενδιαφέρον μόνο και μόνο επειδή αυτό θα συμβεί σε παράσταση του Εθνικού Θεάτρου. Μεταξύ άλλων παρόμοιων περιπτώσεων, και ο Γιώργος Καραμίχος θα σκηνοθετήσει τον Ευγένιο του Φρανκ Μακ Γκίνες (με την Αθηνά Τσιλήρα και τον Γιώργο Κέντρο) τα δευτερότριτα στο Άνεσις. Παρά τη στενή σχέση που συνδέει την υποκριτική με τη σκηνοθεσία -κάποιοι ηθοποιοί εξελίχθηκαν σε εξαιρετικούς σκηνοθέτες, η περίπτωση Λευτέρη Βογιατζή είναι η πλέον χαρακτηριστική-, η σκηνοθεσία τείνει, και στις καλύτερες στιγμές το πετυχαίνει, να είναι μια «αυτοτελής» καλλιτεχνική δημιουργία, μία αυτόνομη σύνθεση των επιμέρους στοιχείων που αποτελούν την παράσταση. Μόνο που για να συμβεί αυτό χρειάζεται άλλου είδους αφοσίωση και προσόντα που μόνο του το υποκριτικό ταλέντο δεν μπορεί να εγγυηθεί.

Η κυριαρχία της επιθεώρησης

Ενδιαφέρον φαινόμενο της φετινής χρονιάς είναι η επιστροφή της επιθεώρησης στα κλειστά χειμερινά θέατρα με θιάσους καλών ηθοποιών και προσεγμένα κείμενα - δηλαδή στον αντίποδα των υποπροϊόντων της πρώην καλοκαιρινής πιάτσας των κηποθεάτρων, με τους γνωστούς «συνταξιούχους» κωμικούς να μιμούνται αυτό που υπήρξαν στο μακρινό παρελθόν, με σαχλά, μπανάλ νούμερα και αισθητική βιντεοκασετών του '80. Η πρόσφατη επιτυχία του Σταμάτη Φασουλή στο Τρέντυ θα σφυρίξει τρεις φορές έδειξε ότι η επιθεώρηση ως είδος δεν έχει εκπνεύσει. Απλώς περίμενε νεότερους συγγραφείς που θα προσάρμοζαν δομή και κείμενα στις καινούργιες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες, και νεότερους ηθοποιούς που θα μπορούσαν να ανταποκριθούν στην αμεσότητα και στο καίριο τάιμινγκ που απαιτεί η υποκριτική της, με σοβαρότητα και χωρίς παραμορφωτικά φίλτρα άλλων εποχών.

Πράγματι, στο Θέατρο Αλίκη θα παρουσιαστεί η επιθεώρηση Θέλει η Ελλάδα να κρυφτεί σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αθερίδη, μ' έναν εντυπωσιακό θίασο ηθοποιών εγνωσμένου κωμικού σήματος: Χρυσούλα Διαβάτη, Γιώργος Μαρίνος, Παύλος Κοντογιαννίδης, Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, Αντώνης Λούδαρος, Ευαγγελία Μουμούρη κ.ά. Μια «διαφορετική» επιθεώρηση υπογράφει το δίδυμο Θανάση Παπαθανασίου-Μιχάλη Ρέππα, με τίτλο Ζωή σ' ελόγου μας (Θέατρο Πειραιώς 131). Και θα είναι διαφορετική όχι μόνο γιατί στόχος των συγγραφέων είναι να αναδείξουν σύγχρονους επιθεωρησιακούς τύπους αλλά και γιατί ένας ήρωας της πρώτης σκηνής θα οδηγεί τους θεατές στη δεύτερη, ένας της δεύτερης στην τρίτη, και ούτω καθεξής. Τα καινούργια τραγούδια της παράστασης, σε στίχους των συγγραφέων, είναι του Γιάννη Ζουγανέλη. Την Άννα Παναγιωτοπούλου, που με χαρά θα ξαναδούμε στην επιθεώρηση, πλαισιώνουν η Φωτεινή Ντεμίρη, η Ζώγια Σεβαστιανού, η Φαίδρα Δρούκα, ο Πάνος Σταθακόπουλος, ο Σπύρος Πούλης κ.ά.

Επιθεώρηση θα θυμίζει και η παράσταση Τελεία Gr στη Στοά, που έγραψε ο Θανάσης Παπαγεωργίου μαζί με τον Παναγιώτη Μέντη και την ομάδα Ex Animo. Σε ογδόντα μικρές και μεγαλύτερες σκηνές έντεκα ηθοποιοί θα σατιρίσουν την τρέχουσα κατάσταση, θίγοντας όλα αυτά που διαμορφώνουν το σκηνικό του πάτου, του θολού πυθμένα της πολιτικής ζωής, της τηλεοπτικής εξω-πραγματικότητας, του life style και των κοσμικών, των μικρών και μεγαλύτερων εγκλημάτων που συμβαίνουν γύρω μας, ενώ εμείς σφυρίζουμε αδιάφορα.

Μια σκηνή, πολλαπλές παραστάσεις

Η έντονη τα τελευταία χρόνια παρουσία του Θεάτρου του Νέου Κόσμου συνεχίζεται, με δέκα παραστάσεις (καινούργιες και επαναλήψεις), πέντε συμπαραγωγές και δύο φιλοξενούμενες παραστάσεις, μοιρασμένες στις τρεις σκηνές του! Σε παρόμοια κατεύθυνση κινούνται το Θέατρο Χώρα (με τρεις σκηνές επίσης) υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου, όπου, μεταξύ άλλων, θα δούμε και την ελληνική απόδοση του ροκ μιούζικαλ Rent. Έξι καινούργιες παραστάσεις (αν και οι περισσότερες είναι μονόλογοι) θα δούμε στο ολικά ανανεωμένο από τον Άκη Βλουτή Από Μηχανής Θέατρο - όταν στα περισσότερα θέατρα ο μέσος όρος είναι δύο και τρία έργα κατά τη διάρκεια της σεζόν. Κι αυτό όχι μόνο γιατί η κατηγορία «Δευτερότριτα» έχει πλέον καθιερωθεί (αποφορτίζοντας κάπως τα πληθωριστικά νούμερα στην τάξη των ηθοποιών, εις βάρος του πληθωριστικού αριθμού παραστάσεων), αλλά και γιατί, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, μόνο στο εμπορικό θέατρο συμβαίνει ένα έργο να συγκρατεί το ενδιαφέρον του κοινού από τον Οκτώβριο έως τον Μάιο.

Εθνικό Θέατρο για όλους

Με ικανοποίηση, τέλος, διαπιστώνω ότι το Εθνικό Θέατρο, ο μόνος στην πόλη θεατρικός οργανισμός που μπορεί να παρουσιάζει πολυφωνικό ρεπερτόριο αξιώσεων (γι' αυτό, άλλωστε, χρηματοδοτείται από το κράτος), έχει προγραμματίσει και για την περίοδο που ανοίγει σε λίγο παραστάσεις για όλα τα γούστα. Αν το Τρίτο Στεφάνι του Κώστα Ταχτσή σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή (Κοτοπούλη) και το Πουθενά του Δημήτρη Παπαϊωάννου απευθύνονται στο ευρύ κοινό, υπάρχουν πολλές παραστάσεις που θα προσελκύσουν τα υποσύνολα θεατών με πιο ειδικές απαιτήσεις. Δίπλα σε πολλούς Έλληνες σκηνοθέτες (με ηλικιακό μέσο όρο κάτω των 40), θα ξαναδούμε δουλειά του Λιθουανού Τσεζάρις Γκραουζίνις (τον οποίο μας πρωτοσύστησε ο Τάρλοου στο Θέατρο Πορεία, με κείνο το θαυμάσιο Δάφνις και Χλόη) και θα γνωρίσουμε τον Γάλλο Λοράν Σετουάν και τον Νορβηγό Έιρικ Στούμπε. Ενδιαφέρουσα ακούγεται η ιδέα του Group Hostel, ενός σχεδίου για πέντε παραστάσεις από ισάριθμες θεατρικές ομάδες σχετικά νέων καλλιτεχνών του χώρου (όπως η ομάδα Blitz, η ομάδα Χώρος του Σίμου Κακάλα, η Κανιγκούντα του Γιάννη Λεοντάρη κ.ά.), όπου το devised theatre -ως τρόπος παραγωγής της θεατρικής πράξης και σκηνικό ύφος- κυριαρχεί. Δεν θα πλήξουμε το φετινό χειμώνα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Kontakthof: Ένας τόπος συνάντησης ανθρώπων που αποζητούν επαφή

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού, δεν σταμάτησε από τα 70's να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτό τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με έλληνες ηθοποιούς. Η LifO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ