Το αριστούργημα του Τόμας Μπέρνχαρντ «Μπετόν» σε μορφή παραληρηματικού μονολόγου

Το αριστούργημα του Τόμας Μπέρνχαρντ «Μπετόν» σε μορφή παραληρηματικού μονολόγου Facebook Twitter
0
Γιατί η επιλογή ενός πεζογραφήματος;

Τα τελευταία χρόνια έχω ασχοληθεί πολύ με την αγγλοσαξονική δραματουργία αλλά νομίζω ότι υπάρχει ένα έλλειμμα θεματολογίας πια που με έχει αφήσει μετέωρο. Αντί λοιπόν να κάνω ένα έργο που δεν νοιώθω να με αφορά ή να διασκευάσω μια κινηματογραφική ταινία, προτίμησα έναν σπουδαίο πεζογράφημα το οποίο είχα για χρόνια στη βιβλιοθήκη μου. Κι αυτό νομίζω ότι είναι το ζητούμενο πια. Υπάρχει ένα τεράστιο λογοτεχνικό υλικό που μένει ανεκμετάλλευτο.

Πρόκειται βέβαια για ένα θηριώδες πεζό, το οποίο έπρεπε να μονταριστεί για να παιχτεί.

Ακριβώς, έτσι ώστε να γίνει ένας μονόλογος μίας ώρας και να μπορεί να επικοινωνήσει με το κοινό. Είναι ένα έργο όμως που έτσι κι αλλιώς έχει τεράστιο ενδιαφέρον. Ο Μπέρνχαρντ είναι γνωστός στην Ελλάδα από το θεατρικό του έργο «Ρίτερ, Ντένε, Φος» που είχε ανεβάσει παλιότερα ο Λευτέρης Βογιατζής. Το «Μπετόν» πιστεύω ότι παρόλο που έχει γραφτεί πριν 25-30 χρόνια παραμένει ιδιαίτερα δυνατό κείμενο.

Ο Μπέρνχαρντ χαρακτηρίζεται από την απόλυτη απαξίωση της κοινωνίας των ανθρώπων.

Η απαξίωση αυτή είναι όντως φανερή μέσα από έναν λόγο απόλυτα μισανθρωπικό αλλά πιστεύω ότι στην πραγματικότητα αυτό πηγάζει από μια υπερβολική ευαισθησία απέναντι στους ανθρώπους. Ο χαρακτήρας που ερμηνεύω, ο Ρούντολφ, άρρωστος από μια σπάνιας μορφή ασθένεια, γίνεται το όχημα του συγγραφέα έτσι ώστε μέσω μονολόγων και παραληρημάτων να καταθέσει τη δική του ερμηνεία των πραγμάτων.

Αυτός είναι και ο στόχος της παράστασης σας;

Ο στόχος μας είναι να ακουστεί ένας λόγος βαθιά υπαρξιακός, βαθιά πολιτικός από έναν πνευματικό άνθρωπο που ποτέ του δεν εντάχθηκε κάπου, αλλά αντιθέτως διατήρησε την ανεξαρτησία του. Αυτός είναι ο βασικός άξονας της παράστασης μας. Γι' αυτό το επιλέξαμε.

Ένας λόγος ακραία πεσιμιστικός παρ' αυτά...

Δεν μπορούμε στις μέρες μας να αφεθούμε σε μια καλπάζουσα αισιοδοξία σαν τίποτα να συμβαίνει. Ο πεσιμισμός εδώ είναι και μια αφορμή για έμπνευση και δημιουργία. Όσον αφορά τον πεσιμισμό γενικότερα, δεν είναι τυχαίο ότι στις μέρες μας ο Αλμπέρ Καμύ τυγχάνει αυτής της τεράστιας αναγνώρισης και δοξολογείται μετά τυμπανοκρουσιών. Μια εξίσου σημαντική περίπτωση είναι και αυτή του Τόμας Μπέρνχαρντ.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ