Αλευράς-Μουζουράκης: «Στο παρελθόν υπάρχει η αλήθεια που έχουμε ξεχάσει»

Αλευράς-Μουζουράκης: «Στο παρελθόν υπάρχει η αλήθεια που έχουμε ξεχάσει» Facebook Twitter
Θανάσης Αλευράς, Πάνος Μουζουράκης
0
Πείτε μας μερικά πράγματα για το «Burlesque Music Show».

Πάνος Μουζουράκης: Ο τίτλος ήταν ιδέα της Ελένης (σ.σ. Γκασούκα). Εγώ δεν ήξερα τι είναι το burlesque, μέχρι που με καθησύχασαν λέγοντάς μου ότι είναι αυτό που κάνουμε πάντα –βλέπε Ήρωες και Τα Άπαντα–, απλώς τώρα το ονομάζουμε κιόλας.

Θανάσης Αλευράς: Η γνωστή αναρχία αλληλουχίας τραγουδιών και σκετς και κρυφών νοημάτων που ενορχηστρώνονται από το συναίσθημα της αγάπης και την επιθυμία της αποδοχής, για να μας βρει το τέλος της βραδιάς αγκαλιασμένους και καλύτερους.

Κάθε δεύτερη Παρασκευή θα εμφανίζεται και κάποιος καλεσμένος-έκπληξη. Τι ακριβώς θα κάνει εκεί;

Π.Μ.: Ο καλεσμένος αποτελεί απλώς την αφορμή της μάζωξης αυτής και σηματοδοτεί την ανάγκη μας για ενότητα.

Θ.A.: Επίσης, μας κρατάει σε εγρήγορση για την αναδιαμόρφωση του προγράμματος, μια και μπορεί ν' αλλάζει ανά βδομάδα ή να κάθεται και για παραπάνω από δύο, δημιουργώντας έτσι το απρόβλεπτο της παράστασης για τον θεατή και βγάζοντας τον καλλιτέχνη-καλεσμένο από τον ρόλο του «να κόψουμε εισιτήρια».

Στην επίσημη περιγραφή της η παράσταση αναφέρεται ως «μία αισθητική επανάσταση ενάντια στην υστερία των καμπαρέ που σαρώνουν τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία». Tι είναι αυτό που δεν σας αρέσει στα καμπαρέ και πού αποδίδετε αυτήν τη μαζική στροφή προς θεάματα βγαλμένα από το παρελθόν;

Θ.Α.: Πλάκα κάνουμε, μας αρέσουν παρά πολύ τα καμπαρέ. Το burlesque ανέκαθεν ήταν μια χοντροκομμένη σάτιρα της καθημερινότητας, τα μιούζικαλ και τα καμπαρέ είναι στη μόδα, οπότε μπαίνουμε κι εμείς στη λογική του «όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια». Η ανάγκη μας για το παρελθόν, τη λησμονιά και τη ρίζα δημιουργείται πρώτον επειδή ζούμε στην εποχή του «κάθε πέρσι και καλύτερα» και δεύτερον επειδή υποσυνείδητα ξέρουμε ότι στο παρελθόν υπάρχει η αλήθεια που έχουμε ξεχάσει και προσπαθούμε να θυμηθούμε.

Παίζετε, χορεύετε, σατιρίζετε, τραγουδάτε. Πάντως, αν ζούσατε στις αρχές του 20ού αιώνα, μάλλον σε κάποιου τύπου καμπαρέ της εποχής θα εμφανιζόσασταν, έτσι δεν είναι;

Θ.Α.: Εγώ με τα μπουλούκια της Μαρίκας Σουέζ και ο Πάνος σε κάποιο περιοδεύον τσίρκο. Μου αρέσουν αυτά τα σύνθετα είδη θεάματος. Mε διασκεδάζουν και να τα βλέπω και να τα κάνω.

Φέτος συναντιέστε επί σκηνής για μια ακόμα φορά. Τι είναι αυτό που έχετε ανακαλύψει ο ένας στον άλλον και σας αρέσει τόσο πολύ να συνεργάζεστε;

Π.Μ.: Ο Θανάσης, εκτός από αδιαμφισβήτητο ταλέντο πολλών επιπέδων, είναι και εξαιρετικός συνεργάτης, ισορροπιστής καταστάσεων, δημιουργικό μυαλό και το τελευταίο που ανακάλυψα είναι ότι μπορεί όχι απλώς να τραγουδήσει, όπως ένας ηθοποιός οφείλει, αλλά και να σταθεί επάξια πάνω στη σκηνή ως τραγουδιστής, με μια φωνή που σε καθηλώνει ερμηνευτικά και τονικά.

Θ.Α.: Φτάνει, φτάνει, Πάνο! Στον Πάνο βρίσκω, πέρα απ' τη φωνάρα του, που είναι...

Π.Μ.: Φτάνει, φτάνει! Τα είπες όλα!

Πόσο διαφορετικοί είστε ως καλλιτέχνες;

Θ.A.: Είμαστε ακραία διαφορετικοί και ακραία όμοιοι κάποιες φορές. Με τον Πάνο αισθάνομαι ότι είμαστε οι δυο πλευρές του ίδιου νομίσματος.

Π.Μ.: Like a brother from another mother.

Στη σκηνή λειτουργείτε περισσότερο με τη μέθοδο της αλληλοσυμπλήρωσης ή έχετε διαπιστώσει και κοινά στοιχεία μεταξύ σας;

Π.M.: Υπάρχει η αλληλοσυμπλήρωση κατά κύριο λόγο, που πηγάζει νομίζω από έναν αμοιβαίο σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και στο ταλέντο του άλλου. Aυτό δημιουργεί έναν θεμιτό ανταγωνισμό που μας κάνει καλύτερους.

Θ.Α.: Όλο αυτό, χωρίς υπολογισμούς και δεύτερες σκέψεις. Απ' την ψυχή μας και αυθόρμητα.

Οι μουσικοθεατρικές παραστάσεις με σατιρικό περιεχόμενο βρίσκουν ολοένα και μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

Θ.Α.: Η σάτιρα ξορκίζει το κακό.

Π.Μ.: Είναι από τις λίγες καλές ελληνικές συνήθειες. Η σάτιρα λειτουργεί σαν ένας καθρέφτης. Μέσα από το γελοίου του δράματος μπορείς να συνειδητοποιήσεις μεγάλες αλήθειες, ακόμα και να πάρεις αποφάσεις.

Tα τελευταία χρόνια γίνεται πολλή κουβέντα για τον λόγο που πρέπει να αρθρώνει ο καλλιτέχνης και τη στάση που πρέπει να κρατά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που διανύει δύσκολες στιγμές. Τελικά, μήπως ο καλλιτέχνης είναι αναγκαίο να κάνει απλώς καλά τη δουλειά του και τίποτα παραπάνω;

Π.Μ.: Εγώ με την άρθρωση είχα πάντα ένα θέμα. Από μικρό παιδί μου έλεγε ο πατέρας μου «μίλα πιο καθαρά, παιδί μου, δεν καταλαβαίνω τι λες». Αργότερα, προσπάθησα και το διόρθωσα το θέμα μου αυτό, αλλά ο κόσμος πάλι δεν καταλάβαινε. Οπότε σκέφτηκα ότι δεν έχει σχέση με το πόσο ξεκάθαρα θα πεις κάτι – ο κόσμος πάντα θα ακούει μόνο αυτά που τον συμφέρουν και θα καταλαβαίνει όσα θέλει.

Θ.Α.: Εγώ θα απαντήσω με έναν στίχο του ποιητή: «Καλύτερα που δεν μιλάς, τα λόγια μας ξεχνιούνται. Όσα ποτέ δεν είπαμε, αυτά δεν λησμονούνται».

Αν για το κοινό μια παράσταση στην οποία θα περάσει καλά και θα ξεχαστεί για λίγες ώρες από τα όποια προβλήματά του είναι μια σύντομη απόδραση από την καθημερινότητα, για τον καλλιτέχνη ποιο είναι το καταφύγιο;

Π.M.: Τα δύο άκρα είναι το καταφύγιό μου από την πραγματικότητα. Το ένα, στο σπίτι μου, όταν ησυχάζουν οι φωνές, καλοταϊσμένες κι έτοιμες για ύπνο, και το άλλο η απόδρασή μου από αυτό, με το να φορτώνω το πρόγραμμά μου με τόσες δουλειές, που είναι αδύνατον να ανταποκριθώ 100% σε όλες. Από αυτό το χάος που δημιουργείται περιμένω να βγει αυτό το εξαιρετικό και αναπάντεχο, για να έχω κάτι να ταΐσω τις φωνές πριν πέσουν να κοιμηθούν.

Θ.Α.: Η μουσική, το σπίτι μου, τα κεριά μου. Η στιγμή που απολαμβάνεις αυτό που έφτιαξες και το μοιράστηκες και αλάφρυνες τις ψυχές των ανθρώπων, βελτιώνοντας έτσι το κάρμα σου.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ