Αλευράς-Μουζουράκης: «Στο παρελθόν υπάρχει η αλήθεια που έχουμε ξεχάσει»

Αλευράς-Μουζουράκης: «Στο παρελθόν υπάρχει η αλήθεια που έχουμε ξεχάσει» Facebook Twitter
Θανάσης Αλευράς, Πάνος Μουζουράκης
0
Πείτε μας μερικά πράγματα για το «Burlesque Music Show».

Πάνος Μουζουράκης: Ο τίτλος ήταν ιδέα της Ελένης (σ.σ. Γκασούκα). Εγώ δεν ήξερα τι είναι το burlesque, μέχρι που με καθησύχασαν λέγοντάς μου ότι είναι αυτό που κάνουμε πάντα –βλέπε Ήρωες και Τα Άπαντα–, απλώς τώρα το ονομάζουμε κιόλας.

Θανάσης Αλευράς: Η γνωστή αναρχία αλληλουχίας τραγουδιών και σκετς και κρυφών νοημάτων που ενορχηστρώνονται από το συναίσθημα της αγάπης και την επιθυμία της αποδοχής, για να μας βρει το τέλος της βραδιάς αγκαλιασμένους και καλύτερους.

Κάθε δεύτερη Παρασκευή θα εμφανίζεται και κάποιος καλεσμένος-έκπληξη. Τι ακριβώς θα κάνει εκεί;

Π.Μ.: Ο καλεσμένος αποτελεί απλώς την αφορμή της μάζωξης αυτής και σηματοδοτεί την ανάγκη μας για ενότητα.

Θ.A.: Επίσης, μας κρατάει σε εγρήγορση για την αναδιαμόρφωση του προγράμματος, μια και μπορεί ν' αλλάζει ανά βδομάδα ή να κάθεται και για παραπάνω από δύο, δημιουργώντας έτσι το απρόβλεπτο της παράστασης για τον θεατή και βγάζοντας τον καλλιτέχνη-καλεσμένο από τον ρόλο του «να κόψουμε εισιτήρια».

Στην επίσημη περιγραφή της η παράσταση αναφέρεται ως «μία αισθητική επανάσταση ενάντια στην υστερία των καμπαρέ που σαρώνουν τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία». Tι είναι αυτό που δεν σας αρέσει στα καμπαρέ και πού αποδίδετε αυτήν τη μαζική στροφή προς θεάματα βγαλμένα από το παρελθόν;

Θ.Α.: Πλάκα κάνουμε, μας αρέσουν παρά πολύ τα καμπαρέ. Το burlesque ανέκαθεν ήταν μια χοντροκομμένη σάτιρα της καθημερινότητας, τα μιούζικαλ και τα καμπαρέ είναι στη μόδα, οπότε μπαίνουμε κι εμείς στη λογική του «όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια». Η ανάγκη μας για το παρελθόν, τη λησμονιά και τη ρίζα δημιουργείται πρώτον επειδή ζούμε στην εποχή του «κάθε πέρσι και καλύτερα» και δεύτερον επειδή υποσυνείδητα ξέρουμε ότι στο παρελθόν υπάρχει η αλήθεια που έχουμε ξεχάσει και προσπαθούμε να θυμηθούμε.

Παίζετε, χορεύετε, σατιρίζετε, τραγουδάτε. Πάντως, αν ζούσατε στις αρχές του 20ού αιώνα, μάλλον σε κάποιου τύπου καμπαρέ της εποχής θα εμφανιζόσασταν, έτσι δεν είναι;

Θ.Α.: Εγώ με τα μπουλούκια της Μαρίκας Σουέζ και ο Πάνος σε κάποιο περιοδεύον τσίρκο. Μου αρέσουν αυτά τα σύνθετα είδη θεάματος. Mε διασκεδάζουν και να τα βλέπω και να τα κάνω.

Φέτος συναντιέστε επί σκηνής για μια ακόμα φορά. Τι είναι αυτό που έχετε ανακαλύψει ο ένας στον άλλον και σας αρέσει τόσο πολύ να συνεργάζεστε;

Π.Μ.: Ο Θανάσης, εκτός από αδιαμφισβήτητο ταλέντο πολλών επιπέδων, είναι και εξαιρετικός συνεργάτης, ισορροπιστής καταστάσεων, δημιουργικό μυαλό και το τελευταίο που ανακάλυψα είναι ότι μπορεί όχι απλώς να τραγουδήσει, όπως ένας ηθοποιός οφείλει, αλλά και να σταθεί επάξια πάνω στη σκηνή ως τραγουδιστής, με μια φωνή που σε καθηλώνει ερμηνευτικά και τονικά.

Θ.Α.: Φτάνει, φτάνει, Πάνο! Στον Πάνο βρίσκω, πέρα απ' τη φωνάρα του, που είναι...

Π.Μ.: Φτάνει, φτάνει! Τα είπες όλα!

Πόσο διαφορετικοί είστε ως καλλιτέχνες;

Θ.A.: Είμαστε ακραία διαφορετικοί και ακραία όμοιοι κάποιες φορές. Με τον Πάνο αισθάνομαι ότι είμαστε οι δυο πλευρές του ίδιου νομίσματος.

Π.Μ.: Like a brother from another mother.

Στη σκηνή λειτουργείτε περισσότερο με τη μέθοδο της αλληλοσυμπλήρωσης ή έχετε διαπιστώσει και κοινά στοιχεία μεταξύ σας;

Π.M.: Υπάρχει η αλληλοσυμπλήρωση κατά κύριο λόγο, που πηγάζει νομίζω από έναν αμοιβαίο σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και στο ταλέντο του άλλου. Aυτό δημιουργεί έναν θεμιτό ανταγωνισμό που μας κάνει καλύτερους.

Θ.Α.: Όλο αυτό, χωρίς υπολογισμούς και δεύτερες σκέψεις. Απ' την ψυχή μας και αυθόρμητα.

Οι μουσικοθεατρικές παραστάσεις με σατιρικό περιεχόμενο βρίσκουν ολοένα και μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

Θ.Α.: Η σάτιρα ξορκίζει το κακό.

Π.Μ.: Είναι από τις λίγες καλές ελληνικές συνήθειες. Η σάτιρα λειτουργεί σαν ένας καθρέφτης. Μέσα από το γελοίου του δράματος μπορείς να συνειδητοποιήσεις μεγάλες αλήθειες, ακόμα και να πάρεις αποφάσεις.

Tα τελευταία χρόνια γίνεται πολλή κουβέντα για τον λόγο που πρέπει να αρθρώνει ο καλλιτέχνης και τη στάση που πρέπει να κρατά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που διανύει δύσκολες στιγμές. Τελικά, μήπως ο καλλιτέχνης είναι αναγκαίο να κάνει απλώς καλά τη δουλειά του και τίποτα παραπάνω;

Π.Μ.: Εγώ με την άρθρωση είχα πάντα ένα θέμα. Από μικρό παιδί μου έλεγε ο πατέρας μου «μίλα πιο καθαρά, παιδί μου, δεν καταλαβαίνω τι λες». Αργότερα, προσπάθησα και το διόρθωσα το θέμα μου αυτό, αλλά ο κόσμος πάλι δεν καταλάβαινε. Οπότε σκέφτηκα ότι δεν έχει σχέση με το πόσο ξεκάθαρα θα πεις κάτι – ο κόσμος πάντα θα ακούει μόνο αυτά που τον συμφέρουν και θα καταλαβαίνει όσα θέλει.

Θ.Α.: Εγώ θα απαντήσω με έναν στίχο του ποιητή: «Καλύτερα που δεν μιλάς, τα λόγια μας ξεχνιούνται. Όσα ποτέ δεν είπαμε, αυτά δεν λησμονούνται».

Αν για το κοινό μια παράσταση στην οποία θα περάσει καλά και θα ξεχαστεί για λίγες ώρες από τα όποια προβλήματά του είναι μια σύντομη απόδραση από την καθημερινότητα, για τον καλλιτέχνη ποιο είναι το καταφύγιο;

Π.M.: Τα δύο άκρα είναι το καταφύγιό μου από την πραγματικότητα. Το ένα, στο σπίτι μου, όταν ησυχάζουν οι φωνές, καλοταϊσμένες κι έτοιμες για ύπνο, και το άλλο η απόδρασή μου από αυτό, με το να φορτώνω το πρόγραμμά μου με τόσες δουλειές, που είναι αδύνατον να ανταποκριθώ 100% σε όλες. Από αυτό το χάος που δημιουργείται περιμένω να βγει αυτό το εξαιρετικό και αναπάντεχο, για να έχω κάτι να ταΐσω τις φωνές πριν πέσουν να κοιμηθούν.

Θ.Α.: Η μουσική, το σπίτι μου, τα κεριά μου. Η στιγμή που απολαμβάνεις αυτό που έφτιαξες και το μοιράστηκες και αλάφρυνες τις ψυχές των ανθρώπων, βελτιώνοντας έτσι το κάρμα σου.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ