Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης τα αντίγραφα των Μαγεμένων

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης τα αντίγραφα των Μαγεμένων Facebook Twitter
0

Στη νέα προσωρινή θέση τους, αυτήν τη φορά στην προστατευτική σκιά της στοάς του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, βρίσκονται από σήμερα το μεσημέρι οι «Μαγεμένες», τα αντίγραφα τεσσάρων αμφίπλευρων αγαλμάτων, που είχαν κλαπεί από την πόλη εν έτει 1864.

Οι αυθεντικές «Μαγεμένες» («Las Incantadas» στα σεφαραδίτικα), γνωστές και ως «Καρυάτιδες της Θεσσαλονίκης», φυλάσσονται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου, αλλά τα πιστά αντίγραφά τους, φτιαγμένα στον Λούβρο, βρίσκονται εδώ και περίπου δύο χρόνια στη γενέθλια πόλη, στην οποία επέστρεψαν με αφορμή την επετειακή 80ή Διεθνή 'Εκθεση (ΔΕΘ).

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης τα αντίγραφα των Μαγεμένων Facebook Twitter

Τότε είχαν φιλοξενηθεί στο περίπτερο 3 της ΔΕΘ-Helexpo και παρέμειναν εκεί και μετά τη λήξη της ΔΕΘ του 2015 (συγκεκριμένα μέχρι τον Ιανουάριο του 2016), έχοντας προσελκύσει με την αρχαία, αναλλοίωτη στον χρόνο, γοητεία τους πάνω από 200.000 επισκέπτες. Στη συνέχεια, «συσκευάστηκαν» μέσα στα ίδια κουτιά, με τα οποία μεταφέρθηκαν από το Παρίσι, και αποθηκεύτηκαν σε ειδικό χώρο του Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης, όπου και παρέμειναν μέχρι σήμερα, που ήρθε η ώρα να κάνουν το σύντομο ταξίδι μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο, διανύοντας τη Λεωφόρο Στρατού πάνω σε φορτηγά.

«Στήνουμε τα αντίγραφα των "Μαγεμένων" σε ημιυπαίθριο χώρο και συγκεκριμένα στη στοά του Αρχαιολογικού Μουσείου. Στη συνέχεια, όμως, θα σκεπαστούν ξανά και θα αποκαλυφθούν στην 82η ΔΕΘ, στη διάρκεια της οποίας -πιθανώς και την ημέρα των εγκαινίων της- θα εγκαινιαστεί η παρουσία τους στο Αρχαιολογικό Μουσείο» εξήγησε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η διευθύντρια του Μουσείου, Πολυξένη Βελένη. Σύμφωνα με την ίδια, η παρουσία των αγαλμάτων στο Μουσείο είναι καρπός της αγαστής συνεργασίας μεταξύ της ΔΕΘ-Helexpo AE, της αρμόδιας αντιδημαρχίας (Τεχνικών 'Εργων) του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Αρχαιολογικού Μουσείου. Η έλευση των αγαλμάτων στο ΑΜΘ έγινε ευρύτερα γνωστή μέσω των social media, μετά και την ανάρτηση φωτογραφιών από την υποδοχή τους στην επίσημη σελίδα του ΑΜΘ στο Facebook, με την ένδειξη «Μαγεμένες καλώς ήρθατε!».

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης τα αντίγραφα των Μαγεμένων Facebook Twitter

Τα τέσσερα κατάλευκα αγάλματα, που χρονολογούνται από τον 2ο-3ο αιώνα μ.Χ., θα είναι από τον Σεπτέμβριο ορατά στους διαβάτες που περπατούν επί της Λεωφόρου Στρατού, διηγούμενα την ιστορία τους -για όποιον αναρωτηθεί και θελήσει να τη μάθει. Η φυσική θέση τους ήταν στη Στοά των Ειδώλων (εκεί όπου βρίσκεται σήμερα η Αρχαία Αγορά). Αυτό μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου του 1864, όταν -παρά την έντονη αντίδραση του πληθυσμού της Θεσσαλονίκης- αποκολλήθηκαν βίαια από το κτίριο που κοσμούσαν, από τον Γάλλο Emmanuel Miller, και μεταφέρθηκαν στη Γαλλία με το μεταγωγικό πλοίο «La Truite». Επρόκειτο για την πρώτη επίσημα καταγεγραμμένη κλοπή που έγινε με την άδεια των οθωμανικών, τότε, Αρχών της πόλης.

Έκτοτε, έγιναν πολλές προσπάθειες για την επιστροφή τους στη Θεσσαλονίκη -μάταια. Κι αυτό παρά τις διαδοχικές διεκδικήσεις της ελληνικής πλευράς, τόσο κατά την ανάληψη του θεσμού της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας από την πόλη το 1997, όσο και το 2012 από τον δήμο. Τελικά, το νερό «μπήκε στο αυλάκι» με πρωτοβουλία που ανέλαβε η ΔΕΘ-Helexpo (με την αρωγή και άλλων φορέων και εταιρειών) για την επιστροφή όχι των αυθεντικών αγαλμάτων, αλλά έστω των πιστών αντιγράφων τους, στη γενέθλια πόλη τους, με αφορμή τα 80ά γενέθλια του εκθεσιακού φορέα. Το κόστος για την κατασκευή των αντιγράφων στο Μουσείο του Λούβρου και τη μεταφορά τους στη Θεσσαλονίκη έφτασε τα 117.000 ευρώ.

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης τα αντίγραφα των Μαγεμένων Facebook Twitter

Ωστόσο, το ΑΜΘ δεν είναι ο τελευταίος σταθμός για τις «Μαγεμένες», που στη μία πλευρά τους εικονίζονται μία Μαινάδα, ο Διόνυσος, η Αριάδνη και η Λήδα με τον κύκνο-Δία και στην άλλη η Νίκη, η Αύρα, ένας Διόσκουρος και η αρπαγή του Γανυμήδη. Στόχος είναι να μεταφερθούν μελλοντικά όσο εγγύτερα γίνεται στη φυσική θέση τους. Εκεί από όπου ατένιζαν τη Θεσσαλονίκη επί αιώνες ολόκληρους, συναρπάζοντας τους κατοίκους και τους επισκέπτες της κοσμοπολίτικης πόλης, που ανάλογα με το θρήσκευμά τους, τις βάφτιζαν ο καθένας αλλιώς, αλλά πάντα περιβάλλοντάς τες με μία «μαγική» αύρα: «Είδωλα», «Μαγεμένες», «Las Incantadas», ακόμη και Μορφές Αγγέλων.

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.