Ρότερνταμ: Μουσείο θα εκθέσει όλη τη συλλογή του σε «ανοιχτή αποθήκη» - Το εντυπωσιακό κτίριο με τις «κλιματικές ζώνες»

Ρότερνταμ: Μουσείο θα εκθέσει όλη τη συλλογή του σε «ανοιχτή αποθήκη» - Το εντυπωσιακό κτίριο με τις «κλιματικές ζώνες» Facebook Twitter
ΕΡΑ
0

Κατακτώντας μία παγκόσμια πρωτιά το μουσείο Boijmans στο Ρότερνταμ εκθέτει ολόκληρη τη συλλογή του σε μία κολοσσιαία νέα «αποθήκη». 

Καθώς και το Victoria and Albert Museum στο Λονδίνο εξετάζει να προχωρήσει σε ένα παρόμοιο εγχείρημα, ο Guardian, σε ένα εκτενές αφιέρωμα, ερευνά αν η ιδέα της «ανοιχτής αποθήκευσης» αποτελεί μοντέλο για το μέλλον για τα μουσεία. 

«Από ένα τετράγωνο μακριά, φαίνεται σαν ένα σκάφος από κάποιον προηγμένο πολιτισμό να προσγειώθηκε στο κέντρο του Ρότερνταμ», μεταδίδει ο Andrew Dickson περιγράφοντας το φουτουριστικό κτίριο ύψους σαράντα μέτρων που στους επενδυμένους με γυαλί τους κοίλους τοίχους του αντικατοπτρίζονται τα σύννεφα και ο αστικός ορίζοντας. «Καθώς πλησιάζω, ένα ζευγάρι μεσηλίκων Ολλανδών συζητά αν τους αρέσει. Δεν αποφασίζουν, αλλά τράβηξαν selfies μπροστά του ούτως ή άλλως». 

Οι κάτοικοι της πόλης είναι συνηθισμένοι στην υψηλή αρχιτεκτονική, αναφέρει ο Guardian, η λειτουργία του κτιρίου αυτού όμως είναι ασυνήθιστη: πρόκειται για μία αποθήκη. Σχεδιασμένο από την ολλανδική εταιρεία MVRDV, είναι γνωστό ως Depot, και έχει κατασκευαστεί για ένα από τα πιο γνωστά μουσεία της Ολλανδίας, το Boijmans Van Beuningen.

Όταν ο Andrew Dickson το επισκέφθηκε, στα μέσα Σεπτεμβρίου, οι τεχνίτες εγκαθιστούσαν βιτρίνες και γυάλιζαν τα δάπεδα από μπετόν. Τον Δεκέμβριο, θα αρχίσει η μεταφορά της συλλογής του μουσείου που περιλαμβάνει έργα των Ρέμπραντ, Μπος, Μαγκρίτ και Νταλί - περίπου 150.000 εκθέματα. Το κτίριο θα ανοίξει πλήρως στα τέλη του επόμενου έτους.

Στο αίθριο, ο Sjarel Ex, διευθυντής του Boijmans, έχει την έκφραση του ανθρώπου που δεν μπορεί να πιστέψει ότι το εγχείρημα τελικά υλοποιείται. «Ό,τι έχουμε θα εκτίθεται», αναφέρει. Όπως υποστηρίζει η εφημερίδα το νέο κτίριο αποτελεί μία προσπάθεια για να φέρει «τα μέσα έξω» καθώς το μουσείο, αντί να κρατά τις συλλογές του πίσω από κλειστές πόρτες, επένδυσε 55 εκατομμύρια ευρώ σε μια «ανοιχτή αποθήκη» στην καρδιά της πόλης, ακριβώς δίπλα στο κεντρικό κτίριο της δεκαετίας του 1930.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

It defies the laws of nature and architecture. It is the triumph of the imagination, of the belief in what can be done. text: @franklinneuteboom photo: @ossipvanduivenbode

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Boijmans Van Beuningen (@boijmans) στις

Παρότι μουσεία έχουν καταπιαστεί στο παρελθόν με το ζήτημα της «ανοιχτής αποθήκευσης» ο Ex και οι συνεργάτες τους υποστηρίζουν ότι είναι η πρώτη φορά που κάποιος έχει δημιουργήσει μια εγκατάσταση ανοιχτού χώρου αποθήκευσης για να φιλοξενήσει ολόκληρη τη συλλογή ενός μουσείου. Ο ίδιος κάνει λόγο για «ριζοσπαστική διαφάνεια». «Είμαι λίγο Ολλανδός, φοβάμαι», συμπληρώνει. 

Σύμφωνα με τον Ex το 2013, οι υπόγειες αποθήκες του Boijmans πλημμύρισαν. Παρότι η ζημιά ήταν ελάχιστη, ήταν προφανές ότι το μουσείο έπρεπε να αναβαθμιστεί. Άλλωστε το 90% του Ρότερνταμ βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και με την κλιματική αλλαγή, το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί.

Αλλά αντί να χτιστεί κάτι σε μια βιομηχανική ζώνη, ο Ex είχε την ιδέα να μετατρέψει τις αποθήκες σε πόλο έλξης για τους επισκέπτες. Παράλληλα υπήρχαν ήδη σχέδια για το κλείσιμο του κεντρικού κτιρίου για επτά χρόνια για ανακαίνιση - αναμένεται να ανοίξει ξανά το 2026 - οπότε αυτός θα ήταν ένας τρόπος να να γεφυρωθεί το χάσμα.

«Πολλά από όσα κάνουν τα μουσεία συμβαίνουν στο σκοτάδι. Θέλαμε να τα φέρουμε στο φως» υποστηρίζει ο Ex. Πρόκειται για μία ελκυστική ιδέα, αναφέρει ο Guardian, αλλά δυστυχώς δύσκολα υλοποιήσιμη καθώς, όπως υποστηρίζει ο Ολλανδός αρχιτέκτονας Winy Maas, το φως είναι ένα σημαντικό πρόβλημα. 

Το μουσείο επέμενε ότι, παρόλο που το Depot είναι κτίριο ανοιχτό στον κόσμο, οι συνθήκες θα πρέπει να είναι τόσο καλές, αν όχι καλύτερες, από ένα «κανονικό θησαυροφυλάκιο». Έτσι ο υψηλής ποιότητας κλιματισμός φιλτράρει τη σκόνη, ενώ το κτίριο χωρίζεται σε πέντε «κλιματικές ζώνες» όπου και θα φιλοξενούνται διαφορετικά είδη αντικειμένων. 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

As if it had landed on earth like some sort of comet or meteorite. A building somewhere between science and fiction. text: @franklinneuteboom photo: @ossipvanduivenbode

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Boijmans Van Beuningen (@boijmans) στις

«Τι είναι ασφαλέστερο, αλήθεια; Να τοποθετήσετε την αποθήκη σας στα περίχωρα μιας πόλης, ή να την έχετε εδώ στο κέντρο, περιτριγυρισμένη από ανθρώπους;» αναρωτιέται ο διευθυντής του μουσείου. Ο Guardian σημειώνει πως παρότι λίγα μουσεία αναγνωρίζουν το γεγονός οι εκτιμήσεις θέλουν το 95% των συλλογών να μην είναι προσβάσιμες για το κοινό. 

Το πρόβλημα, φυσικά, είναι ο χώρος. Ορισμένα μουσεία, ανάμεσα τους η Tate Modern και το MoMA, έχουν επεκταθεί ενώ και το Victoria and Albert Museum αναμένεται, σε νέες εκαταστάσεις «ανοιχτής αποθήκευσης», να εκθέσει 250.000 αντικείμενα.

«Όμως, οι συλλογές, όπως το σύμπαν, επεκτείνονται συνεχώς», υπογραμμίζει ο Guardian γεγονός που οφείλεται στο ότι πολλά δημόσια μουσεία απαγορεύεται να «απαλλαγούν» από αντικείμενα. «Δείξτε μου ένα μουσείο που δεν έχει πρόβλημα αποθήκευσης», αναφέρει στην εφημερίδα ένας διευθυντής μουσείου. «Θα ήθελα πολύ να το επισκεφτώ». 

Η ανοιχτή αποθήκευση αποτελεί μια λύση, ωστόσο ακολουθεί και μία σειρά προκλήσεων. Αρχικά, τα περισσότερα μουσεία δεν έχουν τους πόρους για την κατασκευή νέων εγκαταστάσεων, ιδίως στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου «βλέπουν» τους προϋπολογισμούς να συρρικνώνονται εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία. 

Ορισμένοι επαγγελματίες του χώρου εκτιμούν πως τα έργα «ανοιχτής αποθήκευσης» αποτελούν περισσότερο συμβολική παρά πραγματική αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας των μουσείων. Έχει κάποιος τη διάθεση να δει, τα 155 εκατομμύρια αντικείμενα που βρίσκονται στη συλλογή του Smithsonian; Από που να ξεκινήσει; Δεν είναι αυτή η δουλειά των επιμελητών; 

Όταν Dickson αναφέρει τα ζητήματα αυτά στον Ex εκείνος κουνάει το κεφάλι του. «Σίγουρα. Έργα όπως τα δικά μας είναι ένα πείραμα. Θα έρθει κάποιος; Θα προτιμήσουν το Depot και όχι τις όμορφα επιμελημένες εκθέσεις που έχουμε στο μουσείο;» Σηκώνει τους ώμους. «Θα δούμε», συμπληρώνει. 

Με πληροφορίες από Guardian

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.