ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

QC: Το Βρετανικό Μουσείο είναι ο μεγαλύτερος αποδέκτης κλεμμένων αρχαιοτήτων στον κόσμο

QC: Το Βρετανικό Μουσείο είναι ο μεγαλύτερος αποδέκτης κλεμμένων αρχαιοτήτων στον κόσμο Facebook Twitter
EPA
2

Το Βρετανικό Μουσείο περιλαμβάνει στις εκθέσεις του «κλεμμένη πολιτιστική ιδιοκτησία» και αρχαιότητες που αποκτήθηκαν μέσω αρπαγής, σύμφωνα με το κορυφαίο δικηγορικό γραφείο του Geoffrey Robertson, QC, που αγωνίζεται για την επιστροφή αρχαιολογικών θησαυρών στις χώρες από τις οποίες αφαιρέθηκαν.  

Ο Robertson καλεί τα ευρωπαϊκά και αμερικανικά ιδρύματα και μουσεία να επιστρέψουν τα πολύτιμα αρχαιολογικά ευρήματα που, κατά το παρελθόν, εκλάπησαν από «κατακτητές ή αποικιακούς αφέντες» σε βάρος των λαών που βρίσκονταν υπό την εξουσία τους. 

«Οι διαχειριστές του Βρετανικού Μουσείου έχουν μετατραπεί στους μεγαλύτερους αποδέκτες κλεμμένης ιδιοκτησίας παγκοσμίως και ένα μεγάλο μέρος των λάφυρων δεν εκτίθενται καν στο κοινό», σημειώνει ο ίδιος, κάνοντας συγκεκριμένη αναφορά στα Ελγίνεια που απαιτεί η Ελλάδα, σε κλεμμένη πέτρινη κεφαλή από το Νησί του Πάσχα και στα περίφημα μπρούτζινα του Μπενίν, των οποίων την επιστροφή ζητά η Νιγηρία. 

QC: Το Βρετανικό Μουσείο είναι ο μεγαλύτερος αποδέκτης κλεμμένων αρχαιοτήτων στον κόσμο Facebook Twitter
Κεφαλή από το νησί του Πάσχα EPA
QC: Το Βρετανικό Μουσείο είναι ο μεγαλύτερος αποδέκτης κλεμμένων αρχαιοτήτων στον κόσμο Facebook Twitter
Από τα «Μπρούτζινα του Μπενίν»

Κατά τον συνήγορο που αγωνίζεται για τα ανθρώπινα δικαιώματα, το Βρετανικόμουσείο διαδίδει μία σειρά από «προσεκτικά κατασκευασμένα ψέματα και μισές αλήθειες» για το πως ο Λόρδος Έλγιν δήθεν έσωσε γλυπτά από τον Παρθενώνα ή το πώς περιήλθαν αυτές οι αρχαιότητες στην ιδιοκτησία τους «νόμιμα». Κάνει λόγο για «εγκυκλοπαιδικά μουσεία» όπως το Λούβρο και το Metropolitan στη Νέα Υόρκη που παρακρατούν κομμάτια πολύτιμης κληρονομιάς άλλων χωρών, που αφαιρέθηκαν κατά τη διάρκεια αναταραχών ή πολέμων. 

 

Βρετανικό Μουσείο: Εντελώς νόμιμη η δράση του Έλγιν

Ο Robertson κατηγορεί τους υπεύθυνους του μουσείου αλλά και την ίδια την κυβέρνηση για ανεπαρκείς απαντήσεις σε οποιοδήποτε αίτημα επαναπατρισμού αρχαιοτήτων από τις μόνιμες εκθέσεις του. Εκπρόσωπος του βρετανικού Μουσείου επιβεβαίωσε ότι επιτρέπει ξεναγήσεις «κλεμμένων αγαθών», από εξωτερικούς συνεργάτες. Η ίδια πάντως επιμένει ότι τα Ελγίνεια γλυπτά περιήλθαν νόμιμα στην ιδιοκτησία με την έγκριση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. 

«Δεν αποκτήθηκαν ως αποτέλεσμα σύγκρουσης ή βίας. Η δράση του Λόρδου Έλγιν εξετάστηκε προσεκτικά από επιτροπή της Βουλής το 1816, και αποδείχθηκε εντελώς νόμιμη», υποστηρίζει το ίδιο άτομο. «Το Βρετανικό Μουσείο αναγνωρίζει τις δύσκολες ιστορίες ορισμένων εκ των συλλογών του, συμπεριλαμβανομένων των αμφισβητούμενων μέσω όπου κάποιες από αυτές αποκτήθηκαν, μέσω στρατιωτικής δράσης και αρπαγής (...) Στην περίπτωση των Μπρούτζινων του Μπενίν», εκπρόσωποι του μουσείου επισκέφθηκαν την πόλη το 2018, για να συζητήσουν για τα σχέδια ενός Βασιλικού Μουσείου στο Μπενίν, και πώς του Βρετανικό Μουσείο θα μπορούσε να βοηθήσει».

QC: Το Βρετανικό Μουσείο είναι ο μεγαλύτερος αποδέκτης κλεμμένων αρχαιοτήτων στον κόσμο Facebook Twitter
Η σαρκοφάγος με τη μούμια της Ταμούτ, μιας αρχαίας ιέρειας της Αιγύπτου στο Βρετανικό Μουσείο (EPA)

Στο βιβλίο του, απόσπασμα του οποίου παρουσιάζει σήμερα ο Guardian, ο Robertson σημειώνει: «δεν μπορούμε να αναιρέσουμε ιστορικά λάθη, αλλά δεν μπορούμε και να συνεχίσουμε να κερδίζουμε ξεδιάντροπα από αυτά». Μαζί με την Αμάλ Κλούνεϊ και τον καθηγητή Νόρμαν Πάλμερ, ο κορυφαίος δικηγόρος είχε συντάξει μία έκθεση για την επιστροφή των ελγίνειων γλυπτών, όπου αναγνώριζε ότι ένας ενδεχόμενος επαναπατρισμός, θα ενθάρρυνε παρόμοια αιτήματα και από άλλα κράτη.

«Τα μπρούτζινα του Μπενίν είναι σημαντικά για την Αφρική αλλά όχι για τον κόσμο, όπως τα ελγίνεια γλυπτά με τη διεθνή τους απήχηση. Από την άλλη πλευρά, ο βάρβαρος τρόπος με τον οποίο αφαιρέθηκαν τα μπρούτζινα, συνιστά έγκλημα πολέμου που, ηθικά, είναι ακόμα πιο αποτρόπαιο και από την κλοπή και τη διπροσωπία του Έλγιν».

Με πληροφορίες από Guardian

Culture
2

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

1 σχόλια
Πραγματικά όταν ακούω τη δικαιολογία των Βρετανών πως τα γλυπτά τα κατέχουν νόμιμα επειδή ο Έλγιν τα έκλεψε με τη συναίνεση των Οθωμανών εκνευρίζομαι πάρα πολύ. Κοινώς, είναι σαν να μας λένε πως και ο Χίτλερ όταν έκλεβε αρχαιότητες και έργα τέχνης από τις χώρες που καταλάμβανε το έκανε νόμιμα. Άρα φασίστες και οι εκπρόσωποι του Βρετανικού μουσείου.
Είναι ακόμα χειρότερο. Οι τούρκοι προστάτευαν τις αρχαιότητες γιατί όλες ήταν ιδιοκτησία του σουλτάνου. Μάλιστα, τον πασά της Αθήνας που γκρέμισε κίονα από το ναό του Δία για να ασβεστώσει το τζαμί στο Μοναστηράκι, τον εξόρισε. Με όπλα προστάτευαν στην Αθήνα τις αρχαιότητες από τους "φιλότεχνους" ευρωπαίους περιηγητές, οι οποίοι έσπαγαν τμήματα από αγάλματα για να στολίσουν τα σπίτια τους στη χώρα τους. Η πίεση του ρωσοτουρκικού πολέμου και η τρέχουσα διπλωματία ανάγκασε τον σουλτάνο να δώσει την περιβόητη άδεια στον Έλγιν. Η άδεια όμως ήταν για κινητά ευρήματα (αγάλματα, αγγεία κλπ) και όχι για αρχιτεκτονικά μέρη. Γι' αυτό και νομικά δεν ευσταθεί ο ισχυρισμός του βρεταννικού μουσείου