Ξυπόλητα τάγματα: Ένα φωτογραφικό επικό ποίημα της ζωής στην Σοβιετική Λιθουανία Facebook Twitter

Ξυπόλητα τάγματα: Ένα φωτογραφικό επικό ποίημα της ζωής στην Σοβιετική Λιθουανία

0
Ξυπόλητα τάγματα: Ένα φωτογραφικό επικό ποίημα της ζωής στην Σοβιετική Λιθουανία Facebook Twitter

Τυφλός Πιονιέρος, 1962
Ο Αντάνας Σούτκους, γεννηθείς το 1939, σπούδασε δημοσιογραφία στο πανεπιστήμιο του Βίλνιους στα τέλη της δεκαετίας του 1950, πριν απογοητευθεί από τους περιορισμούς του υπό σοβιετικού ελέγχου τύπου. Ξεκίνησε λοιπόν να τραβάει φωτογραφίες αντί της σύνταξης κειμένων, και σύντομα υπήρξε ένας από τους ιδρυτές της Λιθουανικής Ενώσεως Φωτογράφων Τέχνης.  

Ξυπόλητα τάγματα: Ένα φωτογραφικό επικό ποίημα της ζωής στην Σοβιετική Λιθουανία Facebook Twitter

Οι ιππότες του Σαλάκας, 1979
Ο Σούτκους εστίασε στους συνηθισμένους ανθρώπους που ζούσαν μια καθημερινή, απλή ζωή, και όχι στους πολίτες-πρότυπα που προωθούσε η σοβιετική προπαγάνδα. Συχνά φωτογράφιζε παιδιά και νεολαία, και είναι γνωστός περισσότερο για την δια βίου μελέτη του με τίτλο Οι Άνθρωποι της Λιθουανίας.

Ξυπόλητα τάγματα: Ένα φωτογραφικό επικό ποίημα της ζωής στην Σοβιετική Λιθουανία Facebook Twitter

Οι πρώτοι Λιθουανοί μηχανόβιοι, 1974
Όταν ξεκίνησε να χρησιμοποιεί φωτογραφική μηχανή υπήρχαν ελάχιστοι ανεξάρτητοι φωτογράφοι τεκμηρίωσης  οι οποίοι να μην απασχολούνται από την κυβέρνηση. Ο Σούτκους στράφηκε στους συγγραφείς και τους κινηματογραφιστές και δηλώνει ότι εμπνεύσθηκε από το έργο των Φραντς Κάφκα, Ζαν Πωλ Σαρτρ, Έρνεστ Χέμινγουαιη και Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ. 

Ξυπόλητα τάγματα: Ένα φωτογραφικό επικό ποίημα της ζωής στην Σοβιετική Λιθουανία Facebook Twitter

Στην Βαλτική, Τζιρουλιάι, 1972
Οι περισσότερες από τις εικόνες του Σούτκους απαθανατίσθηκαν στις δεκαετιες 1960 και 1970, καταγράφοντας πτυχές της προβληματικής σχέσης της χώρας με το σοβιετικό καθεστώς και την φτώχια που μάστιζε τον πληθυσμό την περίοδο εκείνη. 

Ξυπόλητα τάγματα: Ένα φωτογραφικό επικό ποίημα της ζωής στην Σοβιετική Λιθουανία Facebook Twitter

Δρόμος σε χωριό, Τζουκίτζα, 1969
Το έργο του φωτογράφου παρουσιάζεται σε μία νέα εκδοχή της σημαντικής του έκθεσης Νοσταλγία για τα ξυπόλητα πόδια, που εκτίθεται στο Κέντρο Φωτογραφίας Αδελφοί Λυμιέρ στην Μόσχα. Συμπεριλαμβάνει ακυκλοφόρητες εικονες που είχε τραβήξει την δεκαετία του 1950, μία περίοδο όπου οι εκτοπίσεις των σοβιετικών είχαν ως αποτέλεσμα να εξοριστούν δεκάδες χιλιάδες οικογένειες σε καταναγκαστικούς οικισμούς στην Σοβιετική Ένωση, ενώ επίσης χιλιάδες έγιναν πολιτικοί κρατούμενοι. 

Ξυπόλητα τάγματα: Ένα φωτογραφικό επικό ποίημα της ζωής στην Σοβιετική Λιθουανία Facebook Twitter

Το ποδήλατο του πατέρα, 1969
Η Λιθουανή κριτικός και ιστορικός τέχνης Μαργκαρίτα Ματουλίτε έχει περιγράψει το έργο του Σούτκους ως "επικό ποίημα, συναρμολογημένο από θραύσματα της καθημερινής ζωής". Το 2003 στον φωτογράφο απονεμήθηκε το Εθνικό Βραβείο της Λιθουανίας για τον Πολιτισμό και την Τέχνη.  

Ξυπόλητα τάγματα: Ένα φωτογραφικό επικό ποίημα της ζωής στην Σοβιετική Λιθουανία Facebook Twitter

Σχολείο για τυφλά παιδιά , 1962
Αναφερόμενος στο έργο του και την αγάπη του να φωτογραφίζει παιδιά, ο Σούτκους είχε πει πως "πρέπει κανείς να αγαπά τους ανθρώπους για να τους φωτογραφίζει". Όταν παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά μία εκδοχή της έκθεσης Νοσταλγία για τα ξυπόλητα πόδια, το 1996, είχε δηλώσει: "Ας είναι αυτή η πρώτη έκθεση μου ο φόρος τιμής που αποτίω στο περιβάλλον και την εποχή της παιδικής μου ηλικίας...Ευλογημένα είναι τα χρόνια του ξυπόλητου παιδιού.".  

Παιχνίδια στο Βίλνιους , 1974
Οι φωτογραφίες του Σούτκους εκτίθενται στο Κέντρο Φωτογραφίας Αδελφοί Λυμιέρ της Μόσχας μέχρι τις 29 Μαΐου. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Bill Georgoussis: «Από τα περιοδικά δεν ζεις πια, έχουν γίνει πολυτέλεια»

Οι Αθηναίοι / Bill Georgoussis: «Από τα περιοδικά δεν ζεις πια, έχουν γίνει πολυτέλεια»

Κάνοντας σκέιτ, φωτογράφιζε cool και ενδιαφέροντες ανθρώπους. Όταν κατάλαβε ότι έτσι πιάνει το ένα κλάσμα του δευτερολέπτου και μετατρέπει το στιγμιότυπο σε έργο τέχνης, αποφάσισε να ασχοληθεί με τη φωτογραφία. Ο Bill Georgoussis αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Enri Canaj: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Φωτογραφία / Ένρι Τσανάι: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Mια έκθεση με αντιπροσωπευτικά δείγματα της δουλειάς του πάνω στο προσφυγικό, μια εμπειρία που του είναι αρκετά οικεία όντας παιδί μεταναστών, είναι η αφορμή για μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον διακεκριμένο φωτογράφο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Φωτογραφία / Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Παρακολουθώντας τη συζήτηση μεταξύ του φωτογράφου Juergen Teller και της καλλιτεχνικής διευθύντριας της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτης Παναγιωτάκου, στο πλαίσιο της έκθεσης «you are invited» στο Onassis Ready, μας αποκαλύφθηκε πού συναντιέται ο Πάπας Φραγκίσκος με τον O.J. Simpson και η Linda Evangelista με τον Καραβάτζιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Χους εις τέφραν, εις ύδωρ. Στα νερά του Γάγγη κλείνει ο κύκλος

Φωτογραφία / Άλλη μια μέρα στον Γάγγη που καίνε νεκρούς

Μια φωτογραφική περιπλάνηση στο Βαρανάσι και στον κόσμο του, με τελικό προορισμό τον Γάγγη, όπου η καύση νεκρών, παρότι ενέχει το στοιχείο του μεταφυσικού, μοιάζει με μία ακόμα καθημερινή δραστηριότητα.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΣ
Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Φωτογραφία / Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Οι φωτογραφίες της Sophy Rickett με τις νεαρές γυναίκες που το 1995 ουρούσαν δημοσίως στις ζώνες εξουσίας του Λονδίνου φορώντας εταιρική ενδυμασία, εκτίθενται αυτές τις μέρες στην βρετανική μητρόπολη.
THE LIFO TEAM
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ