Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter

Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη

2

Ο Μαρίνος Τσαγκαράκης με τη φωτογραφική σειρά του Paradise Inn αναδεικνύει τις συνέπειες της ανεξέλεγκτης τουριστικής ανάπτυξης που με την άναρχη και αντιαισθητική επέμβαση της αλλοιώνει δραματικά το φυσικό τοπίο της χώρας μας. Ο ίδιος μιλώντας στη Lifo.gr μας είπε:

«Η λέξη «Παράδεισος», στην κυριολεξία σημαίνει περιφραγμένος λειμώνας ή τόπος αναψυχής και διασκέδασης, προερχόμενη πιθανότατα από την εβραϊκή λέξη «Pardes», η οποία αποδίδεται στους περιφραγμένους κήπους αναψυχής του «Μεγάλου Βασιλέα των Περσών».

»Τις τελευταίες δεκαετίες, αμέτρητοι τεχνητοί «Παράδεισοι» έχουν δημιουργηθεί και συνεχίζουν να δημιουργούνται ανά τον κόσμο σήμερα, πιο γρήγορα μάλιστα από ποτέ. Αυτή η βιομηχανία παραγωγής ενός ψυχαγωγικού προϊόντος κατανάλωσης της μάζας, η οποία προσπαθεί να ικανοποιήσει την ανάγκη του μέσου ανθρώπου για αναψυχή και διασκέδαση στον ελεύθερο χρόνο του, ονομάζεται τουρισμός.

»Η τουριστική βιομηχανία έχει επέμβει δραστικά πάνω στο έδαφος, μετασχηματίζοντας το σε εμπόρευμα, προκαλώντας φαινόμενα με έντονο κοινωνικοπολιτισμικό χαρακτήρα. Οι διάφοροι προορισμοί κινδυνεύουν να αλλάξουν τελείως δομή, μορφή και ταυτότητα και να τυποποιηθούν μέσα στην όλη διαδικασία ικανοποίησης των τουριστικών επιθυμιών. Αυτό που δε γίνεται αντιληπτό, είναι ότι με αυτόν τον τρόπο δεν υποβαθμίζεται μόνο το τελικό προϊόν, αλλά κυρίως υποβαθμίζονται οι ίδιες οι τοπικές κοινωνίες, οι οποίες στις περιόδους μη τουριστικής αιχμής πρέπει να συμβιβαστούν να ζήσουν στα κατάλοιπα της εποχιακής βιομηχανίας.

»Το "Paradise Inn" έχει ως στόχο να αναδείξει τις επιπτώσεις από την άναρχη και μαζική τουριστική ανάπτυξη. Στην Ελλάδα, αλλά και στον Ευρωπαϊκό Νότο εν γένει, οι επιπτώσεις αυτές αποτυπώνονται στο δομημένο περιβάλλον κυρίως μέσω της άναρχης και πρόχειρης αρχιτεκτονικής, της κιτς και φολκλόρ διακόσμησης, της υιοθέτησης και κατασκευής τεχνητών στοιχείων και δομών ψυχαγωγίας, της παραποίησης της ταυτότητας και της πολιτιστικής κληρονομιάς, της καταπάτησης του φυσικού περιβάλλοντος και τέλος της ερήμωσης που επέρχεται μετά το πέρας της περιόδου αιχμής.

»Όπως λέει και ο Μ. Proust, ο πραγματικός παράδεισος, είναι ο χαμένος παράδεισος. Το «Paradise Inn» είναι λοιπόν ένας φόρος τιμής για όλους τους χαμένους παραδείσους, μέσα στους οποίους εκατομμύρια συνηθισμένοι άνθρωποι κατορθώνουν να επιβάλλουν στον ίδιο τους τον εαυτό, την απελπισμένη εμπειρία που ο καθένας θα μπορούσε να αντιμετωπίσει: εκείνη της απαξίωσης της ποιότητας ζωής, της αισθητικής και την απώλεια χρήσης του φυσικού χώρου.»

Περισσότερα για τη δουλειά του Μαρίνου Τσαγκαράκη εδώ

Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
2

Μαρούσα Θωμά

Γεννήθηκε στη Λέσβο. Υπεύθυνη του Lightbox στο LIFO.gr.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
Η τουριστική ανάπτυξη στην Ελλάδα είναι το ίδιο άναραχη και μαζική όπως και η μη-τουριστική σε κάθε πόλη και χωριό. Αυτοί είμαστε...(Δεν σχολιάζω το κλισέ με το συννεφιασμένο τοπίο)