Η υπνωτική κομψότητα των φυκιών όπως την απεικόνισε η πρώτη γυναίκα φωτογράφος, Anna Atkins Facebook Twitter

Η υπνωτική κομψότητα των φυκιών όπως την απεικόνισε η πρώτη γυναίκα φωτογράφος, Anna Atkins

0

Τα φύκια είναι όμορφα και κομψά δείγματα της θαλάσσιας χλωρίδας, κινούνται με χάρη στο κύμα όπως τα μαλλιά που ανεμίζουν στον άνεμο. Εκτός του νερού όμως μετατρέπονται σε πράσινη γλίτσα και μόνο λίγοι και ιδιαίτεροι άνθρωποι εκτιμούν την ομορφιά τους. Η Anna Atkins, η οποία γεννήθηκε το 1799 και πέθανε το 1871 στο Κέντ της Αγγλίας, τα θαύμαζε και το 1843 δημιούργησε το πρώτο φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο σε αυτόν τον θαλάσσιο οργανισμό. Το λεύκωμα ονομαζόταν Φωτογραφίες των Βρετανικών Φυκιών και αποτελούνταν από πολλούς τόμους τους οποίους εμπλούτιζε μέσα σε ένα διάστημα 10 ετών χρησιμοποιώντας της νέα για την εποχή τεχνική της κυανοτυπίας.  

Το λεύκωμα της είναι το πρώτο φωτογραφικό έργο γυναίκας και το πρώτο βιβλίο που δημιουργήθηκε αποκλειστικά με φωτογραφικά μέσα. Η Δημοτική Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης διαθέτει ένα από τα 13 γνωστά εναπομείναντα αντίτυπα και αποκτήθηκε το 1985 από τους απογόνους του εφευρέτη της κυανοτυπίας, Sir John Herschel.  

Πρόκειται για μια πρώιμη μορφή φωτογραφίας, όπου ένα αντικείμενο τοποθετείται πάνω σε φωτοευαίσθητο χαρτί με επίστρωση χρωστικής μπλε Πρωσσίας, και στη συνέχεια εκτίθενται και τα δύο στην ηλιακή ακτινοβολία.

Το πιθανότερο είναι πως ο ίδιος ο Herschel δίδαξε στην Atkins την τεχνική της κυανοτυπίας. Πρόκειται για μια πρώιμη μορφή φωτογραφίας, όπου ένα αντικείμενο τοποθετείται πάνω σε φωτοευαίσθητο χαρτί με επίστρωση χρωστικής μπλε Πρωσσίας, και στη συνέχεια εκτίθενται και τα δύο στην ηλιακή ακτινοβολία. Ο Herschel με τον πρωτοπόρο της φωτογραφίας Henry Fox Talbot — ο οποίος πραγματοποιούσε "φωτογενή σχέδια" με παρόμοιο τρόπο, ανήκαν στον κύκλο του πατέρα της Atkins επιστήμονα John George Children, ο οποίος ενθάρρυνε την ενασχόληση της κόρης του με την επιστήμη. Πριν πειραματισθεί με την κυανοτυπία η Anna είχε κάνει τα σχέδια για την μετάφραση του 1823 του έργου του Jean Lamarck το Γένος των Οστράκων. Η αφιέρωση στο βιβλιο της έχει ως εξής: "στον πολυαγαπημένο μου πατέρα αφιερώνεται η απόπειρα αυτή." 

Η υπνωτική κομψότητα των φυκιών όπως την απεικόνισε η πρώτη γυναίκα φωτογράφος, Anna Atkins Facebook Twitter

Κάποιοι ισχυρίζονται πως η πρώτη γυναίκα φωτογράφος ήταν η σύζυγος του Talbot καθώς εκείνη πειραματίσθηκε με το μέσο εν έτει 1839, η Atkins όμως παρήγαγε το πρώτο έργο. Συνέλλεξε πολλά από τα είδη η ίδια, τοποθετώντας τα φύκια σε γυαλί για να επιτύχει πολλές εκθέσεις. Οι φωτογραφίες αρχικά σκοπό είχαν σκοπό να συνοδεύσουν το Εγχειρίδιο των Βρετανικών Φυκιών του William Harvey, και στην εισαγωγή στο βιβλίο της έγραψε ότι το νέο μέσο αντιμετώπισε "την δυσκολία της δημιουργίας ακριβών σχεδίων αντικειμένων τόσο μικροσκοπικών όσο των Φυκιών και των Τριβονημάτων." Την ίδια περίπου περίοδο οι γυναίκες της Βικτωριανής εποχής δημιουργούσαν λευκώματα με φύκια και άλγες, κάτι που σήμαινε πως παρότι η Atkins ήταν σπάνια περίπτωση γυναίκας που εργαζόταν στο επιστημονικό πεδίο, οι φωτογραφίες της ήταν κατά κάποιον τρόπο αποδεκτή ως συγγενική αυτών των ευγενών ασχολιών.  

 

 

 

Αργότερα δημιούργησε λευκώματα με άνθη και φτέρες, συνεχίζοντας το έργο της με την κυανοτυπία. Η κληρονομιά της δεν είναι ολοκληρωτικά ξεχασμένη. Πέρυσι τον Μάρτιο η Google την τίμησε με ένα doodle για τα 216α γενέθλια της αλλά σπάνια αναφέρεται στην ιστορία της τέχνης μαζί με τους άνδρες σύγχρονους της. Οι κυανοτυπίες της Atkins είναι υπνωτιστικές με τις διαφορετικές αποχρώσεις του πρωσικού μπλε, θυμίζοντας την υποθαλάσσια κομψότητα των φυκών. 

Στοιχεία από το The New York Public Library digital collection

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ