Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Η πρώτη σωζώμενη φωτογραφία της Ακρόπολης, 1842. Joseph-Filibert Girault de Prangey

Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης

2

Δεν είναι πάνω από 70 μέτρα ψηλός, και όμως μοιάζει τεράστιος. Δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένας βράχος. Ένας βράχος όμως σε ένα πολύ ιδιαίτερο σημείο και με ένα πολύ ιδιαίτερο χαρακτηριστικό: ήταν ένα φυσικό οχυρό καθώς ήταν προσβάσιμος μόνο από τη μία πλευρά (τη δυτική) και εντελώς απροσπέλαστος από όλες τις άλλες. Έτσι ήταν όλες οι ακροπόλεις, δεν έχει μόνο η Αθήνα ακρόπολη. Είχε και η Θήβα, η Κόρινθος, το Άργος, ακόμα και η Ρώμη ή η Μπρατισλάβα. Όταν όμως πεις Aκρόπολη χωρίς τοπικό προσδιορισμό εννοείς αυτή των Αθηνών. Και θα γράψεις το άλφα κεφαλαίο.


Οι πρώτοι κάτοικοι θεωρούνται οι Πελασγοί στην αρχή της Νεολιθικής εποχής αλλά ήταν κατά τους Μυκηναϊκούς χρόνους που γίνεται μια πόλη-κράτος. Προς το τέλος αυτής της περιόδου αρχίζουν να χτίζονται οι πρώτοι ναοί και σιγά σιγά και με την σταδιακή επικράτηση του αριστοκρατικού πολιτεύματος ο βράχος παύει να είναι το διοικητικό κέντρο και ο τόπος διαμονής του άρχοντα. Η εξουσία κατρακυλά από το οχυρό προς την ευρύτερη πόλη και η Ακρόπολη γίνεται ο κύριος χώρος θρησκευτικών τελετών.

Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Το Μνημείο του Λυσικράτους, γνωστό και ως Φανάρι του Διογένους 1842. Joseph-Filibert Girault de Prangey

Η δαγκεροτυπία της Ακρόπολης, τραβηγμένη ένα πρωινό από το λόφο των Νυμφών, είναι η παλαιότερη φωτογραφία του ιερού βράχου που υπάρχει. Διακρίνεται καθαρά ο Παρθενώνας, πληγωμένος αλλά υπέροχος. Θολός αλλά μαγικός.


Αυτό που ξέρουμε όλοι ως η Ακρόπολη φυσικά, είναι ταυτισμένο με τον Περικλή και το Χρυσό Αιώνα του. Τότε χτίστηκαν το Ερεχθείο, τα Προπύλαια, ο ναός της Απτέρου Νίκης και φυσικά ο Παρθενώνας, όλα αφιερωμένα στην Αθηνά και όλα φτιαγμένα από εξαιρετικό μάρμαρο.

Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Πρόσοψη και βόρεια κιονοστοιχία του Παρθενώνα στην Ακρόπολη, Αθήνα, 1842. Joseph-Filibert Girault de Prangey


Αυτό που σήμερα θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της ανθρωπότητας, πέρασε πολλά μέσα στους αιώνες. Οι Ρωμαίοι μάλλον το σεβάστηκαν προσθέτοντας κάποια κτίσματα που δεν μπόρεσαν να συγκριθούν με αυτά των Φειδία, Μνησικλή, Καλλικράτη και Καλλίμαχου. Οι Βυζαντινοί μετέτρεψαν τον Παρθενώνα σε χριστιανική εκκλησία προκαλώντας σημαντικές αλλοιώσεις στο ναό. Οι σημαντικότερες ζημιές προκλήθηκαν κατά την Τουρκοκρατία, άλλες συνειδητά, άλλες από την ακατανόητη επιλογή να χρησιμοποιηθεί ο ναός ως πυριτιδαποθήκη. Την χαριστική βολή έδωσε ένας λάτρης του ναού ο Thomas Bruce, ο 7ος Κόμης του Έλγιν με τη διαταγή του να ξηλώσουν τη ζωφόρο του Παρθενώνα, μετόπες, αετώματα, μία Καρυάτιδα και έναν κίονα του Ερεχθείου λίγο πριν την επανάσταση του 1821. Ήταν στη διάρκεια της επανάστασης που έγιναν και οι τελευταίες καταστροφές και 13 χρόνια αργότερα, άρχισαν οι πρώτες προσπάθειες αποκατάστασης, ένα χρόνο μόλις μετά την εγκαθίδρυση του Όθωνα στο θρόνο.


Οκτώ χρόνια αργότερα, το 1842 ο Joseph-Filibert Girault de Prangey, στα 38 του χρόνια επισκέπτεται την Αθήνα. Έχει σπουδάσει ζωγραφική στο École des Beaux-Arts του Παρισιού αλλά αυτό που τον έχει συνεπάρει είναι η τέχνη της φωτογραφίας που έχει διδαχτεί μόλις τον προηγούμενο χρόνο από τον Louis Daguerre τον εφευρέτη της Δαγκεροτυπίας, της πρώτης πρακτικής και εμπορική φωτογραφικής διαδικασίας. Είναι μια επαναστατική τεχνική όπου χάλκινες πλάκες εκτίθενται σε ιώδιο και δημιουργείται το ιωδίδιο του αργύρου το οποίο είναι φωτοευαίσθητο. Η διαδικασία απαιτεί επεξεργασία με υδράργυρο και είναι ιδιαιτέρως τοξική ενώ το τελικό αποτέλεσμα είναι εξαιρετικά ευαίσθητο και πρέπει να καλυφθεί με γυαλί για να προστατευθεί. Ο Γάλλος, μεγάλος λάτρης της αρχιτεκτονικής και της τέχνης ξεκινάει ένα ταξίδι στην Παλαιστίνη, την Αίγυπτο, τη Συρία, την Ιταλία, την Τουρκία και την Ελλάδα. Σκοπός του είναι να αποτυπώσει με την τεχνική που μόλις έχει διδαχθεί την αρχιτεκτονική αλλά και τα τοπία των χωρών αυτών. Θα τραβήξει πάνω από 900 φωτογραφίες που είναι και οι παλαιότερες που σώζονται μέχρι σήμερα.

Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Η Πύλη της Αθηνάς Αρχηγέτιδος στη Ρωμαϊκή αγορά, 1842. Joseph-Filibert Girault de Prangey

Η δαγκεροτυπία της Ακρόπολης, τραβηγμένη ένα πρωινό από το λόφο των Νυμφών, είναι η παλαιότερη φωτογραφία του ιερού βράχου που υπάρχει. Διακρίνεται καθαρά ο Παρθενώνας, πληγωμένος αλλά υπέροχος. Θολός αλλά μαγικός. Η φωτογραφία είναι και αυτή φθαρμένη, ορατές χαραγματιές δίνουν την εντύπωση μιας βροχής του χρόνου που περνά και φθείρει τα πάντα. Είναι κάποια πράγματα όμως, δημιουργήματα του ανθρώπου που είναι τόσο όμορφα που αντέχουν στη φθορά. Ένα τέτοιο δημιούργημα είναι και ο Παρθενώνας, ένα τέτοιο δημιούργημα είναι αυτή η φωτογραφία. Πολύ πριν την υψηλή ευκρίνεια, όταν η τέχνη ήταν να νοιώθεις.

 
Η δαγκεροτυπία της Ακρόπολης μαζί με τις υπόλοιπες από το ταξίδι του de Prangey ανακαλύφθηκαν σχεδόν 30 χρόνια μετά το θάνατο του, την δεκαετία του 1920, ξεχασμένες σε μια αποθήκη. Σώθηκαν άλλες τέσσερις από το ταξίδι του στην Αθήνα. 

Το Μάιο του 2003, ο Σεΐχης του Κατάρ πλήρωσε το ποσό ρεκόρ των £565,250 για μια δαγκεροτυπία του de Prangey, την ακριβότερη φωτογραφία που πωλήθηκε ποτέ. Όχι, δεν ήταν αυτή, ήταν μία από το ναό του πατέρα της Αθηνάς.

Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Η εκκλησία των αγίων Θεοδώρων, 1842. Joseph-Filibert Girault de Prangey
Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Ο ναός του Ολυμπίου Διός. Η ακριβότερη φωτογραφία που πωλήθηκε ποτέ. Joseph-Filibert Girault de Prangey.
Φωτογραφία
2

Μαρούσα Θωμά

Γεννήθηκε στη Λέσβο. Υπεύθυνη του Lightbox στο LIFO.gr.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Φωτογραφία / Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Οι φωτογραφίες της Sophy Rickett με τις νεαρές γυναίκες που το 1995 ουρούσαν δημοσίως στις ζώνες εξουσίας του Λονδίνου φορώντας εταιρική ενδυμασία, εκτίθενται αυτές τις μέρες στην βρετανική μητρόπολη.
THE LIFO TEAM
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια