Τι σκότωσε τελικά τον Μότσαρτ;

Τι σκότωσε τελικά τον Μότσαρτ; Facebook Twitter
Στα τέλη Νοεμβρίου του 1791 ο Μότσαρτ ήταν σοβαρά άρρωστος. Αγωνίστηκε μάταια να ολοκληρώσει το Ρέκβιεμ του σε ρε ελάσσονα, ενώ τα συμπτώματα της ασθένειάς του περιελάμβαναν εμετό, επώδυνο πρήξιμο των χεριών και των ποδιών, ωχρότητα, απώλεια βάρους, και εξανθήματα. Δύο εβδομάδες αργότερα, ο Μότσαρτ πέθανε. Πορτρέτο: Barbara Krafft (1819)
0

Στις 5 Δεκεμβρίου του 1791, ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, ένας από τους μεγαλύτερους και πιο παραγωγικούς συνθέτες κλασικής μουσικής του κόσμου, πέθανε στη Βιέννη σε ηλικία 35 ετών πυροδοτώντας μια θύελλα από φήμες και εικασίες που συνεχίζονται μέχρι σήμερα. Πώς πέθανε τελικά ο Μότσαρτ; Δηλητηριάστηκε από τον αντίπαλό του συνθέτη Αντόνιο Σαλιέρι, ή ήταν η νεφρική ανεπάρκεια, ο ρευματικός πυρετός, ή ακόμα και μια παρασιτική μόλυνση υπεύθυνες για το χαμό του μεγάλου συνθέτη.

Ο ορθοπεδικός και μουσικός William J. Dawson MD, ζήτησε πρόσφατα να του δοθούν όλα τα στοιχεία ώστε να παρέχει ένα σαφές πόρισμα σχετικά με τη διαμάχη. Ως βιβλιογράφος για την Performing Arts Medical Association (PAMA), ο Δρ Dawson ανέλυσε τα αποτελέσματα των αναφορών στη βάση δεδομένων της PAMA. Η ανάλυση του εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2010.

Ξεκινώντας την αναζήτηση

Ο Δρ Dawson κατάφερε να εντοπίσει 81 από τις 136 αναφορές που σχετίζονται με το θάνατο του Μότσαρτ και βρίσκονται στη βάση δεδομένων της PAMA, συμπεριλαμβανομένων άρθρα που έχουν γραφτεί από τους ιστορικούς, μουσικολόγους, γιατρούς και δημοσιογράφους, καθώς και αποσπάσματα βιβλίων και επιστολές από μέλη της οικογένειας του Μότσαρτ.

"Ο Μότσαρτ άρχισε να συνθέτει όταν ήταν 4 ή 5 ετών και περιόδευσε με τον πατέρα του Leopold, σε όλη την Ευρώπη" εξήγησε ο Δρ Dawson. "Σε επιστολές προς τους φίλους της οικογένειας, ο πατέρας του ανέφερε ότι ο νεαρός Βόλφγκανγκ είχε πολλά λοιμώδη νοσήματα".

Ορισμένοι θεωρητικοί θεωρούν ότι μία ή περισσότερες από αυτές τις ασθένειες μπορεί να συνδέονται με το θάνατο του Μότσαρτ.

 

Τι σκότωσε τελικά τον Μότσαρτ; Facebook Twitter
Ο Μότσαρτ σε νεαρή ηλικία (1763). Εικάζεται ότι το πορτρέτο είναι δημιουργία του ζωγράφου Pietro Antonio Lorenzoni.

Ένα λαμπρό, ανερχόμενο αστέρι

Ο Μότσαρτ γεννήθηκε σαν σήμερα το 1756. Κατά τη διάρκεια της ζωής του συνέθεσε περισσότερα από 600 έργα σε ένα ευρύ φάσμα μουσικών ειδών, από την όπερα στο χορωδιακό, στο πιάνο, στη μουσική δωματίου, συμφωνική, και μουσική για κονσέρτα. Αν και έγινε παγκοσμίως διάσημος, ο συνθέτης αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα, ενώ ταλαιπωρούνταν και από διάφορες ασθένειες.

"Υπήρξαν πολλές ιατρικές διαμάχες για τον Μότσαρτ τους τελευταίους 6 μήνες της ζωής του", δήλωσε ο Δρ Dawson, επισημαίνοντας ότι ορισμένοι από τους γιατρούς αναφέρουν συμπτώματα όπως υπερκόπωση, κοιλιακό άλγος, περιφερικό οίδημα, αδυναμία, πονοκεφάλους και λιποθυμία.

Ο θάνατος μιας ιδιοφυΐας

Στα τέλη Νοεμβρίου του 1791 ο Μότσαρτ ήταν σοβαρά άρρωστος. Αγωνίστηκε μάταια να ολοκληρώσει το Ρέκβιεμ του σε ρε ελάσσονα, ενώ τα συμπτώματα της ασθένειάς του περιελάμβαναν εμετό, επώδυνο πρήξιμο των χεριών και των ποδιών, ωχρότητα, απώλεια βάρους, και εξανθήματα. Δύο εβδομάδες αργότερα, ο Μότσαρτ πέθανε.

Σύμφωνα με τον Δρ Dawson, ένας ερευνητής υπολόγισε 118 διαφορετικές θεωρίες σχετικά με το θάνατο του συνθέτη που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια των αιώνων. Ο Δρ Dawson ομαδοποίησε τις θεωρίες σε τέσσερις κύριες κατηγορίες: λοίμωξη, νεφρική νόσο, δηλητηρίαση, και καρδιακή νόσο.

Μερικοί μελετητές του Μότσαρτ πιστεύουν ότι είχε έξαρση κάποιας φλεγμονώδους νόσου, όπως ο οξύς ρευματικός πυρετός με ρευματοειδή αρθρίτιδα και αυτό είναι που σκότωσε τον συνθέτη.

"Η ρευματοειδής αρθρίτιδα ακολουθεί την ασθένεια του στρεπτόκοκκου, την οποία ο Μότσαρτ είναι πολύ πιθανό να είχε, όταν ήταν παιδί"

Ορισμένοι θεωρητικοί πάλι έχουν επικεντρωθεί σε ασθένειες όπως η βακτηριακή ενδοκαρδίτιδα, η στρεπτοκοκκική σηψαιμία και η λοίμωξη, ή η φυματίωση, ενώ άλλοι έχουν ενοχοποιήσει μια μόλυνση από παράσιτο.

"Επίσης υπάρχουν αρκετές θεωρίες για δηλητηρίαση" είπε ο Δρ Dawson. "Η αλήθεια είναι ότι έχει διαψευστεί η δηλητηρίαση από τη λήψη ενός συνδυασμού φαρμάκων υδραργύρου για τη θεραπεία της σύφιλης, από τον συνθέτη Αντόνιο Σαλιέρι, ή από τα μέλη του Τεκτονικού Τάγματος".

Μια "θανατηφόρα" θεραπεία

Ο Δρ Dawson πιστεύει ότι ο θάνατος του Μότσαρτ επιταχύνθηκε από την θεραπεία που επέλεξαν οι γιατροί: την αφαίμαξη.

"Ο Μότσαρτ πέρασε 2 εβδομάδες σε άσχημη κατάσταση με πυρετό και μια επώδυνη ασθένεια που έκανε τις αρθρώσεις του να πρηστούν" είπε ο Δρ Dawson. "Αλλά προσωπικά, νομίζω ότι το οξύ αιμορραγικό σοκ από την αφαίρεση του αίματος ήταν η κύρια αιτία του θανάτου."

"Κάθε ορθοπεδικός χειρουργός ο οποίος αντιμετωπίζει ένα σοβαρό τραύμα έχει επίγνωση του πόσο επικίνδυνη μπορεί να γίνει η υπερβολική απώλεια αίματος" είπε ο Δρ Dawson.

Φυσικά, δήλωσε ο Δρ Dawson, είναι αδύνατο να αποδειχθεί η αιτία θανάτου, επειδή δεν διεξήχθη αυτοψία. Ευρήματα δεν μπορούν να μελετηθούν, επειδή το σώμα θάφτηκε σε ανώνυμο τάφο, όπως υπαγόρευαν τα έθιμα της εποχής.

"Οι άνθρωποι με ρωτούν τι σκότωσε τον Μότσαρτ," είπε ο Δρ Dawson. "Απαντώ, η αφαίμαξη. Τα υπόλοιπα είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό".

Από την Ανδρονίκη Κολοβού, 2015

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT
Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ