«Θα ήθελα η Καμεράτα να λειτουργήσει στην Ελλάδα ως πρότυπη ορχήστρα»

Γιώργος Πέτρου Facebook Twitter
Είναι ένας διεθνής μαέστρος και σκηνοθέτης που, όταν δεν τον δεσμεύουν οι υποχρεώσεις του στην Αθήνα, διασχίζει την Ευρώπη με τρένα και αεροπλάνα για εμφανίσεις και παραγωγές όπερας. Φωτ.: Freddie F./LiFO
0

«Για μένα και τους μουσικούς της ορχήστρας σήμερα είναι μια μέρα εξαιρετικής σημασίας, γιατί ανταμείβονται οι κόποι και τα όνειρα πάρα πολλών χρόνων. Το μόνο που θέλω να πω είναι ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ στους μουσικούς, οι οποίοι τόσα χρόνια πίστεψαν σε αυτό το όραμα, πίστεψαν ότι κάποιος θα ενεργούσε με τον τρόπο που ενήργησαν ο κ. Πιμπλής, το Μέγαρο Μουσικής, το διοικητικό συμβούλιο και ο Σύλλογος, ώστε η Καμεράτα να πάρει τη θέση της ως ορχήστρα του Μεγάρου. Περάσαμε πάρα πολύ σπουδαίες στιγμές στο εξωτερικό, όπως και πάρα πολλές δυσκολίες. Όλα αυτά μάς έκαναν πιο δυνατούς. Θέλουμε να συνεχίσουμε να κάνουμε, με τις καλύτερες πια συνθήκες, αυτό που τόσο αγαπάμε και θέλουμε να κάνουμε». Με αυτά τα λίγα αλλά ουσιώδη λόγια ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου χαιρέτησε τον περασμένο Νοέμβριο την ανακοίνωση της επανεκκίνησης της Καμεράτας-Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και της οριστικής της ένταξης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η επισημοποίησή της ως μόνιμης ορχήστρας του Μεγάρου, μετά από χρόνια αγωνίας για την επιβίωσή της εξαιτίας μιας σειράς προβλημάτων, δεν μπορούσε παρά να στρέψει όλα τα φώτα επάνω του, καθώς είναι ο αδιαμφισβήτητος εκπρόσωπός της και ο άνθρωπος στον οποίο χρωστάει εν πολλοίς, χάρη στην επιμονή του, τη διάσωσή της. Με τον Γιώργο Πέτρου επικεφαλής από το 2012, η Καμεράτα ως μουσικό σύνολο απέκτησε μεγάλη φήμη και από όραμα κάποτε του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής και του Χρήστου Λαμπράκη έφτασε να περνάει τα σύνορα της Ελλάδας και να έχει διεθνή πορεία, με εμφανίσεις στα σημαντικότερα θέατρα και αίθουσες συναυλιών ανά την Ευρώπη. Ως διευθυντής εμφύσησε στα μέλη που την αποτελούν –στον αρχικό βασικό πυρήνα 7 μουσικών που τώρα έχει φτάσει τους 18− έναν στόχο και ως μαέστρος την καθοδήγησε ώστε να προχωρήσει σε τολμηρές διαδρομές, όπως η εκτέλεση έργων του Μότσαρτ και του Μπετόβεν με όργανα εποχής αλλά και δημιουργιών Ελλήνων συνθετών, μετακλήσεις από το Παρίσι, το Μιλάνο, το Μπαϊρόιτ, το Σάλτσμπουργκ, τις Βρυξέλλες, τη Μόσχα, το Μόναχο, το Λονδίνο και τα BBC Proms, συγχρόνως με ηχογραφήσεις από κορυφαίες δισκογραφικές εταιρείες όπως η Decca και η Deutsche Grammophon, αποτέλεσμα της εξειδίκευσής της στο ρεπερτόριο του 18ου και 19ου αιώνα με εντελώς νέα οπτική. Όλα αυτά παράλληλα με την παρουσίαση στη σκηνή πολλών παραγωγών όπερας («Αλέξανδρος», «Προμηθέας», «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», «Σιρόης» κ.ά.), οπερέτας («Ο Βαφτιστικός», σε δύο σκηνοθετικές εκδοχές, και «Το πικ νικ» του Σακελλαρίδη), και μερικών από τα πλέον εμβληματικά έργα του αμερικανικού μουσικού θεάτρου («Kiss me, Kate», «Sweeney Todd», «West Side Story») για το Μέγαρο, τη Στέγη, το Ολύμπια-Μαρία Κάλλας και το Φεστιβάλ Αθηνών.

Ήταν πρωτίστως οι μουσικοί που συντήρησαν την Καμεράτα, κατορθώνοντας όχι μόνο να επιβιώσουν καλλιτεχνικά αλλά και πετυχαίνοντας όλο αυτό το διάστημα, από το 2015 μέχρι σήμερα, μερικές από τις μεγαλύτερες νίκες και πρωτιές που έχει κάνει η ορχήστρα ποτέ, κάτι για το οποίο είμαι υπερήφανος, καθώς για μένα η Καμεράτα είναι έργο ζωής.

Έχοντας εδώ και πολλά χρόνια μια εντυπωσιακή διεθνή καριέρα ως διευθυντής ορχήστρας και μια παράλληλη δραστηριότητα ως σκηνοθέτης όπερας, ο Γιώργος Πέτρου διανύει το τέταρτο έτος της θητείας του ως καλλιτεχνικού διευθυντή του μακροβιότερου φεστιβάλ μπαρόκ μουσικής στον κόσμο, του Διεθνούς Φεστιβάλ Χέντελ του Γκέτινγκεν. Η σημαντικότερη για τον ίδιο στιγμή της χρονιάς που φεύγει ήταν η εμφάνισή του (ως του πρώτου Έλληνα που διηύθυνε όπερα) μπροστά σε κοινό δώδεκα χιλιάδων ανθρώπων στην περίφημη Αρένα της Βερόνας με τον «Κουρέα της Σεβίλλης» του Ροσίνι, γεγονός που χαρακτηρίζει «τρομερή εμπειρία» και «μια μεγάλη καταξίωση». Γιατί, για έναν αρχιμουσικό καριέρας, η Βερόνα αποτελεί πράγματι τεράστια καταξίωση, σημαντικότερη και από μια υποψηφιότητα για Grammy και ένα βραβείο ECHO CLASSIC, διακρίσεις που ο Πέτρου διαθέτει στο ενεργητικό του.

Arena di Verona 2024, Barbiere di Siviglia diretti da George Petrou

Καθώς το 2024 φεύγει, εκείνος το αποχαιρετάει με το τρόπαιο της επανεκκίνησης της Καμεράτας. Πρόκειται για μια μεγάλη κατάκτηση που λίγο έλειψε να χαθεί, αλλά εν τέλει αυτό αποφεύχθηκε. Λέει σχετικά ο ίδιος: «Το σημαντικότερο είναι ότι η Καμεράτα από δω και πέρα είναι η ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής. Κινδύνευσε και έγινε μεγάλη προσπάθεια να σωθεί, αλλά με πρωτοβουλία του προέδρου του Μεγάρου, με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και πρωτίστως με την επιμονή των μουσικών να υποστηρίξουν τη θέση τους, κερδήθηκε αυτός ο μεγάλος αγώνας και φτάσαμε σε αυτό το αποτέλεσμα. Γιατί ήταν πρωτίστως οι μουσικοί που συντήρησαν την Καμεράτα, κατορθώνοντας όχι μόνο να επιβιώσουν καλλιτεχνικά αλλά και πετυχαίνοντας όλο αυτό το διάστημα, από το 2015 μέχρι σήμερα, μερικές από τις μεγαλύτερες νίκες και πρωτιές που έχει κάνει η ορχήστρα ποτέ, κάτι για το οποίο είμαι υπερήφανος, καθώς για μένα η Καμεράτα είναι έργο ζωής.

» Πιστεύω ότι από εδώ και πέρα ως θεσμός θα είναι ασφαλής και ότι θα μπορέσουμε μια μέρα να την παραδώσουμε στην επόμενη γενιά. Ας μην ξεχνάμε ότι η Καμεράτα είναι μια ορχήστρα η οποία κατά τα πολύ δύσκολα χρόνια της κρίσης μεγαλούργησε και, ενώ μέσα στην Ελλάδα αντιμετώπιζε μεγάλες δυσκολίες, έκανε εμφανίσεις στις σημαντικότερες αίθουσες μουσικής του κόσμου, έκανε διεθνείς ηχογραφήσεις, ήταν η πρώτη ελληνική ορχήστρα που εμφανίστηκε στο φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, στη Σκάλα του Μιλάνου και αλλού. Όλα αυτά συνεισέφεραν ώστε να κατανοήσουν στην Ελλάδα τη μεγάλη αξία του συνόλου και να υπάρξει μια αποφασιστική κίνηση για την εδραίωση της θέσης της στο Μέγαρο Μουσικής. Έτσι, θα έλεγα ότι ξεκινάει μια νέα εποχή, με έναν πολύ ωραίο προγραμματισμό για τη σεζόν που διανύουμε. Ήδη οι τρεις πρώτες συναυλίες της φετινής σεζόν έγιναν γρήγορα sold-out, ενώ καλωσορίζουμε το νέο έτος με τη βιεννέζικη πρωτοχρονιάτικη συναυλία και συνεχίζουμε με το μιούζικαλ “Sweeney Todd” του Στίβεν Σόντχαϊμ, το οποίο διευθύνω και σκηνοθετώ στο θέατρο Ολύμπια».

Γιώργος Πέτρου Facebook Twitter
Η διατήρηση της ποιότητας για μια ορχήστρα, για έναν μουσικό, για έναν μαέστρο, είναι κάθε φορά ένα νέο στοίχημα. Φωτ.: Freddie F./LiFO

Πράγματι, μετά τη θριαμβευτική πρεμιέρα της 30ής Νοεμβρίου με τα «Βρανδεμβούργια Κοντσέρτα» του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, το αθηναϊκό κοινό μπορεί να είναι βέβαιο ότι η αγαπημένη του ορχήστρα τού επιφυλάσσει πολλές νέες μουσικές συγκινήσεις. Αλλά ποιο είναι το όραμα του ίδιου του Πέτρου για το μέλλον της; «Αυτό που θα ήθελα για την Καμεράτα είναι να λειτουργήσει στην Ελλάδα ως πρότυπη ορχήστρα, με έναν υποδειγματικό τρόπο, να συνεχίσει να διευρύνει το κοινό της, να παραμείνει η αγαπημένη όλων. Παράλληλα, να επανέλθει με ακόμα μεγαλύτερες πρωτιές στο εξωτερικό, στην πληθώρα εκείνη των διεθνών εμφανίσεων που είχαμε όλα αυτά τα χρόνια, κάτι που δεν είναι δεδομένο, καθώς τα τελευταία δύο χρόνια η Καμεράτα απείχε λόγω των θεσμικών προβλημάτων, εξαιτίας των οποίων δεν ήξερε πώς να κινηθεί.

Τώρα που το θεσμικό πλαίσιο είναι σαφές, πρέπει να επανέλθει, αλλά αυτό είναι κάτι που πρέπει να κερδηθεί εκ νέου. Φυσικά υπάρχουν οι προηγούμενες επιτυχίες, το όνομα της ορχήστρας είναι γνωστό μέσω των ηχογραφήσεων, αλλά χρειάζεται πάρα πολλή δουλειά. Η διατήρηση της ποιότητας για μια ορχήστρα, για έναν μουσικό, για έναν μαέστρο, είναι κάθε φορά ένα νέο στοίχημα. Οι εμφανίσεις είναι εξετάσεις οι οποίες δεν σταματούν ποτέ. Οπότε αυτήν τη στιγμή κάνει ένα νέο ξεκίνημα τόσο για την Ελλάδα όσο και για το εξωτερικό, με μια πολύ ανανεωμένη ορχήστρα, με νέους στόχους, νέα πρόσωπα. Μια νέα αρχή».

Γιώργος Πέτρου Facebook Twitter
Οι εμφανίσεις είναι εξετάσεις οι οποίες δεν σταματούν ποτέ. Οπότε αυτήν τη στιγμή κάνει ένα νέο ξεκίνημα τόσο για την Ελλάδα όσο και για το εξωτερικό, με μια πολύ ανανεωμένη ορχήστρα, με νέους στόχους, νέα πρόσωπα. Μια νέα αρχή. Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης

Ωστόσο ο Γιώργος Πέτρου δεν είναι μόνο η Καμεράτα, καθώς έχει και μια ανεξάρτητη πορεία, που τον καθιστά έναν από τους σημαντικότερους Έλληνες μαέστρους διεθνώς, με διακρίσεις που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων βραβεία όπως τα Diapason d’Or, Gramophone-Editor’s Choice, ECHO Classic, BBC Music Magazine-Recording of the Month και εκείνο του περιοδικού «Opéra» για δισκογραφικές δουλειές που σε κάποιες περιπτώσεις αποτελούν ηχογραφήσεις αναφοράς για τους ειδικούς. Για το νέο έτος έχει προγραμματισμένες εμφανίσεις στην όπερα του Dortmund, στο Teatro Regio της Πάρμα, στο θέατρο San Carlo της Νάπολης, στην Όπερα της Ρώμης, στο φεστιβάλ όπερας του Wexford, στη Monnais των Βρυξελλών, στην Komische Oper του Βερολίνου, στη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας του Βερολίνου. 

Είναι ένας διεθνής μαέστρος και σκηνοθέτης που, όταν δεν τον δεσμεύουν οι υποχρεώσεις του στην Αθήνα, διασχίζει την Ευρώπη με τρένα και αεροπλάνα για εμφανίσεις και παραγωγές όπερας. «Ανέβηκα και κατέβηκα σε τόσο πολλά τρένα φέτος, που κόντεψα να χάσω την Golden Card της Aegean», συμπληρώνει.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O Γιώργος Πέτρου και η απολύτως θετική επίδραση της Καμεράτας

Μουσική / O Γιώργος Πέτρου και η απολύτως θετική επίδραση της Καμεράτας

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ελληνικής ορχήστρας που διαπρέπει μας μιλά για τη μετάβασή του από σολίστα σε διευθυντή ορχήστρας, την πορεία της Καμεράτας και το έργο του Φίλιπ Γκλας που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στη Διπλάρειο.
ΜΑΤΙΝΑ ΚΑΛΤΑΚΗ
Αποστολή: Ο Γιώργος Πέτρου διευθυντής του παλιότερου φεστιβάλ μουσικής του κόσμου

Μουσική / Αποστολή στο Γκέτινγκεν της Γερμανίας: Ο Γιώργος Πέτρου διευθυντής του παλαιότερου φεστιβάλ μπαρόκ μουσικής του κόσμου

Μια μίνι απόβαση Ελλήνων καλλιτεχνών στο Γκέτινγκεν της Κάτω Σαξονίας και η θαυμαστή επανεκκίνηση του Διεθνούς Φεστιβάλ Χέντελ μετά από δύο χρόνια περιορισμών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM