Ποια είναι η Princess Nokia και τι ακριβώς είναι η Fem Rap;

Ποια είναι η Princess Nokia και τι ακριβώς είναι η Fem Rap; Facebook Twitter
Στη μεγαλύτερη επιτυχία της, που είναι και το κομμάτι που την έχει βγάλει από το περιθώριο της υποκουλτούρας, το υπέροχο «Tomboy», τραγουδάει για τα δικά της «μικρά στήθη» και την «παχιά κοιλιά» της και τα αποθεώνει, αποδεχόμενη όλες της τις ατέλειες.
0

Ένα από τα καλύτερα στοιχεία της μουσικής της Princess Nokia είναι η πετυχημένη μείξη ποπ κουλτούρας με το σύγχρονο ραπ και την ψηφιακή εποχή, που ταυτόχρονα μιλά για τις φυλετικές διακρίσεις και τη γυναικεία σεξουαλικότητα. Υπάρχει όρος γι' αυτό που κάνει, το λένε «fem rap» και σημαίνει «φεμινιστικό ραπ». Η μουσική της όμως δεν έχει καμία σχέση με την αυστηρή πολεμική που έχουμε συνηθίσει, περισσότερο μοιάζει με μια πιο σύνθετη ματιά στον επαναπροσδιορισμό της γυναικείας ταυτότητας και στην αποδοχή της καθαυτήν.


Η Destiny Nicole Frasqueri ξεκίνησε το πρότζεκτ της Princess Nokia μαζί με τον παραγωγό Chris Lore (OWWWLS) το 2014. Ο τρόπος που ραπάρει έχει πολλά κοινά στοιχεία με αυτόν της Azealia Banks – εκεί σταματούν και οι συγκρίσεις.


Το πρώτο επίσημο άλμπουμ της λέγεται «Metallic Butterfly». Είναι ένα πανέμορφο jungle και drum'n'bass πείραμα που αφηγείται την εμπειρία ενός κοριτσιού στην ψηφιακή εποχή.

Η μεταμόρφωσή της είναι καθολική. Εμφανίζεται χωρίς το περιτύλιγμα της τελειότητας, όπως είναι στην καθημερινότητά της, χωρίς να απαρνιέται τη σεξουαλικότητά της και χωρίς πίεση.


Κακά τα ψέματα, η θεματική των περισσότερων γυναικών μουσικών τελευταία περιστρέφεται γύρω από φανταστικές καταστάσεις και προσωπικές εμπειρίες, ενώ ταυτόχρονα μιλά για ένα πολύ συγκεκριμένο είδος θηλυκότητας που είναι τόσο πραγματικό, όσο και το ότι ο πλανήτης Άρης είναι γεμάτος μικρά πράσινα ανθρωπάκια. Δεν είναι κακό αυτό, τις περισσότερες φορές μιλάμε για εξαιρετικές συνθέσεις και δημιουργίες – για τις προσωπικές εμπειρίες δεν τίθεται θέμα. Είμαι εντελώς υπέρ της ενδυνάμωσης της θέσης της γυναίκας μέσα από τη μουσική. Όμως ο τρόπος που παρουσιάζεται κατά καιρούς μου έχει φανεί ουκ ολίγες φορές κάπως προβληματικός. Όχι ότι η Princess Nokia είναι κάτι ιδιαίτερο, απλώς ορισμένες λέξεις και φράσεις που χρησιμοποιεί χτυπούν πιο ευαίσθητες χορδές και, φυσικά, έχει σημασία ο τρόπος που παρουσιάζεται. Με λίγα λόγια, επιστρέφει στη βάση.

Ποια είναι η Princess Nokia και τι ακριβώς είναι η Fem Rap; Facebook Twitter


Τα τραγούδια της είναι γεμάτα κορίτσια που τους αρέσει να βλέπουν «Game of Thrones» μαζί με τον φίλο τους και να παίζουν βιντεοπαιχνίδια, που ανακαλύπτουν την πνευματικότητα στην πολυφυλετική καταγωγή τους και, το σημαντικότερο, περνούν καλά με τις φίλες τους αλλά και με τον εαυτό τους. Δεν είναι τυχαίο που βάζει τις κολλητές της να πρωταγωνιστούν στα βιντεοκλίπ της.


Στη μεγαλύτερη επιτυχία της, που είναι και το κομμάτι που την έχει βγάλει από το περιθώριο της υποκουλτούρας, το υπέροχο «Tomboy», τραγουδάει για τα δικά της «μικρά στήθη» και την «παχιά κοιλιά» της και τα αποθεώνει, αποδεχόμενη όλες της τις ατέλειες. Αποδέχεται τον εαυτό της όπως είναι, κάτι που πλέον είναι «καραμέλα» για πολλές διασημότητες, αλλά σπάνια παρατηρείς στη μουσική βιομηχανία.


Η Frasqueri είναι μόνο 24 ετών, αλλά η ωριμότητα που βγάζει η δουλειά της είναι πλέον εντυπωσιακή. Όταν πρωτοξεκινούσε ως Wavy Spice έμοιαζε με όλες τις άλλες. Η εικόνα που είχε υιοθετήσει τότε τόνιζε περισσότερο τη σέξι αφρικανική κληρονομιά της, παραμερίζοντας τη Λατίνα που έκρυβε μέσα της. Έχει καταγωγή από το Πουέρτο Ρίκο, αλλά γεννήθηκε (το 1992) και μεγάλωσε στη Νέα Υόρκη που υπεραγαπάει και πρωταγωνιστεί συνέχεια στη μουσική της. Αυτοπροσδιορίζεται ως Αfro-nuyorican. Από τα 16 της ήταν αρκετά ανεξάρτητη, έκανε πάρτι και χόρευε ως go-go girl. Της άρεσε όμως η πειραματική μουσική. Από τον Μπετόβεν και τον Μπαχ, τα μαθήματα βιολιού και τη χορωδία, το γύρισε στις CocoRosie, στη Björk και στη MIA αλλά και στο θέατρο.


Από την αρχή της καριέρας της διέκρινες όλα εκείνα τα στοιχεία στα οποία θα επικεντρωνόταν στη συνέχεια. Η αλλαγή της μέσα σε λίγα χρόνια είναι πρωτοφανής, σαν να έκανε στροφή 180 μοιρών εν μια νυκτί. Η μεταμόρφωσή της είναι καθολική. Εμφανίζεται χωρίς το περιτύλιγμα της τελειότητας, όπως είναι στην καθημερινότητά της, χωρίς να απαρνιέται τη σεξουαλικότητά της και χωρίς πίεση.


Δεν είναι τυχαίο ότι τράβηξε την προσοχή καλλιτεχνών όπως ο Mykki Blanco και ο Le 1f, που επίσης κοντράρονται με τα στερεότυπα μέσω της μουσικής τους. Για το βίντεο του «Tomboy» είπε: «Είναι μια αντανάκλαση του εαυτού μου, χωρίς την εκκεντρικότητα. Το street-wear και η εικόνα του ανδρόγυνου, του αγοροκόριτσου, δεν είναι η νέα μου περσόνα, είναι ο εαυτός μου 24/7. Εγώ, η Destiny, που μεγάλωσα στη Νέα Υόρκη, που είμαι skater, φαν των κόμικς και των ράπερ, ένα πολύ ανδρόγυνο παιδί». Σήμερα μιλάει για την αδιαφορία της για τα social media. Χρησιμοποιούσε το Facebook για να αποδρά. «Αλλά από τι ήθελα να αποδράσω; Δεν χρειάζομαι να αποδράσω από τίποτα πια». Μιλάει επίσης και για το Smart Girl Club, την καλλιτεχνική κολεκτίβα που έχει φτιάξει.


«Το ξεκίνησα για να δημιουργήσω έναν ασφαλή χώρο για νεαρές γυναίκες κάθε εθνικότητας, ηλικίας και καταγωγής, ώστε να χειραφετηθούν και να εμπνευστούν από τη γυναικεία αλληλεγγύη, τη δημιουργική προσπάθεια και το σύνολο των φιλοδοξιών που μπορεί να έχει μια γυναίκα. Σημαίνει πολλά για μένα, επειδή περιλαμβάνει τις φαν μου. Όλες τις πανέμορφες πνευματικά, ευσυνείδητες, σκοτεινές και "πρόστυχες" γυναίκες της νεότερης γενιάς που ξέρουν ότι δεν μπορούν να προσδιορίζονται από ταμπέλες και στερεότυπα και θέλουν να ζουν τη ζωή τους με τον δικό τους ρυθμό. Αυτό κάνω μόνο, ενθαρρύνω τα κορίτσια να είναι ευτυχισμένα, να είναι ο εαυτό τους και να ζουν τη ζωή τους με τους δικούς τους όρους, έχοντας όσο περισσότερη φιλοδοξία και δημιουργικό ζήλο γίνεται». Δεν θα μπορούσε να μιλήσει πιο ξεκάθαρα για όσα πιστεύει και δεν είναι τυχαίο που γίνεται πανικός τελευταία όπου και να εμφανίζεται στην Ευρώπη.

Ποια είναι η Princess Nokia και τι ακριβώς είναι η Fem Rap; Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT