Patti has the power

Patti has the power Facebook Twitter
0

Μία από τις σημαντικότερες μορφές στην ιστορία της ποπ κουλτούρας, με ιστορικά άλμπουμ, ποιήτρια, βραβευμένη συγγραφέας, εικαστικός, με ταραχώδεις σχέσεις κι έρωτες που της άλλαξαν τη ζωή και σημαδεμένη από την κατάρα της απώλειας, ακτιβίστρια και αντισυμβατική μέχρι σήμερα, η Πάττι Σμιθ έγινε ροκ σταρ κατά τύχη. Και παρόλο που δεν ξεχνάει ποτέ τις μέρες της φτώχειας, όταν κοιμόταν στα παγκάκια του Σέντραλ Παρκ και στοίβαζε βιβλία στα ράφια του βιβλιοπωλείου όπου εργαζόταν, θυμάται το όνειρό της να έχει το δικό της βιβλίο ανάμεσα σε εκείνα που τη συγκλόνιζαν –δίπλα στον Ρεμπό και τον Μπλέικ– και κλαίει με λυγμούς. Και δεν έκανε μόνο το όνειρό της πραγματικότητα (πριν από μερικά χρόνια κέρδισε το National Book Award για το βιβλίο που έγραψε για έναν από τους άντρες της ζωής της, τον Robert Mapplethorpe) αλλά το ξεπέρασε, φτάνοντας στα 67 της να είναι μία από τις πιο επιδραστικές μορφές της σύγχρονης αμερικανικής κουλτούρας, «η γιαγιά του πανκ» και από το 2007 ένα από τα αστέρια του Rock and Roll Hall of Fame, με βραβεία τιμής από το γαλλικό υπουργείο Πολιτισμού, με άλμπουμ ανεπανάληπτα, όπως το «Horses», και τραγούδια που έγιναν τεράστιες επιτυχίες, όπως το «Because the night» και το «People have the power». «Από πολύ νωρίς οι άνθρωποι είχαν ένα όραμα για μένα», λέει σε μία συνέντευξή της, «ένα ποπ όραμα, ότι θα μπορούσαν να με μεταμορφώσουν και να με κάνουν μια άλλη, τα λεφτά όμως δεν ήταν ποτέ πειρασμός για μένα. Ακόμα και τότε που πεινούσα. Αν κάποιος μου έλεγε ότι θα μου έδινε ένα εκατομμύριο δολάρια για να πάω κόντρα σε όσα μου έλεγε το κεφάλι μου και να κάνω όσα εκείνος όριζε, δεν θα χρειαζόταν ούτε μια στιγμή για να πω όχι. Ποτέ δεν με βασάνισε κάτι τέτοιο. Βασανιζόμουν περισσότερο για το ποιες λέξεις θα χρησιμοποιούσα σε ένα ποίημα και το μόνο που ήθελα από παιδί ήταν να κάνω κάτι που να θαυμάζει ο κόσμος».

Η Πάττι Σμιθ μεγάλωσε μέσα σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες – η μητέρα της ήταν σερβιτόρα κι ο πατέρας της εργάτης που συναρμολογούσε θερμοστάτες, βγάζοντας λιγότερα απ' όσα χρειάζονταν για να ταΐσουν τέσσερα παιδιά. Υπήρχαν όμως πάντα βιβλία, μουσική και έργα τέχνης γύρω τους. Ο πατέρας της κουβαλούσε πάντα μαζί του τον Πλάτωνα στο εργοστάσιο και τους διάβαζε για τον Σωκράτη την ώρα του φαγητού, τη στιγμή που η μητέρα τους έφτιαχνε σάντουιτς με κεφτεδάκια. Και στα νιάτα της τραγουδούσε σε νυχτερινά μαγαζιά και λάτρευε την όπερα και το ροκ εν ρολ. Η Πάττι ήταν συχνά άρρωστη όταν ήταν μικρή – η οστρακιά τής προκαλούσε παραισθήσεις και για πολύ καιρό φανταζόταν ότι ήταν τραγουδίστρια της όπερας και ότι ταξίδευε στο Σινικό Τείχος ως μέλος της Λεγεώνας των Ξένων. «Με θλίψη μου όμως κατάλαβα από νωρίς ότι οι επιλογές που είχα ως κορίτσι στην αγροτική Αμερική των '50s ήταν να γίνω κομμώτρια ή νοικοκυρά. Και δεν με ενδιέφεραν καθόλου αυτές οι επιλογές. Με ενδιέφερε ολόκληρος ο κόσμος και δεν τολμούσα καν να το πω. Είχα περισσότερη επικοινωνία με τον σκύλο μου απ' ό,τι με τους γύρω μου». Τα βιβλία, έτσι, έγιναν ο κόσμος της – όχι μόνο για να τα διαβάζει, ήθελε και να τα γράφει. «Αυτή η επιθυμία μου με διαμόρφωσε και μου άλλαξε τη ζωή. Και αυτή η ακαταμάχητη ορμή για το γράψιμο με οδήγησε στο τραγούδι. Δεν είμαι μουσικός. Ποτέ δεν σκεφτόμουν την περίπτωση να τραγουδάω σε ροκ συγκρότημα. Απλώς οδηγήθηκα εκεί. Ήταν σαν να με καλούσε το καθήκον κι έκανα το καθήκον μου όσο καλύτερα μπορούσα».

Η ρομαντική περιπέτεια που είχε με τον Robert Mapplethorpe σημάδεψε τα πρώτα της χρόνια στη Νέα Υόρκη. Έγινε «ο καλλιτέχνης της ζωής της», φωτογραφίζοντάς τη λιτά και δωρικά για το εξώφυλλο του πρώτου άλμπουμ της, του «Horses», το 1975. Το «Horses», ένα μείγμα από πανκ και ποίηση που η Πάτι απαγγέλλει, σε παραγωγή του John Cale, ξεκινάει με τη διασκευή στο «Gloria» του Van Morrison, αλλά με τους στίχους που έγραψε η ίδια: «Ο Ιησούς πέθανε για τις αμαρτίες κάποιου, αλλά όχι για τις δικές μου» (ένα απόσπασμα από το «Oath», ένα από τα πρώτα της ποιήματα). Ακολούθησε μια τεράστια περιοδεία στην Αμερική και την Ευρώπη και τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Η Πάττι Σμιθ κυκλοφόρησε κι άλλα άλμπουμ, έγινε ροκ σταρ και στα '80s έκανε διάλειμμα για να γίνει απλώς μητέρα και σύζυγος και να μεγαλώσει τα δυο παιδιά της (ένα τρίτο, που γέννησε στα 20, το είχε δώσει για υιοθεσία επειδή δεν μπορούσε να του παρέχει τα απαραίτητα). Παντρεύτηκε τον Fred Smith των MC5 και μετακόμισαν στα προάστια του Ντιτρόιτ, στη χώρα των αυτοκινήτων, παρόλο που η ίδια δεν οδήγησε ποτέ στη ζωή της. «Εκεί ήθελα να ζήσω» λέει. «Και αυτός ήταν ο άντρας μου». Όσοι έβλεπαν σε αυτήν μια αγωνίστρια φεμινίστρια και μια γυναίκα με πανκ συμπεριφορά αισθάνθηκαν προδομένοι και την κατηγόρησαν ότι ξεπουλήθηκε. Εκείνη, απρόβλεπτη όπως πάντα, επιμένει ότι εκείνη ήταν η πιο δύσκολη δουλειά της ζωής της: της συζύγου και της μάνας. «Έγραφα κάθε μέρα», εξηγεί, «κάθε πρωί, για τρεις ώρες από τις 5 μέχρι τις 8. Κι αν δεν έγραφα τόσο πολύ για να αναπτύξω τις ικανότητές μου ως συγγραφέως, δεν θα είχα γράψει ποτέ το Just Kids». Μετά τον θάνατο του συζύγου της αναγκάστηκε να ξαναβγεί στον δρόμο και να ξανατραγουδήσει για να στηρίξει τα παιδιά της και δεν ξανασταμάτησε ποτέ. Έχουν γραφτεί και θα γραφτούν ακόμα πολλά για τη μουσικό Πάττι Σμιθ –ο κόσμος ξέρει κυρίως τα τραγούδια της–, ήταν όμως πάντα κάτι πολύ περισσότερο από μια γυναίκα που έγινε απλώς πανκ είδωλο κι έγραψε τραγούδια για επανάσταση.

Και παρόλο που είναι πια σχεδόν 70, οι ζωντανές εμφανίσεις της είναι πραγματικά μια εμπειρία. Και η Πάττι Σμιθ μια γυναίκα που αξίζει να θαυμάσεις.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT