Ο Jon Hopkins απαιτεί την προσοχή σου στο πρώτο Sonar Athens

Ο Jon Hopkins απαιτεί την προσοχή σου στο πρώτο Sonar Athens Facebook Twitter
Θεωρώ ότι το μέλλον της ηλεκτρονικής μουσικής είναι η τεχνητή νοημοσύνη.
0

Αν και θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς μουσικούς παραγωγούς της τελευταίας δεκαετίας, υπήρξε κόσμος που δεν ενθουσιάστηκε με τα νέα της εμφάνισής του. Για μια μικρή μερίδα του κοινού παίζει απλώς βαρετή μουσική. Μεταξύ μας, είναι κάπως άδικος ο χαρακτηρισμός. Το έργο του κινείται ανάμεσα στο ambient και στο techno και κάποιες φορές είναι περισσότερο εγκεφαλικό απ' όσο πρέπει, αλλά σε καμία περίπτωση δεν το λές αδιάφορο. Αντίθετα, η μουσική του είναι οργανική και μελωδική –ίσως παραπάνω για όσους προτιμούν να χτυπιούνται με πιο σκληρούς gabber ήχους‒ και απαιτεί την προσοχή σου, ακόμα κι αν είσαι από αυτούς που δεν σε κερδίζει στο τέλος.


Ο Hopkins άρχισε να αποκτά φήμη σε κάπως μεγάλη ηλικία. Γνώρισε εμπορική και κριτική αποδοχή με το τέταρτο άλμπουμ του, το «Immunity» το 2011, όταν είχε περάσει τα 30 του. Έγραφαν τότε στον «Observer» ότι «διαρκεί ακριβώς μία ώρα, αλλά αισθάνεσαι πως κρατάει πολύ περισσότερο. Κι αυτό δεν είναι κάτι κακό. Στα οκτώ ζωηρά ατμοσφαιρικά κομμάτια του πιάνει ακριβώς την αίσθηση μιας «επικής νύχτας». Είχε κάνει τόσο μεγάλη εντύπωση αυτή η κυκλοφορία του που προτάθηκε για το Mercury, το βραβείο που δίνουν κάθε χρόνο για το καλύτερο βρετανικό άλμπουμ της χρονιάς.

Μετά από 5 χρόνια απουσίας από τη δισκογραφία, πέρσι κυκλοφόρησε το «Singularity», ένα ρυθμικό πείραμα που σκοπό είχε να αναπλάσει ηχητικά την κατάσταση που προκαλούν στον εγκέφαλο τα παραισθησιογόνα ναρκωτικά (συγκεκριμένα, τα «μαγικά μανιτάρια») κατά τη διάρκεια ενός ψυχεδελικού τριπ.


«Τα πρώτα 10 χρόνια ήμουν το άτομο πίσω από τη σκηνή. Έγραφα μουσική για άλλους και ήμουν αρκετά χαρούμενος με αυτόν τον ρόλο» λέει με καθαρή φωνή και χαλαρότητα από την άλλη άκρη της γραμμής. «Ήταν μια έκπληξη που η μουσική μου πέρασε σε ένα μεγαλύτερο κοινό στα 33 μου, όταν βγήκε το "Immunity". Ήμουν περισσότερο έτοιμος να αντιμετωπίσω αυτήν τη δημοτικότητα, όμως, απ' ό,τι αν συνέβαινε στο πρώτο άλμπουμ μου στα 21».

Από τότε δεν έχει σταματήσει ούτε λεπτό να περιοδεύει σε ολόκληρο τον κόσμο, παίζοντας live ή κάνοντας DJ sets, και σίγουρα δεν έχει χρόνο να ηχογραφήσει νέα μουσική. Ο ελεύθερος χρόνος είναι ένα ζήτημα γι' αυτόν και τον λαχταράει όσο τίποτε άλλο. Όπως φαίνεται, δεν του περισσεύει και δεν χάνει ευκαιρία να το επισημαίνει συχνά στη συνομιλία μας.


«Δεν είμαι το είδος του μουσικού που μπορεί να δουλέψει όταν ταξιδεύει κι αυτό επειδή χρησιμοποιώ hardware συνθεσάιζερ για να κάνω μουσική. Αυτό δεν γίνεται όταν είμαι σε περιοδεία και τελευταία μόνο αυτό κάνω. Γκρινιάζω, αλλά στην πραγματικότητα μου αρέσει. Δεν θα ήθελα π.χ. να γράφω σάουντρακ (σ.σ. έχει γράψει την μουσική για την ταινία Monsters), αν και υπάρχουν σκηνοθέτες με τους οποίους θα ήθελα να συνεργαστώ, επειδή το θεωρώ κανονική δουλειά, μόνο που το έργο σου εξαρτάται από τρίτους. Θα ήθελα να γράψω μουσική για ένα επεισόδιο του "Black Mirror" αντί για ένα φιλμ. Δυστυχώς, αυτό το διάστημα ταξιδεύω συνέχεια. Θα έχεις παρατηρήσει ότι αφήνω μεγάλα κενά μεταξύ των άλμπουμ και το κάνω ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο».

Ο Jon Hopkins απαιτεί την προσοχή σου στο πρώτο Sonar Athens Facebook Twitter
Περιοδεύει σε ολόκληρο τον κόσμο, παίζοντας live ή κάνοντας DJ sets.


Δεν λέει ψέμματα. Μετά από 5 χρόνια απουσίας από τη δισκογραφία, πέρσι κυκλοφόρησε το «Singularity», ένα ρυθμικό πείραμα που σκοπό είχε να αναπλάσει ηχητικά την κατάσταση που προκαλούν στον εγκέφαλο τα παραισθησιογόνα ναρκωτικά (συγκεκριμένα, τα «μαγικά μανιτάρια») κατά τη διάρκεια ενός ψυχεδελικού τριπ.


Από τι εμπνέεται κάθε φορά; «Απλώς συμβαίνει, χωρίς να το έχω προετοιμάσει. Βέβαια, δεν πρέπει να είμαι σε περιοδεία» αναφέρει μεταξύ σοβαρού και αστείου. «Για μερικές εβδομάδες ασχολούμαι με διάφορα άλλα πράγματα και ξαφνικά μου έρχονται ιδέες. Θα μου έρθει επιθυμία να αρχίσω να γράφω ξανά, οπότε είμαι σίγουρος ότι από του χρόνου, που θα ηρεμήσω, θα μου ξανασυμβεί κάτι ανάλογο. Δεν ξέρω βέβαια τι θα είναι. Η ηλεκτρονική μουσική είναι τόσο ανοιχτή σε επιρροές αυτό το διάστημα. Υπήρχε μια εποχή που όσοι ασχολούμασταν με αυτήν κινούμασταν σε παρόμοιες κατευθύνσεις, μας ενδιέφεραν κάποιοι ήχοι που γινόντουσαν της μόδας και τους υιοθετούσαν όλοι. Σήμερα είναι σχεδόν αδύνατο να προβλέψεις προς τα πού θα πάει. Θεωρώ ότι το μέλλον της είναι η τεχνητή νοημοσύνη. Ως άνθρωπος, φυσικά, είμαι αντίθετος σε κάτι τέτοιο, αλλά θα δούμε».


Ο Hopkins γεννήθηκε το 1979 στο Kingston Upon Thames. Από μικρός, παράλληλα με το σχολείο, έκανε μαθήματα πιάνου τα Σάββατα. Τα παράτησε στα 17 του, αν και το μέλλον του ως βιρτουόζου στο πιάνιο φαινόταν λαμπρό. «Ο Τύπος υπερβάλλει λίγο σχετικά με την κλασική μου παιδεία. Το ότι είμαι τεχνικά άρτιος στο πιάνο και στα πλήκτρα με απελευθέρωσε και με έκανε να αυτοσχεδιάζω καλύτερα, αλλά, όσον αφορά τη μουσική, δεν βλέπω κανέναν παραλληλισμό σε σχέση με αυτό που κάνω σήμερα, για να είμαι ειλικρινής». Όταν ήταν μικρός τον τραβούσαν περισσότερο ποπ συγκροτήματα με ηλεκτρονικά στοιχεία, όπως οι Pet Shop Boy, οι New Order και οι Depeche Mode. Αυτό ίσως εξηγεί τον λόγο που η μουσική του είναι τόσο άμεση.

 

Jon Hopkins - Singularity (Official Video)


Η σημαντικότερη στιγμή της καριέρας του ήταν όταν συνεργάστηκε με τον Brian Eno στα 23 του, μια εποχή που ήθελε να τα παρατήσει. Τότε ήταν μέλος του γκρουπ Imogen Heap και η πρώτη του σόλο δουλεια, το «Opalescent» του 2001 δεν είχε μεγάλη απήχηση, παρά τις συμπαθητικές κριτικές. Ο Eno, λοιπόν, που τον έχει ως μέντορα, του έμαθε να απολαμβάνει τη διαδικασία της δημιουργίας, όπως μου περιγράφει. «Με έκανε να μην κολλάω τόσο στις λεπτομέρειες. Χάρη σ' αυτόν ξαναβρήκα τη χαρά τού να γράφω μουσική, επειδή στα 20 είσαι αρκετά φιλόδοξος και σοβαρός, δεν το διασκεδάζεις». Ο Eno τον πήρε μάλιστα μια μέρα μαζί του, όταν έκανε την παραγωγή στο άλμπουμ των Coldplay «Viva la vida or Death and all his friends», κι εκείνος κάπως κόλλησε και στο τέλος ανέλαβε χρέη συμπαραγωγού. Μάλιστα, το συγκρότημα έμεινε τόσο ευχαριστημένο που τον πήρε μαζί του για να ανοίγει την παγκόσμια περιοδεία του το 2008.

Αναρωτιέμαι αν ήθελε να ασχοληθεί με τη μουσική από την αρχή. «Νομίζω ότι είναι θέμα προσωπικότητας όχι επιλογής. Μπορεί να ακούσεις να σου λέει το ίδιο ένας συγγραφέας ή ένας ζωγράφος. Κάπως πρέπει να ασχοληθείς με την τέχνη για να κατανοήσεις τον κόσμο γύρω σου. Είναι ένας τρόπος να επεξεργαστείς τη ζωή και, αν είσαι τυχερός, να μπορέσεις να συντηρήσεις τον εαυτό σου μέσα από αυτό. Θεωρώ ότι είμαι από τους τυχερούς».


«Περίμενες ποτέ να γίνεις τόσο πετυχημένος;» «Όχι, δεν νομίζω ότι περιμένει κανείς κάτι τέτοιο. Το μόνο που μπορείς να περιμένεις είναι αρκετή απογοήτευση».

 

Jon Hopkins - Emerald Rush (Official Video)

Info

Ο Jon Hopkins θα κάνει ένα DJ set στο πλαίσιο του Sonar Athens, την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου στη σκηνή SonarHall.

Το πρώτο Sonar Athens θα διεξαχθεί στις 11 & 12/10 στο Gazi Music Hall και το Αμαξοστάσιο του ΟΣΥ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM