Nick Drake: Η μπαλάντα της σιωπηλής αυτοκαταστροφής

Nick Drake: Η μπαλάντα της σιωπηλής αυτοκαταστροφής Facebook Twitter
0

Όταν ο Nick Drake πέθανε το 1974 από υπερβολική δόση αντικαταθλιπτικών, ήταν, για όλους όσους τον γνώριζαν, ένα τρομερό σοκ –  αλλά όχι, ίσως, κάτι εντελώς απροσδόκητο. Ήταν μόλις 26 ετών. Είχε αφήσει τρία εξαίσια άλμπουμ, τα οποία, με αυστηρά εμπορικά κριτήρια, ήταν όλα αποτυχημένα. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, η ελεγειακή και μελαγχολική αύρα που διαπερνούσε τη μουσική του είχε αρχίσει να εκδηλώνεται αρχικά ως κατάθλιψη και στη συνέχεια, σε μια εποχή που αυτά τα πράγματα ήταν λιγότερο κατανοητά, ως πιθανή σχιζοφρένεια.

Ο θάνατός του πέρασε σε μεγάλο βαθμό απαρατήρητος στον κόσμο της μουσικής. Όπως συμβαίνει τόσο συχνά, χρειάστηκαν μερικά χρόνια για να αναγνωριστεί η ιδιοφυΐα του, για να αρχίσει να αναφέρεται το όνομά του ως σημαντική επιρροή, για να επανακυκλοφορεί με αγάπη και επιμέλεια το ισχνό έργο του, για να διασφαλιστεί η φήμη του.

Στα χρόνια που μεσολάβησαν από τότε υπήρξαν αμέτρητα άρθρα σε περιοδικά, αναδρομές, φόροι τιμής και συναυλίες από άλλους καλλιτέχνες που ερμήνευσαν τα τραγούδια του. Η ζωή του Drake έχει καταγραφεί εκτενώς στο παρελθόν αλλά η εξαντλητική και ευλαβική νέα έκδοση “Nick Drake: The Life” του Richard Morton Jack, τακτικού συνεργάτη του Mojo και άλλων μουσικών περιοδικών, αποτελεί μάλλον την οριστική καταγραφή της πορείας του.

Η ανατροφή του Nick Drake ήταν ειδυλλιακή: ένα σπίτι, όπως λέει ο Morton Jack, που «μύριζε ευτυχία» - μια εύπορη οικογένεια και στοργικοί γονείς. Η μητέρα του, η Molly Drake, ήταν μια ταλαντούχα μουσικός που έπαιζε πιάνο και έγραφε τραγούδια - νανουρίσματα για τα παιδιά και ερωτικά τραγούδια για να διασκεδάζει τους φίλους της. (Ο παραγωγός του Drake, ο Joe Boyd, θα μετέτρεπε πολύ αργότερα τις γρατζουνισμένες οικιακές ηχογραφήσεις της σε ένα γοητευτικό άλμπουμ).

Στο σχολείο διακρίθηκε στον αθλητισμό και έπαιξε ράγκμπι στην πρώτη ομάδα, ενώ συγχρόνως σπούδασε τσέλο, πιάνο και κλαρινέτο. Τότε ήταν που ερωτεύτηκε τα μπλουζ και τον Μπομπ Ντίλαν και άρχισε να γράφει τα δικά του τραγούδια. Οι σύγχρονοί του τον περιγράφουν ως μια «μάλλον ονειροπόλα, καλλιτεχνική φύση», που «δεν ξεκινούσε ποτέ μια συζήτηση», αλλά συμμετείχε ευχαρίστως όταν το έκαναν οι άλλοι –  «ένας παρατηρητής της ζωής», «ένας κλασικός εσωστρεφής», «αποτραβηγμένος», «αποστασιοποιημένος». Ήταν μέρος του πλήθους, αλλά ταυτόχρονα μακριά από αυτό. «Όλοι τον συμπαθούσαν, αν και λίγοι τον γνώριζαν πραγματικά», είχε γράψει ο διευθυντής του ιδιωτικού σχολείου / οικοτροφείου που πήγαινε, στους γονείς του Ντρέικ όταν εκείνος έφυγε για να συνεχίσει στο Κέιμπριτζ. Ήταν λόγια που μόλις λίγα χρόνια αργότερα θα μπορούσαν να αποτελούν τον επικήδειό του.

Το πρώτο του άλμπουμ, Five Leaves Left, ηχογραφήθηκε όταν ήταν ακόμα προπτυχιακός φοιτητής και σπούδαζε αγγλική λογοτεχνία. Ο τίτλος ήταν μια ιδιόρρυθμη αναφορά στο χαρτάκι που βρίσκεται κοντά στο κάτω μέρος ενός πακέτου τσιγαρόχαρτων Rizla («πέντε χαρτάκια έχουν μείνει»).

Τα κορίτσια τον λάτρευαν. Ήταν ψηλός, όμορφος, συνεσταλμένος, χωρίς τους επιτηδευμένους αμερικανισμούς των περισσότερων μουσικών της εποχής. Η συστολή και η ευγένειά του –  «ήταν αδύνατο να τον φανταστεί κανείς θυμωμένο ή δυσάρεστο», λέει ένας φίλος του στο βιβλίο – ήταν σαγηνευτικές. Ωστόσο, παρά τα ρομαντικά τραγούδια του, δεν φαίνεται να είχε ποτέ στενή σχέση με κανέναν. «Θα τον περιέγραφα σχεδόν ως ασεξουαλικό», θυμάται ένας άλλος φίλος του. «Νομίζω ότι είχε μια ρομαντική, ακόμη και ποιητική άποψη για τις γυναίκες, παρά σαρκική». Ο μεγαλύτερος έρωτάς του ήταν με τη Francoise Hardy. Υπήρξε μια προοπτική ότι θα μπορούσε να ηχογραφήσει ένα από τα τραγούδια του. Συναντήθηκαν στο Παρίσι και δεν προέκυψε τίποτα. Αργότερα, καθώς η ψυχική του κατάσταση επιδεινωνόταν, ταξίδεψε στη Γαλλία προσπαθώντας, και αποτυγχάνοντας, να τη δει.

Nick Drake: Η μπαλάντα της σιωπηλής αυτοκαταστροφής Facebook Twitter
Ο Nick Drake με τη μητέρα του Molly και την αδελφή του Gabrielle

Το δεύτερο άλμπουμ του, το Bryter Layter, και πάλι σε παραγωγή του Boyd, ήταν άλλο ένα αριστούργημα –  εύθραυστο και με μια μελαγχολία που παραπέμπει σε ένα αιώνιο φθινόπωρο. Όλοι του έλεγαν ότι θα γινόταν μεγάλη επιτυχία. Οι κριτικές ήταν καθολικά επαινετικές - ένας Αμερικανός κριτικός παρομοίασε τη «συνεπή ομορφιά» του με το Astral Weeks του Van Morrison. Ο δίσκος του Morrison πούλησε περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντίτυπα. Το Bryter Layter πούλησε μόλις 3.000.

Ο Drake δεν στερούνταν αυτοπεποίθησης και ήταν πρόθυμος να πετύχει, αλλά ήταν απρόθυμος, και φαινομενικά ανίκανος, να παίξει το παιχνίδι της μουσικής βιομηχανίας, αρνούμενος να κάνει περιοδείες και παραχωρώντας μόνο δύο συνεντεύξεις στη ζωή του, τη μία για το εφηβικό περιοδικό Jackie και την άλλη για τη μουσική εφημερίδα Sounds, όπου πέρασε όλη τη συνέντευξη κοιτάζοντας το πάτωμα.

Ο Boyd στο μεταξύ εγκατέλειψε τη Βρετανία για να δουλέψει ως παραγωγός στην Αμερική. Χωρίς την καθοδήγησή του, ο Drake κανόνισε να ηχογραφήσει με τον μηχανικό ήχου John Wood το τρίτο και τελευταίο του άλμπουμ, το πανέμορφο Pink Moon, σε δύο μόνο λήψεις μεταξύ 11 το βράδυ και 2 το πρωί. «Δεν ήταν σε καλή κατάσταση, δεν φαινόταν υγιής» θυμόταν αργότερα ο Wood. Όπως και τα δύο προηγούμενα, το άλμπουμ εξαφανίστηκε αφήνοντας ελάχιστα ίχνη.

Μην μπορώντας να αντέξει να ζει μόνος του, ο Nick Drake επέστρεψε στο πατρικό του. Ανησυχώντας όλο και περισσότερο για την επιδεινούμενη ψυχική του κατάσταση, οι γονείς του αναζήτησαν έναν ψυχίατρο - τον πρώτο από τους διαδοχικούς ψυχιάτρους που θα επισκεπτόταν ο Nick στα δύο χρόνια μέχρι το θάνατό του. Τα τρία τελευταία κεφάλαια του βιβλίου είναι εξοντωτικά θλιβερά, καθώς τον παρακολουθούμε μπερδεμένο, θυμωμένο και βαθιά διαταραγμένο, να παίρνει (ή να αμελεί να πάρει) διάφορα φάρμακα, να υποβάλλεται σε ηλεκτροθεραπεία, να εμφανίζεται απροειδοποίητα σε σπίτια φίλων, και στη συνέχεια να κάθεται απλώς αμήχανος και σιωπηλός. Είναι σαν να παρακολουθείς ένα αρνητικό φωτογραφίας που ξεθωριάζει αργά και εξαφανίζεται.

Το πρωί της 25ης Νοεμβρίου του 1974, τον βρήκαν άψυχο στο κρεβάτι του. Κατά την ιατροδικαστική εξέταση, ένας παθολόγος δήλωσε ότι βρήκε στο σώμα του Drake ενδείξεις «σοβαρής υπερβολικής δόσης». Η ετυμηγορία ήταν αυτοκτονία.

Πηγή: The Telegraph

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM
Σεξ, ψέματα και ηρωίνη: Νέες αποκαλύψεις από τη μυστική ιστορία των Beatles

Μουσική / Σεξ, ψέματα και ηρωίνη: Νέες αποκαλύψεις από τη μυστική ιστορία των Beatles

Ο Πίτερ Μπράουν, ένας από τους πιο έμπιστους συνεργάτες των Beatles, κυκλοφορεί ένα νέο αποκαλυπτικό βιβλίο, βασισμένο σε συνεντεύξεις που είχε πάρει από τα μέλη του συγκροτήματος και από τον στενό τους κύκλο το 1980 και το 1981.
THE LIFO TEAM