Nick Drake: Η μπαλάντα της σιωπηλής αυτοκαταστροφής

Nick Drake: Η μπαλάντα της σιωπηλής αυτοκαταστροφής Facebook Twitter
0

Όταν ο Nick Drake πέθανε το 1974 από υπερβολική δόση αντικαταθλιπτικών, ήταν, για όλους όσους τον γνώριζαν, ένα τρομερό σοκ –  αλλά όχι, ίσως, κάτι εντελώς απροσδόκητο. Ήταν μόλις 26 ετών. Είχε αφήσει τρία εξαίσια άλμπουμ, τα οποία, με αυστηρά εμπορικά κριτήρια, ήταν όλα αποτυχημένα. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, η ελεγειακή και μελαγχολική αύρα που διαπερνούσε τη μουσική του είχε αρχίσει να εκδηλώνεται αρχικά ως κατάθλιψη και στη συνέχεια, σε μια εποχή που αυτά τα πράγματα ήταν λιγότερο κατανοητά, ως πιθανή σχιζοφρένεια.

Ο θάνατός του πέρασε σε μεγάλο βαθμό απαρατήρητος στον κόσμο της μουσικής. Όπως συμβαίνει τόσο συχνά, χρειάστηκαν μερικά χρόνια για να αναγνωριστεί η ιδιοφυΐα του, για να αρχίσει να αναφέρεται το όνομά του ως σημαντική επιρροή, για να επανακυκλοφορεί με αγάπη και επιμέλεια το ισχνό έργο του, για να διασφαλιστεί η φήμη του.

Στα χρόνια που μεσολάβησαν από τότε υπήρξαν αμέτρητα άρθρα σε περιοδικά, αναδρομές, φόροι τιμής και συναυλίες από άλλους καλλιτέχνες που ερμήνευσαν τα τραγούδια του. Η ζωή του Drake έχει καταγραφεί εκτενώς στο παρελθόν αλλά η εξαντλητική και ευλαβική νέα έκδοση “Nick Drake: The Life” του Richard Morton Jack, τακτικού συνεργάτη του Mojo και άλλων μουσικών περιοδικών, αποτελεί μάλλον την οριστική καταγραφή της πορείας του.

Η ανατροφή του Nick Drake ήταν ειδυλλιακή: ένα σπίτι, όπως λέει ο Morton Jack, που «μύριζε ευτυχία» - μια εύπορη οικογένεια και στοργικοί γονείς. Η μητέρα του, η Molly Drake, ήταν μια ταλαντούχα μουσικός που έπαιζε πιάνο και έγραφε τραγούδια - νανουρίσματα για τα παιδιά και ερωτικά τραγούδια για να διασκεδάζει τους φίλους της. (Ο παραγωγός του Drake, ο Joe Boyd, θα μετέτρεπε πολύ αργότερα τις γρατζουνισμένες οικιακές ηχογραφήσεις της σε ένα γοητευτικό άλμπουμ).

Στο σχολείο διακρίθηκε στον αθλητισμό και έπαιξε ράγκμπι στην πρώτη ομάδα, ενώ συγχρόνως σπούδασε τσέλο, πιάνο και κλαρινέτο. Τότε ήταν που ερωτεύτηκε τα μπλουζ και τον Μπομπ Ντίλαν και άρχισε να γράφει τα δικά του τραγούδια. Οι σύγχρονοί του τον περιγράφουν ως μια «μάλλον ονειροπόλα, καλλιτεχνική φύση», που «δεν ξεκινούσε ποτέ μια συζήτηση», αλλά συμμετείχε ευχαρίστως όταν το έκαναν οι άλλοι –  «ένας παρατηρητής της ζωής», «ένας κλασικός εσωστρεφής», «αποτραβηγμένος», «αποστασιοποιημένος». Ήταν μέρος του πλήθους, αλλά ταυτόχρονα μακριά από αυτό. «Όλοι τον συμπαθούσαν, αν και λίγοι τον γνώριζαν πραγματικά», είχε γράψει ο διευθυντής του ιδιωτικού σχολείου / οικοτροφείου που πήγαινε, στους γονείς του Ντρέικ όταν εκείνος έφυγε για να συνεχίσει στο Κέιμπριτζ. Ήταν λόγια που μόλις λίγα χρόνια αργότερα θα μπορούσαν να αποτελούν τον επικήδειό του.

Το πρώτο του άλμπουμ, Five Leaves Left, ηχογραφήθηκε όταν ήταν ακόμα προπτυχιακός φοιτητής και σπούδαζε αγγλική λογοτεχνία. Ο τίτλος ήταν μια ιδιόρρυθμη αναφορά στο χαρτάκι που βρίσκεται κοντά στο κάτω μέρος ενός πακέτου τσιγαρόχαρτων Rizla («πέντε χαρτάκια έχουν μείνει»).

Τα κορίτσια τον λάτρευαν. Ήταν ψηλός, όμορφος, συνεσταλμένος, χωρίς τους επιτηδευμένους αμερικανισμούς των περισσότερων μουσικών της εποχής. Η συστολή και η ευγένειά του –  «ήταν αδύνατο να τον φανταστεί κανείς θυμωμένο ή δυσάρεστο», λέει ένας φίλος του στο βιβλίο – ήταν σαγηνευτικές. Ωστόσο, παρά τα ρομαντικά τραγούδια του, δεν φαίνεται να είχε ποτέ στενή σχέση με κανέναν. «Θα τον περιέγραφα σχεδόν ως ασεξουαλικό», θυμάται ένας άλλος φίλος του. «Νομίζω ότι είχε μια ρομαντική, ακόμη και ποιητική άποψη για τις γυναίκες, παρά σαρκική». Ο μεγαλύτερος έρωτάς του ήταν με τη Francoise Hardy. Υπήρξε μια προοπτική ότι θα μπορούσε να ηχογραφήσει ένα από τα τραγούδια του. Συναντήθηκαν στο Παρίσι και δεν προέκυψε τίποτα. Αργότερα, καθώς η ψυχική του κατάσταση επιδεινωνόταν, ταξίδεψε στη Γαλλία προσπαθώντας, και αποτυγχάνοντας, να τη δει.

Nick Drake: Η μπαλάντα της σιωπηλής αυτοκαταστροφής Facebook Twitter
Ο Nick Drake με τη μητέρα του Molly και την αδελφή του Gabrielle

Το δεύτερο άλμπουμ του, το Bryter Layter, και πάλι σε παραγωγή του Boyd, ήταν άλλο ένα αριστούργημα –  εύθραυστο και με μια μελαγχολία που παραπέμπει σε ένα αιώνιο φθινόπωρο. Όλοι του έλεγαν ότι θα γινόταν μεγάλη επιτυχία. Οι κριτικές ήταν καθολικά επαινετικές - ένας Αμερικανός κριτικός παρομοίασε τη «συνεπή ομορφιά» του με το Astral Weeks του Van Morrison. Ο δίσκος του Morrison πούλησε περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντίτυπα. Το Bryter Layter πούλησε μόλις 3.000.

Ο Drake δεν στερούνταν αυτοπεποίθησης και ήταν πρόθυμος να πετύχει, αλλά ήταν απρόθυμος, και φαινομενικά ανίκανος, να παίξει το παιχνίδι της μουσικής βιομηχανίας, αρνούμενος να κάνει περιοδείες και παραχωρώντας μόνο δύο συνεντεύξεις στη ζωή του, τη μία για το εφηβικό περιοδικό Jackie και την άλλη για τη μουσική εφημερίδα Sounds, όπου πέρασε όλη τη συνέντευξη κοιτάζοντας το πάτωμα.

Ο Boyd στο μεταξύ εγκατέλειψε τη Βρετανία για να δουλέψει ως παραγωγός στην Αμερική. Χωρίς την καθοδήγησή του, ο Drake κανόνισε να ηχογραφήσει με τον μηχανικό ήχου John Wood το τρίτο και τελευταίο του άλμπουμ, το πανέμορφο Pink Moon, σε δύο μόνο λήψεις μεταξύ 11 το βράδυ και 2 το πρωί. «Δεν ήταν σε καλή κατάσταση, δεν φαινόταν υγιής» θυμόταν αργότερα ο Wood. Όπως και τα δύο προηγούμενα, το άλμπουμ εξαφανίστηκε αφήνοντας ελάχιστα ίχνη.

Μην μπορώντας να αντέξει να ζει μόνος του, ο Nick Drake επέστρεψε στο πατρικό του. Ανησυχώντας όλο και περισσότερο για την επιδεινούμενη ψυχική του κατάσταση, οι γονείς του αναζήτησαν έναν ψυχίατρο - τον πρώτο από τους διαδοχικούς ψυχιάτρους που θα επισκεπτόταν ο Nick στα δύο χρόνια μέχρι το θάνατό του. Τα τρία τελευταία κεφάλαια του βιβλίου είναι εξοντωτικά θλιβερά, καθώς τον παρακολουθούμε μπερδεμένο, θυμωμένο και βαθιά διαταραγμένο, να παίρνει (ή να αμελεί να πάρει) διάφορα φάρμακα, να υποβάλλεται σε ηλεκτροθεραπεία, να εμφανίζεται απροειδοποίητα σε σπίτια φίλων, και στη συνέχεια να κάθεται απλώς αμήχανος και σιωπηλός. Είναι σαν να παρακολουθείς ένα αρνητικό φωτογραφίας που ξεθωριάζει αργά και εξαφανίζεται.

Το πρωί της 25ης Νοεμβρίου του 1974, τον βρήκαν άψυχο στο κρεβάτι του. Κατά την ιατροδικαστική εξέταση, ένας παθολόγος δήλωσε ότι βρήκε στο σώμα του Drake ενδείξεις «σοβαρής υπερβολικής δόσης». Η ετυμηγορία ήταν αυτοκτονία.

Πηγή: The Telegraph

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT
Αlex Kapranos : «Η κουζίνα και το rock 'n' roll είναι δυο κόσμοι που μοιάζουν»

Μουσική / Αlex Kapranos : «Η φήμη είναι πολύ γελοία. Όσο λιγότερο τη σκέφτεσαι, τόσο το καλύτερο»

Οι Franz Ferdinand έρχονται τον Σεπτέμβριο στην Αθήνα και ο Ελληνοβρετανός frontman τους, από την κορυφή ενός ελβετικού βουνού, βρίσκει χρόνο να μιλήσει για την ελληνικότητα, τις ανησυχίες του, το φαγητό και την αγάπη του για το ska.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Private Recordings»: Στο δωμάτιο του Μίκη

Μουσική / Σε πρόβα με τον Μίκη, ενώ το σταθερό κουδουνίζει μάταια

Τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατο του μεγάλου Έλληνα συνθέτη, το διπλό άλμπουμ «Private Recordings» φέρνει στο φως ανέκδοτες ηχογραφήσεις του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη, που ξαναζωντανεύουν το αξεπέραστο μουσικό του αποτύπωμα.
ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΤΡΟΥΒΑΣ
Νίκος Ζιώγαλας

Μουσική / Νίκος Ζιώγαλας: «Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα τα φέρει η ζωή, να είσαι ευγενικός, να παλεύεις για την καλοσύνη»

Aπό πολύ νωρίς, η μουσική τον χτύπησε στο δόξα πατρί, μπήκε σε αυτό το τριπ και δεν βγήκε ποτέ. «Σαν star του σινεμά», «Πάρε με απόψε πάρε με», «Βασιλική», «Βέροια, Θεσσαλονίκη, Αθήνα», «Πέρασε η μπόρα» και για πολλά ακόμα τραγούδια ευθύνεται ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός που σήμερα αφηγείται τη ζωή του στη LifO
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ