Λουντοβίκο Εϊνάουντι: "Προτιμώ να με λένε μινιμαλιστή"

Λουντοβίκο Εϊνάουντι: "Προτιμώ να με λένε μινιμαλιστή" Facebook Twitter
0

«Γενικά δεν μου αρέσουν οι ετικέτες και οι ορισμοί στην τέχνη. Όμως ο όρος μινιμαλιστής σημαίνει για μένα φινέτσα και ανοιχτό μυαλό. Γι' αυτό, αν πρόκειται να με αποκαλούν κάπως, προτιμώ να με λένε μινιμαλιστή», λέει ο Λουντοβίκο Εϊνάουντι.

Αυτός ο σπουδαίος Ιταλός πιανίστας και συνθέτης επιστρέφει στην Ελλάδα αύριο Πέμπτη για μια μοναδική συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής της Αθήνας στην οποία θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε το εξαίρετο άλμπουμ του «In A Time Lapse» που κυκλοφόρησε την άνοιξη. Πρόκειται για έναν δίσκο που ο 58χρονος Ιταλός προετοίμαζε τα τελευταία δύο χρόνια και τελικά ηχογράφησε σε ένα μοναστήρι στη Βερόνα.

Επικό και συναισθηματικό όσο το παλαιότερο «Divenire», πειραματικό και περιπετειώδες όσο το «Nightbook», το «In A Time Lapse» συνδυάζει τις διαφορετικές του επιρροές: το κλασικό του στιλ, ήχους από το μπαρόκ και την ιταλική παραδοσιακή μουσική, έγχορδα που ξεχειλίζουν ρομαντισμό.

«Οταν συνειδητοποείς ότι ο χρόνος μας είναι περιορισμένος, προσπαθείς να γεμίζεις την κάθε στιγμή με όση ενέργεια και συναισθήματα έχεις. Είναι η στιγμή που αρχίζεις να ζεις κάθε δευτερόλεπτο ζωής, σαν να είσαι και πάλι παιδί», λέει ο ίδιος δικαιολογώντας τον τίτλο του δίσκου.

Εκτός από τους εξαίρετους προσωπικούς του δίσκους, ο Εϊνάουντι έχει «ντύσει» μουσικά ταινίες όπως το «Φως των ματιών μου» («Luce dei miei occhi») του Τζουζέπε Πιτσιόνι, το "Αυτή είναι η Αγγλία" («This Is England») του Σέιν Μίντοους αλλά και την «Αλεξάνδρεια» της Μαρίας Ηλιού. Είναι επίσης ο συνθέτης του τηλεοπτικού «Δρ Ζιβάγκο» του Τζιάκομο Καμπιότι, ενώ, μελωδίες του θα βρείτε και στο σάουντρακ της ταινίας «Απρίλης» του Νάνι Μορέτι.

Λίγο πριν έρθει στην Αθήνα απάντησε σε μερικές ερωτήσεις μας:

Ο Λουντοβίκο Εϊνάουντι γεννήθηκε στο Τορίνο. Κατάγεται από μια διαπρεπή οικογένεια της Ιταλίας. Ο παππούς του Λουίτζι Εϊνάουντι υπήρξε οικονομολόγος και πολιτικός αλλά και ο πρώτος πρόεδρος της Ιταλικής Δημοκρατίας (1948-55). Ο μπαμπάς του, Τζούλιο Εϊνάουντι, από την άλλη ήταν ο ιδρυτής ενός εκδοτικού ιταλικού κολοσσού. Η μητέρα του, όμως, ήταν πιανίστα κι εκείνη που τελικά τον επηρέασε περισσότερο. Σπούδασε σύνθεση και πιάνο στο Conservatorio του Μιλάνου και κατόπιν βρέθηκε στην «αγκαλιά» μιας σπουδαίας προσωπικότητας, του αβανγκάρντ συνθέτη Λουτσιάνο Μπέριο. Εκείνος πρώτος κατάλαβε ότι είχε να διαχειριστεί ένα σπάνιο ταλέντο. Τους πρώτους μουσικούς πειραματισμούς του πάντως τους έκανε πάνω στο άλμπουμ «Revolver» των Beatles.

- Τι περιείχε το soundtrack της παιδικής ηλικίας σας ;

"Σοπέν, Μπαχ και Beatles".

- Πότε αποφασίσατε ότι η μουσική είναι ο δρόμος σας;

"Στα 16".

- Το τελευταίο σας άλμπουμ "In a time lapse" πώς προέκυψε;

"Ολο το άλμπουμ είναι εμπνευσμένο από έναν προβληματισμό που είχα σχετικά με την έννοια του χρόνου και τους διαφορετικούς τρόπους που ο καθένας βιώνει τη ζωή του και τον χρόνο που περνά. Διάβαζα κείμενα του Αμερικανού φιλόσοφου, συγγραφέα και ποιητή Henry D. Thoreau και ένιωθα υπέροχα με τον μοναδικό τρόπο που έχει αυτός ο άνθρωπος να παρατηρεί τη φύση".

-Περιέχει, όμως, συνθέσεις που ξεχειλίζουν συναισθήματα.

"Αυτός ήταν ένας από τους σκοπούς μου: ήθελα να εξωτερικεύσω τα συναισθήματα μου και να βρω τρόπο να τα εντάξω μέσα στη μουσική μου. Είναι τόσο σπουδαίο πράγμα να μοιράζεσαι τα συναισθήματα σου μέσα από τις συνθέσεις σου και να νιώθεις ότι επικοινωνείς μέσα από αυτές τόσο με το κοινό όσο και με τους άλλους μουσικούς".

- Για εμάς είναι λίγο δύσκολο να εντάξουμε τη μουσική σας σε ένα είδος. Θα μπορούσατε να το κάνετε αυτό για εμάς;

"Καλά, μην νομίζετε και για μένα το ίδιο δύσκολο είναι να προσπαθώ να εξηγώ την μουσική μου. Θα έλεγα, όμως, ότι είναι μια μουσική που έχει τις ρίζες της στην λαϊκή, παραδοσιακή μουσική, αλλά αναπτύχθηκε με τη δεξιοτεχνία της κλασικής μουσικής".

- Οι συνθέσεις σας αποτυπώνουν πάντα τα συναισθήματά σας ;

"Είναι μια λεπτή ισορροπία και μια πολύπλοκη διαδικασία που αφορά διαφορετικά επιπέδα. Αυτό που γράφω για να με ικανοποιεί θα πρέπει συγχρόνως να με προκαλεί μουσικά και την ίδια στιγμή να με γεμίζει με ισχυρά συναισθήματα που θα ικανοποιούν την ψυχή μου".

- Πώς νιώθετε που συνθέσεις σας χρησιμοποιούνται συχνά σε soundtracks ;

"Είναι όμορφο να βλέπω ότι η μουσική μου μπορεί και εμπνέει κι άλλα έργα τέχνης όπως τις ταινίες, το γράψιμο, το χορό, τη ζωγραφική".

- Αποδέχεστε τον όρο «σύγχρονη κλασική" ;

"Δεν με πειράζει, αν είναι απαραίτητο να τον χρησιμοποιήσετε".

Info:

Μέγαρο Μουσικής, αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

Τιμές: Φοιτητές, άνεργοι, ΑΜΕΑ: € 15, Ζώνη Γ: € 25, Ζώνη Β: € 30, Ζώνη Α: € 40, Διακεκριμένη Ζώνη: € 55. Στις 20:30.

*****

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ