«Η καχυποψία μάς πηγαίνει πίσω»

«Η καχυποψία μάς πηγαίνει πίσω» Facebook Twitter
0

Το Tell Me About America –από την Klik Records–, είναι ένα ηχητικό ταξίδι στις αχανείς λεωφόρους της αμερικανικής ηπείρου, σε αναζήτηση του American Dream. Με συνοδεία καφέ μιλάει για το έργο του, την κατάσταση της ελληνικής δισκογραφίας, και εξηγεί για ποιο λόγο επέλεξε την Αμερική ως σημείο αναφοράς.

«Ξεκίνησα από ένα ωδείο, με μαθήματα κλασικής κιθάρας, και από τότε δεν μπορούσα να διανοηθώ ότι θα σταματήσω κάποτε να ασχολούμαι με τη μουσική. Στα 19, η μόνη μου ασχολία ήταν η σύνθεση κλασικής μουσικής, έγραφα κουαρτέτα, σουίτες για κιθάρα – ήμουν σ’ αυτό το trip. Παράλληλα άκουγα το αγγλικό new wave, το οποίο στη συνέχεια απέρριψα συλλήβδην. Άρχισα να ακούω blues και acid jazz, και το ’94 έκανα το πρώτο dub demo – ευρωπαϊκό dub, όχι τζαμαϊκάνικο. Μετά γνωρίστηκα με τον Mad Professor και το 1999 συνεργάστηκα με τον Rootsman. Ταυτόχρονα έφτιαξα το πρώτο άλμπουμ σαν Delay Exhibition, που κυκλοφόρησε το 2000, και έκανα παραγωγή σε διάφορους έλληνες καλλιτέχνες. Ο δεύτερος δίσκος των Delay Exhibition, το «Visions of Truth», κυκλοφόρησε το 2005 – ένα πιο αυτοβιογραφικό άλμπουμ, με dub στοιχεία και απαγγελία, ένας αρκετά σκληρός στους στίχους δίσκος. Ήθελα να κάνω κάτι πιο εξωστρεφές όμως, να προσπαθήσω να φύγω όλο και πιο πολύ από τον ευρωπαϊκό ήχο, στην απέναντι πλευρά, στην Αμερική.

»Μου αρέσουν οι αφηγήσεις, το τι θα μου πει ο άλλος από κάθε χώρα που πάει. Δεν είμαι ιδιαίτερα των ταξιδιών, να πάρω μια τσάντα και να ανακαλύπτω τον κόσμο, έχω μία πεσοϊκή αντίληψη για το ταξίδι. Έχω πάει βέβαια Αμερική, και στο L.A. και στη Νέα Υόρκη. Αν πας σε αυτή τη χώρα, είναι εξαιρετικά δύσκολο να γυρίσεις ίδιος με αυτό που ήσουν πριν. Είναι απίθανο. Πέρα από το ότι είναι τρομερά μεγάλη και το ότι έχει πολύ διαφορετική κουλτούρα, νιώθεις πολύ πιο ελεύθερος να κάνεις πράγματα και συνειδητοποιείς το τι είσαι εδώ. Ειλικρινά, μου ακούγεται αστείο αυτό το περί ευρωπαϊκών μητροπόλεων. Δεν μπορούν τα επηρεάσουν πια το ίδιο, έχει μια πολύ παλιά κουλτούρα η Ευρώπη, δεν μπορείς να δημιουργήσεις καινούργια πράγματα. Πάντα θα έχει πιο αβάν γκαρντ πράγματα η Ευρώπη, αυτό το συναίσθημα που έχεις όταν περπατάς στην Sunset Boulevard δεν μπορεί να το ζήσεις. Δεν υπάρχει καχυποψία, υπάρχει μια φιλική διάθεση γι’ αυτό που είσαι, δεν υπάρχει αυτό το «τι εννοείς;» το ελληνικό.

»Η Αμερική έχει ανοιχτό ορίζοντα, το βλέπεις στην κυριολεξία, όχι μόνο μεταφορικά, με το που φτάνεις στη Νέα Υόρκη. Η ίδια η χώρα σού ανοίγει το δρόμο σου λέει «do something». Εκεί συνειδητοποιείς ότι ο κόσμος είναι τεράστιος.

»Στη Θεσσαλονίκη ζεις με διαφορετικό τρόπο τη μουσική, υπάρχουν πολύ περισσότερα συγκροτήματα και ο καθένας έχει αυτό το American Dream, να κάνει το δίσκο του και να πουλήσει. Υπάρχουν καλλιτέχνες στη Θεσσαλονίκη, το πρόβλημα είναι ότι δεν ξέρουν τον τρόπο, πώς να φτάσουν να λειτουργήσουν μέσα στο μουσικό σύστημα. Τα βλέπουν πολύ ρομαντικά τα πράγματα, πιστεύουν δηλαδή ότι με ένα demo θα τους πάρει η εταιρεία, θα τους ακούσει και θα τους υπογράψει. Δεν γίνεται αυτό πια, έχει αλλάξει ο τρόπος. Αυτό που κάνανε οι Τρύπες και τα Ξύλινα Σπαθιά το ’90 είναι δύσκολο να ξαναγίνει.

»Όλοι γνωρίζουν ότι η πόλη έχει υλικό αξιόλογο, δεν υπάρχει όμως μια εταιρεία να τα στηρίξει. Μια σοβαρή εταιρεία. Υπάρχουν μικρές, αλλά δεν μπορούν να στηρίξουν το υλικό τους. Επίσης δεν υπάρχουν media – μπορεί να υπάρχουν μερικοί κακοί σταθμοί και η ΕΤ3, αλλά δεν τα έχεις στα χέρια σου, δεν μπορείς να κάνεις κάτι. Ακόμα και οι δύο εφημερίδες που έχει θα προτιμήσουν τον καλλιτέχνη από την Αθήνα που παίζει στο Φιξ από ένα τοπικό συγκρότημα. Αυτή είναι η ελληνική κι η ευρωπαϊκή πραγματικότητα, δυστυχώς.

»Από την εμπειρία μου απ’ την Αγγλία τα τελευταία δύο χρόνια και από διάφορους παραγωγούς και μουσικούς που έχω συναναστραφεί, το συμπέρασμα είναι ότι οι Άγγλοι φέρονται ρατσιστικά. Συνεργάστηκα με μια τραγουδίστρια που ζούσε εκεί, η οποία δεν ήταν Αγγλίδα αλλά Ελληνομαλτέζα, και μπορώ να σου πω μία απάντηση αγγλικής εταιρείας που έλαβε: γιατί να κυκλοφορήσω μια Ελληνομαλτέζα και όχι μια Αγγλίδα; Αυτό δεν είναι επιχείρημα. Παρ’ όλο που στην πραγματικότητα είναι πιο εύκολο να «τρέξεις» μία Αγγλίδα. Αυτό στην Αμερική δεν θα το άκουγες σε καμιά περίπτωση. Ο Αμερικάνος θα έλεγε “ας κάνουμε business” – δεν τον ενδιαφέρει η εθνικότητα, αρκεί να έχεις καλή φωνή και να είναι καλό το project. Στην Ελλάδα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο: ό,τι είναι ξένο είναι καλύτερο. Ίσως η γενιά μας το αλλάξει αυτό, γιατί υπάρχει μια θετική προδιάθεση στην ελληνική μουσική σκηνή. Το ίδιο το σύστημα δεν θα αντέξει, αν συνεχίσει να λειτουργεί όπως τώρα.

»Καμιά χώρα δεν μπορεί να επιβιώσει απορρίπτοντας την τοπική μουσική σκηνή, οφείλεις να κάνεις κι εσύ ό,τι κάνουν οι Άγγλοι, οι Γάλλοι, οι Αμερικάνοι για τα δικά τους πράγματα, για να μπορέσεις κάποια στιγμή να τους εξαγάγεις. Δες τους Γερμανούς και τους Αυστριακούς, τι σκηνή έφτιαξαν στα 90s. Βέβαια, χρειάζεται να υπάρχουν εταιρείες για να στηρίξουν και να προμοτάρουν όλο αυτό και να γίνει παγκόσμιο, δεν μπορεί να κατάφεραν οι Γερμανοί να κάνουν την Kompakt νούμερο ένα στη χορευτική μουσική –που η Κολωνία είναι κάτι αντίστοιχο της Λάρισας–, δεν μπορεί κάθε πόλη να έχει εταιρεία και να βγαίνουν σκηνές, κι εδώ να περιμένεις από μία πόλη –άντε από δύο– να κάνουν κάτι. Ούτε οι Portishead έμεναν στο Λονδίνο ούτε οι Massive Attack, το Bristol αναλογικά είναι κάτι σαν τα Γιαννιτσά – θα έβγαιναν ποτέ στην επιφάνεια αν ήταν Έλληνες; Δεν νομίζω…

»Τα ελληνικά majors, τα οποία είναι υποκαταστήματα, λειτουργούν με πολύ κακό τρόπο – ως βιοτεχνία, όχι ως βιομηχανία. Είναι σε μία φάση που δεν ξέρουν σχεδόν τίποτα για τη βιομηχανία. Κανονικά θα έπρεπε να ψάχνουν να βρούνε γκρουπ. Δεν ψάχνουν για το καινούργιο, το σνομπάρουν, γι’ αυτό και κλείνουν. Δεν μπορεί να λειτουργήσει έτσι το σύστημα. Η Warner έκλεισε, η Sony ουσιαστικά προμοτάρει μόνο ελληνικά, παρ’ όλο που το μεγάλο budget έρχεται από τα ξένα που έχει. Και φαντάσου ότι η Sony BMG είναι κολοσσός, είναι νούμερο δύο παγκοσμίως. Η Universal, που είναι νούμερο ένα, έχει το 30% της παγκόσμιας αγοράς μόνη της, και η εδώ Universal παραπαίει. Ήταν κρίμα που η Virgin έκλεισε, γιατί ήταν καλή εταιρεία. Ο Πετρίδης ήξερε, μπορούσε να προμοτάρει. Τον σέβομαι τρομερά, κι ήταν κρίμα που δεν κράτησε η εταιρεία του. Με την EMI συνεργάστηκα τελευταία φορά τον Ιούνιο, έκανα ένα remix για τους Μπλε.

»Η τραγουδίστρια του δίσκου, η Κασσάνδρα Δημοπούλου, είναι μια τραγουδίστρια όπερας που ζει στη Στουτγκάρδη και έχει την καριέρα της. Απλώς τη χρησιμοποίησα στα δικά μου electronica blues, και δεν ξέρω αν θα το ξανακάνει.

»Βρίσκω πολύ πιο ενδιαφέρουσα την electronica από τη ροκ μουσική, δεν νομίζω ότι μπορείς να κάνεις κάτι άλλο στη ροκ που να τείνει προς την πρόοδο της μουσικής. Στην electronica αναγκαστικά –κάθε μήνα, κάθε χρόνο– θα πρέπει να αλλάζεις τον ήχο σου, να αλλάζεις την τεχνολογία, να αλλάζεις τις γνώσεις σου, ουσιαστικά ο ίδιος λες “εγώ θα προοδεύω”. Στη ροκ έχεις τέσσερις φίλους που πίνεις μαζί τους μπίρες, και μετά γράφεις ένα κομμάτι. Απ’ την άλλη, η ροκ πουλάει σταθερά και είναι πολύ πιο συναρπαστική πάνω στη σκηνή απ’ ό,τι η electronica.

»Επιτυχία είναι αυτό που κάνουμε αυτή τη στιγμή, να προκαλέσεις δηλαδή το ενδιαφέρον, να είσαι στο ραδιόφωνο – περισσότερο απ’ όλα όμως επιτυχία είναι να καταλάβει ο άλλος την αξιοπρέπεια πίσω από κάθε κομμάτι, το ότι κάποιος άνθρωπος δούλεψε γι’ αυτό και το εκθέτει.

»Αποκλείεται να διαβάσεις μία κακή κριτική και να μην πληγωθείς, από την άλλη όμως γίνεσαι και πιο ρεαλιστής, βλέπεις ότι σε κάποιο κοινό αυτό που έκανες ενόχλησε. Μπορεί να φταις κι εσύ, και πρέπει να αναδιαρθρώνεσαι ως προς το τι είσαι και τι κάνεις, δεν μπορείς να μένεις κολλημένος σ’ αυτό που θεωρείς εσύ σωστό. Δεν μπορεί να φταίνε όλοι οι άλλοι αν δεν έχεις απήχηση.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ