13 σταθμοί στην ιστορία του voguing

Vogue, strike a pose! Facebook Twitter
Φυσικά, η Beyoncé δεν εφηύρε τον τροχό. Δεν είναι η πρώτη σούπερ σταρ που καταφεύγει στο voguing για να επαναπροσδιορίσει την καριέρα της ‒ ας όψεται η Μαντόνα.
0

Η Beyoncé ξεκίνησε την παγκόσμια περιοδεία της για το «Renaissance» και οι πρώτες εικόνες και ανταποκρίσεις από την πρεμιέρα της στη Στοκχόλμη υπόσχονται ένα εντυπωσιακό, φαντασμαγορικό σόου, τίγκα στο γκλίτερ και τις ντισκομπάλες. Είναι η πρώτη σόλο περιοδεία της από τη «Formation Tour» του 2016, διαρκεί 3 ώρες και περιλαμβάνει 57 εμφανίσεις σε όλο τον κόσμο.

Το «Renaissance» είναι το πρώτο άλμπουμ της το οποίο επέλεξε να μην προωθήσει με κανένα από τα πατροπαράδοτα μέσα. Δεν έβγαλε κανένα βίντεο ούτε visuals, γεγονός για το οποίο την κατηγορούσαν για μήνες στα social media.

Μάλιστα, σε ένα στιγμιότυπο δείχνει να τρολάρει και απευθύνεται στους επικριτές της και στους γκρινιάρηδες φαν της με ένα voice-over σε στυλ ballroom: «Ζητήσατε από τη βασίλισσα τα visuals, αλλά μια βασίλισσα κινείται στους δικούς της ρυθμούς και εκείνη αποφασίζει αν θέλει να σας δώσει μια πρόγευση. Γι’ αυτό, πάρτε πιρούνι και κουτάλι, κι ετοιμαστείτε». 

Η Beyoncé δεν εφηύρε τον τροχό. Δεν είναι η πρώτη σούπερ σταρ που καταφεύγει στο voguing για να επαναπροσδιορίσει την καριέρα της ‒ ας όψεται η Μαντόνα. Υπάρχει ατελείωτο υλικό από διάφορα κλασικά, πια, κομμάτια που καθόρισαν την κουλτούρα του ballroom και δοξάζουν τη θηλυκότητα και την queer ταυτότητα.

H λέξη «ballroom» δεν είναι τυχαία, καθώς ο δίσκος της είναι ένας φόρος τιμής στην queer σκηνή του Χάρλεμ, ενώ οι χορευτές που τη συνοδεύουν στο τουρ είναι γνωστοί ballroom performers, όπως η κορυφαία Honey Balenciaga.

Και όπως ήταν αναμενόμενο, και σε αυτά τα ρημάδια τα visuals, για τα οποία γκρινιάζουν όλοι, κυριαρχούν σκηνές με κόσμο που χορεύει και διασκεδάζει σε κλαμπ ‒ στο επίκεντρο βρίσκεται η γκέι και η τρανς κοινότητα, όπως και φωτογραφίες του γκέι θείου της, και καλώς. Άραγε τα έδειξε αυτά στο Ντουμπάι που εμφανίστηκε πρόσφατα;

Φυσικά, η Beyoncé δεν εφηύρε τον τροχό. Δεν είναι η πρώτη σούπερ σταρ που καταφεύγει στο voguing για να επαναπροσδιορίσει την καριέρα της ‒ ας όψεται η Μαντόνα. Υπάρχει ατελείωτο υλικό από διάφορα κλασικά, πια, κομμάτια που καθόρισαν την κουλτούρα του ballroom και δοξάζουν τη θηλυκότητα και την queer ταυτότητα.

Ένας απόλυτος οδηγός για κομμάτια που πρέπει να γνωρίζεις. Το διαδίκτυο φαίνεται να συμφωνεί στα περισσότερα από αυτά.

madonna Facebook Twitter

MFSB, «Love is the message» (1974)

Δεν είναι απλώς το απόλυτο gay anthem αλλά ένα από τα σπουδαιότερα χορευτικά κομμάτια που έχουν γραφτεί ποτέ. Κυρίως το συνδέουν με τον παλιό τρόπο που έκαναν voguing οι περφόρμερ στα ballrooms και είναι ιδανικό κομμάτι για να κάνει κανείς πασαρέλα και να ποζάρει.

MFSB - Love Is the Message (Official Audio) ft. The Three Degrees

George Kranz, «Din Daa Daa» (1984)

Απρόσμενο χιτ για την εποχή από τον Βερολινέζο ντράμερ και ερμηνευτή George Kranz. Παιζόταν ασταμάτητα στα κλαμπ και στο ραδιόφωνο της εποχής και είναι ένα από τα πιο δύσκολα και περίπλοκα κομμάτια για τους χορευτές που επιχειρούσαν να κάνουν voguing στον ρυθμό του. Ο κανονικός του τίτλος ήταν «Trommeltanz».

George Kranz - Din Daa Daa

Ellis D Presents Boom Boom, «Work this pussy (Hurt me mix)» (1989)

Ήταν ένα κομμάτι που έκανε διάσημο ο Junior Vasquez –το πραγματικό του όνομα είναι Ellis D‒ στο Sound Factory, το κλαμπ όπου έπαιζε τότε, με τους θαμώνες να παθαίνουν παράκρουση κάθε φορά που το άκουγαν. O μύθος θέλει τη Μαντόνα να έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με το voguing στο συγκεκριμένο κλαμπ.

Ellis D. Presents Boom-Boom ‎– Work This Pussy (Hurt Me Mix)

David Ian Xtravaganza and Johnny Dynell, «Elements of Vogue (David DePino Mix)» (1989)

Με αναφορές στο «Love is the message», λειτουργεί ως η απόλυτη εισαγωγή στον κόσμο του voguing, με στίχους όπως «Give them face, give them body, walk in beat, strike a pose» να δίνουν τις οδηγίες για το πώς να το χορέψεις. Το ερμήνευαν μέλη του θρυλικού House of Xtravaganza.

Elements Of Vogue (David DePino's 1989 Original Mix) Johnny Dynell feat. David Ian Xtravaganza

Malcolm McLaren, «Deep in vogue» (1989)

Από τους Sex Pistols στο voguing, o νονός του πανκ κυκλοφόρησε ένα από τα ιστορικότερα κομμάτια για την ballroom κουλτούρα, το οποίο θα σκαρφάλωνε στο Billboard έναν χρόνο προτού σκάσει η Μαντόνα. Στο βίντεο εμφανιζόταν και ακουγόταν ο τρομερός Willi Ninja του House of Ninja, ενώ το σκηνοθετούσε η Jennie Livingston, που αργότερα έκανε το «Paris is burning» (1990).

Malcolm McLaren, The Bootzilla Orchestra - Deep in Vogue

Fast Eddie, «Let’s go» (1989)

Ένα chicago house κομμάτι από έναν από τους πρωτοπόρους του είδους, που αποθεώθηκε και συνεχίζει να παίζεται στα ballrooms εδώ και δεκαετίες, συνήθως ξεκινώντας τον χορό και τα vogue battles, ταιριάζοντας σε κάθε κατηγορία.

Fast Eddie - Let's Go (Don't U Want Some More)

Masters at Work, «The ha dance (Pumpin’ Dubb)» (1991)

Ένα από τα κομμάτια που έχει καθορίσει τη μοντέρνα σκηνή του ballroom είναι γνωστό για το sample που χρησιμοποιεί και προέρχεται από μια ακαταλαβίστικη φράση των Eddie Murphy και Dan Aykroyd στην ταινία Πολυθρόνα για δύο (1983). Ο κοφτερός μεταλλικός ρυθμός του ήταν ό,τι έπρεπε για τις πιο δραματικές και εντυπωσιακές κινήσεις των voguers.

Masters at Work - The Ha Dance (Ken/Lou Mixx) [1991]

Kevin Aviance, «Cunty (The Feeling)» (1995)

Αποθεώθηκε την εποχή του vogue femme, όπου κυριαρχούσε μια πιο θηλυκή αισθητική, επειδή περιείχε τη λέξη «cunt» (αιδοίο), έτσι ο χαρακτηρισμός «cunty» έγινε η απόλυτη μορφή επαίνου και επευφημίας μεταξύ των voguers.

Kevin Aviance - Cunty (The Feeling)

Armand Van Helden, «The Witch Doktor» (1996)

Ένα από τα αγαπημένα κομμάτια των club kids της Νέας Υόρκης και αντιπροσωπευτικό του νέου τρόπου voguing, με τους χορευτές να κάνουν πιο αθλητικές κινήσεις, που κορυφώθηκε κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90 και έδινε περισσότερο έμφαση στον επιθετικό ήχο του χιπ-χοπ.

Armand Van Helden - Witch Doktor

Basement Jaxx, «Fly Life» (1997)

Ένα κλασικό κομμάτι πασαρέλας από το βρετανικό ντουέτο των Felix Buxton και Simon Ratcliffe. Fun fact: Σχημάτισαν τους Basement Jaxx από την αγάπη τους για τους Masters at Work.

Basement Jaxx - Flylife

Madonna, «Vogue» (1990)

Μπορεί η Μαντόνα να κατηγορήθηκε αρκετά για το συγκεκριμένο κομμάτι, και για το ότι εκμεταλλεύτηκε τους χορευτές που τη συνόδευσαν στην «Blonde AmbitionTour», η αλήθεια όμως είναι ότι η διαχρονικότητά του παραμένει αδιαμφισβήτητη, επιπλέον έφερε στο φως την ballroom κουλτούρα και για ένα χρονικό διάστημα πίστευες ότι θα γίνει το επόμενο μεγάλο ρεύμα της ποπ κουλτούρας. Τελικά χρειάστηκαν 30 χρόνια.

Madonna - Vogue

Tronco Traxx, «Walk for me» (1995)

Ένα κομμάτι που έσπασε τα όρια του ballroom και αποδείχτηκε σημαντικό κεφάλαιο στην εξέλιξη του footwork, με τον πρωτοπόρο DJ Rashad να το σαμπλάρει ανελέητα, ενώ πέρασε μέχρι και στη Βρετανία και στη δουλειά παραγωγών όπως οι Joy Orbison και Boddika.

TRONCO TRAXX - WALK FOR ME

Vjuan Allure, «The Ha Allure» (1999)

Το κομμάτι γεννήθηκε από τον θυμό και την απόγνωση που ένιωθε ο Vjuan Allure επειδή τα ballroom kids στο Ντιτρόιτ όπου έπαιζε δεν χόρευαν με τίποτα και μόνο όταν έμπαινε το κλασικό κομμάτι των Masters at Work σηκώνονταν. Έτσι αποφάσισε να κάνει τη δική του εκδοχή και να χαρακτηρίσει το νέο ήχο του είδους.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT