13 σταθμοί στην ιστορία του voguing

Vogue, strike a pose! Facebook Twitter
Φυσικά, η Beyoncé δεν εφηύρε τον τροχό. Δεν είναι η πρώτη σούπερ σταρ που καταφεύγει στο voguing για να επαναπροσδιορίσει την καριέρα της ‒ ας όψεται η Μαντόνα.
0

Η Beyoncé ξεκίνησε την παγκόσμια περιοδεία της για το «Renaissance» και οι πρώτες εικόνες και ανταποκρίσεις από την πρεμιέρα της στη Στοκχόλμη υπόσχονται ένα εντυπωσιακό, φαντασμαγορικό σόου, τίγκα στο γκλίτερ και τις ντισκομπάλες. Είναι η πρώτη σόλο περιοδεία της από τη «Formation Tour» του 2016, διαρκεί 3 ώρες και περιλαμβάνει 57 εμφανίσεις σε όλο τον κόσμο.

Το «Renaissance» είναι το πρώτο άλμπουμ της το οποίο επέλεξε να μην προωθήσει με κανένα από τα πατροπαράδοτα μέσα. Δεν έβγαλε κανένα βίντεο ούτε visuals, γεγονός για το οποίο την κατηγορούσαν για μήνες στα social media.

Μάλιστα, σε ένα στιγμιότυπο δείχνει να τρολάρει και απευθύνεται στους επικριτές της και στους γκρινιάρηδες φαν της με ένα voice-over σε στυλ ballroom: «Ζητήσατε από τη βασίλισσα τα visuals, αλλά μια βασίλισσα κινείται στους δικούς της ρυθμούς και εκείνη αποφασίζει αν θέλει να σας δώσει μια πρόγευση. Γι’ αυτό, πάρτε πιρούνι και κουτάλι, κι ετοιμαστείτε». 

Η Beyoncé δεν εφηύρε τον τροχό. Δεν είναι η πρώτη σούπερ σταρ που καταφεύγει στο voguing για να επαναπροσδιορίσει την καριέρα της ‒ ας όψεται η Μαντόνα. Υπάρχει ατελείωτο υλικό από διάφορα κλασικά, πια, κομμάτια που καθόρισαν την κουλτούρα του ballroom και δοξάζουν τη θηλυκότητα και την queer ταυτότητα.

H λέξη «ballroom» δεν είναι τυχαία, καθώς ο δίσκος της είναι ένας φόρος τιμής στην queer σκηνή του Χάρλεμ, ενώ οι χορευτές που τη συνοδεύουν στο τουρ είναι γνωστοί ballroom performers, όπως η κορυφαία Honey Balenciaga.

Και όπως ήταν αναμενόμενο, και σε αυτά τα ρημάδια τα visuals, για τα οποία γκρινιάζουν όλοι, κυριαρχούν σκηνές με κόσμο που χορεύει και διασκεδάζει σε κλαμπ ‒ στο επίκεντρο βρίσκεται η γκέι και η τρανς κοινότητα, όπως και φωτογραφίες του γκέι θείου της, και καλώς. Άραγε τα έδειξε αυτά στο Ντουμπάι που εμφανίστηκε πρόσφατα;

Φυσικά, η Beyoncé δεν εφηύρε τον τροχό. Δεν είναι η πρώτη σούπερ σταρ που καταφεύγει στο voguing για να επαναπροσδιορίσει την καριέρα της ‒ ας όψεται η Μαντόνα. Υπάρχει ατελείωτο υλικό από διάφορα κλασικά, πια, κομμάτια που καθόρισαν την κουλτούρα του ballroom και δοξάζουν τη θηλυκότητα και την queer ταυτότητα.

Ένας απόλυτος οδηγός για κομμάτια που πρέπει να γνωρίζεις. Το διαδίκτυο φαίνεται να συμφωνεί στα περισσότερα από αυτά.

madonna Facebook Twitter

MFSB, «Love is the message» (1974)

Δεν είναι απλώς το απόλυτο gay anthem αλλά ένα από τα σπουδαιότερα χορευτικά κομμάτια που έχουν γραφτεί ποτέ. Κυρίως το συνδέουν με τον παλιό τρόπο που έκαναν voguing οι περφόρμερ στα ballrooms και είναι ιδανικό κομμάτι για να κάνει κανείς πασαρέλα και να ποζάρει.

MFSB - Love Is the Message (Official Audio) ft. The Three Degrees

George Kranz, «Din Daa Daa» (1984)

Απρόσμενο χιτ για την εποχή από τον Βερολινέζο ντράμερ και ερμηνευτή George Kranz. Παιζόταν ασταμάτητα στα κλαμπ και στο ραδιόφωνο της εποχής και είναι ένα από τα πιο δύσκολα και περίπλοκα κομμάτια για τους χορευτές που επιχειρούσαν να κάνουν voguing στον ρυθμό του. Ο κανονικός του τίτλος ήταν «Trommeltanz».

George Kranz - Din Daa Daa

Ellis D Presents Boom Boom, «Work this pussy (Hurt me mix)» (1989)

Ήταν ένα κομμάτι που έκανε διάσημο ο Junior Vasquez –το πραγματικό του όνομα είναι Ellis D‒ στο Sound Factory, το κλαμπ όπου έπαιζε τότε, με τους θαμώνες να παθαίνουν παράκρουση κάθε φορά που το άκουγαν. O μύθος θέλει τη Μαντόνα να έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με το voguing στο συγκεκριμένο κλαμπ.

Ellis D. Presents Boom-Boom ‎– Work This Pussy (Hurt Me Mix)

David Ian Xtravaganza and Johnny Dynell, «Elements of Vogue (David DePino Mix)» (1989)

Με αναφορές στο «Love is the message», λειτουργεί ως η απόλυτη εισαγωγή στον κόσμο του voguing, με στίχους όπως «Give them face, give them body, walk in beat, strike a pose» να δίνουν τις οδηγίες για το πώς να το χορέψεις. Το ερμήνευαν μέλη του θρυλικού House of Xtravaganza.

Elements Of Vogue (David DePino's 1989 Original Mix) Johnny Dynell feat. David Ian Xtravaganza

Malcolm McLaren, «Deep in vogue» (1989)

Από τους Sex Pistols στο voguing, o νονός του πανκ κυκλοφόρησε ένα από τα ιστορικότερα κομμάτια για την ballroom κουλτούρα, το οποίο θα σκαρφάλωνε στο Billboard έναν χρόνο προτού σκάσει η Μαντόνα. Στο βίντεο εμφανιζόταν και ακουγόταν ο τρομερός Willi Ninja του House of Ninja, ενώ το σκηνοθετούσε η Jennie Livingston, που αργότερα έκανε το «Paris is burning» (1990).

Malcolm McLaren, The Bootzilla Orchestra - Deep in Vogue

Fast Eddie, «Let’s go» (1989)

Ένα chicago house κομμάτι από έναν από τους πρωτοπόρους του είδους, που αποθεώθηκε και συνεχίζει να παίζεται στα ballrooms εδώ και δεκαετίες, συνήθως ξεκινώντας τον χορό και τα vogue battles, ταιριάζοντας σε κάθε κατηγορία.

Fast Eddie - Let's Go (Don't U Want Some More)

Masters at Work, «The ha dance (Pumpin’ Dubb)» (1991)

Ένα από τα κομμάτια που έχει καθορίσει τη μοντέρνα σκηνή του ballroom είναι γνωστό για το sample που χρησιμοποιεί και προέρχεται από μια ακαταλαβίστικη φράση των Eddie Murphy και Dan Aykroyd στην ταινία Πολυθρόνα για δύο (1983). Ο κοφτερός μεταλλικός ρυθμός του ήταν ό,τι έπρεπε για τις πιο δραματικές και εντυπωσιακές κινήσεις των voguers.

Masters at Work - The Ha Dance (Ken/Lou Mixx) [1991]

Kevin Aviance, «Cunty (The Feeling)» (1995)

Αποθεώθηκε την εποχή του vogue femme, όπου κυριαρχούσε μια πιο θηλυκή αισθητική, επειδή περιείχε τη λέξη «cunt» (αιδοίο), έτσι ο χαρακτηρισμός «cunty» έγινε η απόλυτη μορφή επαίνου και επευφημίας μεταξύ των voguers.

Kevin Aviance - Cunty (The Feeling)

Armand Van Helden, «The Witch Doktor» (1996)

Ένα από τα αγαπημένα κομμάτια των club kids της Νέας Υόρκης και αντιπροσωπευτικό του νέου τρόπου voguing, με τους χορευτές να κάνουν πιο αθλητικές κινήσεις, που κορυφώθηκε κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90 και έδινε περισσότερο έμφαση στον επιθετικό ήχο του χιπ-χοπ.

Armand Van Helden - Witch Doktor

Basement Jaxx, «Fly Life» (1997)

Ένα κλασικό κομμάτι πασαρέλας από το βρετανικό ντουέτο των Felix Buxton και Simon Ratcliffe. Fun fact: Σχημάτισαν τους Basement Jaxx από την αγάπη τους για τους Masters at Work.

Basement Jaxx - Flylife

Madonna, «Vogue» (1990)

Μπορεί η Μαντόνα να κατηγορήθηκε αρκετά για το συγκεκριμένο κομμάτι, και για το ότι εκμεταλλεύτηκε τους χορευτές που τη συνόδευσαν στην «Blonde AmbitionTour», η αλήθεια όμως είναι ότι η διαχρονικότητά του παραμένει αδιαμφισβήτητη, επιπλέον έφερε στο φως την ballroom κουλτούρα και για ένα χρονικό διάστημα πίστευες ότι θα γίνει το επόμενο μεγάλο ρεύμα της ποπ κουλτούρας. Τελικά χρειάστηκαν 30 χρόνια.

Madonna - Vogue

Tronco Traxx, «Walk for me» (1995)

Ένα κομμάτι που έσπασε τα όρια του ballroom και αποδείχτηκε σημαντικό κεφάλαιο στην εξέλιξη του footwork, με τον πρωτοπόρο DJ Rashad να το σαμπλάρει ανελέητα, ενώ πέρασε μέχρι και στη Βρετανία και στη δουλειά παραγωγών όπως οι Joy Orbison και Boddika.

TRONCO TRAXX - WALK FOR ME

Vjuan Allure, «The Ha Allure» (1999)

Το κομμάτι γεννήθηκε από τον θυμό και την απόγνωση που ένιωθε ο Vjuan Allure επειδή τα ballroom kids στο Ντιτρόιτ όπου έπαιζε δεν χόρευαν με τίποτα και μόνο όταν έμπαινε το κλασικό κομμάτι των Masters at Work σηκώνονταν. Έτσι αποφάσισε να κάνει τη δική του εκδοχή και να χαρακτηρίσει το νέο ήχο του είδους.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ