«Χάος» με το αρχαίο θέατρο Ορχομενού: Γιατί το υπ. Πολιτισμού απέρριψε δωρεά μελέτης αποκατάστασης

«Χάος» με το αρχαίο θέατρο Ορχομενού: Γιατί το υπ. Πολιτισμού απέρριψε δωρεά μελέτης αποκατάστασης Facebook Twitter
EUROKINISSI
0

Ποικίλα σχόλια έχει προκαλέσει η πρόσφατη, απορριπτική απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού για μία μελέτη αποκατάστασης του αρχαίου θεάτρου Ορχομενού Αρκαδίας.

Την περασμένη Πέμπτη δημοσιεύτηκε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ απόφαση της υπουργού Μυρσίνης Ζορμπά και του υφυπουργού Κωνσταντίνου Στρατή, με την οποία ανακαλείται παλαιότερη απόφαση του υπουργείου, για την αποδοχή της σχετικής μελέτης. Δωρητής της μελέτης ήταν το σωματείο «Διάζωμα», το οποίο στο παρελθόν έχει αναλάβει αναρίθμητες πρωτοβουλίες για την ανάδειξη και την προστασία των αρχαίων θεάτρων. Το «Διάζωμα» είχε ιδρυθεί με πρωτοβουλία του τέως υπουργού Πολιτισμού Σταύρου Μπένου που παραμένει πρόεδρός του και οι πόροι του προέρχονται από τα τακτικά και εταιρικά μέλη του καθώς και από τον κύκλο των δωρητών και χορηγών του.

Το υπουργείο υποστηρίζει ότι δεν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες για την εκπόνηση της μελέτης και έτσι δεν μπορεί τελικά να την αποδεχθεί. Μάλιστα στρέφεται εναντίον και του ίδιου του τεχνικού του συμβουλίου, το οποίο «αναρμοδίως γνωμοδότησε για την αποδοχή ή μη της μελέτης». Η αρχική απόφαση εκδόθηκε «και κατά πλάνη περί τα πράγματα» υποστηρίζει τώρα το ΥΠΠΟ. Ανάμεσα στα άρθρα που επικαλείται είναι και εκείνο που αναφέρει ότι οι μελέτες συντάσσονται με ειδικές προδιαγραφές οι οποίες εγκρίνονται από τον εκάστοτε υπουργό ύστερα από γνωμοδότηση του ΚΑΣ.

Υπενθυμίζεται πως χάρη στη δράση του Σωματείου «Διάζωμα», έχουν προχωρήσει οι εργασίες σε 55 αρχαία θέατρα αλλά το υπουργείο εγείρει ενστάσεις αυτή τη φορά. Το σωματείο φροντίζει τακτικά για πληθώρα δράσεων όπως ψηφιακές ξεναγήσεις μέσω κινητών τηλεφώνων, πολιτιστικές διαδρομές, τρισδιάστατες απεικονίσεις και εμπλουτισμός του χορηγικού θεσμού. «Όλες οι παραπάνω ιδέες και δράσεις, που προτείνονται κυρίως από νέους, διαμορφώνουν το ιδεολογικό – συναισθηματικό και βιωματικό κεκτημένο μας», τονίζουν οι υπεύθυνοι. 

Μπένος: Αθέμιτη παρεμπόδιση από συνδικαλιστές του υπουργείου

Μιλώντας στην εφημερίδα «Καθημερινή», την Τετάρτη, ο πρόεδρος κ. Μπένος κατηγόρησε «μια μικρή ομάδα στο υπουργείο με συνδικαλιστική και πολιτική ισχύ προσπαθεί συστηματικά με θεμιτά και αθέμιτα μέσα» να παρεμποδίσει την εφαρμογή των νόμων και του Συντάγματος. «Ασκούν πιέσεις και κάνουν μπούλινγκ», λέει χαρακτηριστικά.

«Τα μνημεία είναι δημόσιο και όχι κρατικό αγαθό, συνεπώς το κράτος οφείλει να είναι θεματοφύλακας για την ανάδειξή τους και όχι ιδιοκτήτης», λέει ο κ. Μπένος που επικαλείται το άρθρο 24 του Συντάγματος για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Κατά τον ίδιο, η απόφαση του υπουργείου είναι διάτρητη νομικά και υπογραμμίζει πως δεν ρωτήθηκαν σχετικά υπηρεσιακά στελέχη.

«Στο νομικό μέρος το "Διάζωμα" δεν έχει καμία εμπλοκή. Εμάς μας ζητήθηκε η μελέτη, την κάναμε, τη δωρίσαμε. Ακόμα και οι μελετητές επιλέγονται τις περισσότερες φορές καθ' υπόδειξιν των υπηρεσιών του υπουργείου. Οι διαδικασίες της δωρεάς και της νομιμοποίησης της δωρεάς είναι υπόθεση του υπουργείου. Με αυτή την απόφαση αυτοπυροβολείται το ίδιο το ΥΠΠΟ», σημειώνει ο κ. Μπένος προσθέτοντας ότι καθεμία από τις 30 μελέτες του «Διαζώματος» «έγινε έπειτα από αίτημα του υπουργείου ή των περιφερειών και των δήμων και σε απόλυτη και εξαιρετική συνεργασία με όλες τις υπηρεσίες του υπουργείου».

Για την περίπτωση του Ορχομενού Αρκαδίας το «Διάζωμα» συνεργάστηκε με την αρμόδια εφορεία αρχαιοτήτων, ενώ η επίβλεψη της μελέτης γινόταν από την αρμόδια εφορεία και τη Διεύθυνση Αναστήλωσης και Μελετών προτού υποβληθεί στο ΚΑΣ. Ο κ. Μπένος κάνει λόγο για νομική «σύγχυση» δύο διαφορετικών περιπτώσεων: της απόφασης αποδοχής δωρεάς εκπονηθείσας μελέτης και της έγκρισης της μελέτης.

Όπως λέει, οι ίδιοι νόμοι που επικαλείται το υπουργείο προβλέπουν ότι σε μελέτες όπου δεν απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση (αναστηλωτικές μελέτες αποκατάστασης αρχαίων μνημείων) δεν χρειάζεται να προηγηθεί έγκριση της εκπόνησής τους. «Δεν κάνουμε του κεφαλιού μας. Ο,τι κάνουμε έχει τη βούλα του υπουργείου», λέει χαρακτηριστικά. 

«Χάος» με το αρχαίο θέατρο Ορχομενού: Γιατί το υπ. Πολιτισμού απέρριψε δωρεά μελέτης αποκατάστασης Facebook Twitter
«Χάος» με το αρχαίο θέατρο Ορχομενού: Γιατί το υπ. Πολιτισμού απέρριψε δωρεά μελέτης αποκατάστασης Facebook Twitter
«Χάος» με το αρχαίο θέατρο Ορχομενού: Γιατί το υπ. Πολιτισμού απέρριψε δωρεά μελέτης αποκατάστασης Facebook Twitter
Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.