Μεγάλη έκθεση για τον Ντιέγκο Ριβέρα και τη Φρίντα Κάλο εγκαινιάζεται σήμερα στη Μόσχα. Ανάμεσα στους στόχους της η εύρεση μαρτύρων για χαμένο έργο της Κάλο. 

 

To «Glorious Victory», μια τοιχογραφία μήκους τεσσάρων μέτρων που δημιουργήθηκε το 1954 από τον Ντιέγκο Ριβέρα αλλά και μια φωτογραφία του χαμένου πίνακα της Φρίντα Κάλο «The Wounded Table», που δημιουργήθηκε το 1940, βρίσκονται ανάμεσα στα κεντρικά έργα της έκθεσης που είναι αφιερωμένη στο ζευγάρι.

 

Η έκθεση, που ανοίγει τις πύλες της σήμερα, περιλαμβάνει περισσότερα από 90 έργα.

 

Τα περισσότερα προέρχονται από το Museo Dolores Olmedo της Πόλης του Μεξικού. Τα υπόλοιπα προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές από το Μεξικό και την Ευρώπη αλλά και τα κρατικά αρχεία της Ρωσίας. Τα εκθέματα από εκεί παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό. 

Κεντρικό θέμα της έκθεσης αποτελεί η σχέση της Κάλο και του Ριβέρα με τη Ρωσία. Ο Ριβέρα, κομμουνιστής, προσκλήθηκε στη Σοβιετική Ένωση το 1927, πραγματοποίησε μεταγενέστερες επισκέψεις και αργότερα απελάθηκε. 

 

Το «Glorious Victory» αποτελεί ένα έργο το οποίο δώρισε ο Ριβέρα σε μια από τις επισκέψεις του στη Σοβιετική Ένωση. Ανήκει στη συλλογή του Κρατικού Μουσείου Καλών Τεχνών Πούσκιν όπου και παρέμεινε αποθηκευμένο για περίπου 50 χρόνια μέχρι που «ανακαλύφθηκε» πριν μια δεκαετία. 

 

Χαμένο έργο της της Φρίντα Κάλο και mural του Ντιέγκο Ριβέρα εξερευνά τη σχέση τους με τη Ρωσία
To έργο του Ντιέγκο Ριβέρα «Glorious Victory», Κρατικό Μουσείο Καλών Τεχνών Πούσκιν

 

Η επιμελήτρια της έκθεσης, Katarina Lopatkina, ανέφερε πως συχνά τα έργα των Μεξικανών καλλιτεχνών χαρακτηρίζονταν ως «φορμαλιστικά». Αποτελούσε υποτιμητικό όρο για τα έργα που «δεν προβάλλονταν στο κοινό για ιδεολογικούς λόγους». 

 

Η Κάλο δώρισε το «The Wounded Table», που το πλάτος του ξεπερνάει τα δύο μέτρα, στη Σοβιετική Ένωση το 1945. Το έργο εξαφανίστηκε το 1955 μετά από μια έκθεση στη Βαρσοβία. 

 

Η Lopatkina και η ιστορικός τέχνης Helga Prignitz-Poda έχουν καταβάλει προσπάθειες για να τον εντοπίσουν. 

 

«Ένας από τους στόχους της έκθεσης είναι να προσελκύσουμε την προσοχή τόσο ειδικών όσο και του κοινού», δήλωσε η Lopatkina.

 

«Αν επέστρεψε στη Ρωσία μετά την έκθεση του 1955 [...] μάρτυρες από τη μετακίνησή του ή την καταστροφή του ίσως είναι ακόμα ζωντανοί. Όσο μεγαλύτερος ο αριθμός των ανθρώπων που θα εμπλακούν, τόσο πιο κοντά μπορεί να βρεθούμε σε μία απάντηση.»

 

Η έκθεση διοργανώνεται από το ίδρυμα Link of Times και το Μουσείο Φαμπερζέ στην Αγία Πετρούπολη. Αμφότερα χρηματοδοτούνται από τον Ρώσο ολιγάρχη Viktor Vekselberg.

 

Μετά την ολοκλήρωσή της στο Manezh η έκθεση θα μεταφερθεί στο Fabergé Museum της Αγίας Πετρούπολης. 

 

Με πληροφορίες από The Art Newspaper