Τελευταίες συμβουλές

Τελευταίες συμβουλές Facebook Twitter
0

Ο Μάλκομ ΜακΛάρεν πέθανε, και ενώ υπήρξε μια τόσο γνωστή προσωπικότητα που κίνησε καταστάσεις και ιδεολογίες οικείες για όλους, έμοιαζε σαν να ήταν και ο θείος που ήξερε πολλά και ανά πάσα στιγμή ήταν διαθέσιμος για μια συμβουλή, ιδιαίτερα αν ήθελες να ζεις τη ζωή σου λοξοδρομώντας... στον ίσιο δρόμο.

Υπήρξε πολύ φίλος των στενών φίλων μου και κάθε φορά που τον συναντούσαν υπήρχε και μια ιστορία που μας έβαζε σε σκέψεις και συζητιόταν για εβδομάδες. Μια φορά τον συνάντησα σε ένα ιδιωτικό πούλμαν· γυρίζαμε στο Λονδίνο μαζί με την ομάδα χορού της πρώτης παράστασης μετά την επιστροφή στη σκηνή του πανκ χορογράφου και φίλου μου Μάικλ Κλαρκ. Φυσικά, ο καλός φίλος του Μάικλ, Μάλκομ ΜακΛάρεν, ήταν μέσα στο λεωφορείο και χαιρόταν μαζί του την επιτυχία. Κάποια στιγμή που η συζήτηση γυρνούσε γύρω από το κατούρημα και δεν έμοιαζε να φτάνουμε στον προορισμό μας, ο Μάλκομ Μακλάρεν μας έδειξε πώς γίνεται αυτό σε ένα πούλμαν σε κίνηση. Κατούρησε μέσα σε ένα άδειο μπουκάλι αλκοόλ που είχαμε μόλις καταναλώσει. Και τα κατάφερε καλά, παρά το εντελώς άκαμπτο κουστούμι του... και με τον στόχο, αλλά και με τη στιγμιαία αναβίωση του punk θρύλου του...

Πολλές φορές με κάλεσε ο φίλος μου Μίλτος Μανέτας να τον συναντήσω σε διάφορες διεθνείς καλλιτεχνικές εστιάσεις όπου αυτοί έβγαιναν να τα πιουν, αλλά κάπως δεν τα κατάφερνα και προτιμούσα την μετέπειτα συζήτηση. Υπήρχε πάντα μια ιστορία... Πέρυσι ήρθε και στην Ελλάδα, αλλά δεν ξέρω, μου φάνηκε πολύ τρελό να δω τις ταινίες του στα Village... Aντί άλλου, όμως, βρήκα μια αναδημοσίευση στο μπλογκ του φίλου Pablo de la Barra , που μοιάζει με μια ενδιαφέρουσα τελευταία συμβουλή...

Ο ΜακΛάρεν λέει:

«Γεννήθηκα στον πόλεμο. Μεγάλωσα στη δεκαετία του 1950. Έζησα μέσα στην κουλτούρα της πρώτης ανάγκης (με την έννοια της κάλυψης των αναγκών), την οποία την είδα να αντικαθίσταται από την κουλτούρα της επιθυμίας. Πολύ μετά από το πανκ, αυτή η κουλτούρα άρχισε να θρυμματίζεται! Η τέχνη δεν είναι πια αναγκαία. Δεν είναι πλέον κάτι που σου προφέρει ευσυνειδησία ή που σε κάνει ταπεινό - όπως κάποτε ήταν και ο ρόλος της εκκλησίας. Τώρα είναι κάτι που απλά επιθυμείς. Κάτι που θέλεις να καταναλώσεις. Ήμουν φοιτητής στην Καλών Τεχνών ενόσω συνέβαινε αυτή η αλλαγή. Πολλοί από τη δική μου γενιά μπερδευτήκαμε. Μπήκαμε στο πανεπιστήμιο και μας έμαθαν μια φιλοσοφία που ανήκε στον παλιό κόσμο. Την πρακτική της αποτυχίας. Οι καθηγητές μάς δίδασκαν πως η τέχνη και η έννοια της αποτυχίας ήταν μια ευγενής κατάσταση, ένα ατέρμονο ταξίδι, μια αναζήτηση που δεν θα σταματήσει ποτέ, ένας ευχάριστος αδιάκοπος αγώνας, και μαζί το κυνηγητό του αδυνάτου (αυτού που δεν πραγματοποιείται), αλλά ταυτόχρονα, όπως μας έλεγε ένας καθηγητής, πως η ίδια η αποτυχία σε βοηθάει να σηκωθείς το πρωί και να σηκώσεις τα μανίκια σου προκειμένου να κάνεις τη δουλειά σου. Ήταν βρόμικη η δουλειά της δημιουργικότητας. «Μη σκέφτεσαι απλά πώς θα αποτύχεις» μας έλεγε, «να σκέφτεσαι πώς θα αποτύχεις με μεγαλοπρέπεια!». Πρέπει να μάθετε λοιπόν πώς να είστε η πιο λαμπερή αποτυχία, γιατί είναι χίλιες φορές καλύτερο από το να είστε οποιουδήποτε τύπου γενναιόδωρη (η καλοκάγαθη) επιτυχία. Αυτό είναι! Αυτή ήταν φιλοσοφία!».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα έργα της Χρύσας δεν φοβούνται τον χώρο και τον χρόνο

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ