Ο φόβος του καλλιτέχνη

Ο φόβος του καλλιτέχνη Facebook Twitter
1

 Είναι ένας από τους μεγαλύτερους φόβους ενός καλλιτέχνη. Το ότι ολόκληρη η ζωή, το πάθος και το ταλέντο του θα πάνε χαμένα ή θα παραγνωριστούν, ή θα τα τσακίσει η κριτική. Και είναι παγκοσμίως γνωστό ότι για τους παρακάτω τέσσερις ζωγράφους η δόξα ήρθε μετά θάνατον. Δυστυχώς και το χρήμα, αλλά τα σάβανα δεν έχουν τσέπες.

Ο Κλοντ Μονέ μπορεί να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας για όλους τους συλλέκτες του κόσμου, αλλά όσο ήταν εν ζωή δεν ήταν λίγες οι φορές που οι γκαλερί απέρριψαν το έργο του. Ο πατέρας του ιμπρεσιονισμού ίδρωσε κυριολεκτικά να πείσει στις μεγάλες εκθέσεις του Παρισιού ότι αυτή η πινελιά άξιζε τον κόπο.

Την αληθινά τραγική ιστορία του Βινσεντ Βαν Γκογκ, την ξέρουν περίπου όλοι. Οσο ζούσε, ο μύθος λέει, ότι αυτός, ο πατέρας του αφηρημένου εξπρεσιονισμού πούλησε μόνο έναν πίνακα, το Τhe Red Vineyard. Η σημερινή του αναγνώριση και αξία ήρθε μόνο μέσα από τις εκθέσεις στα μέσα του 20ου αιώνα.

Οσες προτάσεις και έργα και αν υπέβαλε ο Πολ Σεζάν στο "Παρισινό Σαλόνι", που ήταν στην ουσία η έκθεση-θεσμός της εποχής και έκρινε την επιτυχία των καλλιτεχνών, ελάχιστες από αυτές είχαν τύχη. Αλλά ήταν αυτός που άνοιξε το δρόμο από το ιμπρεσσιονισμό στον κυβισμό και τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό και "έστρωσε το χαλί" για τους καλλιτέχνες των επόμενων γενεών όπως ο Πικάσο.

Μερικούς αιώνες νωρίτερα, ο γεννημένος το 1514 Δομήνικος Θεοτοκόπουλος περιπλανήθηκε, ταλαιπωρήθηκε, εκδιώχθηκε και τελικά αναγνωρίστηκε για τη ζωγραφική που ξεπερνούσε την εποχή του κυρίως τον εικοστό αιώνα.


Αυτά τα άδικα. "Αγαπάτε και υποστηρίξτε την τέχνη για να αναγνωριστεί εγκαίρως".

Αυτό είναι το μήνυμα.

*****

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ