Μια πρωτότυπη έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Facebook Twitter

Μια πρωτότυπη έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο

0

Μη σας μπερδεύει ο τίτλος. Η έκθεση «Γεωμετρίες» δεν έχει να κάνει με την ευκλείδεια γεωμετρία και τα μαθηματικά αλλά με το πώς αναμετριόμαστε με τη γη.

Στην ουσία πρόκειται για έναν πρωτότυπο περίπατο σύγχρονης τέχνης μέσα από τον οποίο θα επανασυστηθεί στους Αθηναίους το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, ένα από τα πρώτα ελληνικά πανεπιστήμια, ως ένα επίκαιρο και συναρπαστικό τοπόσημο.

Οι περισσότεροι από εμάς απλώς γνωρίζουμε την ύπαρξη του Γεωπονικού. Ξέρουμε ότι είναι κάπου στην Ιερά Οδό και αυτό είναι όλο. Όμως δεν γνωρίζουμε πολλά για την ιστορία του, την τεράστια έκταση που καλύπτει, το μουσείο που διαθέτει, την επιστημονική κατάρτιση που παρέχει στους φοιτητές του, τα πεδία έρευνας που απασχολούν τους ερευνητές του και πάνω απ' όλα τη δυνατότητα που δίνει στον επισκέπτη να έρθει σε επαφή με τη φύση στην καρδιά της πόλης.

Συχνά λέμε ότι πρέπει να βγούμε από την Αθήνα για να έρθουμε σε επαφή με τη γη, ενώ τελικά βρισκόταν πάντα εδώ, δίπλα μας.

Το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο βρίσκεται στον Ελαιώνα, αρχαία ονομασία που οφείλεται στα ατελείωτα ελαιόδεντρα που ποτίζονταν από τον Κηφισό. Το πανεπιστήμιο σήμερα είναι το μόνο πράσινο στοιχείο σε μια ευρύτερη ζώνη, μεγάλο μέρος της οποίας είναι υποανάπτυκτο και μολυσμένο.

Μέσα στους τρεις μήνες που θα διαρκέσει η έκθεση το πρόγραμμα που θα διαμορφωθεί θα ενεργοποιήσει πολλά και διαφορετικά σημεία του πανεπιστημίου και θα απλωθεί σε επτά ενότητες (αλάτι, φωτιά, κήποι, σπόροι, νερό, γη και αέρας), στο πλαίσιο των οποίων θα πραγματοποιηθούν πολλές δράσεις.

«Ένας περίπατος στους κήπους του προσφέρει ένα νέο και ζωτικό όραμα για το πώς ήταν η Αθήνα και πώς θα μπορούσε να γίνει. Πολυεπίπεδες ιστορίες συνθέτουν μια ξεχωριστή στρωματογραφία ενός τοπίου πάνω στην Ιερά Οδό, καθ' οδόν για την Ελευσίνα, με την ελιά του Πλάτωνα τοποθετημένη στο κεντρικό κτίριο, με τα οθωμανικά υπολείμματα και την κρήνη του βοεβόδα Χασεκή, με τις γενιές των φοιτητών να θέτουν ερωτήματα και έναν πανύψηλο φοίνικα να υπερέχει όλων. Άραγε πόσα ακόμα να έχει δει αυτό το μέρος;» αναρωτιούνται οι Όλγα Χατζηδάκη και Μαρία-Θάλεια Καρρά της ομάδας locus athens.

Το Ίδρυμα Ωνάση έχει δείξει πως ενδιαφέρεται πάντα για την πόλη. Η Στέγη επέλεξε την locus Athens για την επιμέλεια των Γεωμετριών κι έτσι στήθηκε μια μεγάλη εικαστική έκθεση με νέες παραγωγές, πρόσφατα, παλιότερα και ιστορικά έργα αλλά και ένα πολύ ενδιαφέρον δημόσιο πρόγραμμα επτά θεματικών Κυριακών που θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, έναν μεγάλο περίπατο αφιερωμένο στο νερό, αγώνα κωπηλασίας μέσα στον Κηφισό και υπαίθριο φεστιβάλ ταινιών με θέμα το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή μέσα στους ελαιώνες του πανεπιστημίου.

Μια πρωτότυπη έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Facebook Twitter
Carolina Caycedo, Water Portrait Series, Maligna, 2016. Water Portrait Series, 2015-16Εκτυπώσεις σε καμβά με την τεχνική εξάχνωση χρώματος. Μεταβλητές διαστάσεις.Με την ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και του Instituto de Visión (Bogotá)

Με αφορμή την έκθεση θα ανοίξει για πρώτη φορά και ο πρώτος όροφος του Γεωργικού Μουσείου που υπάρχει μέσα στο πανεπιστήμιο.

Αν και ο ισόγειος χώρος του μουσείου λειτουργεί κανονικά, έχοντας να επιδείξει εκθέματα όπως παραδοσιακά γεωργικά εργαλεία και μηχανήματα αλλά και πλούσιο αρχειακό υλικό, ο πρώτος όροφος παρέμενε κλειστός επί χρόνια. «Πρόκειται για 700 τ.μ. μέσα στα οποία θα στηθεί το μεγαλύτερο μέρος των εκθεμάτων των "Γεωμετριών"» ενημερώνει η κ. Χατζηδάκη.

«Οι Γεωμετρίες, πέρα από μια έκθεση, είναι ένα πλαίσιο σήμανσης ερωτημάτων για το πού οδεύουμε. Σας καλούμε να περπατήσετε, να ακούσετε, να αντικρίσετε και να γίνετε μέτοχοι, αντλώντας απόλαυση αλλά και διαμορφώνοντας οικολογική συνείδηση.

Μέσα στους τρεις μήνες που θα διαρκέσει η έκθεση το πρόγραμμα που θα διαμορφωθεί θα ενεργοποιήσει πολλά και διαφορετικά σημεία του πανεπιστημίου και θα απλωθεί σε επτά ενότητες (αλάτι, φωτιά, κήποι, σπόροι, νερό, γη και αέρας), στο πλαίσιο των οποίων θα πραγματοποιηθούν πολλές δράσεις: φαγητό, εργαστήρια, ομιλίες, ηχογραφήσεις, περφόρμανς, περιπλανήσεις, αναγνώσεις κ.ά.

Μια πρωτότυπη έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Facebook Twitter
Πέτρος Μώρης, Alone (Tranquil Landscape), 2018. Μάρμαρο, σκυρόδεμα, ατσάλι, ακρυλικό χρώμα σπρέι, 230 x 150 x 4 εκ. Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη

«Μέσα από τις δημόσιες δράσεις το κοινό θα γνωρίσει και θα απολαύσει διαφορετικές και άγνωστες όψεις του πανεπιστημίου ‒τον αμπελώνα, το δενδροκομείο, το ανθοκομείο‒ και θα μετάσχει βιωματικά στην ιστορία του τόπου από τα οθωμανικά χρόνια ως σήμερα.

»Θα αναμετρηθεί με νέες τεχνικές καλλιέργειας, με τη φιλοσοφία της φυσικής δόμησης, με την ιστορία των πετρωμάτων, με τρόπους παρασκευής της τροφής, με την εξελικτική ιστορία της ανθρωπότητας και το πέρασμα στη γεωργία, με το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής και πλήθος άλλων καίριων ζητημάτων γύρω από το περιβάλλον» λένε η κ. Χατζηδάκη και η κ. Καρρά.

Ένα από τα πολύ ωραία στοιχεία της έκθεσης θα είναι και η δυνατότητα ενός audio walk. To αρχιτεκτονικό γραφείο MoY Studio που σχεδίασε τον περίπατο προσπάθησε να συνδέσει την ιστορία του πανεπιστημίου και το ορατό με το μη ορατό.

Όποιος επιλέξει, λοιπόν, να ακούσει και να βιώσει το audio walk θα ακολουθήσει τις οδηγίες του εκφωνητή και κατ' αυτό τον τρόπο θα συνδεθεί καλύτερα με το μέρος.

Διοργάνωση/Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Επιμέλεια: locus athens

Σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός και σήμανση: AREA, Architecture Research Athens

Οργάνωση: Κωνσταντίνα Σουλιώτη

Καλλιτέχνες της έκθεσης

Πάκυ Βλασσοπούλου, Άγγελος N. Γουλανδρής, Cevdet Erek, Γιάννης Θεoδωρόπουλος, Αθηνά Ιωάννου, Vlassis Caniaris, Βαλεντίνα Κάργα, Kassandras, Carolina Caycedo, Céline Condorelli, Μίλτος Μανέτας, Νίκος Μάρκου, MoY Studio, Beatriz Santiago Muñoz, Yto Barrada, Michel Berthet, Νατάσα Μπιζά, Anna Boghiguian, Πέτρος Μώρης, Ντόρα Οικονόμου, Uriel Orlow, Χριστόδουλος Παναγιώτου, Μαρία Παπαδημητρίου, Βούλα Παπαϊωάννου, Ρένα Παπασπύρου, Ναυσικά Πάστρα, Didem Pekün, Marjetica Potrč, Standart Thinking, Hiroshi Sugimoto, Serkan Taycan, Mario García Torres, Θανάσης Τότσικας, Αλέκος Φασιανός, Inas Halabi, Peter Halley, Federico Herrero, Χρήστος Χρυσόπουλος

Δημόσιο Πρόγραμμα

Omar Amiralay, Ana Vaz, Επάρκεια, Metin Erksan, Dimitri Zenghelis, Φαίη Ζήκα, Ροίκος Θανόπουλος, Τάκης Κανελλόπουλος, Kassandras, David Leonard, Jumana Manna, Angela Melitopoulos, Γιάννης Μπαζιώτης, Πηνελόπη Μπεμπέλη, Will Benedict, Tristan Bera, Betty's Bakery, Νατάσα Μπιζά, Ursula Biemann, Wang Bing, Peter Nadin, Ίρις Νικολάου, Vittorio De Seta, Lav Diaz, Ντόρα Οικονόμου, Natsuko Uchino, Ανδριάνα Παπανικολάου, Verena Paravel, Artavazd Pelechian, Το Πελίτι, Filipa Ramos, Σταγόνες, Standart Thinking, Σχολείο Εδάφους, Lucien Castaign Taylor, Aimee Toledano, Troō Food Liberation, Γιώργος Τσεμπερόπουλος, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου, Chouska, Jorge Furtado

Μια πρωτότυπη έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Facebook Twitter
Uriel Orlow - Untitled (Muthi Portrait), 2016-17. PVC prints from the series Muthi Portraits. Courtesy the artist, LaVeronica and Mor Charpentier
Μια πρωτότυπη έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Facebook Twitter
Uriel Orlow - Untitled (Muthi Portrait), 2016-17. Untitled, 2016-2017. PVC prints from the series Muthi Portraits, 200 x 200 cm. Courtesy the artist, LaVeronica and Mor Charpentier
Μια πρωτότυπη έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Facebook Twitter
Uriel Orlow - Untitled (Muthi Portrait), 2016-17. Untitled, 2016-2017. PVC prints from the series Muthi Portraits, 200 x 200 cm. Courtesy the artist, LaVeronica and Mor Charpentier
Μια πρωτότυπη έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Facebook Twitter
Yto Barrada,La Serviette Rose (The Pink Towel), 2009.
Μια πρωτότυπη έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Facebook Twitter
Θανάσης Τότσικας, Πράσινη Ενέργεια και Πράσσειν Άλογα. Ένα Μέτρο, 3 Μαίου 2014 - 31 Αυγούστου 2014. Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη
Μια πρωτότυπη έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Facebook Twitter
Nατάσα Μπιζά, For all Party Occasions: Object Lessons, 2018. Με την ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
|article_no_max_width| |article_no_max_width|
|article_no_max_width| |article_no_max_width|

Info:

Η έκθεση, σε διοργάνωση και παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, παρουσιάζεται στο Γεωργικό Μουσείο, στο κεντρικό κτίριο και στους κήπους του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών από τις 27/3 έως τις 15/6.

 

Εικαστικά
0

Μερόπη Κοκκίνη

Η Μερόπη Κοκκίνη γεννήθηκε στην Κύπρο. Άρχισε να δημοσιογραφεί στο περιοδικό «01». Ανήκει στην συντακτική ομάδα της LIFO.
Email: [email protected]
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ