2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter

2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού

0

Η πανδημία έχει πλήξει δριμύτατα τις τέχνες και τους χώρους πολιτισμού σε ολόκληρο τον πλανήτη και το μέλλον για τον ευρύτερο πολιτιστικό χώρο προμηνύεται εξαιρετικά δυσοίωνο. Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με επίσημη αναφορά, οι περισσότεροι από τους απασχολούμενους στον τομέα του πολιτισμού και της δημιουργίας έχουν ήδη δει το εισόδημά τους να πέφτει κατά 100%, δηλαδή να εξαφανίζεται.

Αυτή η τρομακτική πραγματικότητα ενέπνευσε τον διάσημο Γερμανό φωτογράφο και εικαστικό Wolfgang Tillmans να ξεκινήσει ένα πρότζεκτ ενίσχυσης του απειλούμενου με αφανισμό κόσμου των τεχνών, με την επωνυμία «Αλληλεγγύη 2020» (2020Solidarity) προσκαλώντας 40 γνωστούς καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο να σχεδιάσουν μια αφίσα αντιπροσωπευτική του έργου τους αλλά και της τρέχουσας περίστασης που όλοι βιώνουμε.

Κάθε αφίσα έχει την ίδια τιμή (50 ευρώ) υπό τη μορφή δωρεάς και όλα τα έσοδα θα πάνε προς ενίσχυση διάφορων χώρων και ιδρυμάτων πολιτισμού (ειδικά των πιο «ανεπίσημων» και «αδύναμων») προκειμένου να εξακολουθήσουν να υπάρχουν. (Για περισσότερες πληροφορίες μπορεί να επισκεφτεί κανείς το crowdfunding site του πρότζεκτ, betweenbridges.net).

2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter
Anne Imhof, Eliza Douglas in Anne Imhof, Imagine, Galerie Buchholz, 2019, Photography: Nadine Fraczkowski, 2019
2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter
Peter Berlin, Damiani Book Cover, 2019

Παρακάτω, ο Tillmans εξηγεί τον τρόπο που εμπνεύστηκε το πρότζεκτ και την ιστορία πίσω από τη δική του φωτογραφία / συνεισφορά:

«Η ιδέα μου ήρθε κάποια στιγμή πριν από τρεις εβδομάδες, όταν ένιωσα έντονη την επιθυμία να βοηθήσω κι εγώ όπως μπορώ όλους τους πολιτιστικούς χώρους που αναγκάστηκαν να κλείσουν επ' αόριστο εξαιτίας της τρέχουσας κρίσης. Σκέφτηκα λοιπόν την δημιουργία απεριόριστου αριθμού αφισών, και όχι μιας περιορισμένης έκδοσης με υψηλή τιμή που έχει γίνει ακόμα πιο απαγορευτική για τους περισσότερους ανθρώπους. Κατόπιν σκέφτηκα να ζητήσω τη συνδρομή και άλλων καλλιτεχνών από διαφορετικές χώρες ζητώντας τους να προσφέρουν έργα που θα γίνουν αφίσες. Η τιμή για κάθε αφίσα είναι στα 50 ευρώ, δολάρια ή λίρες. Προφανώς δεν είναι φτηνή, ούτε πρόκειται ακριβώς για 'τέχνη για όλους'. Η αγορά όμως κάθε αφίσας αποτελεί μια μορφή δράσης, και όλα τα χρήματα θα πάνε για την οικονομική ενίσχυση προς όλα εκείνα τα μέρη που απειλείται σοβαρά η ίδια τους η ύπαρξη».

2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter
Elmgreen & Dragset, Incidental Self (No. 21), 2007

«Υπάρχουν πολλά μέρη που δεν θα λάβουν καμία ενίσχυση και κανένα μερίδιο από το 'πακέτο διάσωσης' επειδή πρόκειται για ανεπίσημους αλλά σημαντικούς χώρους στην κουλτούρα αλλά και στην κοινωνική / νυχτερινή ζωή, οι οποίοι κινδυνεύουν να κλείσουν για πάντα. Για μένα, οι χώροι κοινωνικής συνεύρεσης αποτελούν επίσης χώρους πολιτισμού και θα ήταν τρομερό να χάσουμε τα μέρη που αγαπάμε να συχνάζουμε. Θέλουμε επίσης όμως να βοηθήσουμε και κοινωνικές πρωτοβουλίες που κάνουν σημαντική δουλειά στο επίπεδο της κοινότητας ή συγκεντρώνουν χρήματα για νοσοκομεία και οργανισμούς υγείας».

2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter
Marlene Dumas, James Baldwin (from the series Great Men), 2
2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter
Gillian Wearing, All I Ever Wanted Was Love, 1992/93

«Η δική μου αφίσα είναι από μια φωτογραφία που τράβηξα τον Μάρτιο, όταν επέστρεψα στο σπίτι μου στο Βερολίνο μετά από ένα μεγάλο επαγγελματικό ταξίδι ανά τον κόσμο. Ήμουν στην κουζίνα του στούντιο όταν είδα να φωτίζει ένα ιδιαίτερο φως αυτό το ράφι με την εικόνα και τα βάζα. Είναι η τελευταία φωτογραφία που μεγεθύναμε σε μεγάλη κλίμακα πριν κλείσει το στούντιο στις 13 Μαρτίου, συνεπώς έχει για μένα μια έντονη προσωπική αξία. Η στιγμή εκείνη είναι σα να αντηχεί διαρκώς όλον αυτόν τον καιρό».

2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter
2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter
Sabelo Mlangeni, “Identity” Bongani Tshabalala, 2011
2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter
Ralf Marsault and Heino Muller, (25/34 Photographers) Mr. Plus, J-P., Mickey, Paris 1987 (Fin de siècle series), 1987
2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, still life (Bühnenbild), 2020
2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter
Mark Leckey, A Changeling Can Change, 2020
2020Solidarity: Το πρότζεκτ του Wolfgang Tillmans για να σωθεί ο χώρος του πολιτισμού Facebook Twitter
David Wojnarowicz with Tom Warren, Self-Portrait of David Wojnarowicz, 1983/84

Με στοιχεία από το AnOther

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ