Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό;

Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter
0

O Jens Müller είναι κάτι σαν ντετέκτιβ για logo. Ο Γερμανός designer από το Ντίσελντορφ βρίσκει εταιρικά logo σε παλιά περιοδικά, βιβλία για design και κάποιες φορές σε υπαίθριους χώρους, πάνω σε κτίρια και έπειτα αναζητά τις ιστορίες πίσω από αυτά. Μερικά, όπως το «μάτι» της CBS είναι πολύ γνωστά και όλοι γνωρίζουν πώς δημιουργήθηκαν (ο τότε διευθυντής δημιουργικού William Golden το δανείστηκε από το θρησκευτικό σύμβολο των Shaker, της σέχτας των μέσων του 19ου αιώνα). Άλλα, όπως το αφηρημένο «Β» των τυπογραφείων του Ντίσελντορφ, δημιούργημα ενός διάσημου και ευφάνταστου σχεδιαστή, χρειάστηκαν επίμονη έρευνα για να ανακαλύψει το στόρι τους.

Από το 2008 ο Müller έχει συγκεντρώσει πάνω από 6 χιλιάδες logo σε μια συλλογή που τώρα γεμίζει τις σελίδες του Logo Modernism, ενός νέου βιβλίου της Taschen που είναι κάτι σαν ντοσιέ με κείμενα για τα σύμβολα που δημιουργήθηκαν σε όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα.

Το σύγχρονο design στα λογότυπα έχει γεμίσει σύμβολα με λωρίδες και γραμμές και επίπεδα γραφικά. Παρόλα αυτά η απλότητα κυριαρχεί ακόμα.

Το «μοντερνιστικό» μέρος δεν ήταν προσχεδιασμένο. Ο Müller λέει ότι ξεκίνησε με απλά, άγνωστα σύμβολα και όσο μεγάλωνε η συλλογή του από εκατοντάδες σε πάνω από χίλια σχέδια πρόσεξε ότι εμφανιζόταν ένα ευδιάκριτο σχέδιο. «Δεν είπα "αρχίζω μια συλλογή από μοντερνιστικά λογότυπα". Μάζευα λογότυπα και απλά κατέληξαν να είναι μοντερνιστικά».

Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter

Ως είδος, ο μοντερνισμός περιλαμβάνει κάθε είδους μεταπολεμική τέχνη (ό,τι εμφανίστηκε μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο: κείμενα, ιδεολογία υπέρ της αφαίρεσης, ανάπτυξη και τεχνολογία. Στο γραφιστικό σχέδιο ο μοντερνισμός περιγράφει μια πρακτική προσέγγιση στην δεξιοτεχνία –τέχνη που δεν είναι μόνο διακοσμητική, αλλά χρήσιμη και λειτουργική. Ο Müller είναι πιο ακριβής και ορίζει τρεις κανόνες για τα λογότυπα του μοντερνισμού:

α) πρέπει να λειτουργούν καλά σε ασπρόμαυρο, «κάτι που δεν ισχύει πάντα στα νέα λογότυπα

β) να είναι αρκετά απλά έτσι ώστε όλοι να μπορούν να τα σχεδιάσουν με το χέρι και

γ) να βασίζονται σε γεωμετρικές φόρμες, συμπεριλαμβανομένων και των γραμμάτων.

Αυτοί είναι οι αισθητικοί κανόνες. Στην πραγματικότητα, «είναι η στάση πίσω από τον μοντερνιστικό σχέδιο παρά η λεπτομέρεια που ορίζει αυτά τα σύμβολα» λέει. «Είναι μια στάση προς την απλότητα, προς κάτι που μπορεί να αναγνωριστεί πολύ εύκολα και δεν είναι περιορισμένο σε συγκεκριμένα πολιτιστικά πλαίσια ή στα πλαίσια μιας γλώσσας». Οι σχεδιαστές δεν μπορούν να ορίσουν πάντα τα σημεία αναφοράς του κοινού τους, έτσι τα λογότυπα πρέπει να υπερβαίνουν και τα γεωγραφικά και τα γλωσσικά όρια.

Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter

Αυτά τα λογότυπα καταφέρνουν να το κάνουν αυτό ενώ παραμένουν απλά –τόσο απλά που τα 6 χιλιάδες λογότυπα του βιβλίου χωρίζονται μόνο σε τρεις κατηγορίες: γεωμετρικά, εφέ και τυπογραφικά –μέσα στις οποίες υπάρχουν 20 κατηγορίες στυλ όπως οι κουκίδες, τα πλέγματα ή τα τρισδιάστατα. Μέσα σε αυτές τις κατηγοριοποιήσεις ο Müller καταφέρνει να επεξηγήσει την μεγάλη ποικιλία που κρύβεται σε ένα μόνο σχήμα, ένα τετράγωνο, ας πούμε. Αναφέρει ένα συγκεκριμένο λογότυπο μιας σκανδιναβικής εταιρίας που φτιάχνει παράθυρα «που δείχνει ένα σκελετό παραθύρου αλλά είναι επίσης το βασικό σύμβολο για την ντόπια σημαία». Αναφέρει επίσης πολύ γνωστά λογότυπα που αποτελούνται από απλά τετράγωνα: της πίτσας Domino, της Goodwill, της Flipboard και της Square.

Το σύγχρονο design στα λογότυπα έχει γεμίσει σύμβολα με λωρίδες και γραμμές και επίπεδα γραφικά. Παρόλα αυτά η απλότητα κυριαρχεί ακόμα. «Ο μοντερνισμός δεν είναι απλά μια τάση από το παρελθόν» λέει ο Müller, «είναι κάτι που είναι ζωντανό και υπάρχουν πολλά σημερινά λογότυπα που μπορείς να τα αποκαλέσεις μοντερνιστικά –το λογότυπο του Airbnb ή το νέο λογότυπο της Google π.χ. Το σημαντικό με τον μοντερνισμό είναι ότι είναι κατά κάποιον τρόπο, διαχρονικός».

Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter
Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter
Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter
Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter
Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter

Με πληροφορίες από το Wire

 

 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
THE LIFO TEAM
Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

ADM 2025: THE URBAN ISSUE / Αρχιτεκτονική στο μεταίχμιο της πόλης και του νερού

Τρεις πόλεις. Τρία παράθυρα προς το νερό. Κάθε ξενοδοχείο των WOBI - STYLIANIDIS HATZIΥIANNAKIS ARCHITECTS είναι και μια μικρή χειρονομία συνάντησης ανάμεσα στον ξένο και τον τόπο, στον κάτοικο και τον επισκέπτη, στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

ADM 2025: THE URBAN ISSUE / Αρχιτεκτονική στην κλίμακα της πόλης

Για το γραφείο micromega, η αρχιτεκτονική είναι ο τρόπος με τον οποίο η πόλη σκέφτεται τον εαυτό της. Το γραφείο των Αλέξανδρου Ζώμα και Μάρας Παπαβασιλείου προσεγγίζει το κτίριο ως πιθανότητα για να ανασχεδιαστεί η σχέση του ατόμου με τον δημόσιο χώρο, τη μνήμη και τις μικρο-κλίμακες της καθημερινής ζωής.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

ADM 2025: THE URBAN ISSUE / Boutique αισθητική με διεθνές βλέμμα

Το Studio Bonarchi, ένα boutique γραφείο interior design με έδρα την Αθήνα, ιδρύθηκε από τον Βαγγέλη Μπόνιο με σκοπό να διερευνήσει, με συνέπεια και τόλμη, τη βαθύτερη ουσία της ομορφιάς μέσα στον χώρο. Με οδηγό την υλικότητα, την αντίθεση, το φως και τη σύνθεση, δημιουργεί κόσμους διακριτικής πολυτέλειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

ADM 2025: The Urban Issue / Στο Sunset Groves, η Αθήνα οραματίζεται το μέλλον της αστικής συνύπαρξης

Το Sunset Groves, ένα συγκρότημα κατοικιών και μεικτής χρήσης που σχεδιάστηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο A&M Architects σε συνεργασία με το Petras Architecture, προτείνει ένα διαφορετικό αφήγημα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Γιώργος Τσολάκης: «Ο χώρος-κλειδί μιας πόλης είναι τα πεζοδρόμιά της»

ADM 2025: The Urban Issue / Γιώργος Τσολάκης: «Ο χώρος-κλειδί μιας πόλης είναι τα πεζοδρόμιά της»

"Μεγαλύτερη σημασία έχει να είναι μια πόλη ζωντανή παρά όμορφη": Ο γνωστός αρχιτέκτονας μιλά για την πόλη όχι ως μια απλή κατασκευή, αλλά ως έναν ζωντανό οργανισμό που οφείλει να λειτουργεί για όλους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι στα Εξάρχεια με έναν extreme πίνακα για καλωσόρισμα

Design / Ένα σπίτι όπου «welcome» σου λέει ένας καθόλου σοβαροφανής πίνακας

Όλα ξεκίνησαν με έναν μπουφέ που δεν ήταν καν προς πώληση. Η Τζάσμιν τον διεκδίκησε με πείσμα και τελικά τον απέκτησε. Από τότε, έβαλε στόχο να προσθέτει κάθε χρόνο ένα διαχρονικό κομμάτι design στη συλλογή της. Και τα κατάφερε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
20 χρόνια DIMAND: Εμβληματικά έργα, διαχρονικό όραμα και ουσιαστικό αποτύπωμα

ADM 2025: The Urban Issue / 20 χρόνια DIMAND: Εμβληματικά έργα, διαχρονικό όραμα και ουσιαστικό αποτύπωμα

Με αφορμή την επέτειό της, η εταιρεία επιλέγει συμβολικά 20 έργα-ορόσημα που ενσαρκώνουν την αποστολή της να δημιουργεί τις πόλεις στις οποίες θέλουμε να ζούμε.
ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
Η αρχιτεκτονική ως πεδίο διαρκούς αναστοχασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως πεδίο διαρκούς αναστοχασμού

Το p+Research+Design της POTIROPOULOS+PARTNERS λειτουργεί ως χώρος ελεύθερης σκέψης, πειραματισμού και συστηματικής αναστοχαστικής πρακτικής. Τροφοδοτεί τον σχεδιασμό με νέα ερεθίσματα, ενδυναμώνει τη δημιουργικότητα και θεμελιώνει τη φιλοσοφική και σχεδιαστική θέση του γραφείου.
THE LIFO TEAM
Το τοπίο πρώτα:  Μια νέα ανάγνωση του τουριστικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Το τοπίο πρώτα: Μια νέα ανάγνωση του τουριστικού σχεδιασμού

Σε μια εποχή που ο τουρισμός απειλεί τα ίδια τα τοπία που τον καθιστούν ελκυστικό, το γραφείο doxiadis+ αναπτύσσει μια στρατηγική σχεδιασμού με αφετηρία το τοπίο ως πόρο, ως εμπειρία και ως πολιτισμικό αφήγημα.
THE LIFO TEAM
Ένα σπίτι που σου φτιάχνει τη διάθεση

Design / Ένα σπίτι που σου φτιάχνει τη διάθεση

Το σπίτι της Κρις Μπέτα στο Παγκράτι -με το σπασμένο φωτιστικό, τις 70s καρέκλες, ένα χαλί που κάποτε βρισκόταν στην είσοδο ενός θρυλικού κλαμπ της Θεσσαλονίκης και τα κορνιζαρισμένα συναισθήματα- κουβαλά τόση πληροφορία, που για εκείνη λειτουργεί κατευναστικά.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι σαν το χάδι της γιαγιάς

Design / Ένα σπίτι στο Κερατσίνι, γεμάτο με ενθύμια μιας άλλης εποχής

Με μια παλιά τηλεόραση, βιντεοκασέτες και κάδρα που αφηγούνται ιστορίες, το σπίτι της ηθοποιού Τζωρτζίνας Λιώση είναι ένα καταφύγιο μνήμης και συναισθημάτων – όχι απλώς ένας τόπος διαμονής.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ