Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό;

Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter
0

O Jens Müller είναι κάτι σαν ντετέκτιβ για logo. Ο Γερμανός designer από το Ντίσελντορφ βρίσκει εταιρικά logo σε παλιά περιοδικά, βιβλία για design και κάποιες φορές σε υπαίθριους χώρους, πάνω σε κτίρια και έπειτα αναζητά τις ιστορίες πίσω από αυτά. Μερικά, όπως το «μάτι» της CBS είναι πολύ γνωστά και όλοι γνωρίζουν πώς δημιουργήθηκαν (ο τότε διευθυντής δημιουργικού William Golden το δανείστηκε από το θρησκευτικό σύμβολο των Shaker, της σέχτας των μέσων του 19ου αιώνα). Άλλα, όπως το αφηρημένο «Β» των τυπογραφείων του Ντίσελντορφ, δημιούργημα ενός διάσημου και ευφάνταστου σχεδιαστή, χρειάστηκαν επίμονη έρευνα για να ανακαλύψει το στόρι τους.

Από το 2008 ο Müller έχει συγκεντρώσει πάνω από 6 χιλιάδες logo σε μια συλλογή που τώρα γεμίζει τις σελίδες του Logo Modernism, ενός νέου βιβλίου της Taschen που είναι κάτι σαν ντοσιέ με κείμενα για τα σύμβολα που δημιουργήθηκαν σε όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα.

Το σύγχρονο design στα λογότυπα έχει γεμίσει σύμβολα με λωρίδες και γραμμές και επίπεδα γραφικά. Παρόλα αυτά η απλότητα κυριαρχεί ακόμα.

Το «μοντερνιστικό» μέρος δεν ήταν προσχεδιασμένο. Ο Müller λέει ότι ξεκίνησε με απλά, άγνωστα σύμβολα και όσο μεγάλωνε η συλλογή του από εκατοντάδες σε πάνω από χίλια σχέδια πρόσεξε ότι εμφανιζόταν ένα ευδιάκριτο σχέδιο. «Δεν είπα "αρχίζω μια συλλογή από μοντερνιστικά λογότυπα". Μάζευα λογότυπα και απλά κατέληξαν να είναι μοντερνιστικά».

Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter

Ως είδος, ο μοντερνισμός περιλαμβάνει κάθε είδους μεταπολεμική τέχνη (ό,τι εμφανίστηκε μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο: κείμενα, ιδεολογία υπέρ της αφαίρεσης, ανάπτυξη και τεχνολογία. Στο γραφιστικό σχέδιο ο μοντερνισμός περιγράφει μια πρακτική προσέγγιση στην δεξιοτεχνία –τέχνη που δεν είναι μόνο διακοσμητική, αλλά χρήσιμη και λειτουργική. Ο Müller είναι πιο ακριβής και ορίζει τρεις κανόνες για τα λογότυπα του μοντερνισμού:

α) πρέπει να λειτουργούν καλά σε ασπρόμαυρο, «κάτι που δεν ισχύει πάντα στα νέα λογότυπα

β) να είναι αρκετά απλά έτσι ώστε όλοι να μπορούν να τα σχεδιάσουν με το χέρι και

γ) να βασίζονται σε γεωμετρικές φόρμες, συμπεριλαμβανομένων και των γραμμάτων.

Αυτοί είναι οι αισθητικοί κανόνες. Στην πραγματικότητα, «είναι η στάση πίσω από τον μοντερνιστικό σχέδιο παρά η λεπτομέρεια που ορίζει αυτά τα σύμβολα» λέει. «Είναι μια στάση προς την απλότητα, προς κάτι που μπορεί να αναγνωριστεί πολύ εύκολα και δεν είναι περιορισμένο σε συγκεκριμένα πολιτιστικά πλαίσια ή στα πλαίσια μιας γλώσσας». Οι σχεδιαστές δεν μπορούν να ορίσουν πάντα τα σημεία αναφοράς του κοινού τους, έτσι τα λογότυπα πρέπει να υπερβαίνουν και τα γεωγραφικά και τα γλωσσικά όρια.

Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter

Αυτά τα λογότυπα καταφέρνουν να το κάνουν αυτό ενώ παραμένουν απλά –τόσο απλά που τα 6 χιλιάδες λογότυπα του βιβλίου χωρίζονται μόνο σε τρεις κατηγορίες: γεωμετρικά, εφέ και τυπογραφικά –μέσα στις οποίες υπάρχουν 20 κατηγορίες στυλ όπως οι κουκίδες, τα πλέγματα ή τα τρισδιάστατα. Μέσα σε αυτές τις κατηγοριοποιήσεις ο Müller καταφέρνει να επεξηγήσει την μεγάλη ποικιλία που κρύβεται σε ένα μόνο σχήμα, ένα τετράγωνο, ας πούμε. Αναφέρει ένα συγκεκριμένο λογότυπο μιας σκανδιναβικής εταιρίας που φτιάχνει παράθυρα «που δείχνει ένα σκελετό παραθύρου αλλά είναι επίσης το βασικό σύμβολο για την ντόπια σημαία». Αναφέρει επίσης πολύ γνωστά λογότυπα που αποτελούνται από απλά τετράγωνα: της πίτσας Domino, της Goodwill, της Flipboard και της Square.

Το σύγχρονο design στα λογότυπα έχει γεμίσει σύμβολα με λωρίδες και γραμμές και επίπεδα γραφικά. Παρόλα αυτά η απλότητα κυριαρχεί ακόμα. «Ο μοντερνισμός δεν είναι απλά μια τάση από το παρελθόν» λέει ο Müller, «είναι κάτι που είναι ζωντανό και υπάρχουν πολλά σημερινά λογότυπα που μπορείς να τα αποκαλέσεις μοντερνιστικά –το λογότυπο του Airbnb ή το νέο λογότυπο της Google π.χ. Το σημαντικό με τον μοντερνισμό είναι ότι είναι κατά κάποιον τρόπο, διαχρονικός».

Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter
Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter
Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter
Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter
Τι κάνει ένα λογότυπο αλησμόνητο και διαχρονικό; Facebook Twitter

Με πληροφορίες από το Wire

 

 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR