Σούπερκραχ: το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή Οικονομία σε κόμικ για τα ανίδεα παιδιά

Σούπερκραχ: το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή Οικονομία σε κόμικ για τα ανίδεα παιδιά Facebook Twitter
1
Σούπερκραχ: το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή Οικονομία σε κόμικ για τα ανίδεα παιδιά Facebook Twitter

 Για όσους δεν καταλαβαίνουν (ή δεν θέλουν να καταλαβαίνουν) το εφιαλτικό νέο τοπίο της παγκόσμιας Οικονομίας με τους κωδικούς όρους που εκφέρονται λες κι όλοι γεννιόμαστε και πεθάινουμε μέσα στο Χρηματιστήριο, μόλις κυκλοφόρησε, από τις Εκδόσεις Κριτική, το βιβλίο του βραβευμένου Βρετανού κομίστα Ντάριλ Κάνινγκχαμ, «Σούπερκραχ –το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή οικονομία».


Ο Κάνινγκχαμ πιάνει την ιστορία της πρόσφατης οικονομικής κρίσης από την αρχή, και το πρώτο μέρος του graphic novel του το αφιερώνει στην Άυν Ράντ, οπαδό του φιλελευθερισμού και μέντορα του Άλαν Γκρίνσπαν, του τέως προέδρου της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ. Η Άυν Ραντ μου ήταν παντελώς άγνωστη, σε άλλους όμως ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής και η επιρροή που άσκησε στην αμερικανική -και όχι μόνο- δεξιά ήταν τεράστια. Η φιλοσοφία της, ο «αντικειμενισμός», υποστήριζε ότι για να λειτουργήσει σωστά η λογική χρειάζεται ανεξαρτησία και ατομικότητα. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, ο εγωισμός μετατρέπεται σε αρετή και η κρατική παρέμβαση, ακόμα και για να προστατευθούν οι αδύναμοι, είναι ανεπιθύμητη. Ο αλτρουισμός, εξάλλου, θεωρείται ηθική κατάπτωση!
Στο δεύτερο μέρος ο κομίστας περιγράφει με λεπτομέρειες την οικονομική κρίση και τα αίτια που οδήγησαν σε αυτήν. Η απληστία του τραπεζικού τομέα ευθύνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό για την οικονομική κατάρρευση που ακολούθησε. Ποιος άλλος ευθύνεται; Η έλλειψη κρατικού ελέγχου και οι χαλαρές κυβερνητικές ρυθμίσεις. Εδώ, βέβαια, νευραλγικό ρόλο έπαιξε το πουλέν της Άυν Ραντ και πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ, ο Άλαν Γκρίνσπαν, θιασώτης της ελάχιστης κρατικής παρέμβασης, που θεωρούσε ότι η αγορά είναι ικανή να αυτορρυθμιστεί και οι περιορισμοί την βλάπτουν. Αυτό το τελευταίο, σας θυμίζει κάτι;


Στο τρίτο μέρος, αφού πλέον η ζημιά έχει γίνει, ο Κάνινγκχαμ ασχολείται με την υπάρχουσα κατάσταση και αναλύει τις δύο κυρίαρχες ιδεολογίες –τη συντηρητική και την προοδευτική. Αναζητά τα ισχυρά και τα αδύναμα σημεία της καθεμιάς, λαμβάνοντας υπόψη του σχετικές επιστημονικές θεωρίες. Μελετά τη φθίνουσα επιρροή της αριστεράς και τη μετατροπή των φτωχών και των μειονοτήτων σε αποδιοπομπαίους τράγους. Τέλος, προσπαθεί να εξηγήσει τους λόγους, για τους οποίους μεγάλο κομμάτι των ψηφοφόρων υποστηρίζει πολιτικές θέσεις, που στην ουσία το βλάπτουν.


Ξεκίνησα να διαβάζω το Σούπερκραχ, χωρίς να είμαι σίγουρη ότι θα το τελειώσω –η οικονομία δεν είναι το φόρτε μου. Τελικά όχι μόνο το διάβασα και το ευχαριστήθηκα, αλλά έλυσα και πολλές από τις απορίες που φαντάζομαι έχουμε όλοι. Ο λόγος του Κάνινγκχαμ είναι απλός, σαφής και εύληπτος, χωρίς να αφήνει κενά. Όσο για το σκίτσο του, είναι αδρό και ξεκάθαρο, συμπληρώνοντας και κάνοντας κατανοητές έννοιες που δε θα περίμενε κανείς να αναλύονται σε κόμικ. Χαρακτηριστικό της σοβαρότητας της δουλειάς που έχει γίνει, είναι ότι στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου υπάρχει η σχετική βιβλιογραφία, καθώς και ένα γλωσσάριο οικονομικών όρων. Όσο για το πώς τελειώνει; Αισιόδοξα, μια και ο κομίστας πιστεύει ότι είναι στο χέρι όλων μας να ανατρέψουμε την κατάσταση και να αποκαταστήσουμε την κοινωνική δικαιοσύνη που σήμερα, λόγω της Κρίσης, θεωρείται πολυτέλεια.

Σούπερκραχ: το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή Οικονομία σε κόμικ για τα ανίδεα παιδιά Facebook Twitter
Σούπερκραχ: το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή Οικονομία σε κόμικ για τα ανίδεα παιδιά Facebook Twitter
Design
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

1 σχόλια
Εδώ στην Ελλάδα κάποιοι μαθηματικοί κάνανε το ίδιο με το δικό τους αντικείμενο. Ειναι απίθανο πόσο πιο κατανοητό γίνεται κάτι μέσα από εικόνες. Μπράβο στον κανινγκχαμ (πονηρό ζαμπόν) για την προσπάθειά του.