ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Παθητικό κτίριο: η λύση για το περιβάλλον και γιατί η ενεργειακή αναβάθμιση αποτελεί μονόδρομο

Παθητικό κτίριο, η λύση για το περιβάλλον Facebook Twitter
H Βίλα Βελανιδι στην Κασσιόπη Κέρκυρας/ photo : skopos design)
0

Η λέξη «παθητικά» όταν μπαίνει δίπλα στη λέξη «κτίρια» αποκτά μια θετική φόρτιση που πολλοί από εμάς αγνοούσαμε. Κι αυτό γιατί, απ’ ό,τι φαίνεται, τα κτίρια πρέπει να γίνουν παθητικά για να είναι φιλικά προς το περιβάλλον.

Όπως λέει και ο ίδιος ο Στέφανος Παλλαντζάς, πολιτικός μηχανικός του ΕΜΠ και πιστοποιητής παθητικών κτιρίων,«παθητικά κτίρια είναι αυτά στα οποία θα έπρεπε να ζουν όλοι οι άνθρωποι στον πλανήτη». Μιλάμε για το κτίριο που θα ήταν ο εναλλακτικός ορισμός του οικιακού παραδείσου: «Ένα κτίριο με απόλυτη θερμική άνεση χειμώνα-καλοκαίρι, ένα κτίριο με υψηλού επιπέδου μόνωση και υψηλής απόδοσης κουφώματα, που έχει υψηλή ποιότητα αέρα ακόμα και όταν όλα τα παράθυρα είναι κλειστά». 

— Η ενεργειακή αναβάθμιση σήμερα μοιάζει να είναι συνώνυμη του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ’ οίκον». Μπορεί το παθητικό κτίριο να συνδυαστεί με αυτό ώστε να αξιοποιηθεί με τον βέλτιστο τρόπο;

Το πρότυπο του παθητικού κτιρίου είναι το πιο χρήσιμο και αξιόπιστο εργαλείο για όποιον επιθυμεί να προβεί σε ουσιαστική και ριζική ενεργειακή αναβάθμιση στο κτίριό του. Και σαν τέτοιο, μπορεί να αξιοποιήσει χρηματοδοτικά προγράμματα τύπου «Εξοικονομώ». Αυτό που χρειάζεται είναι ο μηχανικός που θα αναλάβει την αναβάθμιση να είναι σωστά καταρτισμένος και να έχει τα κατάλληλα εργαλεία για τον σωστό σχεδιασμό. Το ΕΙΠΑΚ υποστηρίζει τον Έλληνα μηχανικό ώστε να αξιοποιήσει το πρόγραμμα στον μέγιστο βαθμό, όχι μόνο προσφέροντας την απαραίτητη κατάρτιση μέσω των σεμιναρίων, αλλά και παρέχοντας αξιόπιστα εργαλεία όπως το ελληνικό λογισμικό PHPP. Στον περυσινό κύκλο είχαμε αρκετές περιπτώσεις ριζικής αναβάθμισης με το πρότυπο του παθητικού κτιρίου, με χρηματοδότηση από το «Εξοικονομώ». Στο φετινό πρόγραμμα τα πράγματα βέβαια είναι πιο δύσκολα, εξαιτίας των οικονομικών πλαφόν που τέθηκαν από το ΥΠΕΝ εμποδίζοντας το πρόγραμμα να αποτελέσει ουσιαστικά έναν φάρο καλών πρακτικών. 

    

— Σε σχέση με τα νέα κτίρια, όμως, μπορεί το παθητικό κτίριο να είναι ταυτόχρονα καλαίσθητο;

Στα σεμινάριά μας βάζουμε ένα κουίζ στους συμμετέχοντες. Τους δείχνουμε εικόνες από 50 μονοκατοικίες και τους ζητάμε να βρουν τις 5 που είναι παθητικά κτίρια. Στην πραγματικότητα πρόκειται για τυχαίες φωτογραφίες σπιτιών, που κανείς δεν γνωρίζει την ενεργειακή τους απόδοση. Κι όμως όλοι προσπαθούν να βρουν τα 5 κτίρια, έχοντας στο μυαλό τους ακριβώς ότι η αισθητική στα παθητικά κτίρια είναι πιο συντηρητική. Δεν ισχύει σε καμιά περίπτωση κάτι τέτοιο. Σας προσκαλώ να επισκεφθούμε παθητικά κτίρια στην Αθήνα και θα διαπιστώσετε ότι η αισθητική τους δεν διαφέρει σε τίποτα σε σχέση με τα συμβατικά κτίρια, και οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από κάθε άλλο σύγχρονο κτίριο στην πόλη. Αντιθέτως, πολύ φοβάμαι πως οι χρήστες των υπολοίπων κτιρίων θα ζηλέψουν πολλά από αυτούς των παθητικών κτιρίων και κυρίως το ότι έχουν κορυφαία ποιότητα ζωής με σχεδόν μηδενικό κόστος χρήσης.  

Τα κτίρια ευθύνονται για το 40% της παγκόσμιας κατανάλωσης ενέργειας και η ριζική τους ενεργειακή αναβάθμιση αποτελεί μονόδρομο.

— Άρα οι σύγχρονες αρχιτεκτονικές τάσεις συμβαδίζουν με τον ενεργειακό σχεδιασμό. Είναι οι αρχιτέκτονες έτοιμοι γι’ αυτό;

stefan pallantzasΑν δεν συμβαδίζουν, τότε κάτι κάνουμε λάθος. Τα κτίρια ευθύνονται για το 40% της παγκόσμιας κατανάλωσης ενέργειας και η ριζική τους ενεργειακή αναβάθμιση αποτελεί μονόδρομο. Τα νέα κτίρια πρέπει να είναι κτίρια σχεδόν μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης και τα πάντα ξεκινούν από τον σχεδιασμό, άρα από τον αρχιτέκτονα. Είναι έτοιμος; Και γιατί να μην είναι; Δεν γνωρίζει βιοκλιματικό σχεδιασμό; Δεν γνωρίζει φυσική του κτιρίου; Αυτά τα θεωρώ αυτονόητα! Αισθάνεται μήπως ανασφάλεια στην εφαρμογή και την υλοποίηση; Θεωρεί πως χρειάζεται περισσότερη τεχνογνωσία; Αυτό μπορεί να το βρει μέσω της συνεργασίας του με άλλες ειδικότητες μηχανικών, ώστε να δημιουργήσει και να ηγηθεί εκείνης της ομάδας που θα μπορεί να φέρει το βέλτιστο αποτέλεσμα. Αυτή πρέπει να είναι η προσέγγιση στα κτίρια του μέλλοντος, μια προσέγγιση απόλυτα ολιστική και στη διαχείριση ενέργειας, μια προσέγγιση που πρέπει να προσφέρει καλύτερα κτίρια και να δημιουργεί ευτυχισμένους χρήστες. 

Παθητικό κτίριο, η λύση για το περιβάλλον Facebook Twitter
Πολυκατοικία στο Μόναχο που υποστηρίζεται τεχνικά και πιστοποιείται από το ΕΙΠΑΚ (photo: Margarita Lemoni)

— Είναι αυτό εφικτό στο σύγχρονο αστικό περιβάλλον της Αθήνας; Ακόμα και στις παλιές πολυκατοικίες της Κυψέλης;

Όπως λέει και ο δημιουργός του προτύπου του παθητικού κτιρίου, καθηγητής Wolfgang Feist, «στην πόλη του Σωκράτη θα ήταν αστείο να μην εφαρμόζεται εύκολα το παθητικό κτίριο». Το ζεστό και ξηρό κλίμα της Αθήνας κάνει το παθητικό κτίριο την ιδανική λύση διαβίωσης, καταργώντας εντελώς την ανάγκη θέρμανσης και μειώνοντας δραστικά τη χρήση κλιματιστικών για ψύξη. Έτσι μπορούν να σχεδιαστούν κτίρια των οποίων οι χρήστες, όπως έλεγε ο Σωκράτης, αισθάνονται το ίδιο ευχάριστα τόσο το καλοκαίρι όσο και τον χειμώνα. Φαινόμενα όπως μούχλα και υγρασία είναι άγνωστες λέξεις στα παθητικά κτίρια, η ποιότητα της εσωτερικής ατμόσφαιρας είναι κορυφαία, ενώ τα κοινόχρηστα θέρμανσης παύουν να απασχολούν τους ενοίκους μιας σύγχρονης παθητικής πολυκατοικίας. Αλλά και στις παλιές πολυκατοικίες της Κυψέλης, αφού με ρωτάτε, το παθητικό κτίριο είναι η λύση, αρκεί η πολιτεία να αναθεωρήσει διάφορες πολεοδομικές διατάξεις που εμποδίζουν σήμερα την ολιστική παρέμβαση σε αυτές και να πριμοδοτήσει γενναία και μαζικά τέτοια κτίρια μέσα από χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το «Εξοικονομώ» που συζητήσαμε. 

— Μπορεί η τοπική αυτοδιοίκηση να βρει τις λύσεις που χρειάζεται στο παθητικό κτίριο; 

Όσο μπορεί να βοηθήσει το οξυγόνο τη ζωή του ανθρώπου. Η κάθε πόλη, από την Αθήνα μέχρι την τελευταία ακριτική πόλη μας, βρίσκεται ήδη μπροστά σε ένα μεγάλο κτιριακό απόθεμα που δεν μπορεί να διαχειριστεί και να αναβαθμίσει. Δεν διαθέτει ούτε πόρους ούτε και εξουσία για να αναβαθμίσει ούτε καν τα δικά της δημοτικά κτίρια. Δεν διαθέτει καταρτισμένους μηχανικούς στις τεχνικές υπηρεσίες που να μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις αναβάθμισης των κτιρίων. Αποτέλεσμα: ελάχιστες και επιδερμικές αναβαθμίσεις κτιρίων, μικρή εξοικονόμηση και εν κατακλείδι τεράστιο οικονομικό βάρος για την ενέργεια στον ετήσιο προϋπολογισμό.  Μια στρατηγική για την ενεργειακή μετάβαση τα επόμενα 30 χρόνια σε κάθε δήμο, με έμφαση στην εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια και δευτερευόντως στις μεταφορές, είναι ο οδικός χάρτης για μια νέα σχέση της αυτοδιοίκησης με τους πολίτες. Και είμαστε ευτυχείς που συμβάλλουμε σαν ΕΙΠΑΚ στο γεγονός πως υπάρχουν ήδη ελληνικές πόλεις, όπως τα Τρίκαλα, που ξεκίνησαν τον σχεδιασμό. Οι ανθρακικά ουδέτερες γειτονιές και πόλεις που καλύπτουν ολοκληρωτικά τις ενεργειακές τους ανάγκες από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας είναι το μέλλον, όμως η εξοικονόμηση ενέργειας πρέπει πάντα να είναι πρώτη προτεραιότητα και το παθητικό κτίριο, στο μέτρο που του αναλογεί,  το εγγυάται στον μέγιστο βαθμό.   

ΙΝFO:

O Στέφανος Παλλαντζάς, εφάρμοσε για πρώτη φορά στην Ελλάδα με επιτυχία το πρότυπο Passive  House σε κτίριο μονοκατοικίας στην Πεντέλη. Τον Μάρτιο του 2012 ίδρυσε μαζί με άλλους μηχανικούς το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΑΘΗΤΙΚΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ (www.eipak.org) , το οποίο σήμερα αποτελεί επίσημο εκπρόσωπο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Παθητικών Κτιρίων στην Ελλάδα και την Κύπρο, αριθμεί πάνω από 100 μέλη, διεξάγει σεμινάρια πιστοποίησης σχεδιαστών  και τεχνικών παθητικών κτιρίων και συμμετέχει σε διεθνή φόρα και ευρωπαϊκά προγράμματα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Σήμερα υλοποιεί ή επιβλέπει νέα έργα σύμφωνα με αυτό το πρότυπο  σε διάφορες Πόλεις της Ελλάδας από την Κέρκυρα μέχρι την Κρήτη και την Κύπρο, ενώ υποστηρίζει τεχνικά και συναφή έργα στην Τουρκία και τη Γερμανία. Το 2016 ολοκλήρωσε, μαζί με την ομάδα Passivistas (www.passivistas.com ), το πρώτο πιστοποιημένο παθητικό κτίριο από ανακαίνιση στην Αθήνα, ένα κτίριο, ανοιχτό σε επισκέψεις σε κάθε ενδιαφερόμενο,  που αποτελεί πλέον και την έδρα του ΕΙΠΑΚ.

Είναι πιστοποιημένος σχεδιαστής παθητικών κτιρίων από το Μάρτιο του 2014 , πιστοποιημένος CPHD Trainer από τον Ιούνιο του 2013 και εξουσιοδοτημένος Πιστοποιητής Κτιρίων από τον Μάιο του 2016. 

ADM The Green Issue

Μια συνεργασία της Lifo με την Design Ambassador και το Archisearch.gr

Design
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ